Vauvojen neuvoläynnit

Minäki huomasin jossain vaiheessa mutta hassu miten aivot sivuuttaa ton virheen yleensä vieläki :D
 
Meillä oli eilen jo eka neuvola Tontun painon tarkastamisen vuoksi (syntymäpaino ma 19.12. 2972g ja lähtöpaino ke 21.12. 2850g). Tonttusen paino oli 2960g ja noussut vuorokaudessa siis 110g! :) :) Vielä ensi viikolla pitää painokontrollissa siis käydä, mutta sitten on varmasti 3kg täynnä ja saadaan jatkaa elämää täysin vauvan oman tahdin mukaan. Jeeeee!
 
Eilen neuvolan kotikäynti. Syntymäpaino ylitetty ja muutenkin kaikki kunnossa. :) D-vitamiinit alkaa tänään. Saatiin paljon lappusia ja juteltiin kaikenlaisesta.

Se vaan hämmensi, kun käskivät miettiä ehkäisyä ennen jälkitarkastusta, mutta ei kuulemma ole vielä ajankohtainen (?). Mä olin kyllä ajatellut jo pikkuhiljaa palata avioelämään. Ja tuo sanoi myös, ettei sektion jälkeen saisi tulla kahteen vuoteen raskaaksi. :wideyed: Tuttu neuvolalääkäri kyllä puhui vain vuodesta, eikä me kyllä tässä iässä aleta huvikseen mitään kahden vuoden karenssia pitämään, voi jäädä pikkusisarus vain haaveeksi jos kovin pitkään lykätään...
 
Ja tuo sanoi myös, ettei sektion jälkeen saisi tulla kahteen vuoteen raskaaksi. :wideyed: Tuttu neuvolalääkäri kyllä puhui vain vuodesta, eikä me kyllä tässä iässä aleta huvikseen mitään kahden vuoden karenssia pitämään, voi jäädä pikkusisarus vain haaveeksi jos kovin pitkään lykätään...

Riippuu kuulemma meidän terkan mukaan että onko hätäsektio vai ei.. Eli jos haava on vaakasuunnassa eikä häpyluusta kohti napaa niin sillon se vuosi on tarpeeksi. Kysyin meinaan erikseen kun olin kans ymmärtänyt että 2v pitäis antaa olla välissä taukoa ennen uutta raskautta..
 
Pystyyn tehty sektio mulla ja 1v oli suositus uuteen raskauteen. Jotkut lääkärit sanoo vaakasektion jälkeen 6kk. Kysyisin siellä jälkitarkastuksessa
 
Vissiin toi ehkäisyn miettiminen tarkoittaa, että haluaako jotain pillereitä tai kierukoita, niin se lääkäri voi kirjoittaa reseptiä/lähetettä. :)
 
Tänään oli eka kotikäynti. Vauvalla noussut paino 100g vajaassa kahdessa päivässä eli tosi hyvin (tipahti sairaalassa melkein sen 10%). Tosin tuo viihtyy hyvin tissillä ja itellä noussut hyvin maito. Keltaisuutta oli hieman mutta painonnousu ja selkeästi keltainen pissa niin terkka ei ollut huolissaan vaan sitä mieltä että pissaa kyllä pois keltaisuuden :)

Lapsi sai lisäksi neuvolasta paikalliskurssin kutomat mielettömän hienot villasukat sekä mustekalan. Ihana neuvola :Heartred

Ensi viikolla lähdetään sitten paikan päälle ihmettelemään tätejä.
 
Meillä jututettiin ehkäisystä juuri sillä ajatuksella, että jos haluaa jälkitarkastuksessa sen kierukan laitattaa samalla. Mutta on kyllä hyvä kysymys, että onko siis oletus se, että mitään ei tapahdu kellään pehkuissa ennen sitä?
 
Kuus viikkoa sairaalassa ja viis viikkoa jälkivuotoa+menkat niin kyllä tuon jälkeen piti päästä peittoa heiluttamaan :hilarious:
 
Täällä muistuteltiin jo sairaalassa, että imetys ei ole riittävä ehkäisy, vaan pitää käyttää jotain muutakin, jos raskaus ei ole toiveissa.
 
Mua ahdistaa nuo alakerran tikit kun edes ajattelen mitään sänkypuuhia. Ehkä se tästä laantuu kun ne paranee mut ei kyllä yhtään tee mieli kun pelkkä istuminen hajareisin sattuu :grin ja mä sentään selvisin vaan parilla tikillä.
 
Tänään 1kk neuvola, tyty oli napannut edellisestä punnituksesta 1200g painoa ja painoi jo yli 5kg! Eli saa ilmeisesti ihan tarpeeksi sitä rasvaista takamaitoa vaikka nopea hotkija onkin :wink muuten kaikki hyvin, iho siisti jne. Seuraava onkin sitte lääkäri :)
 
Tänään ensimmäinen neuvola ja paino noussut sairaalasta pääsyn jälkeen 300g ja syntymäpaino ylitetty 100g:lla, eli ruokailut ovat menneet perille, vaikka niiden suhteen ehdin stressata kun vauva syö rinnalla yleensä vain viitisen minuuttia ja sitten nukahtaa.

Ensi viikolla sitten kotikäynti ja samalla terveydenhoitaja vaihtuu..
 
Me käytiin tytyn kanssa viime viikon ke neuvolassa. Se oli ihan vaan painokontrolli. Vaihdoin toiseen neuvolaan kun ei oikein omaan neuvolantätiin syntynyt luottamusta ja en tahtonut vaihtaa oman neuvolan toiseen tätiin kun se ei olis ollut sen parempi.
Olen siis naapuri kylän ja oman kylän puolessa välissä niin ei väliä kumpaan neuvolaan ajan. Ja meillä siis sama perusturva niin siksi tuo neuvolan vaihto onnistui pelkällä puhelin soitolla.

Tämän viikon torstaina tapaan ensimmäistä kertaa oman uuden neuvolantädin tai siis vauvan. Naapuri kunnassa on kyllä todella hieno neuvola. Ihan uudet tilat ja viime viikolla tapaamani täti oli kyllä myös todella kiva.

Ne pyysi mua tekemään valituksen mun entisestä tädistä. Siis joo en ollut tyytyväinen hänen toimintaan, mutta en tiedä tekikö hän mitään sellaista mistä pitäis valitus tehdä. No, eihän me muuta tehty kuin puhuttu raskausajan diabeteksestä. Ja sitten kun olin sairaalan kontrollista niin ei puhuttu mistään, otettiin vaan mitat ja se siitä. No, pitää vielä miettiä mitä tekis tuon valituksen kanssa. Ehkä en tee valitusta vaan laitan vaan mulle annettuun osoitteeseen eli yhdelle pomolle niin tiedoksi, että vaihdoin neuvolaa ja syyt perään. Saa miettiä mitä tekee tiedolla.
 
Mä oon lukenut jostain, että seksielämän voisi aloittaa voinnin mukaan, mutta jälkivuodon ajan pitäisi käyttää infektioriskin takia kumia. Mutta tuo meidän teekkari tosiaan kuulosti siltä, että odottaa automaattisesti, ettei mitään tapahdu ennen jälkitarkastusta. :wideyed: Tosin hän esitti muutenkin vähän hassusti koko asian - sanoi, että pitäisi etukäteen miettiä mitä haluaa tehdä ehkäisyn kanssa vai tarvitaanko sitä ollenkaan. Miehen kanssa naureskeltiin tädin lähdettyä, että mitäköhän hän tuolla meinasi, että "tarvitaanko ehkäisyä ollenkaan" jos oli kerran kysyttäessä kumminkin sitä mieltä ettei kahteen vuoteen saa tulla raskaaksi. Kahden vuoden selibaattiako hän ajatteli toiseksi vaihtoehdoksi? Really..? :grin
 
Mä oon lukenut jostain, että seksielämän voisi aloittaa voinnin mukaan, mutta jälkivuodon ajan pitäisi käyttää infektioriskin takia kumia. Mutta tuo meidän teekkari tosiaan kuulosti siltä, että odottaa automaattisesti, ettei mitään tapahdu ennen jälkitarkastusta. :wideyed: Tosin hän esitti muutenkin vähän hassusti koko asian - sanoi, että pitäisi etukäteen miettiä mitä haluaa tehdä ehkäisyn kanssa vai tarvitaanko sitä ollenkaan. Miehen kanssa naureskeltiin tädin lähdettyä, että mitäköhän hän tuolla meinasi, että "tarvitaanko ehkäisyä ollenkaan" jos oli kerran kysyttäessä kumminkin sitä mieltä ettei kahteen vuoteen saa tulla raskaaksi. Kahden vuoden selibaattiako hän ajatteli toiseksi vaihtoehdoksi? Really..? :grin

Miks ei saa 2vuoteen tulla raskaaksi?
 
Miks ei saa 2vuoteen tulla raskaaksi?

Esim sektio saattaa olla syynä miksi sanotaan että 2v pitäis olla väliä.. Tosin meillä terkka sanoi että riippuu onko vaakaan vai pystyyn tehty haava.. Hätäsektiossa kait haava tehdään pystyyn navan alle ja sillon oli hyvä odottaa se 2v ennen seuraavaa lasta.
Mulla oli kiireellinen sektio ja haava on tehty vaakasuunnassa ja siitä terkka sanoi että kannattaa odottaa se vuosi ennen seuraavaa raskautta. Heille kuulemma ihan siis ohjeistettu niin että hätäsektiossa 2v ja muutoin 1v..
 
Esim sektio saattaa olla syynä miksi sanotaan että 2v pitäis olla väliä.. Tosin meillä terkka sanoi että riippuu onko vaakaan vai pystyyn tehty haava.. Hätäsektiossa kait haava tehdään pystyyn navan alle ja sillon oli hyvä odottaa se 2v ennen seuraavaa lasta.
Mulla oli kiireellinen sektio ja haava on tehty vaakasuunnassa ja siitä terkka sanoi että kannattaa odottaa se vuosi ennen seuraavaa raskautta. Heille kuulemma ihan siis ohjeistettu niin että hätäsektiossa 2v ja muutoin 1v..

Aaa okeiii :)
 
Takaisin
Top