Vauvan vaivat ja hoidot

TerhiJii

Näppärä viestien naputtelija
Tämmönen ketju olis kiva mihin saisi kirjailtua vauvan vaivoja ja niiden hoitovinkkejä. Onhan nistä ollut puhetta, mutta hautautuneet muihin ketjuihin..

Meillä pirpanalla alkoi eilen flunssa. Yöllä herättiin yskään kolme kertaa. Nenäfridalla sain impattua pariin otteeseen kamalat madot nenästä. Kurjaa kuunnella yskää, kun tuntuu että vauva tukehtuu siihen..

Itsellänikin on nokka tukossa ja kurkku kipeä, sairastetataanko me niinku samaa lentsua nyt?
 
Ootkos suolavettä jo laittanut räkää notkistamaan? Helpottaa jonkin verran tuota rään imemistä. Yskään en tiedä helpotusta, meilläkin hieman sitä ilmassa... =(
 
Meillä myös molemmilla flunssa. Tekee tosi pahaa kun pienellä nokka rohisee ja on tukkoinen :sad001 Nenätippoja oon käyttänyt ja sit fridalla yrittänyt imeä, mut en tiedä onko mulla joku väärä tekniikka kun niin kovin vähän saan sillä räkää liikkeelle... Aiemmin kokeiltiin sellasta nenäsuihketta (physiomer tai vastaava), avasi kyllä hetkeksi nenää hyvin, mutta sen avulla ei saanut eritettä liikkeelle.
 
Meinasin itse tulla avaamaan samanlaisen ketjun, mutta ehdit ensin, TerhiJii :).

Meillä on ongelmana sellainen, ettei vauva ole kakannut viimeksi kuin viikko sitten perjantaina. Häntä ei näytä ahdistavan, mutta minua ahdistaa. Kehittelen päässäni vaikka mitä kauhuskenaarioita, mistä kakkaamattomuus johtuu. On jumpattu ja laitettu kuumemittari pyllyyn, nyt on luumuvesi likoamassa.

Isotveljet ovat kuumeessa ja flunssassa. Toivon todella, ettei vauva sairastu. Ekan flunssan hän sai reilun viikon iässä, ja se meni sitten korviinkiin. Onneksi tulehdus parani hyvin antibiooteilla.
 
Täälläkin flunssassa koko perhe.. Ilmankostutin pelastaa meidän yöt!! Löysin kirpparilta ufox merkkisen jonka laitan vauvan sängyn viereen yöksi pöhisemään- makkari on aamulla kuin tropikaario mutta kaikki nukkuvat yönsä hyvin :)

Päivisin nukutan nuhanenää ulkona ka laitan vaunujen etupyörät korokkeen päälle.. Pinniksen jalkojen alla myös kirjat..
 
OnnelinenHelmi, sinuna koittaisin olla kamalasti huolehtimatta tuota kakkaamattomuutta. Olen siinä ymmärryksessä, että teillä ollaan rintamaidolla, joten pitemmät tauot kakkaamisessa voivat olla ihan normaaleja. Lisäksi, jos vauva ei vaikuta tyytymättömältä tilanteeseen, tuskin on aihetta huoleen!
 
Mikäs sen suolaliuoksen kotiohje olikaan? Ei olla sitä siis laitettu mut frida on kovassa käytössä. Miten voi noin pienellä ihmisellä olla noin paljon limaa?? ihan uskomattomia määriä!

Meidän yön pelasti sipulipussi.. Ihan uskomatonta, en uskonut koko hommaan mut päätin silti kokeilla.. Halkasin sipulin neljään osaan ja käärisin harson sisään ja laitoin vauvan viereen yöksi.. eikä tarvinnut koko yönä niistä nokkaa. Kaveri heräs kaks kertaa syömään, normaalisti nukkuu läpi yön..
Laitoin hänen nukkumaan vaunukoppaan sohvalle kun siitä sain helposti pääpuolen reilusti ylös. En tiedä johtuiko heräilyt oudosta nukkumapaikasta vai ymmärtääkö tuo tarvitsevansa enemmän nestettä flunssaisena vai onko ny joku kasvukausi.. Toivottavasti oma maito riittää edelleen.

Meillä muuten kakataan joku 3-6 kertaa päivässä!! Aina on vaipassa ainaki pieruraita.. Kerran oli päivä ilman kakkaa ja olin siitä jo ihan paniikissa.. sit seuraavana päivänä paskaa tulikin tuutin täydeltä.. Naperon kakka on tooosi juoksevaa.. Kai se äidinmaitokakka voi olla rakeneteeltaan mitä vaan ja sitä voi tulla 10krt päivässä-kerran viikossa. Kaikki variaatiot on normaaleja.
 
Ja taas aamulla pörisi lisää tavaraa vaippaan. Naurattaa, kun olen niin iloinen ja onnellinen kakkavaipasta. Tyhjempi vauvan suoli, kevyempi äidin mieli :).

Pitääpä pitää mielessä tuo sipulivinkki, TerhiJii. Tukkoisia ja räkäisiä öitä on takuulla luvassa.
 
TerhiJii, kolmen kuukauden paikkeilla on seuraava tiheän imun kausi, mitä oon imetyksestä lueskellu niin just tää 3kk on monelle se hetki kun luulee ettei maito enää riitä kun vauva on yhtäkkiä taas koko ajan tissiä vailla vaikka olis jo pärjänny pidemmillä väleillä. Pitää vaan muistaa luottaa siihen että se yhä riittää :) Meillä ainakin ne aiemmat tiheet kaudet huomas selvästi kun oltiin suunnilleen kellon ympäri toisissamme kiinni pari päivää, sitä taas odotellessa.. :)

Mäkään en osaa sitä nenäfriidaa käyttää, joskus koitin kun vauva oli räkäsen olonen. Ehkä sitä ei sit ollu tarpeeks tai sitte oon liian yksinkertanen että oisin saanu sen toimiin. Me ollaan ainakin toistaseks poitsun kanssa selvitty flunssatta, mä oon muutenkin tosi harvoin onneks kipee.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Täälläkin flunssaillaan. Keittosuolatipoilla on ainakin nenu auennut sen verran, että pystyy syömään. Pikkuniistäjääkin on kokeiltu, mutta niistäminen on aika hankalaa, kun vauvan pää heiluu. Ellei sitten toinen pidä sitä kiinni. Mutta luulen, että nuo tipat ihan riittää. Vauva on kovasti väsynyt, mutta on se ihan pikkuisen jaksanut välillä olla iloinenkin. Kokeilin suppoakin laittaa, mutta se tuli samantien kakan mukana ulos, ennenku oli housut jalassa. Ehkäpä noita suppojakaan ei kannata turhaan laittaa, kun ei vauva vaikuta mitenkään kuumeiselta. Eikä se kitisekään "ylimääräistä".
 
Mä en anna suppoja, mulla on sitä nesteenmäistä panadolia. Ainakin meidän tyttö ottaa sitä ihan hyvin :) ja en oo antanut kun pari kertaa jos hän on vaikuttanut huonovointiselta.
 
Me on kanssa annettu nestemäistä panadolia ihan omin lupinemme jo vaikka sitä ei saisi alle 3kk vauvalle antaa ilman lääkärin ohjeistusta. Noh, johan pupelo tulee ensi viikolla sen 3 kk. Herkästi en lääkettä anna ja tulloin vauva oli selkeästi ollut kipeä koko päivän ja huusi aivan raivona ja rauhoittuikin sitten. Suppoja en edes ajatellut hankkia/laittaa juurikin tuon laiton hankaluuden takia.

elenna, suosittelen hankkimaan Physiomer babyn, on minusta ainakin hiukan helpompi laittaa vauvan nenään kuin tipat ja irroittaa räkää tosi hyvin! On saatu sen jälkeen pikkuniistäjllä mahdottomat saaliit vauvan nenusta :)

Meille on välillä ilmaantunut selittämätöntä huutoa ja kiukkua jopa öisin,jolloin vauva ei ole koskaan itkeskellyt ennen. Epäilen hampaita vaikka ikenet ei vielä näytäkkään että olisivat puhkeamassa, oon kuullut että vauva voi itkeskellä hampaiden tuloa kuukaudenkin...
 
Ei Nataliekaan oo 3 kuukautta vielä mutta neuvolalääkäri sanoi että voi ihan hyvin antaa sitä nestemäistä panadolia :)
 
Minkäslainen iho teidän vauvoilla on naamassa? Tuleeko näppyjä? Onko punaisuutta suun ympärillä? Tai leuka?

Meillä aika vaihtelevasti punoittaa. Usein imetyksen jälkeen, jonka olen ajatellut johtuvan rintakumista kun se ei hengitä ja on lämmintä ja kosteaa. Sitten eilen huomasin ihan jotain näppyjen tyyppistä ja on saattanut jopa vähän verestää. Olisikohan vaikkapa pakkasten takia, sehän nyt kuivattaa ihan valtavasti ihoa. Tuo kanssa kuolaa ihan kauheasti (myös pulauttelee), niin voiskohan sekin vaikuttaa (koko ajan märkä). Miehen mielestä aina kiinteiden syömisen jälkeen helottaa, mutta tytöllä onkin silloin yleensä koko naama soseessa....

Minä kun en ole pitänyt kovinkaan vakavana noita ihomuutoksia. Kun ei koko aikaa helota, esim nyt näyttää aika kivalta kun laitoin herätessä rasvaa, vaikka aamusta siis oli yllättävän punakka.

Sitä nyt sit kuitenkin miettii että mitä jos onkin jotain allergiaa tai muuta vakavaa... Ja mä vaan oon ihan huolettomana täällä...

Eli pysyykö muiden vauvoilla iho (naaman) koko ajan samannäköisenä?
 
Meillä posket punoittaa silloin tällöin. Joskus juuri imetyksen jälkeen! Ei yleensä käytetä rintakumia, joten ei siitä johdu. Nyt kuluneella viikolla on pojan reisiin tullut kuivia alueita, että tuntuu omaan käteen karhealta. Muuten on aina ennen ollut tosi hyvä ja pehmeä iho.. En oo kyllä itekään ollut kovin tarkka noitten punoitusten tms. suhteen. :/
 
Juu, punoittelee kasvojen iho meilläkin, soseiden syömisen jälkeen ainakin. Oon ajatellut, että johtuu siitä, kun pyyhitään sitä naamaa puhtaaksi, että iho reagoi siihen. Ja posket tosiaan pakkasen takia
Ellillä on myös näppyjä silmäluomissa. Näytin niitä lääkärille neuvolassa, mutta ei ottanut niihin kantaa, kun en osannut paikantaa mikä ne aiheuttaa. Ei siis olla noista huolissaan, mutta seurataan tietysti juu.
 
Meidän tytöllä on punaisia kuivia läikkiä ja luulen että hänellä on atooppinen iho.. :sad001 mulla on myös se ja toivoin että hän ei saisi sitä mut huonolta näyttää.. Onneksi otettiin vakuutus hänelle joten kaikki iholääkärikulut ja voiteet ja lääkkeet maksaa vakuutus.
 
Täälläkin posket punottaa välillä. Pakkanen laittaa punottamaan ja jos on koheltanu niin että on hiki, ni posket on pitkään punaset.
 
Takaisin
Top