Vauvojen kehitys

Meillä 4kk ja noin pari viikkoa on maiskuttanut kun muut syö. Aattelin antaa kuukauden parin päästä vasta kiinteitä.
 
Meillä alkanut nyt viikon sisällä seurata aikuisten syömistä ja kuolan määrä sen ku lisääntyy :D olin ajatellut aloittaa kiinteiden maistelu mahdollisimman pian, ja jos kiinnostus on jo nyt tällaista niin varmaan on mahdollistakin :)
 
Meillä herra oppi kääntymään jouluaattona ja nyt sitten kieritään joka suuntaan, ikää nyt 3kk2vko. Suuhun työntää nyrkkejä kovasti ja tarttuu leluihinkin.
 
Mä yritän päästä lähelle 6kk kiinteiden kanssa, en tiedä vaan että onko mahdollista kun tuo vauva on niin nälkäinen koko ajan. Varmaan iltapuuro tulee kyseeseen ennen 6kk.
 
Mun eka lapsi oli korvikevauva 7viikkosesta eteenpäin, niin hän aloitti kiinteät varmaan 4kk iässä. Siinä korvikkeessa oli muistaakseni niin että sitä ei saanut syödä yli puoltatoista litraa vuorokaudessa, jotain maksaan liittyvää tais olla. Mitenhän se oli:wacky:
 
Näin mä olen kans suunnitellut, että nelikuisena aloitetaan.

Meidän neiti 4kk + pari päivää maisteli tänään velliä aamulla ja saa sitä myös illalla. Velleistähän ollaan montaa mieltä mutta päätin kokeilla. Lähiaikoina aion kokeilla antaa myös soseutettua perunaa lusikalla, kunhan ensin varmistuu ettei tämä riisivelli tee mahanpuruja
 
Mikä siinä vellissä siis on pahaa? Perunaa ei myöskään suositella aluksi, sulaa kai huonosti tai jotain. Esikoinen aloitti hedelmillä, sitäkään ei nykyään suositella :wacky: :grin
 
Meillä on aloitettu porkkanalla ja bataatilla ja sit hedelmiä. Siis näiden vanhempien lasten kanssa.

Samalla kaavalla meinasin aloittaa tämänkin vauvan kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä tyttö tänään 3 kk :) nyt ihan selkeästi jo tarkoituksella tarttuu leluihin ja niitä katselee ja maistelee. Kovasti myös punkeaa itseään istumaan. Mahalla ollessa jalat viuhuu mutta vielä ei kierähdetä. Akselinsa ympäri kääntyy kyllä hitaasti mutta varmasti Ja lienee tiheän imun kausi kun tauotta olisi tissilä. Tosin mieluiten tutti suussa kun maha ei maitoa vedä :hilarious: mut heti jos siirtää niin huuto alkaa. On tämäkin, toinen sylissä tutti suussa imemis asennossa ja halailee tissilä :grin
 
Mikä siinä vellissä siis on pahaa? Perunaa ei myöskään suositella aluksi, sulaa kai huonosti tai jotain. Esikoinen aloitti hedelmillä, sitäkään ei nykyään suositella :wacky: :grin


Ei oo selvinnyt mikä olis pahaa mut ei vissiin juuri hyötyäkään. Vissiin imetetyille lapsille turha opettaa tällasta pulloruokailua kun ravintoaineet on kuulema about samat kuin korvikkeessa. Sit oli jotain et turhaan venyttää mahaa.. tiiä häntä
 
Mikä siinä vellissä siis on pahaa? Perunaa ei myöskään suositella aluksi, sulaa kai huonosti tai jotain. Esikoinen aloitti hedelmillä, sitäkään ei nykyään suositella :wacky: :grin

Juu ei siinä vellissä kai muuta "pahaa" ole kuin se, että velli on lähes sama kuin korvike. Sama siis antaa korviketta, jos jotain ns ylimääräistä haluaa pullosta antaa. Vellin antaminen saattaa pienentää imetetyltä vauvalta imemisen tarvetta, jolloin äidin maidontuotannossa saattaa olla notkahduksia. Aikanaan th sanoikin, että mieluummin maidot maitoina ja puurot puuroina :)
 
Ja toi "venyttää mahaa" meinaa siis että täyttää mahaa turhan paljon eikä sitten maito maistu. Itse en ole nähnyt syytä antaa velliä koskaan, puuroa sitten vähän isompana, ekat kiinteät kuukaudet mennään ihan hevi-linjalla, liha ja viljat otetaan vähän myöhemmin mukaan.
 
Meillä aloteltiin maistelemaan kiinteitä jo 1kk takaperin jo ennestään hoikan vauvan painonpysähdyksen takia. Tällä hetkellä menee kerran päivässä noin puolikkaan pienen pilttipurkin verran ja joskus aamusta maistelee parilusikallista hedelmä soseita. Täällä oltu koko jengi kipeänä ja aika känkkis ollut myös neidillä, mutta meillä mentiin samoilla kiukuilla hampaan puhkeaminen. Eilen alkoi järsimään mun kättä ja seuraavaksi mun kädessä oli hampaanjälki :'D
 
Esikoisen aikaan suositus oli, että aloittaisi vihannessoseella kun eivät ole makeita. Makeet hedelmäsoseet kun vissiin on paremman makuisia Ja lihaa sai antaa muistaakseni vasta 5 tai 6 kk iässä. Ja viljat suositeltiin aloitetaan alle 6kk iässä, taisi olla joku allergiahomma. Hapanmaitotuotteita 10kk iässä ja normimaito sitten kun hapanmaitotuotteet sopi masulle. Näin aattelin suurinpiirtein nytkin mennä.
 
Me mennään myös miehen kotimaan suosituksen perusteella että gluteeni mukaan vasta 1v jälkeen kuten maitokin, eli sitä ennen vedetään puuroina kauraa, riisiä, hirssiä jne, mutta ei leipää tai muuta. Ja tosiaan hedelmä- ja marjasoseet on niin makeita luontaisesti että suositellaan jotain perustärkkelystä, vihanneksi tai juureksia (tietyin poikkeuksin) alkuun, esim bataatti, peruna, parsakaali, kukkakaali, porkkana. Lihaa vasta 6kk jälkeen, me annetaan varmaan vasta 8kk, kalaa sitä ennen 6kk aikaan. Ja nykyään suositellaan myös ihan kokkareisia soseita, ei tartte olla silkinsileää, tekee hyvää suun motoriikan kehitykselle. Samalla logiikalla sormiruokailuakin kehotetaan kokeilemaan.
 
Mä en oikein tiedä milloin aloitetaan kiinteitä antamaan katotaan nyt ihan mutu tuntumalla mutta ei nyt kuitenkaan ennen 4 kk ikää. Varmaan vihanneksilla aloitetaan. Tuo sormiruokailu taitaakin olla nykyään enemmän in kuin kymmenisen vuotta sitten Täytyykin tutustua vähän aiheeseen. Ostin kirjan "Samasta padasta" jos vähän helpottas tätä yhtälöä vauvan ja meidän ruokien kanssa. Mä oon kyllä niin "vanhan ajan" ruokien syöjä että oli tosi outoja ruokia mullekin ja tuo ukko pahanenkin on niin nirso että saas nähdä :hilarious: Esikko oli korvikevauva niin sille taisin peruna porkkanavelliä antaa ja kiinteät alotin 3,5 kk iässä kun vatsavaivoista kärsi niin kiinteiden alotus helpotti.
 
Meillä esikoinen sormiruokaili ja piltteili. Vähän ennen 6kk aloitti kurkusta. Tämän vauvan kanssa olisi ajatus mennä samalla kaavalla. Eli minun kanssa sormiruokailla ja isäntä vuorostaan syöttää pilteillä (koska ei uskalla antaa sormiruokaa). Olen kokenut sormiruokailun olleen lapselle mieluisaa, hän syö yhä lähes kaikkea ja oppinut käsittelemään lusikkaa ja haarukkaa hyvin. Sormiruokailuun tarkoitettuja reseptejä en ole katsonut. ennemmin sitä samaa ruokaa mitä itse syön sen hetkisen taidon ja sallittujen ainesten mukaan suolattomana :)
 
Mä ajattelin imettää siihen 5-6 kk ikään jos vaan pystyy ja siitä sitten sormiruokailua koittaa. Ei kyllä vielä hajuakaan että mitä ja miten :D mut ehkä se selviää sit lähempänä.
 
Takaisin
Top