Vauvojen kasvu <3

Vauvan ensimmäinen neuvola takana, vauva syntyessä 3120g, kotiutumispaino tasan 3kg ja viisi päivää myöhemmin nyt punnittiin ja painoa tullut +280g eli hurahtanut jo ohi syntymäpainostaan :) kävely- ja tarttumisrefleksit, moro-asennot, kieli, ihon kunto yms. testattiin ja kaikki kunnossa :)
 
Muokattu viimeksi:
Me ei olla neuvolaan asti vielä selvitty, terkkari tulee kotikäynnille vasta 15.8. Sensijaan ollaan käyty Naikkarilla polikliinisella vastaanotolla mm. bilirubiini- ja painoseurannassa. Meidän vauvalla on siis veriryhmäimmunisaation seurauksena bilirubiinit olleet koko ajan nousussa (tänään arvo vähän laskenut, mutta silti yli 300), mutta ei ole vielä ylittynyt sinivalohoitoraja. Edellinen käynti povalla oli eilen, jolloin pojan paino 3284g ja tänään uusi seurantakäynti, jolloin paino 3320g. Poika siis tällä hetkellä 8g päässä syntymäpainostaan, joka oli 3328g. Kotiutumispaino tiistaina oli 3160g. Seuraava paino- ja bilirubiinikontrolli taas ylihuomenna.

Meillä oli synnyttäneiden osastolla lisämaito (luovutusmaito) käytössä ja kotona lypsin myös muutaman kerran. Lopetin eilen lypsämisen, koska vauva ei enää huolinut lisämaitoa 5-6 ml enempää. Tuo syöminen on meillä seurannan alla, koska kellastuneet vauvat saattaa olla väsyneempiä ja se voi vaikuttaa myös ruokahaluun. Meillä poika onneksi heräilee itsekin syömään ja minäkin pidän huolen ettei ateriaväli ylitä 3 h. Poika myös pissaa ja kakkaa, mitkä nekin on hyvä bilirubiinin poistumisen kannalta.
 
Tytöt olivat syntyessään 2415g ja 2165g. Tänään illalla tulee 3vrk ikää. Vielä sairaalassa ollaan ja syömistä opetellaan yhdessä lisämaidon kanssa. Aamulla neidit painoivat 2175g ja 2015g. Eilisestä nousussa kummankin paino. Max 3h välein pitää herätä syömään. Imetys sujuu, maitoa tulee, mut ei vielä riittävästi. Oon pumpannut tänään syöttöjen välissä yhteensä 90ml maitoa ja ne on jo syötykin.
 
Me ei olla neuvolaan asti vielä selvitty, terkkari tulee kotikäynnille vasta 15.8. Sensijaan ollaan käyty Naikkarilla polikliinisella vastaanotolla mm. bilirubiini- ja painoseurannassa. Meidän vauvalla on siis veriryhmäimmunisaation seurauksena bilirubiinit olleet koko ajan nousussa (tänään arvo vähän laskenut, mutta silti yli 300), mutta ei ole vielä ylittynyt sinivalohoitoraja. Edellinen käynti povalla oli eilen, jolloin pojan paino 3284g ja tänään uusi seurantakäynti, jolloin paino 3320g. Poika siis tällä hetkellä 8g päässä syntymäpainostaan, joka oli 3328g. Kotiutumispaino tiistaina oli 3160g. Seuraava paino- ja bilirubiinikontrolli taas ylihuomenna.

Meillä oli synnyttäneiden osastolla lisämaito (luovutusmaito) käytössä ja kotona lypsin myös muutaman kerran. Lopetin eilen lypsämisen, koska vauva ei enää huolinut lisämaitoa 5-6 ml enempää. Tuo syöminen on meillä seurannan alla, koska kellastuneet vauvat saattaa olla väsyneempiä ja se voi vaikuttaa myös ruokahaluun. Meillä poika onneksi heräilee itsekin syömään ja minäkin pidän huolen ettei ateriaväli ylitä 3 h. Poika myös pissaa ja kakkaa, mitkä nekin on hyvä bilirubiinin poistumisen kannalta.
Esikoisellamme oli aikanaan myös bilirubiiniarvot koholla johon annettiin sinivalohoitoa synnärillä ennen kotiutumista. Oli väsyneempi ruokailemaan joten syöttöväli oli neuvolan ohjeella 2h välein, lasta sai paljon herätellä syömään. Kolmen kuukauden iässä ruokaili sitten sen verran virkeänä että neuvolassa sanottiinkin että yösyötöt voisi lopettaa. Lapsi oli ensimmäisen vauvavuotensa kellertävä ja sukulainen epäili johtuvan siitä että syöttäisimme liikaa porkkanaa vaikka näin ei ollut. Nyt 3v terve poika ja keltaisuus poissa :)
Lisämaito oli myös synnärillä käytössä kun maito ei ollut vielä noussut kunnolla ja nyt tilasin medelan sähkökäyttöisen tuplarintapumpun helpottamaan arkea joka tulee ensi viikolla, tällä hetkellä samaisen merkin manuaalinen pumppu joka ollut kovassa käytössä ja tuntuu että yhä maidon riittäminen hilkulla kun vauvalla kova ruokahalu
 
Me ollaan tosiaan keikuttu vielä alle sinivalohoitorajan, joka meidän vauvan ikään suhteutettuna on 350. Ilmeisesti nykyään seurataan tarkkaan, lähteekö bilirubiiniarvo mihin suuntaan ja meillä tosiaan oli eilen hippusen laskenut. Vielä en luota siihen, että olisi laskusuuntainen, joten huomisen käynti varmaan kertoo sen, mitä tuleman pitää. Bilirubiinien lisäksi vauvalla on hemoglobiiniseuranta, eilen hänen hemppa oli 186, kun vauvasta otettiin myös perusverenkuva. Jatkossa ilmeisesti seurataan neuvolassa tuota hemppaa, 4vko ja 8 vko iässä. Oon ymmärtänyt, että veriryhmäimmunisaatiossa yksi riski on, että vauvan hemoglobiini on jo syntyessä alhainen (anemia), mitä meillä ei onneksi ole ollut.

Meidän ruokintaohje on peräisin synnyttäneiden osastolta ja sillä ollaan menty. Vauvaa joutuu toisinaan herättelemään syömään, mutta itse syöminen sujuu hyvin ja vauva jaksaa imeä. Viime yönä mulla oli herätyskello soimassa ja oli hyvä juttu, koska vauva ei ois herännyt ensimmäiselle yösyötölle. Sen jälkeen kyllä heräsi 1-2h välein ähisemään ja pyytämään tissiä, joten siirsin vain herätystä 3h päähän, kunnes lopulta jätin kokonaan asettamatta sen, kun arvelin, että aamulla me herätään kuitenkin, kun isommat lapset herää.

Kyselin jo povan kätilöltä sinivalohoidosta, koska oon tässä ollut jo ihan varma, että päädymme sinne. Toteutettaisiin kuulemma sillä osastolla, jolla olimme synnytyksen jälkeen ja minä pääsisin mukaan, mikä on meistä tärkeä juttu. Kaikista kauheinta ois, jos pitäisi vaan antaa vauva jonnekin hoitoon ja itse pääsisi vain käymään siellä. Onneksi ajat muuttuneet ja hoitoon pääsee vanhemmatkin mukaan. Mulla on siis jonkinsorttinen traumaattinen kokemus esikoisen ajalta, kun hän joutui alle vuorokauden ikäisenä toiselle osastolle tulehdusarvojen noustua ja samalla nenämahaletkuun, ja pääsimme käymään sillä osastolla vain neljä kertaa päivässä. Se on toki jo toinen tarina, ja olin jo päässyt ylikin siitä, mutta näköjään kaikki tämä vauvan kanssa tähän asti koettu aktivoi uudelleen nekin tunteet:oops:
 
Onkohan noissa valohoidon raja-arvoissa merkitystä vauvan painollakin, kun meille puhuttiin vain vauvan iästä..? Ja rajaksi sanottiin 290. Voisko alhaisempi raja johtua keskosuudesta ja pienipainoisuudesta?
Nythän painoa on 2 viikossa tullut jo yli 200g syntymäpainoon verrattuna, eilen oli 2335g. Hb oli viimeisessä tsekkauksessa sairaalassa korkea 244 (ylärajaksi sanottiin 230), mutta se kuulemma laskee bilirubiinin kanssa. Tiistaina bilit oli enään 232, mutta hemppaa ei tutkittu.
 
Meillä valohoitoa annettiin sydänvikaiselle esikoiselle joka syntyi kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ja syntymäpaino oli tuolloin lähes 4kg. Synnärin valohoidon jälkeen eivät tehneet mitään jatkoseurantaa vaikka ihon väri oli selkeästi kellertävä. Parempi vaan jos nykyisin järjestävät kontrollitutkimuksia ja jatkohoitoja synnäriltä kotiuduttuakin :)
 
Jei meidän bilirubiiniseuranta lopetettiin, arvo oli laskenut 306 -> 265 :) Jatkossa neuvolaseuranta. Olin eilen niin typertynyt, että eka tuli vain liikutus ja itku. Meidän kanssa samaan aikaan oli perhe, jonka vauva joutui jäämään osastolle sinivalohoitoon ja mä pelkäsin, että meillä ois sama kohtalo ja mietin, miten saan auton kotiin miehelle.

Painoa poju oli kerännyt perjantain jälkeen 3420g eli hienosti on nousussa :)
 
Oltiin eilen ekaa kertaa lasten neuvolassa, ikää 3 vkoa. Heti tuli valitusta ettei paino ole noussut tarpeeksi ja viikon päästä uuteen punnitukseen. Syntymäpaino 3870 ja nyt 3 vkoa 4015. 6 vrk vanhana oli painoa 3885 eli silloin tullut jo yli syntymäpainon eli eikö nämä maalaisjärjellä ajateltuna voi kompensoida toisiaan.... Nyt pitäis muka herättää syömään 3 tunnin välein, no en kyl aio herättää...
 
Oltiin eilen ekaa kertaa lasten neuvolassa, ikää 3 vkoa. Heti tuli valitusta ettei paino ole noussut tarpeeksi ja viikon päästä uuteen punnitukseen. Syntymäpaino 3870 ja nyt 3 vkoa 4015. 6 vrk vanhana oli painoa 3885 eli silloin tullut jo yli syntymäpainon eli eikö nämä maalaisjärjellä ajateltuna voi kompensoida toisiaan.... Nyt pitäis muka herättää syömään 3 tunnin välein, no en kyl aio herättää...

Jos vauva on virkee ja herää itse syömään, sekä vaippoja tulee useampi päivässä. Ni en olis huolissani :)

Meil oli nyt 2vk aikana noussu paino melkeen kilon, tissimaidolla. Neuvolassakin oltiin vähän et Oho :D
 
Neuvola kävi kotikäynnillä keskiviikkona. A painoi saman kuin kotiutumispäivänä, päivää aikaisemmin eli 2210g. B painoi 2080g, eli 45g oli vrk:ssa paino noussut. Seuraava painokontrolli 2vk iässä ja neuvolakäynti 3vk iässä.
 
Vauva 2vko neuvolassa tänään:

Paino 3760g (viikko sitten 3510g)
Pituus 53,1cm (syntymäpituus 49cm)
Pipo 37,6cm

Terkkarin mukaan keltaisuus on vähentynyt ja vauva muutenkin voi hyvin. Eikähän poikaa tarvii enää herätellä, kun herää itsekin 2-4h välein syömään :) Ja täysimetyksellä painoa tullut viikossa 250g :)
 
Meillä taas painokontrolli tänään. Ei ollut terkkari vieläkään tyytyväinen kun painoa oli tullut viikossa vaan 95 grammaa. Viikon päästä taas uus kontrolli. Ikää nyt tasan 4 vko, syntymäpaino 3870 ja tänään 4110.
 
Meillä taas painokontrolli tänään. Ei ollut terkkari vieläkään tyytyväinen kun painoa oli tullut viikossa vaan 95 grammaa. Viikon päästä taas uus kontrolli. Ikää nyt tasan 4 vko, syntymäpaino 3870 ja tänään 4110.
Hyvänpainoiselta vaikuttaa jos nyt jo 4110g, omalla pienokaisellani samoilla viikoilla tuskin ehtii painoa vielä yhtä paljon kun syntymäpaino 3120g :)
 
Takaisin
Top