Vauvan vatsavaivat (ja vaivat yleensä)

hanski_

Puuhakas puhuja
Haluaisin tuoda tällaisen keskustelun aiheen kun meillä ainakin on tätä vatsavaivaa ollut ihan alusta lähtien. :sad001
Kyseessä ei siis ole koliikki, eikä vauva nyt huuda 24/7 mutta siis vatsavaivoja on pitkin päivää ja mua itseäni stressaa tää asia tosi paljon ja kyllähän siinä unetkin osittain vähissä on varsinkin aamun osalta..

Meillä siis tilanne on semmoinen että toinen itkee aika ajoin päivän mittaan mahaansa ja vetää itsensä ihan jäykäksi ja työntää kieltäkin ulos ihan jäykkänä, kipristelee ja ilmavaivoja on ihan kamalasti. Yritä siinä sitten päivän mittään hieroa mahaa ja pumpata jalkoja ja pitää toista mahan päällä että saa ilmat ulos. Syöttöjen välillä pitää myös pitää taukoa ja röyhtäyttää välillä, mutta silti ilmaa vaan tuntuu tulevan koko ajan jostain. Alkaa olla toivoton olo kun katsoo toista kun sattuu ja ei voi tehdä mitään!

Yöt menee yleensä alkuillasta ihan hyvin. Tyttö nukahtaa yleensä 9 maissa ja herää eka kertaa 2 maita, yleensä siihen kun nenä on tukkoinen. Sitten seuraava herääminen tulee jo 3 ja 5 välillä, yleensä mahavaivojen takia ja sitten hän herääkin jo taas 6-7 välillä ja taas 8 maissa. Itse olen aika usein herännyt jopa 4 aikaan kun en jaksa nousta kun toinen nukkuu pätkiä ja mulle on yhtö tuskaa koittaa herätä tunnin välein väsyneenä. Joten siis saatan nukkua 4-5h yhteensä yössä ja olen aamu 5 ilta 10-11 asti hereillä ilman päiväunia.

Ollaan kokeiltu cuplatonia, mistä ei ollut mitään hyötyä. ja rela D3 tipat+maitohappo käytössä, eikä ennen sitä tai sen käytön aikana ole tullut mitään muutoksia mahan suhteen. Nyt vielä kaiken lisäksi viime viikolla alkoi pulauttelu, siis minun mielestä sitä tulee enemmän kuin ennen ja sitä tulee kesken ruokailunkin. Myös rinnalla ollessa. Pulloruokinta on yhtä helvettiä kun kaikki tulee ulos mitä menee sisälle ja sit kun ruokaa ei jää mahaan niin alkaa huuto. Pulloruokintaa siis välillä koska yöllä tyttö ei jaksa syödä kun yhden rinnan ja toinen on aina pakko pumpata tyhjäksi.

Rinnalla ollessa on alkanu tulla rintaraivareita ja ote herpaantuu tissiltä jatkuvasti ja sitten kun ote herpaantuu niin alkaa taas hirvittävä itku. Ja tosiaan taukoja pidettävä pulauttelun takia. Kaiken lisäksi yö tukkoisuutta ja rohinaa alkanut olla myös päivällä, ja eilen nenästä tuli iso räkäjojo kun se näkyi hieman ja niistäjällä ja keittosuolatipoilla sitten sitä houkuttelin esiin ja lopulta se lähti kun sain sen nenän suulle ja vedin sen sormien välissä pois! :eek:

Neuvolaan soitin viime viikolla ja kuulema ihan normaalia on kun vauva pulauttelee ja rohisee ja nenä on tukkoinen ja on vatsavaivoja?! Kuuluu kuulema asiaan. Minusta ei ole normaalia jos toisen yöunet jo kärsii tukkoisuuden takia ja vatsavaivat herättää öisin! Tänään on onneksi neuvola aika omalle hoitajalle ja otan taas asiat puheeksi. Pakkohan tähän on joku järki löytää. Ja oma jaksaminen alkaa olla tämän takia jo aika kortilla kun tuntuu että toinen ei oikein ole tyytyväinen enää puoltakaan päivää.. Tuntuu vaan niin pahalta jo pelkkä pulauttelu kun sitä tulee pitkin päivää. Ja kun ruoka ei kestä sisällä niin aamupäivästä ja illasta tissillä olisi oltava jatkuvasti, mutta se taas pahentaa ilmavaivoja. Ja tuttia on pakko antaa kun ei vaan muutakaan voi.

Toinen söi tässä tunnin aikana nyt 3 kertaa ja vieläkin tissiä vailla! Tutti siis suussa ja istuu nyt sitterissä ja kiukuttelee kun ei saa tissiä, tutti lentää kaaressa koko ajan suusta ja hikkakin vaivaa. Huoh... :sad001
Maanantaina itkettiin taas molemmat kun mun pinna ei riittänyt kuunnella sitä aamuista itkua koko ajan. Yleensä siis mahavaivat pahimmillaan aamuisin. Välillä tuntuu ettei vaan jaksa kun on yksin ja toinen itkee vähän väliä ja itsekin on väsynyt, eikä ole edes ketään kuka voisi välillä ottaa pienen kesken päivän ja käydä vaikka lenkillä että äiti saisi hetken omaa rauhaa..

En tiedä kerroinkohan kaiken oleellisen, kun jotenkin tuntuu taas 4h yöunien jälkeen että pää ei oikein toimi! :sad001
 
Mun mielestä noi kuulostaa ihan refluksin oireilta. Kysypä neuvolasta ja ensalkuun vaikka googleta oireet ja vähän hoito-ohjeita. Mä en nyt muista kaikkee niin en rupee arpoon niitä.
Mulle sanottiin neuvolassa että sille ei normaalisti tehdä mitään kun vasta jos se kestää yli 1v ikään. Sit jos on tosi pahat oireet niin on jotain lääkkeitä mitä voi antaa vauvallekin. Se on vaan tosi hankalaa diagnosoida kun oireet on normaaleja vauvalla kun vauvalla. Mut siis muistaakseni oli www.refluksi.fi mistä voi kattoo tarkemmin.
 
Muokattu viimeksi:
Nitti, Samaa minäkin epäilin ja kävin eilen neuvolassa ja sain vasutauksen....

"Yleensä tuon ikäisillä vauvoilla on vatsavaivoja ja ne pulauttelee enemmän tai vähemmän. Ja vauvan oireet voivat vaihdella viikoittain kun elimistö kehittyy, mutta kyllä se tasaantuu ja ne menee ohi ajan myötä. Pulauttelu johtuu ilmeisesti siitä kun vauvasi saa liikaa ruokaa mahaan (paino oli noussut 1.3kg 3viikossa) joten ylimääräinen maito tulee siis ulos. Nenän tukkoisuus taas johtuu maidosta joka valuu kurkkuun/nieluun nukkuessa tai sitten nuha voi olla myös hormooni peräinen. Monesti äidillä ja vauvalla on yhtäö aikaa hormoniperäinen "flunssa" mikä johtuu rintamaidosta, mutta se ei tarkoita että vauva olisi kipeä. Sekin menee ajan myöltä ohitse. Kannattaa käyttää suolatippoja aina ennen ruokailua jotta nenä pysyy auki, ja pitää syötössä taukoja sekä muistaa röyhtäyttää vauva kunnolla."

Kysyin myös vaippaihottumasta joka on vaivannut meitä 2vk ja jota on hoidettu bepanthenella ja talkillla tuloksetta, niin vastaus oli taas että..

"No vauvoilla on vaippaihottumaa aina jossain välissä ja se menee kyllä ohi, toisille auttaa rasva, toisille toinen rasva ja toisille ei mikään"

Lisäksi otin puheeksi oman jaksamiseni ja sain vastauksen...

"Koittakaapas nyt miettiä että jos teidän lähipiirissä olisi joku joka voisi silloin tällöin viedä vauvan vaunulenkille, toivottavasti löytäisitte jonkun"

Joten ei siis neuvolasta ollut ainakaan mitään apua! :sad001

Viime yönä vauva taas nukkui ihan hyvin ilta 9-2.30 asti jolloin heräsi taas kun nenä oli tukossa ja puklaili. Noustiin ylös ja vaihdettiin kuiviin ja syötiin. En saanut taaskaan vauvaa röyhtäytettyä kun hän nukahti heti syötön jälkeen ja mahavaivat/ilmavaivat alkoivat melkein heti kun koitettiin saada unta. Eikun koitan röyhtäyttää ja hieroa ja pumpata jalkoja. Hetkeksi se auttoikin kun hän taas heräsi tunnin päästä ja sama rumba on jatkunut aamu 8 asti.. Äiti siis nukkunut taas todella hyvin ja yöllä isäkin heräsi yhden kerran vaipanvaihtoon ja melkein myöhästyi aamulla töistä.. Huoh. Mä en haluis herättää toista yöllä, mutta en mäkään jaksa olla hereillä jatkuvasti. :oops:
Kaksi viikkoa sitten vielä kaikki oli ihan hyvin, tyttö nukkui jopa 6h yöunia eikä kitissyt ja vänissyt mahaansa juuri ollenkaan eikä nenäkään ollut tukossa. Tää on niin raivostuttavaa kun alkaa itse olla jo niin väsynyt ja ärsyynytynyt...
 
Hanski, mullakin vauva tykkää nukahtaa yösyötön yhteydessä, mutta röyhtäytän siitä huolimatta. Yleensä uni jatkuu ihan hyvin senkin jälkeen, ja vaikka siinä vähän aikaa joutuukin välillä taas toisen nukahtamista odottamaan, niin se on ainakin meillä huomattavasti pienempi paha kun just toi, että sitten kohta itketään vatsavaivoja. Toivottavasti toi teidän tilanne helpottaa kohta!
 
Meillä tyttö huomenna 2kk ja hirveästi on rohissut parin viime viikon ajan ja ollut myös nuhainen/tukkoinen. Tytölle tulee itku joskus kesken päikkäreiden kun on niin tukkoinen olo :sad001 Neuvolan neuvontapuhelimessa kans totesivat että ihan normaalille kuulostaa ja räkäisyyteen nenä-friidaa, suolatippoja sekä voi ottaa suihkuun mukaan esim. sitterissä höyryhengitykseen (ei siis vauvaa suihkuun, mutta itse jos käy). Lisäksi antoi vinkkiä että vauva voi ihan hyvin nukkua päikkäreitä sitterissä myös, on vähän pystympi asento.

Isompiin vatsavaivoihin meillä auttoi disflatyl mutta tänään taas ollut tuskaisempi päivä ja just saman tyyppisiä juttuja kuin Hanskin tytöllä, ei onneksi ihan noin pahoja kuitenkaan. Yleensä mietin että mitä oon syönyt sellaista mistä vois tulla vatsavaivoja toiselle, täysimetyksellä siis mennään. Jotenkin avuton olo kun näkee miten toisella vatsaa vääntää ja itkettää, ainoa mitä voi tehdä on pitää sylissä lähellä ja kanniskella pitkin asuntoa, joskus laulan tai juttelen rauhoittavasti.
 
Gnome, yritän röyhtäyttää kyllä mutta kun sitä röyhtäystä ei siis vaan tule. Nyt olen pitänyt aika syötön jälkeen illalla ja yöllä mahan päällä jonkun aikaa niin on helpompi. Mut tän viikkoo tyttö on huutanut tosi paljon.. en tiedä miks mut ei oo ennen huutanut niin pienistä "asioista" kuin nykysin. :sad001 Ja mahaa valittaa päivälläkin esim vaunuissa ja kaukalossa. Kiljahtelee ja vääntyilee.. ihan kauheeta kattoo. :sad001
 
Riinuliinu, Meillä sitä rohinaa ja tukkoisuutta on vaan öisin. Ja ei auta tipat eikä siellä nenässä räkääkään ole. Eli se puklu vaan nousee ylös kun aina on harso märkä pään alla ja kaulus yöpaidasta yön jälkeen.. :sad001 Tänäänkin puklua tuli suusta ihan urakalla tissin jälkeen ennen kun kerkesin edes kissaa sanoa niin se vaan valu ulos ja sitä tuli ihan reilusti. Mä ajattelin ens viikolla kokeilla et olen ilman maitotuotteita. Kaverin kans oli puhe et voi johtua siitäkin nuo maha vaivat. Kun pyllykin on todella ärtynyt edelleen niin jostainhan se ärsyyntynyt ja kakka on varmasti se syy miks se on niin pahana.
 
Tai siis että olen ilman ensi viikosta lähtien, kun sehän vaatii 2-3 viikkoa et voi havaita häviää vaivat. Aika pieni paha kuitenkin kokeilla edes onko muutoksia.
 
meillä auttoi suoliston toimintaa vyöhyketerapia. tilanne ei ollut mikään megapaha mutta just sellaista naama punaisena paukun ja kakan vääntämistä, ja vatsa oli usein ihan kova pallo. pari kertaa vyöhyketerapiaa jonka jälkeen ensinnäkin kakkatuotanto tasoittui: meillä tuli sitä ennen oikeastaan jokaiseen vaippaan kakat, hoitojen jälkeen tulee isompia kakkoja, mutta ei enää joka vaippaan. se oli plussaa vaan, sitä en tajunnut edes toivoa :) on kiva, ettei pienen housuissa aina ole kakkaa polttelemassa ihoa. sen lisäksi vatsa on pienempi ja pehmeämpi, selkeästi siis vähensi turvotusta ja kakka ja pierut tulee useammin ihan itekseen, ilman hirveätä pungertamista. välillä toki täytyy vähän känistä mutta ei niin kovasti, että itku tulisi.
 
Mä en usko että meillä on eed mahdollisuutta tässä kaupungissa mihinkään vauvojen vyöhyketerapiaan. Mulla alkaa kyllä olla ihan semmonen olo etten kestä enää tuota itkua yhtään ja toissa yönä nukuin 5h kolmen tunnin pätkissä viimeyönä 6h kolmen tunnin pätkissä. Niin mulla alkaa olla piiput loppu! Ja kaikki on töissä ja kukaan ei voi olla mun kaverina ees päivisin tai edes et välillä joku veis ton lapsen ulos et saisin omaa aikaa. :sad001 Tuntuu et on iha yksin täällä!! :smiley-angry017
Laitoin just viestiä neuvolaan että en jaksa enää ja että tarvii apua nyt tuohon maha ongelmaan. Toivottavasti ne edes auttaa!
 
Hanski_ meillä ainakin neuvolan kautta sai perhetyöntekijän auttamaan, käy siis ilmasiks kerran tai pari viikossa auttamassa vauvan kanssa että saa tehtyä kotitöitä, käydä kaupassa tai vaikka nukkua pari tuntia..
 
meillä ei semmosesta ollut viimeksi puhettakaan, hoitaja vaan tuumas että koitapa löytää joku lähipiiristä tai vaikka naapurista että kuka vois tulla auttamaan joskus vaikka vaunulenkillä! :eek:
Ja lisäksi kun kysyin vaippaihottumasta niin se ei ees katsonut koko vauvan pyllyä!! o_O

Tänään meillä on aika lastenlääkärille kun ei tämä ole enää normaalia kun toinen itkee jatkuvalla syötöllä eikä ole tyytyväinen vaikka antaa ruokaa ja vaihtaa vaippaa.. Nyt kylläkin nukkunut tunnin ajan vaunuissa ulkona aika rauhallisesti, muutamia kertoja älähdellyt masuaan itkuhälyttimen kautta mutta nukkuu edelleen. :hello2
Toisella on jo silmät ihan turvoksissa ja mustat aluset kun on itkenyt nukkunut itsekin huonosti. Vielä kun äitikin saisi unta, mutta eihän sitä malta nukkua kun toinen nukkuu vaan se oma aika pitää käyttää pyykinpesuun, vakuutus asioiden soitteluun, syömiseen ja tänne internettiin!! :rolleyes:

Jospa se lääkäri osais kertoo jotain tai edes kattoo sen pyllyn kun neuvola täti ei sitäkään tehnyt! Ja laitoin viestiä tosiaan neuvolaan tänä aamuna puoli 8, mutta ilmeisesti se täti ei ole taaskaan paikalla kun häntä yritän tavoitella! >Eikä ole eka kerta. Kettu mitä touhua stana!! :mad: Mä haluaisin kyllä vaihtaa neuvolatätiä kun se on ihan pa koko harppu!! Epäammattimainen ihminen!
 
hanski_ googlaa kuitenkin omalta (tai naapurikunnista) vyöhyketerapiaa, sillä moni tuntuu saavan siitä apua. Mun naapuri ohjeisti minua, mistä kohdista vauvan jalkapohjia tulisi hieroa. Nykyään kun vauva itkee mahaa, hieron kevyesti jalkapohjia. Yleensä vauva rauhoittuu, ellei itku ole jo yltynyt hysteeriseksi. Tosi usein vauva myös alkaa paukuttelemaan kovasti ja saattaa tehdä kakan. Itse ainakin koen hieronnasta olleen ison avun.

Ja kyllä perhetyöntekijöitä pitäisi olla kaikilla paikkakunnilla, käsittääkseni ne eivät kuitenkaan lähtökohtaisesti ihan ilmaisia ole, mutteivat toki maksa kuin jonkun nimellisen hinnan. Eikä sitä perhetyöntekijää tarvitse välttämättä oman terkan kautta pyytää, vaan voit soittaa suoraan oman kuntasi vastaavalle perhetyön ohjaajalle ja selittää oman tilanteesi ja tarpeen.
 
Mui, meillä ollut kans kakkaitkua iltaisin tai iltapäivällä. Vauvan kakka on ilmeisesti niin polttavaa että se polttaa punaiset läiskät peräaukon viereen, ihan kuin iho olisi palanut rikki. Vaippa ihottumaa ei ole muuten näkyvillä, mutta peppuvakoa kakasta putsattaessa, näkyi läntit.
Kakka on vihreää ja vauva alkaa itkemään heti kun vähänkin kakkaa alkaa tulemaan. Tuntui ettei mikään auta huutoon, paitsi pepun pesu joka ikisen pikkurillinkokoisen kakin jälkeen. Ja bebanthenia, iso köntti läntin päälle. Nyt pitää vaan selvittää mistä tuo happokakki oikein tulee, mitä äiti ei saisi syödä. Tänään iltapäivällä kakki oli viimein keltaisempaa. Luulen että, http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-asidofilus-bifidus-kiivi-karviamarjajogurtti-400-g/ auttoi. (söin itse, ei peppuun, tai lusikalla vauvalle) Tai sitten happokakin syy oli äidin flunssa. Huomasin että sain huutoa pienemmäksi hyppyyttämällä kevyesti kävellessä, samalla lailla kun röyhtyytetään, kakkia kakkia tuli silloin enemmän kerralla.
 
Sinitähti, On täällä ainakin yks vyöhyketerapeutti mut pitää kysyä hoitaako se vauvoja ja mitä semmonen lysti maksaa. Ei oikein ylimääräisiin meinoihin olisi varaa.. :sad001 Kun tuntuu tuota rahan menoa olevan jo muutenkin. Niin kyllähän niitä perhetyöntekijöitä on olemassa, mutta pointti olikin ettei tämä minun neuvola täti mistään semmoisesta puhunut tai ottanut edes vakavasti tätä minun jaksamistani. Mikä on mun mielestä epäammattimaista.

Telluk, Meillä kakka on pääosin ollut keltaista kyllä. Ja kyllähän se vaikuttaa mitä äiti syö, kuulema siihen kakan väriin. Mut mä en usko et mun syömiset vaikuttaa siihen miten tuon lapsen maha toimii.. jotenkin sillä ei oo merkitystä et syönkö ruisleipää tms. mitkä tuottaa itellekin ilmavaivoja.

Käytiin eilen yksityisellä lastenlääkärillä ja saatiin vaippaihottumaan tai ärtyneeseen pyllyyn kortisoni pohjaista voidetta mitä käytetään viikon ajan kuurina 2 kertaa päivässä. Lisäksi lääkäri diagnosoi meille mahdollisen refluksin ja närästyksen. Saatiin Gavisconia ja maidonsakeuttajaa, meidän apteekissa vaan ei tuota sakeuttajaa ole hyllyssä joten sen joutuu tilaamaan erikseen. Mutta tuo närästykseen käytettävä oraaliliuos on ainakin aika haastavaa antaa 6 kertaa päivässä 10 minuuttia ruokailun jälkeen, koska kaveri pulauttelee ruoan jälkeen ja aika usein myös se liuos nousee siis ylös. Kahden viikon päästä on lääkärin soittoaika ja katsotaan sitten onko tilanne helpottunut. Lääkäri kuunteli keuhkot ja suoliston ääniä ja tutki muutenkin kaikki pään aukileista lähtien. Ja kaikki oli muutoin kunnossa eikä mitään nuhaakaan ole vaan se on maito mikä nousee ruokatorvesta nieluun ja nenään ja aiheuttaa sitä tukkoisuutta ja "räkää". Ymmärsin että ne vatsakivut nyt voisivat siis johtua siitä närästyksestä ja onhan se ihan totta jos rintaa polttelee se nouseva ruoka niin kyllähän se itkettää ja tekee kaikkea muutakin. Isällä on samoja oireita ja lääkäri piti mahdollisena sitä että geenit siirtyvät lapselle, itsehän olen taas kärsinyt koliikista pienenä. Eli kaikki nämäkin vaikuttaa...

En tiedä onko tuosta ollut jo jotain hyötyä vai mitä on tapahtuntut mutta tänä aamuna vauva ei ole ollut niin ärsyyntynyt/itkuinen vaikka onkin ähissyt ja puhissut melkein koko aamun. Äsken tyttö söi ja nukahti, mutta koko ajan kuuluu jotain puhinaa ja kuulee kuinka kääntyilee ja vääntyilee sängyssä, mutta ei ainakaan huudahtele niinkun yleensä. Jospa tuo liuos alkais auttaa tai mikä lie mutta kunhan alkais rauhoittua!
 
Hyvä että sait vihdoin jonkun pätevän ihmisen arvioimaan tilanteen. Toivotaan että Gaviscon auttaa pulautteluista huolimatta. Sitähän käytetään myös närästykseen eikä pelkästään refluksiin, joten ehkä se helpottaa vauvan oloa. Pidän täällä peukkuja sun ja vauvan puolesta, todella sympatisoin kaikkia joilla on itkuinen vauva,
 
Nitti, Kiitos ja toivotaan että alkaa auttaa edes siihen itkuisuuteen. Vaikka onhan tässä puklaamisessa se huono puoli että pyykkiä tulee aika reilusti kun monta kertaa saa vaatteita vaihtaa, välillä myös omiaan ja harsoja menee jatkuvasti.. Mutta pieni paha se on itkuun verrattuna. Ainut mikä vaan ärsyttää on noi yösyötöt kun ne on niin hitaita kun pitää pitää niitä taukoja ja röyhtäytellä. Ja refluksissa se mahallaan olo pahentaa tilannetta lukemani mukaan eli oman mahan päällä mahallaan nukuttaminenkaan ei ole hyväksi jos taas haluaisi nämä ilmat vastaavasti pihalle. Mut jospa se ruoka alkais kestää sisällä paremmin kun saa sitä sakeuttajaa.
 
Tuli vaan mieleen että mä oon pulautteluiden takia alkanut käyttää pojalla ihan säännöllisesti kuolalappua. Meillä on niitä tytön jäljiltä aika paljon kun se oli tosi paha kuolaamaan. Se kerää pienimmät pulautukset eikä tarvi joka kerta vaihtaa vaatteita. Niitä voi tehdä ittekin. Mä muinoin virkkasin muutaman ja myös ompelukoneella hurautin muutaman jostain omista, vanhoista mutta kivoista vaatteista.
 
Vinkkinä vielä noihin kuolalappuihin, ni ite oon todennu fleecevuoriset laput parhaaks. Tavallisesta kankaasta olevat on nopeesti märkiä, mutta fleecevuorilliset imee kosteude hyvi itteensä. :)
 
Takaisin
Top