Vauvojen neuvoläynnit

Meillä tänään neuvolakäynti myös. Painoa oli tullut viikossa 300g ja nyt 4kiloa ylitetty. Poju yritti pissata hoitajan päälle, mutta pissit tulikin vain vaa'alle :D Osasi perhanan hoitaja varautua :D
Pitäis sunnuntaina aloittaa d-tipat ja kynnetkin sais leikata. Huh kun ne onkin terävät rintaa vasten! Meillä on aina pieni käsirysy, jos hanskat unohtuu kädestä ennen imetystä, kuten tänään koko päivän :D
 
Meillä oli ensimmäinen neuvola. 2,5cm oli tullut pituutta syntymästä. Paino 70g alle syntymäpainon joten aloitettiin lisämaito. Olenkin ihmetellyt kun vauva asunut rinnalla ja nännit ihan rikki. Keskiviikkona sitten uudestaan tarkastaa paino. Navassa oli myös joku sieni ja th siihen laittoi jotain voidetta
 
Tänään oli meillä 2vko neuvola. Syntymäpaino ylitetty ja kuuden päivän painonnousu 280g! Eli hyvin riittää maito :D Pituus 57cm, ja kaikki hyvin. yritettiin myös neuvolantädin avustuksella imettää ilman kumia mutta ei se onnistunut, vauvalla meni ensin hermo, huusi minuutin ja sitten päätti että parempi nukahtaa kun on niin surkeeta palvelua :D Nyt kotona söikin taas ahnaasti.
 
Tänään oli meillä 2vko neuvola. Syntymäpaino ylitetty ja kuuden päivän painonnousu 280g! Eli hyvin riittää maito :D Pituus 57cm, ja kaikki hyvin. yritettiin myös neuvolantädin avustuksella imettää ilman kumia mutta ei se onnistunut, vauvalla meni ensin hermo, huusi minuutin ja sitten päätti että parempi nukahtaa kun on niin surkeeta palvelua :D Nyt kotona söikin taas ahnaasti.
Jos onnistut imettään ilman kumia niin vinkkejä otetaan vastaan :wink
 
Meillä imetys menee ilman kumia. Täytyy vaan tarjota nänni oikein hänelle suuhun niin onnistuu kyllä pienen taistelun jälkeen :)
 
Äsken sain imemään ilman kun tyrkkäsin tissin suuhun enen kun kunnolla heräsikään, tais vaan tulla aika äkkiä täyteen :D yleensäkin ne muutamat imut mitä oon onnistunu saamaan ilman, on tosta pienemmästä rinnasta.
 
Mä joudun asettelemaan usein oikeeta rintaa vähän pystymmässä vauvan suuhun, vasen uppoo nopeammin. Meillä seuraava neuvolakäynti vasta 17.1, tekis mieli punnita jo aiemmin mut kai tuo tarpeeks saa ruokaa ku vaipat täyttyy nopeasti
 
Jos onnistut imettään ilman kumia niin vinkkejä otetaan vastaan :wink
Meillä on rintakumi jäänyt kokonaan pois, alkuun pojan suu oli niin pieni ettei saanut ja jaksanut ottaa kunnon imuotetta. Nyt hylkii itse kumia kun ruokahalu kasvanut. Kärsivällisyyttä vaatii, annan imeä kumista jos ei löydä imuotetta ja hermostuu totaalisesti ja huutaa hulluna. Muutoin autan imuotteen löytämisessä ohjaamalla rinnalle ja puristan rintaa vaakatasossa kuten käsinlypsäessä, c-oteko se oli. Kannattaa antaa vauvan ryömiä rinnalla ja rinnan luo mahdollisimman paljon, nälkä ja luonto ohjaa kyllä ja auttaa itse myös rauhoittaen samalla. Jos vauva on väsynyt niin sitten kannattaa suosiolla käyttää kumia. Joittenkin mielestä rintakumi on pahasta mutta mielestäni pääasia on että vauva saa äidin omaa maitoa tavalla tai toisella.
 
Jopas on taas vierähtäny aikaa enkä oo mitää kirjotellu.. Eli meillä oli 12vrk neuvola viime perjantaina. 3815g oli painoa (235g yli syntymäpainon). Pituus kuulemma vasta 1kk neuvolassa ekan kerran. Myös meidän poitsulla oli se joku sieni navassa ja sitä hoidettiin. Seuraava käynti ylihuomenna.
Ainakin siis maito tuntuu riittävän, kun noin kasvaa. Parhaillaankin tässä tankkaillaan :)
 
L
Meillä on rintakumi jäänyt kokonaan pois, alkuun pojan suu oli niin pieni ettei saanut ja jaksanut ottaa kunnon imuotetta. Nyt hylkii itse kumia kun ruokahalu kasvanut. Kärsivällisyyttä vaatii, annan imeä kumista jos ei löydä imuotetta ja hermostuu totaalisesti ja huutaa hulluna. Muutoin autan imuotteen löytämisessä ohjaamalla rinnalle ja puristan rintaa vaakatasossa kuten käsinlypsäessä, c-oteko se oli. Kannattaa antaa vauvan ryömiä rinnalla ja rinnan luo mahdollisimman paljon, nälkä ja luonto ohjaa kyllä ja auttaa itse myös rauhoittaen samalla. Jos vauva on väsynyt niin sitten kannattaa suosiolla käyttää kumia. Joittenkin mielestä rintakumi on pahasta mutta mielestäni pääasia on että vauva saa äidin omaa maitoa tavalla tai toisella.

Tarkoitatko ryömimistä mahan päällä vai myös kyljellä maatessa? Mulla kiristää niin kovasti rinnan ihoa, että se nyrkeillä hankaaminen ja tuuppiminen sattuu :/ tullut raskausarpiakin rintoihin jonkin verran.
 
Me pääsimme rintakumista eroon siten että aina ensin yritin tarjota rintaa luomuna. Ei koskaan kelvannut kun imuote ei onnistunut joten tovin jälkeen annoin tissiä kumilla ja noin viiden minuutin syönnin jälkeen ujutin kumin pois. Ja kun vaihdoin tissiä niin en enää laittanut kumia. Pitää kyllä usein vähän avittaa ja kädellä muotoilla rintaa sopivan muotoiseksi että imuote löytyy. Mutta sairaalasta kotiutumisen jälkeen ei kumia olla enää tarvittu kuin ihan ensimmäisinä päivinä.
 
L

Tarkoitatko ryömimistä mahan päällä vai myös kyljellä maatessa? Mulla kiristää niin kovasti rinnan ihoa, että se nyrkeillä hankaaminen ja tuuppiminen sattuu :/ tullut raskausarpiakin rintoihin jonkin verran.
Mahan päällä olen antanut ryömiä, mutta kyllähän sitä voi kyljelläkin ollessa kokeilla tarjota rintaa ilman kumia ainakin jonkin aikaa niin saa tuntumaa rintaan.
 
Joo ite kans joudun ohjaamaan nännin oikealla tavalla pojan suuhun kun muuten poika imaisee kerran tai pari ja irrottaa otteen.. Ja saattaa just myös hermostua jos ei tarpeeksi nopeasti saa otetta oikein.. Saa nähdä huomenna sit mitä hammaslääkäri sanoo ja katkaistaanko se kielijänne vai ei..
Imetys tekee kyllä tosi kipeää vaikka rasvaisin lanoliinilla jokaisen imetyksen jälkeen kun pojan ote on niin kova..
 
Mulla sama ongelma kun Fujilla eli tuntuu kuin nännit irtoais kun imetän. Pieniä reikiä tullut nänniin niin, että iho siis halki. Yöllä tuli itku kun sattui niin paljon eli rintakumilla syötän nyt koska muuten ei tästä ei tuu mitään. Lisäksi pumppaan jokaiselle ruokakerralle sellaisen 50-75ml lisämaitoa.

Viikko sitten jouduttiin uudestaan osastolle kun bilirubiiniarvot oli korkealla ja paino tippunut alle kotiuttamispainon. Viikko sitten lapsi painoi 3590g ja tänään nakupaino oli 3930g eli viikossa tullut 340g ja syntymäpainokin ylitetty. Lapsikin näyttää ihan pallolta nykyään :grin

Saatiin onneksi vaaka lainaan neuvolasta joten painoa on helppo tarkkailla.
 
Tänään käytiin hammaslääkärissä pojan kanssa ja ny ei satu enää imetys eikä poika päästä irti jatkuvasti van saa hyvin otteen :) oon niin tyytyväinen!
Huomenna sit vielä neuvolaan painoa kontrolloimaan jälleen kerran.
 
Tänään käytiin 3vko neuvolassa ja painoa sekä pituutta oli tullu ihan hyvin . 4360g (3950g) ja 53,5cm ( 50cm ) suluissa syntymämitat.
 
Täällä kuulemma seuraava pituus mitataan vasta 1kk neuvolassa. Ainoastaan painoa tarkkaillaan ennen sitä. Huomenna ikää siis 2,5vk eli vähän aikaa joudutaan vielä uutta pituutta odottelemaan. Mutta miten nopeasti nämä ekat viikot onkaan menny, hurjaa!
 
Eilen kävi neuvolatäti kotona ja oltiin enää -30g syntymäpainosta. Vaikka laskua oli sen 10,2%. Että hyvin poika syö ja kasvaa :) Tänää viel soitin ja kysyin et mites noi syömis välit, nii sano et yöllä voi 5h pitää jos vauva haluu nukkuu. Päivällä meil syödäänki vähä tiheempää. Huomena uskallan ehkä jo oikeeta tissiä tarjota, näyttää jo suht parantuneelta.
 
Poitsun napa oli parantunu hyvin eiliseen neuvolaan, varulta kuitenkin terkka vielä laittoi toiseen kertaan sen aineensa siihen.
Ja mitä ilmeisimmin maito riittää, paino noussu tasan 300g 5 päivässä ollen nyt jo 4115g! Ja ikää tosiaan eilen 2,5vk, syntymäpainoon tullu jo lähes puoli kiloa lisää :) kyllä sen kanniskellessa huomaakin, että on kasvanu. Ens viikon torstaina sitten seuraava käynti, silloin vähän vajaa 4vk ja saadaan se pituuskin.
Lääkärineuvola sekä mulla että vauvalla on 9.2.
 
Takaisin
Top