Vauvan vatsavaivat

Annila

Silmät suurina ihmettelijä
Meidän neiti on nyt 6 vk ja vatsavaivat tuntuvat pahentuneen viime viikon aikana. Ollaan reilun viikon käytetty cuplatonia. Aluksi se vaikutti lievittävän vatsakipuja ainakin vähäsen, mutta nyt mietin, että voiko cuplatoni kuitenkin olla syy pahentuneille vatsavaivoille? Miten teillä on ollut vatsakipujen suhteen, milloin alkaneet ja onko tapahtunut muutoksia ja mikä on auttanut?
 
Cuplatonha voi pahentaa vatsavaivoja. Itsellä omakohtaista kokemusta aikuisiällä niin mulla pahenti. Joten miksei vauvallakin?
 
Meillä Cuplaton pahensi tilannetta aivan selvästi. Muutaman päivän annoin joka syötöllä, ja itku oli aivan jäätävää. Jätin pois ja seuraavana päivänä tilanne oli jo rauhoittunut. Toimiikohan se kenelläkään niin kuin pitäisi? Ei auttanut esikoistakaan. Disflatylia en varmaan jaksa koittaa. Seuraavaksi Bifibabyä. Auttoi esikoisen refluksiin aikanaan. Omaa ruokavaliotakin pitäisi ruukata... Ne tyypilliset masuvaivojen aiheuttajat olen jättänyt pois. Seuraavaksi täytyy testata, onko viljan jättämisellä vaikutusta. Maidoton dieetti on itselle kovin hankala. Kasvissyöjällä jää proteiininlähteet vähäisiksi ilman palkokasveja ja maitotuotteita.
 
Päätettiin jättää cuplatoni pois, joten saa nähdä huomataanko mitään eroa :)
Miten kävi Annila? Cuplaton 2 viikkoa käytössä nyt, nostettiin annosta joka syötön yhteyteen nyt. Alkuun auttoi, sitten vaikutus väheni.
 
Mites onko täällä jo rotavirusrokotteen saaneita? Oireita? Meillä saatiin eilen, toivottavasti ei tule mitään.
 
Meillä rota jo 1kk sitten, antopäivän iltana noin 4h huutoa täysiä, sitten rauhottu. Sen viikon oli ehkä vähän itkusemoi. Kakkosrota tulee nyt parin viikon päästä, innolla odotan...
 
Vatsavaivat vähenivät nopeasti cuplatonin lopettamisen jälkeen! Toki vatsaa välillä vielä vääntää mutta yhtäkkiset kipu-huudot syömisen jälkeen ovat onneksi hävinneet :) Ihmettelen kyllä cuplatonin vaikutusta kerran se aluksi vaikutti auttavan mutta muutaman päivän jälkeen vatsakivut alkoivat pahentumaan ja vaikuttivat pahentuvan päivä päivältä... Neuvola ehdotti myös gefilus jogurttien käyttöä minulle, ajatuksena, että maitohappobakteerit siirtyvät maidon mukana vauvalle. Tämä kokeilu oli kuitenkin samaan aikaan kun cuplatoni ja aluksi luulin vatsakivun johtuvan niistä (itse saan vatsakipuja maitohappobakteeri kapseleiden säännöllisestä käytöstä). Neuvolatätikin piti tätä mahdollisena, nyt kuitenkin mietin, että pitäisikö kokeilla maitohappobakteereja uudelleen, esim. Rela-tippoja, jos ne kuitenkin auttaisivat vauvan vatsaa... Onko muilla kokemuksia siitä että maitohappobakteerit aiheuttaisivat vauvalla vatsavaivoja?
 
Meilläkin rota vasta parin viikon päästä. Esikoisella tuli kunnon niskapaskoja sen jälkeen ja kovat huudot. Odotan innolla.

Esikoisella ei auttanut Relat. Nyt meillä toista päivää käytössä Bifibaby. Ei ainakaan negatiivista vaikutusta havaittavissa. Siinähän on bifidobakteereja. Miten maitohappobakteerit siirtyis maidon kautta? Itse käsittänyt, että eivät siirry, mut ehkä täytyy sitten koittaa.

Meillä ähistään joka yö masuvaivoja, niin että uni keskeytyy. En usko, että herää nälkään kovin usein.
 
Nyt ollaan käytetty rela-tippoja muutaman päivän ja vatsa toimii huomattavasti paremmin, ilmat tulee helpommin ulos :) Nyt itseä vain syyttelen siitä etten tajunnut kokeilla rela-tippoja ennen cuplatonia ja että syötin vauvalle cuplatonia niin kauan, suunnilleen kaks viikkoa säännöllisesti ennenkuin tajusin, että ne pahensivat vatsakipuja! Ennen säännöllistä käyttöä oltiin kaikenlisäksi käytetty sitä silloin tällöin kun vatsavaivat olivat pahempia. Neuvola täti kuitenkin sanoi, että cuplatonista on yleensä vain hyötyä säännöllisesti käytettynä... Minähön periaatteessa annoin hänelle vatsakipuja! :sad001
 
Lisäsitkö rela:n annostusta vähitellen vai annoitko heti sen 5 tippaa? Kävin juuri ostamassa samaa ainetta meidän pojalle.
 
Ekana päivänä annoin 3 tippaa ja tokana annoin jo sen 5 tippaa ja hyvin vaikutti menevän :)
 
Mä käytin sitä disflatylia kun terkka suositteli. No "unohdin" antaa sitä muutaman kerran ja nyt on jäänyt kokonaanantamatta kun huomasin että loppu mahakipuhuudot kun jätti pois. Säännöllisesti sitä kun anto niin tuntui kyllä olevan enemmän haittaa kun hyötyä.
 
Aika jännä noi cuplaton kokemukset[emoji54] mä oon välillä niitä antanut, taidan jättää pois..
 
Mä oon antanu aamua iltaa ja suurinosa päivistä on menny tosi hyvin mut nyt kun luin näitä juttuja niin kipu itkuja oli edellisen rotan jälkeen ja nytkin ollu et pahentaakohan toi cuplaton sitten oloa kun sai viikko sitten rotan ja sen jälkeen alko taas mahavaivat. Pitää kokeilla kans jättää se nyt pois kun ei se enää ole hirveesti ilmaa niellyt kun maidontulo tasottunut ja tuttia ei enää meinaa huolia ollenkaan..
 
Takaisin
Top