Vauvat 6kk ->

Ihan nopeesti vaan noista talk-muruista. Ostin niitä joku aika sitten ja hyvin on pojalle maistunut. Aamupuuro alkoi tökkiä, niin nyt syödään aamuisin jogurttia tai viiliä ja noita muroja. Ei ne kyllä mun suuhun kauheen kaksiselta maistunu, mut onpahan ainakin erilaista, kun puurot. Ja ihan cittarin murohyllystä löysin.
 
Meidän neidillä on vasta kolme hammasta tullu kunnolla, ja neljäs just viime viikolla puhkes läpi, mut on ihan nysä vielä. Kaks hampaista on alaetuhampaat, yks on yläkulmuri ja tää vimesimmäks puhjennu on yläetuhammas ton kulmurin viereen. Että hitaasti tulee hampaat meilläkin!

Välipalaa meillä syödään ennen tokia päikkäreistä, eli yleensä noin 15 - 16 aikaan. Pääasiassa välipalana toimii banaani, tai joku muu hedelmä, joskus oon antanu hedelmäsosettakin tai vauvajugurttia ja nyt kun normi maustamaton jugurtti alkaa enemmän uppoomaan, niin sitten voin antaa sitäkin. Vähän riippuu missä se välipala syödään että mitä se on.

Muuten päivä menee suunnilleen näin:
8 - 9 herätään, aamupesut, puuro ja maito
11 - 12 päikkäreille
12 - 13 lounas ja maito
15 - 16 välipala ja maito, jonka jälkeen päikkäreille
17 - 18 päivällinen ja maito
20 - 21 iltapuuro, iltapesut ja maito ja yöunille yleensä 22 mennessä

Meillä mahtuu ihan hyvin viis ateriaa päivään, kun päikkärit ei oo normaalisti kovin pitkiä. Ja ruokamäärätkään ei oo kovin suuria. Maito on edelleen rintamaitoa, eli imetän pääasiassa viis kertaa päivässä eli jokaisen aterian päälle. Pikku hiljaa ollaan totuttelemassa normaaliin maitoon, mut vielä ainakaan se ei oikein uppoo kun pikkukulauksina.

Öisin en oo pääsiäisen jälkeen enää imettäny. Jee! Eikä tuo neiti sitä oo kyllä kaivannu, vaikka tuliskin yöllä meidän väliin nukkumaan, ei ollenkaan hamuile rintaa, vaan nukkuu siinä ihan tyytyväisenä. Nyt onki aika monta yötä tullut joskus aamuyösä meidän väliin, kun ei oikein nukahda herättyään omaan sänkyynsä. Mutta meidän välissä nukkuu sitten autuaasti. Varmaan hiukan levottomuutta aiheuttaa toi kävelemisen oppiminen, samantien kun punkee itsensä pystyyn kun havahtuu unesta. Meillä kävellään viimein myös ulkona kengät jalassa, ihanaa:) Ja sisällä ei muuta tehtäiskään kun käveltäs ympäriinsä. Ja aina pitää kanniskella jotain! Meillä löytyy nykyään kaikkia tavaroita ihme paikoista, kun neiti roudaa niitä mukanaan.

Ja halaaminen on meilläkin tän hetken juttu. Ja kiipeäminen. Ja eilen annoin maistaa taikinaa kun tein suklaakeksejä, niin kuului vaan mämmäm kun oli niiiin hyvää:D En kyllä ota tavaksi!

Mutta joo. Nyt kauppalistan tekoon! Huomenna saadaan neidin passi, kun lähdetään ensi tiistaina mammakavereiden kanssa Tallinnaan. Neidin eka ulkomaanmatka:D
 
Moikka!

Empäs ole hetkeen kirjoitellut.
Mä oon ihan rikki, poikki, väsynyt. Nää viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet todella vaikeita kaikin puolin. Töitä ollut paljon, miehen kanssa samoja ongelmia kuin Jenni90, miehen exän kanssa tappelua (TAAS), miehen mummon kanssa tilanne sen kun pahenee entisestään, miehen pojan kanssa myös vähän ongelmia ja Netan kanssa myös vaihteeksi takapakkia monessakin asiassa... On taas käynyt moneen kertaan mielessä, että pääsisinkö paljon helpommalla jos olisin ihan Netan kanssa kaksin. Olisi ainakin monta ongelmaa vähemmän...
Netta sai sitten lähetteen fysioterapeutin luokse sen istumisen takia. Me nyt emme kuitenkaan ole sinne menneet, koska neiti on alkanut pieniä pätkiä istumaan itse. Ammeessa pysyy jo ihan hyvin ilman pitämättä. Tosin istumaan hän ei itse pääse eikä siitä pois...
Netalla nousi viime sunnuntaina nyt kuume. Kesti ihan vain muutaman päivän ja eilen ei ollut ollenkaan edes lämpöä. Eilen kuitenkin nousi iholle "laikkuja". Koko tyttö oli ihan kirjava (on vieläkin). Epäilen pahasti, että kyseessä on vauvarokko. Ovatkos muut sairastaneet sitä? Jos nyt laikut eivät häviä muutamassa päivässä niin sitten vien kyllä lääkäriin. Kiukkuinen toi tyttö on kuin ampiainen, mutta muuten kyllä puuhastelee ihan hyvin.

Nyt tämän kuumeen tuloksena kuitenkin lopetti syömisen. Kuin seinään... Meillä siis on ihan hyvin mennyt ruoka alas tähän asti. Nyt tilanne on juuri sellainen kuin Lauraelinalla oli jossain vaiheessa. Ihan muutama lusikallinen menee eikä enempää. Huuto alkaa jo kun syöttötuoliin nostetaan. Maitoa (korviketta) kyllä menee. Meilläkin oli jo tavalliseen maitoon siirtyminen aloitettu, mutta en nyt uskalla vaihtaa sitä, kun neidin ainoa energianlähde tällä hetkellä on tuo maito. Itku tässä on tullut monta kertaa... Ei mene jugurtit (mikä oli siis suurta herkkua), ei hedelmäsoseet, ei sormiruoka...

Sitten tää kaikki muu "shaisse" mitä tässä on tosiaan tapahtunut. Alan olla ihan loppu!

mohomaha sitä taisi kysyä, että nukutaanko meillä vielä vaunuissa. Meillä ei. Mä oon pistänyt vaunut jo pois (talvella varmaan otan taas käyttöön kun on isot renkaat noissa yhdistelmissä). Meillä on käytössä tuollaiset pikku matkarattaat. Ei tyttö ole nukkunut enää moneen kuukauteen vaunuissa. Rupes oleen vähä vaikeeta kun neiti nousi aina seisomaan ja halus katsella menosuuntaan.
Jenni90: Aivan varmasti se rakkaus tulee pientä prinsessaa kohtaan ihan yhtä kovana kuin T-E:täkin. Usko pois!
Tapaamisesta:  Emme varmaan pääse, koska menen iltaan töihin... =(
Mulla oli moneen muuhunkin juttuun jotain kommentoitavaa, mutta ei taas muista...
 
Ikävä kuulla gibsoni vaikeasta tilanteesta emoticon Onkos Netta nyt sitten jossain hoidossa vai miten se teiän kuvio meni?

Meiän päivärytmi menee suunnilleen näin
7 herätään ja potan kautta aamupuurolle
10 päikkäreille
11-12 herätys, potan kautta lounaalle
13 koirien ja rattaiden kanssa lenkille
14 välipala ja päikkäreille
16 herätys -> potalle -> päivällinen
19 iltapuuro
20 zzzzzzzzz

Eli syödään noin kolmen tunnin välein ja ruokaa menee kyllä isoja määriä. Jos syö kaupan ruokia, niin 2 isoa pilttiä, välipalaks pieni piltti +kevytmaidot/piimät joka ruoan päälle. Välipalalla en anna maitoo, jos syödään muita maitotuotteita. Niin ja puuroo menee sekä aamulla että illalla sellanen aikuisten annos eli vähän vajaa muumikulhollinen :D Sellanen siis ku itekki syötäis...
Niin ja toi pottatreeni meillä sujuu edelleen hyvin, useimmiten kakkakin tulee sinne. Jännä huomata, että varmin pissa tulee pottaan aina kun tullaan ulkoo sisälle ja mennään heti potalle. Päikkäreiden aikana on saattanu jo pissata vaippaan, mutta useimmiten niidenkin jälkeen tulee. Ja kylvyn jälkeen... Ja useimmiten myös heti ruoan jälkeen. Kyllä meillä siis pottaa saa tyhjentää varmaan jonku 8-10 kertaa päivässä :)
Hampaista vielä, että mulla on erittäin vahva tunne että nyt on alas tulossa lisää hampaita! Luulin, että noi 8 tulee "aiemmin" ja sit kestää ennenku puhkee lisää..
Tuttipullosta ollaan jo kokonaan luovuttu.
 
heippa :)

tännepä on tekstiä pukannut,huh,täytyy lueskella paremmalla ajalla..reissussa ollaan jamin kanssa ja voi luoja mikä takiainen siitä on täällä tullu.äitiäitiäiti..jos nostan takapuoleni penkistä ylös nii jo huuto alkaa..:/ hieman raivostuttavaa!! ei tuo oo kotona noin hirvee ollu vielä ikinä!

hiphei,meillä otettiin viikonloppuna ensiaskelia <3 joka päivä hieman reenailee,mutta aina se siihen kahteen askeleeseen jää:)
viime reissulla Jami oppi konttaamaan,nii jospa se tällä reissulla oppii käveleen..kaveri naurokin,että seuraavalla kerralla se jo sit ajaa varmaan autonkin kotio :DD

unirytmi on menny sekasin täällä ainakin :D nukkumaan Jami rupee vasta 21-22(norm.20) ja on heränny nyt 8-9 välillä kun kotosalla ollaanjo kukonpierasun aikaan hereillä..Jamikin vaihto sit ilmeisesti loma aikaan:

meillä juodaan vielä iltasin ja joskus päivälläkin tutipullosta,yritän siitä luopua vaan ite kun ei sitä maitoo oo aina laittamassa,nii jälkeenpäin huomaa että jaa,se annettiinkin tuttipullosta taas,eikä mukista..

neljä ateriaa menee meilläkin..joutus koko ajan syömään jos meinais sen viis ateriaa mahduttaa..jamin annokset ei oo isoja,1 iso(joskus vaan pieni) pilttipurkillinen jotain ja sit joku hedelmäsiivu/leipä/tms..toi syö joihinkin verrattuna ihan älyttömän vähän!!? mitä kummaa..ja puuroohan meillä ei syyä,ei vaan saa meneen alas..viiliä ja jugua on otettu sit aamu ja iltapalalla..

jampalla on 8 hammasta ja vaikuttaa siltä että 9 pukkaa,ylhäälle kulmahammasta..valkosena loistaa ikenen läpi.

jeps,vaan pihahommiin olis mentävä..ihan mahtavaa kun pääsee toteuttaan itteensä tonne multakasoihin jne..:D
 
Netta on ollut sillon tällön veljen luona hoidossa. Hoitopaikkaa ei ole, kun en mä tee viikolla kuin satunnaisesti vuoroja. Pääosin siis viikonloppu öitä teen ja lauantai päivää. Jos teen iltavuoron niin mies tulee kotiin Netan kanssa ja sen joka ainoa kerta se on marissu, että taas jäi työt kesken... ARG! Mitäs sitte lupautuu tuleen. Aina kysyn kyllä ensin mieheltäni, että käviskö tää päivä tai tää päivä jos menisin iltavuoroon...

Meillä juodaan tuttipullosta nukkumaan mennessä. Muuten mukista. Nyt kun tää syömälakko tuli niin palattiin ihan täysin takas "vauva-aikaan" maitokakkoineen kaikkineen... Potalle neiti ei istu. Huuto tulee jos mä sen siihen lasken. Kerran on tullut vahingossa sinne pissa kun itki niin mahdottomasti ja mä yritin viihdyttää ja näyttää kaikkii leluja...
Kai näillä asioilla on tapana järjestyä... Nyt vaan taas tuntuu, että mikään ei onnistu. Niin ja miehen kanssa sama tilanne jatkuu vaan. Niinä päivinä kun ei joudu tulla Nettaa hoitamaan niin yömyöhään menee töissä. Ja aamulla lähtee... Yleensä käy myös viikonloppuisin jotain tekemässä tallilla. 
 
Heippulis hei! ..Pitkästä aikaa..

Päivän rytmeistä ja ruokailuista.. Meilläkin syödään vain sen 4krt päivässä, noin 3h välein, jos sen viidennen johonkin väliin änkeisin niin syötäis koko ajan :) Meillä ei siis syödä välipalaa ollenkaan. Herätään n.8, 9 aikaan aamupuuro, _yleensä_ ennen ekoja päikkäreitä (12-13) syödään lämminruoka, sitten Roni nukkuukin sen 3-4h, 15-17 välillä kun herää niin sen jälkeen syödään toinen lämmin ruoka ja illalla 20 jälkeen alan keittämään iltapuuroa. Puuron jälkeen yökkärin ja vaipan vaihto ja sit maitopullo ja nukkumaan n. 21.reikäleipä! Maitoa, joko tavallista lantrattuna korvikkeeseen tai muksun maitojuomaa, menee joka aterian jälkeen vaihdellen 20ml-200ml..Pullosta siis juodaan pääsääntöisesti kaikki, nokkamukia tyrkytän vähän väliä ja yhdessä vaiheessa annoinkin siitä kaikki päivän maidot, mutta kun Roni ei suostunut juomaan nokkamukista tarvitsemaansa maitomäärää, niin oli pakko palata pulloon. Täytynee kokeilla pian taas, josko vois pullolle sanoa heihei.

Jenni90:lle pahoittelut surkeasta äitienpäivästä, suosittelisin myös sanomaan pari kovaa ja valittua sanaa ukolles..

Mua odotti Äitienpäivä-aamuna kortti keittiönpöydällä ja lahjaksi sain uudet, itsevalitut paistinpannun ja paistokasarin (vanhoista lähti toisesta pinnoitetta pikkuhiljaa ja toisen pilasin vahingossa laittamalla tavis-metalli-kattilan pannun päälle kaapissa) :)

Gibsonille kannsa pahoittelut surkeasta tilanteesta, ne mitä oot mulle kertonut ja jos niistä on vielä asiat pahentunut, niin koen syvää myötätuntoa sua kohtaan.. :/

Oliko se Cira, joka kyseli, että miten saatiin Dogo suhtautumaan pojuun niin hyvin? Öö, vastaus on että ei mitenkään. Tai siis että ihan luonnostaan se oli niin helppo, ettei mitenkään koulittu lapsiystävälliseksi. Timo toi sille sairaalasta sen Ronin ensipipon, joka laitettiin heti synnyttyään pojulle päähän, siitä sai Nero haistella uusia hajuja ja tuoksuihan Timokin ihan vauvalle kun oli päivät meidän luona sairaalassa.. Kun kotiuduttiin, mä tulin ensin sisälle tervehtimään koiraa joka haisteli myös mua ja Timo tuli perässä Ronin kanssa. Laskettiin kaukalo sohvalle, jolloin Nero tuli uteliaana viereen nuuskimaan ja annettiin sen nuolaistakin poikaa kerran. Nerohan siis aisti mun raskauden jo ennenkuin itse tiesin siitä, alkoi seuraamaan kuin hailaivaa, tuli viereen makoilemaan ja muutenkin oli huomionkipeä. Ronin synnyttyä ja tultua kotiin, jatkoi samaa "vahtimista" eli makoili aina muutaman metrin säteellä vauvasta ja musta! Ronin kasvaessa Nerosta tuli sille ihan ykköskaveri, tykkäs katsella koiran touhuumista yms.. mutta nyt se on pois..


Tää kuva on kotiintuloillasta.. <3

Mitähän vielä.. Täällä on hurjat 2 hammasta, molemmat alaetuhampaat! Hampaat nrot 3 & 4 tulossa alas kulmiin, ylähampaista ei ole toistaiseksi havaintoa..

Ja meillä on nyt otettu Ensiaskeleet <3 Roni 10,5kk, tiistaina 17.5. yllätti meidät tempauksellaan! Eilen, keskiviikkona ottikin jo heti muutaman askeleen kun istuin vähän matkan päässä pojusta ja sanoin että tuu äidin luokse, Roni tuolloin seistä nökötti hyllyn vieressä pitämättä kiinni ja niin vaan yllätti, askel,askel ja humpsis mun syliin :) <3

Pitänee kohta suunnitella 1v kutsut ja lähettää ne ajoissa, kesäaikaa kun on niin ihmiset osaa kiireiltään varautua :)

Nyt syömään! Viikonjatkoja mammoille ja minitaaperoille :)
 
aivan ihana kuva ^^ emoticon harmi kun jouduitte nerosta luopua, mutta pakkohan se on oma terveys laittaa etusijalle.. mä kans oon haaveillu jo vuosia dogosta mut isäntä on niin vastaan että haaveeksi taitaa jäädä...
tuli tosta kuvan leikkimatosta mieleen ku meil on samanmoinen, mut jouduttiin leikkaan sieltä se hämähäkki (mikä on jonkun noitten lehtien alla piilos) pois kun kimi pelkäs sitä ihan hulluna... ei tohtinu mennä koko matolle kun tiesi että se hämis vaanii siellä jossain :D

meillä yhtäkkiä joku aika sitte opittiin ite juomaan nokkamukista ja sen jälkeen on kaikki maito juotu nokkamukista. iltamaito juodaan sellasesta taikatuttimukista mut muuten aiva norminokkamukit käytös.
ja jo jonkun aikaa on myös juotu ihan tavallista kevytmaitoo. ja hyvin maistuu :) ja 5 ateriaa menee kans meillä...rytmi on suunnilleen tällanen:
7.30-10 herätys ja puuro tai jogurtti
11 päikkäreille
12-14 lämmin ruoka+maito
15 välipala (hedelmä/leipä +maito)
17-18 lämmin ruoka+maito
20 puuro/jogurtti (ja joskus maitoo päälle)
22 iltamaito ja nukkumaan
ja tuonne väliin tulee tietty kaikki touhuilut ja ulkoilut, pesut, pottailut jne... ja joskus saattaa ottaa vielä tos 18 aikoihin toiset päikkärit mut aikasta harvoin..

meillä kans noita ensiaskeleita otettu parin viikon aikana mut jää kans siihen pariin kolmeen askeleeseen...mut onneksi eilen opittiin kämpiin sohvalle ja sänkyyn...HUOH. ois mun puolesta voinu ton taidon oppia vasta joskus vuosien päästä :D

tuli vielä tuosta syömättömyydestä mieleen, et meillä oli täs kans sellanen kausi...huuto alko heti ku kimin sai syöttötuoliin ja syömään ei suostunu...ja meillä syynä oli syöttötuoli koska sit ku nosti syliin ja syötti siinä ni ei ollu mitään ongelmaa... mut nyt taas jo syöttötuolis istuminen ja syöminen..en tiiä mikä siinä sillon vastusti... 
 
Miten monesti oon kans kelannu tuota lausetta mielessäni  gibsoni;
"mulla olisi paljon helpompaa T-E:n kanssa kahden" Mulla olisi  yksi lapsi vähemmän hoidettavana . . . . miehet kun isoja vauvoja.
Mäkin kun oon tosi kärkäs sanomaan kaikesta !
Voimia sinne <3

Taatu ihana kuva <3 liikuttava.

Onnea ensiaskeleita nähneille. <3

hampaista meillä niitä on 6 ja kuolan määrästä päätellen lisää tulossa. . . 

Meilläkin juodaan päivä päivältä enemmän nokkamukista ja ihan tavallisesta lasista maito. . . 
 
Vau,Jami meni eilen illalla jo metrin matkan ite kävellen,mahtavaa! Isänsä kun tulee meitä ens viikolla hakemaan,nii ties vaikka kävelee sitä vastaan ;D

Mites muuten suhtaudutte vesirokkoon?
Oltiin lauantaina vesirokko seurassa synttäreillä,toki sillä oli se jo paranemaan päin,että en tiiä tarttuko se siitä enää Jamiin. Mä oon ite aina ajatellu että hyvä jos se pienenä iskee(aikuisena voi olla vaarallinen) ja on sit sairastettu "pois",eikä aikuisena tarvii sit varoo sitä.
 
Ihanan paljon tekstiä tullu :)
Pikasesti vastaan Gipsonille et meillä sairastettiin kans toi vauvarokko tossa kuukausi takaperin. viikko ennen kuumeen nousua, viikko kuumeessa ja näpyissä ja viikko sen jälkeen elettiin täysin maitolinjalla kun ei mikään ruoka mennyt alas, enkä ruvennu pakottamaankaan. Kamalaa itkua, vikinää ja kitinää koko kolme viikkoa. Mutta sitte se loppu ku seinään ja ruoka alko maistua. Kovasti kuullostaa teilläki olevan vauvarokko. Tsemppiä siihen ja muutenki!

Ja henniv, mää toivosin et vesirokko tulis lapsena, mut ei ihan vielä kun toinen ei ymmärrä miks on kipeä ja kutisis yms. helpompi sitten kun toinen tajuaa vähän enemmän, mut aikuisena se on hirveä tauti sairastaa et ennemmin lapsena ku aikuisena.

Ihana kuva taatu <3
 
vauvarokosta piti sanoa, että meillä on se ollut. Kova korkee kuume oli 3 päivää, sitten tuli "laikut" ja itestään lähtivät ja itestään kaikki meni ohi. . .  panadolia vain annoin. 
 

Voihan hitsiläinen... meil oli sit ilmeisest kans toi vauvarokko mitä teijä kertoman mukaa siihi kuuluu... luulin et oli vaa atooppist ihottumaa :D poitsul ku on ollu jo tosi pitkää sellasii länttei ku kuiva iho, mut sit yhtäkkii räjähti ihan käsii ja oli kuumetta ja ei kelvannu muu ruoka ku maito... ei tosiaa tullu ikävä pelkkäämaidonsyönti aikaa, sen verta sotkua tuli ;D

Ja päivärytmi on täsmälleen samanlainen kuin mohomahalla ja Nealla :)

Harmittaa ku tulin vartavasten vaa kattomaa ajo-ohjeita sinne tapaamisee, mut jäikii nyt vähä epäselväks et onks koko tapaamista vai ei... Meijä pitäs kuitenki jo kaheksan aikaa lähtä ajelee ni ei paljo auta jos huomen vast selviää et onks sinne ketää tulos :D

 
Sepä se ! 

Mäkin ymmärsin ettei sitä miittinkiä ny ookkaa ja todella toivon ettei turhaa sitä 
missattu !
Onko seuraavaa ajankohtaa mietitty ? ? 
Me Turo-Eemilin kanssa niin mielellään tultas  mukaha! Ennen kun tämä prinsessa syntyy :)
 
Me ainakin täällä kotona sairastetaan.. Tai siis poika on tosi väsyny ja yskäinen, nuhaa ei niin enää tänään oo ollu. Mäkin ymmärsin ettei miitinkiä ollu.
Tosi tylsä et se jäi nyt sit pitämättä, mut kyllä meille käy vielä kesäkuun alkuviikkoina näkeminen.. Esim. 6.6 mulla on ainakin auto joten voitas sillon liikkua mihin tarvii :)
Sit juhannuksesta eteenpäin on mies lomalla heinäkuun loppuun.

Meidän päiväryrmi on likimain tällainen:
Herätys 7.30-8.30
Puuro heti pesujen jälkeen
Lounas 11-12 (liharuokaa)
Sit päikkärit noin 2-2,5 tuntia
Välipala siinä 14-15 (viiliä medelmäsoseella tms.)
Sit taas syödään, päivällinen 16-17 (liharuoka)
Iltapuuro klo.20 jonka jälkeen pesut
Nukkumaan siinä 21-21.30
Joskus tarvii vielä päivällisen ja iltapuuron väliin jotain pientä et jaksaa..
Eli 1 päikkäreillä mennään kun ollaan kotona, paitsi nyt kun poika on kipee, mut jos johonkin mennään niin nukkuu 2 lyhyemmät unet päivän aikana. Unentarve muutenkin tuntuu vaihtelevan, joskus nukkuu koko päivän aikana tunnin, puolitoista, joskus taas 3:kin tuntia. Mut jos sitäkin enemmän nukkuu niin vaikuttaa sit yöuniin ja käy nukkumaan vast 22-22.30.
 
Ei oo oikein ollu taas aikaa kirjotella tänne meijä kuulumisia.. Ulkosalla on ollu niin ihania ilmoja et on meilkeinpä asuttu ulkona. :D Koneelle kun erehtyy tytön hereillä ollessa tulemaan niin kohta on vieressä jonku lelun kanssa koputtamassa et etkös minua nyt huomaa.. :)
Meillä Neea otti viikonloppuna ensimmäisiä kunnon askeleita eteen päin ilman tukee. Ihanaa kateltavaa kun toine yrittää köpötellä eteen päin.. :)
Meijä päivä rytmi on nyt menny suurinpiirtein näin:
06.30-08.00 herätään ja syödään puuroo tai jugurttia hetki leikitään ja 10 aikoihin on ekat päikkärit jonka jälkeen ruoka ja leikkiä. Välipalaa otetaan siinä 14 aikoihin jonka jälkeen toiset päikkärit ja 16-17 välillä illallinen. Ilta pesut ja puuro tai jugurtti/rahka 19 jälkeen ja 20 aikaan neiti kaipaakin jo sänkyyn.
Nyt oon huomannu toisina päivinä on unen tarve ollu vähäsempää ja on yhillä unilla menny päivä. Tänään taas maistukin kunnon päivä unet kuistin lämmössä, sai äitikin hetken ottaa aurinkoo ja lepuuttaa vähä silmiään ennenkä pilvet pilasivat senkin ilon. Peräti kaks kertaa tänä keväänä saanu levätä hetken auringon alla.
 
Käympäs pikasesti kirjottamassa kengistä kun joku aika sitten, tai oikeestaan aika kauan aikaa sitten juteltiin täällä aiheesta.
Croksit on tosi kivat ainaki minun mielestä kengiksi, ( joo olin ite sillon toista mieltä) näin kesällä varsinkin niillä on tosi helppo ja kevyt lasten kävellä. mutta ihan ensi askeliin niitä en käyttäs, vaan niinku santeriki on jotain 1,5kk nyt kävelly niin se sujuu jo paljon paremmin ja nilkkaakaan ei sen takia tarvi niin suojelle. itseasiassa meillä on tutan ensiaskel (tosi tukevat nilkoista) sandaalit niin niillä menee vieläkin nurin välillä sisällä ja pihalla kun ne ei jousta mihinkaan ja on kovan koppurat. no crokseista sen verran vielä että me itte ostettiin aidon tolle ipanalle ja sukulaisnainen toi feikit, niin ne feikitpä ei oo kyl yhtään niin hyvät. ensinnäkin ne luistaa ku sanonko mitkä ruohikolla ( varsinki jos sattunu esim edellisenä päivänä satamaan) ja ne tökkää jotenki kärjestä ku toinen kävelee. vähän huonosti selitetty toivottavasti ymmärsit.

Onnea Tyttökoolle tätäkin kautta <3
Ja voimia muillekki raskaana oleville.
Itella ihan kamala vauvakuume. Päätettiin jo että ei ehkä malteta oottaa sinne syksyyn että kierukka otettas pois niin varasimpa poisotto ajan. no se menee heinäkuulle et sit minäki voin liittyä tonne plussan odottajiin toivottavasti :)) Kova kuntokuuri siis päälle nyt! :)

Yksvuotisjuhlia täällä kovasti jo ootellaan, reilu viikko vielä ois aikaa leipua kaikki loppuun. Itte oon ajatellu pikkuleipiä myöten tehä kaikki, no jotain joka päivälle niin siitä selviää. vieraita olis tulossa jotain 60. ne jotenki riistäyty käsistä. no onneks ne on tavallaan kaks päiväset kun tulee sukulaisia kauempaa niin eivätm kaikki änkee yhtenä päivänä tänne. toivottavasti paistaa aurinko niin voi myös olla pihalla. joko te muut ootte miettiny mitä tarjootte?

sillon 8kk kun santeri ekoja sanoja tavaili niin ne sitte jäi vähän jalkoihin niinku sanotaan. mutta nyt kun kävely sujuu jo oikein loistavasti niin on alkanu sanojaki jo palautumaan ja uusiakin tulee. Ihana huomata miten eri esineetkin koko ajan enemmän ja enemmän ovat jääneet mieleen. meillä kova leikki onkin että sanon santerille jonku lelun tms nimen ja se ettii ja tuo mulle. ihania pikku taaperoita <3

ja ihanaa kun tulee KESÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!
 
Meillä lauantaina 1v juhlat ja myös sitten sunnuntaina otetaan vieraita vastaan... Kovia bileitä heti aluks kun ei yks päivä siihen juhlimiseen riitä :D
Meillä on tarjolla:
*rukiininen vuohenjuusto-sienipiiras
*lihapasteijoita
*täytekakku (tumma kääretorttupohja x2)
*vadelmaneliöt
*valkosuklaa-kookoskinuskikakku (sellanen keksipohjakakku)
*keksiä, vaahtokarkkia ja jos kerkeen niin väsään vielä coctail-tikkuja, muuta niitä viimestään sunnuntaiks kun tulee niitä Nean pieniä kavereita kylään ;) Sit annetaan niille muumi rusina-askeja kaverilahjaks :D Se on kyl jännä tapa, mun lapsuudessa niin ei vielä tehty kun ihan parissa paikassa...

Vuosi sitten alko tapahtuun... Sitä jo maattiin sairaalaan sängyssä. Taidanpa ihan uudelleenjulkasta synnytystarinani sen kunniaks:

"Tyttö syntyi 28.05.2010 klo 14.26 rv 37+4
3300g, 50cm ja 9/9 pistettä.

Elikkäs tosiaan mentiin Tampereen yliopistolliseen keskussairaalaan keskiviikkona 26.5 kontrolliultraan esofagusatresia-epäilyn vuoksi. Epäily todettiin ultrassa hyvin todennäköiseksi, eli synnytys siirtyisi kanta-hämeestä Tayssiin. Lääkäri halusi, että jään yöksi osastolle, sillä seuraavana päivänä multa poistettaisiin lapsivettä pari litraa sekä lapsivedestä otettaisiin kromosominäytteet. No minä menin yöksi sitten osastolle 4a.

Yöllä nukuin sikeässä unessa, kunnes klo 04.15 heräsin siihen, että jotain lämmintä pulpahti valtavalla paineella. No sitten toisen ja kolmannen kerran ennenkuin kerkesin edes nostaa sormeani ja painaa punaista HOITAJA -nappia. Hoitaja juoksi kiireesti kysymään mikä hätänä, ja sanoin että lapsivedet tais mennä. Hoitaja nosti vähän yöpaidan helmaani ja sanoi, että kyllä se sitä on. Hän haki toisen hoitajan kiireesti ja lapsivettä vaan tuli lisää ja lisää ja alko valuun ihan lattialle asti kun sänky ei pystyny enää imee niin valtavaa määrää. Mua hävetti kauheesti, kun samassa huoneessa oli kaksi muutakin odottavaa äitiä ja lorinaa kuulu koko ajan kun lattialle tippui sitä myöten mitä sitä tuli minusta ulos. TIP TIP TIP TIP... En saanut nousta sängystä, ennen kun mut laitettiin supistus ja vauvan sydänääni käyrille. Lääkäri oli sanonut, että saan nousta jossei supistuksia tule. No niitä ei sitten ilmaantunut, joten sain luvan nousta lähteäkseni vessaan. Toki pystyasennossa vettä vaan tihkui paineella lisää ulos minusta ja tottakai sillä osastolla oli viemäriremppa, ettei vessoja sitten ollut kuin yksi ja sekin niin helvetin pieni ettei siellä mahtunut edes kääntymään. Sinne kun matkasin talvicrockseissani (muut ei mahtunu jalkaan kun oli niiin paljon turvotusta), niin kengissä lotisi ja litisi kun niissä ei ollutkaan sivureikiä kun oli talvimallit. No pääsin vessaan asti, sinnekkin vaan tuli lisää.... Nousin pöntöltä, toinen hoitajista veti mun jälkiä lastalla perässä missä kuljinkin. Sit sanoin sille, että nyt lähtee kyllä taju. Se käski ottaa kiinni sen kaulasta ja PIDÄ SILMIÄ AUKI PIDÄ SILMIÄ AUKI - sit pimeni. Kun virkosin siitä, luulin että kaikki oli vaan unta, mutta ei ollutkaan kun kerran roikuin edelleen sen hoitajan kaulassa.

Toinen hoitajista oli vaihtanu mulle kuivan sängyn ja se haki sokerivettä ja mehua juotavaks sekä pyörätuolin, jolla ne rullas mut takasin sänkypaikalleni. Noustuani sänkyyn mut laitettiin taas niille käyrille ja ei vieläkään supistellut ja vauvallakin onneks kaikki hyvin. Aloin tärisee siinä hulluna kaikesta tapahtuneesta.

No kirjottelin miehelle viestiä siinä, mitä oli tapahtunu ja jossain vaiheessa laitoin äitille sit viestiä että tuo mun miehen sairaalaan heti ku heräävät, kun joudun varmaan kohta siirtyyn synnytyssaliin. Äiti tietysti oli paniikissa menny herättää miestä, että nyt pitäis lähtee sairaalaan, että se alkaakin siellä jo synnyttää. Toinen ihan unenpöpperössä että HÄ, mitennii? (tosiaan kun koko homma alko sillä, että TAYSsiin mentiin vaan tarkkailuun)

Mun mies tuli sitte sinne osastolle joskus siinä seittemän aikaa, eikä mun tilassa ollu mitään tapahtunut. Siinä sitten hengailtiin koko päivä niin ettei mitään edistystä tapahtunut. Ite sain vaan antibioottia suoneen, kun tulehdusarvot oli vähän koholla.

Seuraavana aamuna mulle sanottiin, että aletaan lääkkeellisesti käynnistää synnytystä. Otin aamu 9 aikaan ensimmäisen tablettineljänneksen ja alkohan se heti vaikuttaa. Kivuliaita pitkiä supistuksia tuli, mutta 10 minuutin välein. Sitten lääkärit oli jossain palaverissaan päättäny, että kyllä sen muksun on parempi syntyä päiväsaikaan kun se on itekkin leikkauksen tarpeessa. Mulle tultiin sanoon, että sulle tehään sektio. Olin vaan, että aijaa - no meen suihkuun. Pääsin toisen osaston suihkuosastolle asti, kun joku huusi mulle että onko Luoto? Minä nyökkäsin ja se sitten vaan sano, että sun pitäis nyt kuule mennä sektioon. Mä vaan, että AI NYT?? eipä siinä sitten paljoo keretty suihkussakaan käymään.



Sinne sitten mentiin, kun 4-5 lääkäriä/hoitajaa siellä salissa jo odotteli mua ja alko sitte heti hommiin. Ensin käskettiin leikkiä vihasta kissaa, jotta saisivat puudutuksen selkään oikeeseen kohtaan. Sit se alkokin heti vaikuttaa, lämpö valtas ensin perseen ja lähti sit jalkoihin ja muuhun kroppaan. Leikkauspöytää käänneltiin ja väänneltiin eri suuntiin, kun en saanu olla selinmakuulteni ettei vauva paina verisuonia.

Sitte mulle laitettii letkua käteen ja mahaa puhdisteltiin jollain mömmöllä. Sitten ne vetäs siihen jonkun suojapeiton kiinni, ja alkoivat leikkaamaan. Minä tärisin siinä hulluna ja se yks lääkäri tai mikä lie, kysy moneen kertaan haluanko rauhottavia. En en en halua. Kaasunaamariin hengittelin koko ajan ja vatsaa alettiin penkoo. Ei sattunu yhtää, mutta tuntu tosi ilkeeltä kun kiskottiin muksua ulos. No jahka se sieltä saatiin ulos, kuulu rääkäsy moneen kertaan ja joku näytti sitä meille (mies istu mun pään takana) ja kysyi, että näettekö kumpi tuli. Mun oli huono kääntää päätä, mutta näin sen verran että pitkät jalat ja ihan normaalin näkönen [:)] Kaikki tietenkin onnitteli meitä tytöstä, isä lähti mittaileen ja punnitseen ja mut ommeltiin kuosiin. Sit mut vietiin heräämöön tarkkailtavaks ja kyseltiin koko ajan miltä tuntuu jne. Tärisin vieläkin, ja sanoin että jalat on umpijäässä. Sain monta peittoo ja lämpöpuhaltimen puhaltaan jalkoihin. Olinkohan tunnin heräämössä, kun mut tuli joku hoitaja hakee osastolle 2b, ja höpötti vaan heti mitä lääkkeitä saan ja niin edespäin. Mua ei tosiaankaan kiinnostanu siinä kohtaa mitkään lääkkeet, kysyin siltä missä mun mies on ja aloin itkee. Se kysy puhelinnumeron ja meni soittaa miehelle missä oon. Sit kun mies tuli vihdoin mun luo, niin sillä oli ihana iso kukkakimppu mukana.

Itkin varmaan tunnin siinä pelosta, onnesta ja helpotuksesta, vaikka kaikki oli tapahtunu niin nopeella temmolla etten tajunnu ees mitää niissä lääkehuuruissa.



Niin minusta tuli äiti [:)]"
 
Meinaa tulla tippa linnsssiiin <3

Mä innolla odotan, että saadaan pitää 1- pirskeet !
Edellispäivänä varattiin 1-v kuvaan aika. Mennään ens kuun 10. päivä jo kuvaan. 
Ehitään ottaa ennen kun leidi syntyy. 

Meillä T-E on lopettanut syömisen ja juomisen !
Ei sitte vittu millään. Ei hyvällä ei pahalla. 
Ei vaan jaksa istua sen aikaa paikallaan, että sais syötyä. . . 

Yö unille ei malta mennä vaan valvoo  puleen yöhän ja
meinaa simahtaa lattialle; ei ennen oo tällästä ollu. . . 
 
 Heipä Hei!

Niin ne meidän pienet vauvat täyttää 1-vuotta pikkuhiljaa. Meillä siihen on vielä hetki aikaa... Mä kans odotan, että saan järjestää synttärit! <3 Ainoo, mikä siinä ärsyttää on tää asunto. Tää on niin pieni!!!! Vähänkään jos tulee vieraita niin täällä ollaan ku sillit suolassa. Tosin ajattelin, että järjestän kahvituksen kahdelle eri päivälle.

Jenni90: Voin niin sanoa, että toi syömättymyys stressaa äitiä ihan kamalasti!!! Meillä se meni onneksi ohi. Viikko oltiin maitolinjalla ja sit pikkuhiljaa rupes maistuu. Tänään on eka päivä kun on mennyt se "entinen" määrä ruokaa ja jopa vähä extraa. Kyllä se Jenni siitä. Älä huoli!

Netta lähti kävelemään sitten viime lauantaina. Pieniä matkoja menee, mutta on tosi varovainen. Niin ja Netta OSAA ISTUA!!!! JEE! Emme siis käyneet siellä fysioterapiassa, kun rupesi pysymään pystyssä istualteen. Vielä ei osaa siihen itse mennä eikä pääse siitä pois... Heh... Mutta pysyy siinä! Ei enää kellahda selälleen. Pottaharjoittelua oon heti kokeillu, mut edelleen tulee kauhee kammo siitä...

Muuten täällä onkin elämä ihan sekaisin. Miehen kanssa tilanne "tosi" pahana. Paljon häntä rakastan ja hän ei varmasti minua koskaan pettäisi tai valehtelisi, mutta tämä kaikki "mukana tuleva paska" ja tuo miehen töiden tärkeys alkaa olemaan liikaa minulle... En uskalla niistä sen kummemmin tänne kirjoitella.
Mutta siis miehen eilinen teko on aika anteeksi antamaton!!!
Jouduin itse lähtemään työpalaveriin klo 16.00. Mies tuli kotiin ja vei minut asemalle. Hän sanoi käyvänsä vielä työpaikalla nopeasti ja menisi sitten kotiin. Ohjeistin vielä, että jääkaapissa on Netalle ruokaa valmiina ja myös vermeet mistä tehdä ruoka miehelleni ja hänen pojalleen... No, minä tulin sitten aika myöhään kotiin niin että kaikki olivat jo nukkumassa. Rupesin siinä tekemään itselleni "iltapalaa" ja ihmettelin, miten ei ole yhtään tiskiä (olin juuri lähtiessä siivonnut kaikki tiskit pois ja laittanut koneen päälle). Siis ei ollut Netan iltapäivän ruuan astioita eikä puuroastioita eikä mitään muutakaan. Eka tietty ajattelin, että ihanaa täällä on siivottu kaikki jäljet pois! Kurkkasin tiskikoneeseen uteliaisuuttani ja TÄH... siellä oli ne mun laittamat puhtaat astiat. Herätin mieheni ja kysyin, että onko Netta sairastunut taas jos ei oo ruoka maistunut. Mies murahti, että ei ku me tultiin niin myöhään tallilta kotiin ja siinä vaiheessa Netta oli kuulemma niin kiukkunen, että annoin vaan maitoo ja se nukahti. WTF!!!!!!!!!
Netta oli siis ollut monta tuntia miehen mukana AUTOTALLILLA veljensä vahdittavana (mieheni poika on 9-vuotta), jotta isi sais tehdä töitä. Netalta ja niin kuin myös miehen pojalta on jäänyt sekä iltaruoka, että iltapala saamatta.
TOTTA HELVETISSÄ TYTTÖ ON KIUKKUNEN!!!!
Joo, toki tämän ikäinen pärjää maidolla kun on kipee, mutta kyllä minä silti sinnikkäästi aina tarjosin ruokaa!
SIIS OIKEESTI! NYT TÄÄ ALKAA OLEEN VAAN LIIKAA KUN MIEHEN TYÖT MENEE LASTEN RUOKKIMISEN JA HOITAMISEN EDELLE!!!!!!!!
Vai mitä mieltä olette? Ylireagoinko vain!
 
Takaisin
Top