Vauvaperheen hankinnat

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta miten paljon hyötyä on siitä, että turvakaukalon saa vaunujen runkoon kiinnitettyä? Luulin aina, että esim. lenkeillä vauva nukkuu vaunukopassa ja autossa vauva matkustaa kaukalossa, niin en ole ihan perillä siitä, miksi kaukalo pitäisi saada vielä vaunuihin kiinni. Kauppareissuja varten vai miten? Meidän tilaama kaukalo menee kyllä vaunuihin, jos ostaa adapterin. Terv. tyhmä ensiodottaja

Meillä on tarkoitus käydä vauvan kanssa kaupassa ja varmaan kaupungillakin joskus kun vauva on vielä niin pieni, ettei istu rattaissa. Vauvan läheisin isovanhempi asuu reilun tunnin matkan päässä joten sinne reissuja tulee varmasti usein. Koen siinä tapauksessa että on helppoa ja kätevää että kaukalo nostetaan suoraan vaan runkoon, varsinkin jos vauva sattuu nukkumaan niin ei häntä tarvitse siirrellä ja käytössä on oma tuttu kaukalo. Näin ei myöskään jokaista reissua varten tarvitse vaunukoppaa ottaa erikseen autoon mukaan, runko riittää. Lenkillä vauva on sitten toki vaunuissa ja isompana ratasosassa. Tämä siis meillä syynä siihen miksi haluttiin että myös turvakaukalo sopii runkoon. :)
 
Mä en edes muista minkä merkkiset vaunut meillä on :D Käyttettynä ostettiin ja yhdistelmät ovat.. Ja lisäksi on kyllä jotkut Brion vanhemmat, mutta tukevat vaunut. Sanotaanko niin, että tiedän vaunuista yhtä paljon kuin tiedän autoista :D
 
Meillä juuri pinnasänky saatu rakennettua ja siihen ihana "vauvanpesä" tilattu

Ensimmäistä kun tässä odotellaan niin mietityttää että mitä muuta pieni vastasyntynyt tarvitsee nukkumiseen? Tyynyä? Peittoa ei kai ihan pienelle vaan enemmänkin joku unipussi missä ei tukehtumisen vaaraa?
 
Meillä juuri pinnasänky saatu rakennettua ja siihen ihana "vauvanpesä" tilattu

Ensimmäistä kun tässä odotellaan niin mietityttää että mitä muuta pieni vastasyntynyt tarvitsee nukkumiseen? Tyynyä? Peittoa ei kai ihan pienelle vaan enemmänkin joku unipussi missä ei tukehtumisen vaaraa?

Unipussin oon ite kokenu käteväks mut myös kapaloa ihan alkuun suosittelen lämpimästi! Erittäin käteviä on myös nää valmiskapalot, kuten swaddle up yms. Joskus tullu isompaa (5kk) ikästä peittoon pyöriteltyä kun ei muuta just käsillä ollu :D ja tyyny sit myöhemmin (n. 1-1,5v). Pään alle puklailun takii laitoin semmosen harson yleensä. Jotkut laittaa myös sen tyynyliinan pään alle suojaa lakanaa :)
 
Niiin ja unirätti tms on tosi kätsä jo alkuun ottaa mukaan. Siis vaikka se tuntuu tyhmälle ku toine ei oikee mitää ymmärrä mut myöhemmin (4kk-> ) auttaa nukkumisrituaaleissa :) mä pidin alussa semmosta unipupua imetyksis mukana, iha tos tissien välissä tai imettäes laitoin vauvan syliin et mun tuoksu ja maidon tuoksu tarttu siihe ja sit se oli vaunuis ja sängyski mukana. Sit ku opetettii itestää nukahtaa ja ylipäätään jätettii nukkuu ni hiplaili unilelua ja hyvin jäi sen kanssa nukkuu :) suosittelen :)
 
Meillä on nyt Gesslein f6 -yhdistelmärattaat. Tai eivät ne vielä täällä kotona ole, vaan käytännön syistä appiukko vei ne heille säilytykseen. Tuomme ne kotiin sitten kun olemme saaneet auton takaisin korjaamolta.

Mutta asiaan, rattaat tuntuvat olevan meille juuri sopivat: pienet, kevyet, ketterät ja näppärät. Heittoaisa, kääntyvät etupyörät ja pehmeä kantokassi. Tavarakori saisi olla isompi, mutta tiedän kyllä että noiden tärkeämpien ominaisuuksien kanssa iso kori on mahdoton yhtälö. Mukaan tuli vielä isot etupyörät maastoon tai lumikeleille. Rattaat olivat siistissä kunnossa ja hinta 320 euroa. Meillä olevan turvakaukalon kanssa rattaat eivät ole yhteensopivat, mutta en usko että meillä useinkaan olisi tarvetta saada kaukaloa kiinni rattaisiin.
 
Meillä alkaa pikkuhiljaa olemaan kaikki hankinnat tehtynä, nyt kun vaunutkin kotiutuivat ja uusi auto. Kaikki muukin tarpeellinen hankittu, enää odotellaan vauvaa :Heartred Jotenkin todella helpottava fiilis! Ei tarvise enää stressata että kerkeekö hankkia kaiken.
Mites muilla? :)
 
Meilläkin kaikki alkaa olla hankittuna nyt, autoa vielä haeskellaan mut lienee et tän viikon aikana kotiutuu. Nyt äippälomaa ootellessa et saa pestä ja järjestää vaatetta ja tavaraa :)
 
Käytiin tänään ihan studiolla raskauskuvissa, pieni ylimääräinen panostus esikoisen odotukseen :) onko muut käyneet?
 
Käytiin tänään ihan studiolla raskauskuvissa, pieni ylimääräinen panostus esikoisen odotukseen :) onko muut käyneet?
Oli tarkoitus mennä, mutta vuodelepo pisti suunnitelmat uusiksi. Nyt jää sitten väliin, ajattelin jos mentäis perhekuviin sitten kun vauvat on syntyneet.
 
Käytiin tänään ihan studiolla raskauskuvissa, pieni ylimääräinen panostus esikoisen odotukseen :) onko muut käyneet?
Ei olla käyty eikä olla menossa. Talvella oltiin mukana yhdessä valokuvausprojektissa ja siinä yhteydessä kuvaaja otti muutaman mahakuvankin. Tosin siinä vaiheessa maha oli vielä pieni ja epäilen että niistä kuvista ei tullut kovin kummoisia.
 
Onko täällä monet tehny vauvalle ite jotain? Mä en oikeen oo ikinä käsitöitä osannu mut nyt oli pakko alkaa kutoa vauvalle peittoa, hyvin tulee levättyä sit samalla :D saa nähä tuleeko valmista, en oo yhtään käsityötä ite saattanu loppuun ikinä, toistaiseksi sujuu!
 
Neulepeitto on työn alla, mutta oon niin onnettoman hidas neuloja että tuskin ehtii valmistua ennen vauvan syntymää.. :D ja tein itse unipesän, pitkästä aikaa ompelin muuta kun verhoja, oli ihan riittävän haastava, mutta kiva siitä tuli :)
 
Tulen kuokkimaan, koska meille on tulossa heinäkuisen sijaan kesäkuinen etisen istukan takia (sektio kahden-kolmen viikon päästä).

Minä oon tehny itse vaikka mitä. Virkannut peittoa, oleskelu pussukkaa, pipoja, tumput, pöksyt. Sit äidin kanssa tehtiin unipesä, reunapehmuste. Työn alla vielä diy makuupussi :)

Vaunuina meillä on emmaljungan mondial-de-luxet (yhdistelmävaunut) pure lounge värinä ja classic chrome rungolla. Kaukalona britaxin römer primo Red flame värinä, adapteri on ostamatta vielä kaukaloon, että saa kaukalon runkoon. :) Sitterin sijaan meillä odottaa gracon pattereilla toimiva vauvakeinu. Siinpä ne :)

31+6
 
Jeee kaikki oleellinen pitäisi olla nyt hankittuna :) Vaippoja ja kosteuspyyhkeitä ja liivinsuojia tosin ei vielä ole... Mutta isommat hankinnat siis suoritettu :) Enää puuttuu bebe :Heartred Mulla laskettu aika 30.6. joten hirrrmu kauan joutuu vielä odottamaan :D
 
Mullakin la 30.6 :) Lapsi on kolmas, ja listaan tähän niitä mitä jo on ja mitä vielä tulee

Ennestään löytyy:
- vaunut
- turvakaukalo
- pinnasänky (jossa nukkuu vielä nyt 2-vuotias :D )
- hoitopöytä ja 2 alustaa, toinen mummolakäytössä
- harsoja n. 15 kpl
- käsipyyhkeitä saman verran. Oon ottanut tavaksi laittaa joka ruokailun ennen kostutetun pyyhkeen pöydälle valmiiksi, sillä pyyhin ne sotkut mitä tulee ruokailun aikana ja lopuksi pöydän -> sitten odottamaan pesua
- tuttipulloja
- pari rintakumia alkupäiviin
- pari maidonkerääjää
- kestoliivinsuojia
- kestovaippoja n. 80 kpl :D 0-15kg kokoiselle edellisten jäljiltä
- vaatteita tarpeeksi
- amme
- pari kantoliinaa (vastasyntyneelle kätevämpiä) ja kantoreppu (isompi lapsi menee paremmin tässä)
- itkuhälytin

Sellaisia minkä käyttöikä on ollut lyhyt mutta joista on aina hetken ollut iloa tai hyötyä. Vievät kuitenkin tilaa joten näitä en ehkä hankkisi uudestaan:

- hyppykiikku
- sitteri
- lelukaari, luulen että vanhemmat sisarukset hoitaa viihdyttämisen paremmin
- kevyet matkarattaat, päätyivät mummolaan jossa asfalttipiha ja käytetään muutaman kerran kesässä. Itse asutaan maalla niin ovat täysin turhat hiekkateillä.

Tässä raskaudessa oon ostanut lisäksi:

- Imetystyynyn, helpottanut tässä raskausaikana jalkasärkyjä, nukun sen kanssa
- Unipesä tulee postissa, käytäntö on osoittanut että vauva tulee nukkumaan perhepedissä ekat ainakin 3-4 kk
- Villahousuja yhdet lisää vastasyntyneen kokoa, ei aiemmin ollut. Vaippakäyttöön siis.
- Turvakaukaloon sopivan koon 62 haalarin, ajatuksena että sitä käytetään vaan turvakaukalossa kun viedään isompia hoitoon yms., ja nukahtaneen vauvan saa sitten nostettua sisätiloihin tai vaunuun nukkumaan. Katotaan miten toimii.

Vielä tarttis hommata:
- uusia tuttiosia tuttipulloon
- vanhemmille lapsille kerrossänky, joka itseasiassa on jo osina olemassa mutta pitäisi vielä maalata ja koota. Mies aikoinaan siinä nukkunut :)

Tavaraa onkin paljon kun näin listana kattelee :D Mitään en oo tainnut kuitenkaan ostaa uutena, vain mummoilta tullut uutena amme, vaatteita ja kummilta itkuhälytin. Sekä rintakumit ja maidonkerääjät uutena. Muut käytettyjä niin rahanmeno ollut pienempää.
 
Takaisin
Top