Vauvaperheen hankinnat

aplesiini

Satasella mukana keskusteluissa
Nuorimman lapsen vauva-ajoista on kulunut jo pitkä tovi, kertokaahan nykyäidin trendikkäät tai vanhat ja hyvät vinkit mitä ilman vauva-ajasta (tai miksei taaperoajoistakin) ei selviydy. :)

Omaan listaan kuuluu harsot, harsot ja vielä kerran harsot, sekä hyvät liivinsuojat. Tottakai rattaat, pinnasänky jne, mutta mitä muuta on tullut kauppojen hyllylle, mitä oikeasti voisi tarvia tai mikä ainakin helpottaisi elämää vauvan kanssa.
 
Itselläni vauvaaikaa nykyisen kanssa on auttanut ergonominen kantoreppu manduca ja kantoliina! Vauva tykkää kun saa tankata läheisyyttä ja itselle jää kädet vapaaksi kotihommien tms tekoon! Suosittelen! [emoji4] Monilla paikkakunnilla on myös omat kantovälinelainaamot joista voi lainata ennen itselleen hankkimista! :)
 
Sähköinen hyvä rintapumppu. Esikoisen vauva-ajan totaaliyllätyksenä tuli maitotulva, tissien kans pelaaminen vei huomattavasti enemmän aikaa ja aiheutti vaivaa kuin itse vauva. Tämä sirkus tuli mulle aivan täysin puuntakaa...;-)
 
Tuo sähköpumppu voiski olla hyvä... mulla oli aikanaan sellanen maailman vanhin kaksosainen pumppu jolla nänneistä tuli torpedot :eek::wacky:

Nyt sellanen parempi vois ehkä olla hyvä.

Manducasta olen kuullut, pelkästään hyvää. Täytyy miettiä onko itsellä sellaiselle tarvetta. :)
 
Tuo sähköpumppu voiski olla hyvä... mulla oli aikanaan sellanen maailman vanhin kaksosainen pumppu jolla nänneistä tuli torpedot :eek::wacky:

Nyt sellanen parempi vois ehkä olla hyvä.

Manducasta olen kuullut, pelkästään hyvää. Täytyy miettiä onko itsellä sellaiselle tarvetta. :)

Manduca on jees. Tykkään. Se on nopee pukee ja sil on kiva ulkona mennä ja on tukeva. Mun ainoo miinus manducasta on et alaselkään kävi pidemmil matkoilla, toisin ku liinalla ei tuntunu missään. Et jos on alaselkäongelmaa ja tarkotus pidempiä kävelyit tehä ni suosittelen miettii muitakin vaihtoehtoi. Joistain neuvoloist ja kantovälinekirppariltakin löytyy jos haluu kokeiluun semmost.
 
mä varasin yksityiseltä baby merc paketin. haluun myös jonkun liinan..
 
Heii nostetaan tätä ketjua! Meillä ei ole mitään tarvikkeita valmiina, koska ensimmäinen tulossa. Mitä kannattaa ostaa uutena ja mitä käytettynä? Tai mitä olette ostaneet/saaneet? Meille sukulaiset ovat jo tarjonneet vaikka mitä, mutta en ota mitään vastaan ennen rakenneultraa/kevättä, koska nyt tuntuu liian aikaiselta. Tähän mennessä olen ostanut alennusmyynneistä halvalla uusia vaatteita.

Olisimme saaneet esim. vauvan patjan, täkin ja jonkun suojan sänkyyn, mutta tällaiset ostan ehdottomasti uusina :| Ällöttää ajatus käytetyistä sänkykamppeista. Samoin on tarjottu myös kaksia vaunuja, jotka on ostettu 10-15 vuotta sitten. Haittaako se, jos vaunut ovat noin vanhat, jos ovat olleet yhden lapsen käytössä? En kyllä näkemättä mitään ota vastaan.
 
Heii nostetaan tätä ketjua! Meillä ei ole mitään tarvikkeita valmiina, koska ensimmäinen tulossa. Mitä kannattaa ostaa uutena ja mitä käytettynä? Tai mitä olette ostaneet/saaneet? Meille sukulaiset ovat jo tarjonneet vaikka mitä, mutta en ota mitään vastaan ennen rakenneultraa/kevättä, koska nyt tuntuu liian aikaiselta. Tähän mennessä olen ostanut alennusmyynneistä halvalla uusia vaatteita.

Olisimme saaneet esim. vauvan patjan, täkin ja jonkun suojan sänkyyn, mutta tällaiset ostan ehdottomasti uusina :| Ällöttää ajatus käytetyistä sänkykamppeista. Samoin on tarjottu myös kaksia vaunuja, jotka on ostettu 10-15 vuotta sitten. Haittaako se, jos vaunut ovat noin vanhat, jos ovat olleet yhden lapsen käytössä? En kyllä näkemättä mitään ota vastaan.

Meillekin esikoinen tulossa, käytettynä ostetaan/otetaan vastaan niin paljon kuin voidaan. Uutena ostettiin vaan yhdistelmävaunut+niihin sopiva turvakaukalo. Pinnasänky saatiin mun hyvältä ystävältäni patjoineen kaikkineen, voi olla et patjan uusin silti kun mukana tullut ei varmaan sitä aikaa vältä minkä meillä käytössä olis. Nyt on etsinnässä käytetty hoitopöytä, ollaan kyllä jo Ikeasta katottu uutena mieluista, joka varmaan haetaan kun käytettynä ei paljon halvemmalla oo yhtä sopivaa löytynyt. Kehtoa etsiskelen käytettynä myös. Vaatteita ollaan saatu paljon käytettynä, aion kirppareita vielä koluta, uutena ostanut vasta sukat, pipon ja villapuvun. Varmaan uutenakin tulee jotain söpöä vaatetta ostettua vielä.

Meillä on ajatuksena ollut että suurin osa vauvajutusta on niin vähän aikaa käytössä et ei hirveesti rahaa laittais kuin niihin mitkä on pidemmän aikaa tai sit turvallisuussyistä esim. just rattaat ja turvakaukalo.
 
Tulikin juuri mieleen, että isälläni on säästössä puinen kehto, jonka hän on itse tehnyt minulle aikoinaan! Sitä pitää vähän tuunata ja maalata (lakata?), mutta haluan sen ehdottomasti meille. Pitää ostaa jokin lampaantalja/pieni patja kehtoon pehmukkeeksi.

Turvakaukalon hankinnasta uutena/käytettynä olen lukenut paljon eri mielipiteitä. Miehen sisko olisi antamassa turvakaukaloa, mutta pitää ensin nähdä se ja kysellä, onko ollut miten monella lapsella käytössä (tuntemattomalta en turvakaukaloa ostaisi). Meillä on edessä muutto remontin takia, ja väliaikaiseen kotiin saisi vauvalle oman huoneen, johon voisi hankkia hoitopöydän (kotikotiin sellainen ei mahtuisi). Ikeasta olen katsellut uusia.

Yleisesti ottaen emme ole siis kaikkea ostamassa uutena, mutta turvallisuus- ja hygieniasyistä jotkin tarvikkeet kannattanee hankkia muuten kuin käytettyinä. Lähipiirissä ei ole montaa ihmistä, jolla olisi vauvantarvikkeita vapautumassa.
 
Turvakaukalo ja yhdistelmävaunut käytettynä askarruttaa täälläkin! Miehen veljen perheeltä näitä voitaisiin saada edullisesti, mutta heidän nuorimmainen on jo meidän vauvan syntyessä 4v niin arveluttaa tuo että onko kaukalo enää tarpeeksi turvallinen, enkä tiedä ovatko he ostaneet sen uutena.. Onko kellään tuosta tietoa? Tuntuu olevan tosiaan ristiriitaista tietoa tästä, jospa jollain olisi kokemusta.. Viimeisin ajatus tuosta ollut että ostettaisiin ehkä sittenkin kaukalo uutena ja rattaat heiltä käytettynä. Tokikaan en ole kauheasti noista kysellyt vielä, kuinka monella ollut enkä edes hintaa, sillä ajattelin että odotetaan ensin se rakenneultra..

Tällä hetkellä ajatus hoitopöydän osalta on se, että käytettäisiin joko minun työpöytää tai sitten sängyn päälle laitettavaa hoitotasoa. Olen siinä uskossa että monilla jää hoitopöytä helposti vähälle käytölle - niinkun varmaan meillä, kun asumme kahdessa kerroksessa ja aikaa vietetään pääasiassa alakerrassa, hoitopöytä taas olisi yläkerrassa. Yksi hoitoalusta yläkertaan ja toinen alakertaan, samoin molempiin kerroksiin tarvikkeet mitä vaipanvaihtoon tarvitaan.. Miulla kyllä mieli muuttuu kokoajan että miten tehdään, mutta tällä hetkellä tällaiset ajatukset :D

Ihan pienet vaatteet aion ostaa pääasiassa käytettynä, kun ne ei kuitenkaan mene kuin hetken.. Vähän jotain uutena tietysti *arjen luksusta* vauvallekin :)
 
Me päädyttiin myös siihen ettei hoitopöytää hankita. Suurin osa on mun mielestä tosi rumia ja ne hienot lipastomaiset on sit liian kalliita. Laitetaan varmaan pesukoneen päälle alusta tai sit just pinnasängyn päälle sellanen hoitotaso. Ja molempiin kerroksiin vaipanvaihtotarvikkeet. Vaunuja ja turvakaukaloa aattelin kattoa käytettynä mut jos ei löydy mun kriteereihin sopivaa ni sitten uutena. Vaatteet tulee ostettua suurimmaks osaks kirppareilta. Ja varmaan sitteri kans käytettynä.

Vaunuista en tiiä yhtään viel millaset haluisin, on niin paljon eri vaihtoehtoi ja sit ei haluu laittaa rahaa mihinkään huonoihin. Onneks tässä on vielä aikaakin.
 
Meille tuli tupla yhdistelmävaunut käytettynä, kuin myös toinen turvakaukalo. Kaukalo tuli tuntemattomalta, mutta itse kävin tarkastamassa ennen ostoa. Käytössä oli ollut 8kk yhdellä lapsella ja uutena ostettu 2016. Pohjassa valmistusmerkinnät 7/15, eli siis senkin puoleen uskalsin ostaa, kun näkee että alle kaksi vuotta valmistuksesta. Kaksi samaan aikaan ostettua telakkaa kuului myös pakettiin. Toinen kaukalo on vielä etsinnässä, jos löytyy lähialueelta vähän käytettynä (haluan päästä tarkistamaan ennen ostoa) ostetaan käytetty, muutoin sitten uusi.
Muutenkin oon kolunnut kirppareita ja mahdollisuuksien mukaan pyrin ostamaan aika paljon käytettynä. Kyseessä kuitenkin ensimmäinen raskaus, eikä mitään ole valmiina saati vielä kun kaikki joutuu ostamaan tuplana, niin pakko miettiä myös taloudellisesta näkökulmasta.
 
Tuo onkin aikamoinen tilanne, kun pitää ostaa kaikki tuplana. Ihan erilaista kuin ostaa vain yhdelle.

Nyt oli muuten Lindexillä kaikki loput lasten alevaatteet -70%, niin siinä ei jäänyt bodyn tai trikoohousujen hinnaksi kuin muutama euro. En kymppiä maksaisikaan perusvauvanvaatteista kappaleelta. Kirppiksellä tietysti saisi varmaan vielä halvemmalla, mutta olen tosi huono kiertämään kirpputoreja :/ Varmaan sitten voisi käydä niissä, jos saa tietää sukupuolen. Tähän mennessä olen ostanut sukupuolineutraaleja värejä eri ko'oissa.
 
Mietin myös näitä hankintoja... Kannattaako esim. sitteriä tai manducaa ostaa tietämättä viihtyykö lapsi niissä... tuttavaperhe kauppaa nyt molempia meille.

Esikoisella oli sitteri vähällä käytöllä, mutta muistaakseni se oli vain lainassa tuolloin joltakin. Kovin paljon ei viitsisi nurkkiin haalia pikkuihmisen tavaroita.

Yhdistelmävaunut ja telakkakiinnitteisen kaukalon ajattelimme jossain kohtaa hankkia uutena, muut tarvikkeet käytettyinä.
 
Meillä jäi esikoisen kanssa sekä manduca että sitteri hyvin pienelle käytölle. Sitterissä poika ei viihtynyt koskaan vähääkään. Ekoissa maisteluissa oli vasta oikeasti hyödyksi. Manducaa en oikein oppinut itse käyttämään, sellainen vähemmän ergonominen rintareppu oli helpompi itse pukea ja riisua, ne olin molemmat saanut ilmaiseksi, sitteristä maksoin tutulle jonkin verran. Nyt ajattelin yrittää sen manducan kanssa uudestaan tämän vauvan kanssa.
 
Takaisin
Top