Vauvan tavarat ja muut hankinnat

Eilen kävin Lastentarvikeliikkeessä shoppailemassa tuttipulloja, tutteja, turvakaukalon ja vaunut. Vauvalle on vaatteita mutta vain pari 50cm bodya, täytyy varmaan käydä niitä vielä ostelemassa, kun tämä uhkaavasti yrittää tulla ennen aikojaan. Amme on esikoiselta, vaaleanpunainen tosin, tämä tulokas on poika, mutta ei haittaa. Harsojakin on. Vielä täytyy kaupasta hakea vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä valmiiksi. Aika menee siivillä.
 
Eilen tuli ostettua vauvalle kaukalopussi, vaikken aluksi ajatellut sellaista hommata. Lisäksi tällä viikolla pitkän pohdinnan jälkeen ostin vaipparoskiksen. Ja sähkötoiminen Aventin rintapumppu tuli lisäosineen huudettua huuto.netistä myös valmiiksi :)
 
Rintapumppu! Se se on vielä hankkimatta! Suunnitelma oli kuitenkin, että oppisi juomaan myös pullosta, toisin kuin esikoinen. Pullojakin on jokunen, mutta niitä voisi hankkia jonkun lisää.
Anoppi toi kirppikseltä sitterin, jota en ollut huomannut myöskään hankkia. Entinen kun myytiin huonona.
Kestovaippoja sain kokeiluun, mutta kertiksiä voisi hankkia valmiiksi. Ajattelin, että sanon vauvaa katsomaan tuleville että vaippoja voi tuoda mukanaan! Kaikkea muuta, kun on.
Pikkusälää ehtii hankkia, kun lapsi on syntynyt, että eiköhän tässä aleta olla valmiita...
 
Hahaa, kyllä tää pesänrakennus tekee tehtävänsä :) Kun alkaa metsästämään yhtä juttua niin kohta hoksaakin että seuraava pitää myös etsiä ja sitä innostuu tosissaan hankkimaan vauvelille juttuja sekä samalla tuunaamaan kotia vauvaystävällisemmäksi Ikeassa käydessään ;)

 Meidän piti kuin pitikin hankkia vaunut ja turvakaukalo  (oli jo luvattu meille lainaan mutta omistaja raskautui) ja onneksi löysimme tutuilta edullisesti laadukkaat merkit. Vaatteita olen löytänyt todella paljon niin Rovaniemen kuin Oulun kirppareilta ja kestot huuto.netistä, lisäksi ystäväni antoi minulle pari pussillista ihan pienimpiä vaatteita ja voin valikoida mitä otan. Suurinosa on tyttöjen vaatteita mutta kyllä me aletaan kallistumaan tytön puoleen, ja jos se onkin yllärinä poika niin aika paljon vaatetta on molemmille sopivalla värillä. Nyt mulla on vaatetta aina 74 cm asti ja pitää jo itseään toppuutella, ettei osta lisää koska kivempi sitten taas ostaa kun ihan varmasti tietää kuka sieltä masusta putkahtaa ja kesäkin on tulossa niin kesävaatetta voi sitten ostaa lähempänä kun tietää mitä kokoa ostaisi :)

Tulin loppujen lopuksi siihen tulokseen, että otan kaverilta vastaan tuttipulloja (ja ostan tuttipäät) ja siskolta rintapumpun lainaan, toivossa on hyvä elää että maitoa tulisi sitten pumpattavaksi asti ja toinen suostuisi sitä pullosta syömään niin isäkin pääsisi välillä syöttöpuuhiin.

Kaiken marketista ostettavissa olevan "sälän" kuten tutit, ammeen, liivinsuojat, pumpulipuikot yms. ostamme Prismasta kun tulee vuoden ensimmäinen jäsenetupäivä, tarkoitus on ollut että en osta juuri mitään normaalihintaisena  :) Tähän mennessä on nimittäin lähes kaikki ostokset ostettu joko käytettynä tai alennusmyynnistä uutena. Tai saatu lahjaksi. Ainoastaan Ikeasta ostin uutena ilman alennusta pinnasängyn pehmusteen ja vinkulelun.

Yksi vähän isompi ostos olisi vielä työn alla ja se on sitteri. Lueskelin että Emman sitteri olisi huono ja menee helposti säädöt rikki, hintakin on edukas ja käytettynä niitä on eniten myynnissä. Minkälaisia sittereitä olette hankkineet? Babybjörn on palstojen mukaan paras ja kallein myös, käytettynäkin noin 80 e ylöspäin.

 
hmmm, vieläköhän itseltä puuttuu jotain? No imetysliivit ainakin, ne ehtii hakea vaikka vielä ensi kuussa... 
*Tirppa*, meille ostettiin käytettynä carena-merkkinen sitteri. Säädöt toimii näpsäkästi ja vaikuttaa mielestäni hyvältä hankinnalta. 
Ollaan hankittu itsekin lähes kaikki tarvittava käytettynä. :)
 
Täälläkin on ostettu melkein kaikki käytettynä.

Vaunut oli pakko ostaa uutena, kun tarvittiin tosi pieneen tilaan taittuvat vaunut. Turvakaukalo ostettiin myös uutena, mutta niiden lisäksi ainoastaan tutit, yksi kirja, yksi lelu, kylpyamme, kylpylämpömittari, kynsisakset ja pinnasängyn patja on taidettu ostaa / ollaan ostamassa uutena. 

Ja eilen pistin Ellokselta tilaukseen vauvalle ensimmäiset uudet vaatteet, kun sähköpostiin kolahti alennuskuponki ja Elloksella oli mustia vauvan sukkahousuja ja mustia bodyja. Ostin sitten useampaa kokoa samaa vaatetta kun tulevat samoilla postareilla enkä täältä kotikaupungista löytänyt mustia tamineita. Nyt ne varmaan Elloksella katsovat, että aha, joku saatananpalvoja tilailee jälkikasvulleen vaatteita. :D Mun mielestä mustat bodyt ja sukkahousut sopivat kuitenkin kivasti jonkin kuviollisen ja värikkään vaatteen pariksi.
 
Löysin netistä baby björnin 1-2-3 sitterin 40€:lla joten hihkun täällä riemusta :) Parin päivän intensiivinen nettimyyntipalstojen kyttäys tuotti tulosta.

Kirjottelin tänään lisää listaa ostettavista ja ommeltavista ja aika pitkä se kyllä vielä on. Parit vauvan lakanat löysin tänään kirpparilta 1€/kpl, pussilakanoita on. Ompelen itse imetystyynyn ja muutamia trikoomyssyjä vauvalle sekä parit puolipotkarit. Imetystyynyn kaava jo löytyi käsityölehdestä, mutta puolipotkarien kaava on vielä työn alla. Mulla on varmaan yli 5 vuoden suuri käsityö-lehdet putkeen eikä niistä siltikään tahdo löytyä kovin montaa vauvan peruskaavaa. Ehkä pitää tuunata potkareiden kaavasta. Sukkahousut on aika kalliita, niitä oli alunperin tarkoitus hankkia, mutta ehkä käytän vuosien varrella kertynyttä kangasvarastoani ja säästän.





 
Täälläkin alkaa viimein olemaan kaikki vauvan tavarat hankittuna. Suurimman osan sain siskolta käytettynä. Itse olen ostanut vain vaunut (uutena) ja pinnasängyn (käytettynä). Tietty kaikkee pikkusälää on tullut kauppareissuilla mukaan otettua, kuten tuttipullo, talkki, vaippoja (vaikka ainakin yritän kokeilla kestoilua). Vielä muutama hankinta pitää tehdä eli ostamatta on vielä amme ja itkuhälyttimet. Itselle vielä lähempänä laskettua aikaa täytyy käydä ostamassa imetysliivit. Viime viikolla kiertelin H&M, Lindexiä yms. ja totesin, et oikeaan liivikauppaan on kait vaan mentävä. Ainakaan nyt ei ollut oikeaa kokoa ja tod.näk. nuo rinnat vielä turpoaa vähän lisää. No onpahan sitten ainakin pakko ostaa laadukkaat liivit. 

Nyt pesen vaatteita ja lakanoita vauvalle ja järjestelen hoitopöydän lipastoon koon mukaan bodeja ja potkareita. Aika mukavasti näyttää tota vaatetta olevan myös niitä pienempiä kokoja. Vauvalle ei meidän tarvitse ostaa ainuttakaan vaatetta. Meillä on kyllä säästynyt siskon ansioista pitkä penni.
 
Imetysliivit Tilasin nelly.com:sta kahdet imetysliivit ja imetystopin, olivat alessa. Molemmat liivit ovat sellaiset pehmoliivit, jotka venyvät ja paukkuvat muotojen mukaan, mukana oli myös jatkopala, jos ympärystä on liian nafti. Minä kun en juuri tukea rinnoille tarvitse niin nuo on tosi hyvät. Suosittelisin pehmoliivejä myös yöliiveiksi isompirintaisille. Toiset olivat merkkiä carriwell ja toiset boob.

Isofix Kokeilimme autoomme ostamaamme isofix-jalustaa ja vaikka asensimme sen ohjeiden mukaan, heiluu alusta aika paljon sivuttaissuunnassa. Soitin tästä at-lastenturvaan, josta alustan ostimme, ja siellä oltiin sitä mieltä, että sivuttaisliikettä saa olla. Tuntuu vaan kauhealta, kun minun mielestäni liike on aika iso n. 5 cm. Miten teidän muiden isofixit?

 
yosa81 Isofix asiaa. Meillä on Gracon turvakaukalo mikä klikataan siihen jalustaan kiinni. Eli varmaankin juuri tämä isofix kiinnitys. Pitää vaan kiristää niin maan perkeleesti. Sitten vielä uusi kiristys siten että laittaa omaa painoa päälle ja kiristää ja lukitsee. Ei pitäisi sitten enää heilua. Meillä ainakin siten saa ihan jämäkän oloiseksi. 
En nyt tiedä oliko mitään apua tästä selostuksesta. 
 
Meillä anoppi oli tehnyt kirppiksellä löydön: Chicco sitteri 3€! Värin mukaan on kultaiselta 90-luvulta, mutta ehjä ja siisti ikäisekseen.
Sen saa ihan pitkälleen, että pystympään. Selkänoja ei ole liian jäykkä, säädöt toimi...

Turvakaukalo piti hakea käytettynä sukulaisilta, vaan eipä tällä raskauspäällä sitä muista... Joutuu varmaan mies heittämään pitemmän lenkin meitä hakemaan tullessaan.

Täällä olis aika edullinen sähkökäyttöinen rintapumppu:
http://www.pikkupiia.fi/tuote/54/161/ainu-medela-mini-electric-sahkokayttoinen-rintapumppu
 
yosa81: Me kokeiltiin ainakin autoon ihan liikkeissä paria eri merkkitä jalustaa, kun miehen joku kaveri oli etukäteen vinkannut, että autokohtaista mikä istuu parhaiten. Päädyttiin lopulta itse Britaxin jalustaan ja turvakaukaloon ja se jalusta istuu meidän autoon melko tukevasti. Olikohan Maxi-cosi vai mikä, kun tuntui tosi huteralta eikä meinannut mennä millään kiinni.. 

Niitä äitiyspakkauksen vaatteitahan saa lähettää takaisin ilmaiseksi, eli ei tarvi maksaa postimerkkiäkään. Osoite on siinä lapussa mikä oli pakkauksessa. Mulle tuli ihan muutamassa päivässä ne korvaavat vaatteet. Ne on pesty ja nyt pysyivät kondiksessa.

Mä yritän tässä miettiä mitä vaatteita vielä tarvis. Tein exceliin listankin ja kyselin kaverilta neuvoa :D. Ajattelin noita 50% alennusmyyntejä hyödyntää. Mä nyt yritän laskelmoida sen mukaan minkä kokoisia ollaan miehen kanssa oltu pieninä ja miltä käyrät näyttää. Odotusarvo olis noin 50 cm lähtöpituus.
 
muksis, Päästikö sulla väriä ne oranssit housut, joissa on pieniä palloja? Meillä ne on ainoat väriä päästäneet. En ole tullut miettineeksiä niiden palauttamista, mutta voisihan sitä kokeilla. Ne on jotenkin niin söpöt, että olis kiva, jos ne saisi kunnollisina. :)
 
Emilia-82: kiinnitättekö te alustan turvavöillä vai naksautatteko alustan autoon kiinni? Me naksautettiin autoon ja liikkeessä sanottiin, että on autokohtaista, kuinka paljon ne pidikkeet antavat periksi sivusuunnassa... Pitääkin kokeilla vielä turvavyöllä, miten alusta asettuu sen kanssa. Mutta ei se turvakaukalo ja alusta voi irrota, vaikka sivuliikettä tulisikin, kun ne isofixraudat ovat auton rakenteessa.
 
SueC: Kyllä päästi. Ne pilkut lähti aika suureksi osaksi. Uudet pesin 40 asteessa ja nyt ne näytti ihan hyvän värisiltä edelleen. Kerta se palauttaminen ja uusien saaminen oli niin helppoa, niin kyllä mä suosittelen.

Senkin takia on ihan hyvä palauttaa, että jos huomaavat että joku tietty tuote on ongelmallinen voivat tehdä asialle jotain.
 
Joo tosiaan kiinnitettiin ihan turvavöillä. Niillä saatiin oikein jämäkäksi. Kyllä sitä saa ihan kunnolla survasta, että saa tarpeeksi tiukaksi. Jotenkin itselläkin turvallisempi mieli että ei heilu missään suunnassa. 
 
Meilläkin alkaa olla melkeinpä kaikki hankittuna. Pinnasänky on kyllä edelleen tuolla autotallissa.... Löysin Britaxin B-Smart 3:set tori.fistä parilla sadalla ja tänään haettiin ne, aivan ihanat. Kävin myös ostamassa toppapuvun vauvalle ja pari bodya lähti matkaan. Ehkä alan ostaa jo 62 ja 68 kokoja kun ei varmaan hirveen paljon vastasyntynyt tarvitse vaatteita, ainakaan esikoisella ei käytetty kun muutamaa bodya.. Rintareppu puuttuu mutta mies saa hakea sen kun joutaa.
 
Vinkkinä hankintoihin, jos uupuu vielä esim. kantoreppu tai pinnis. Vauva-lehden ja Perhe-lehden lahjatilaukseen saa nyt tosi hyviä palkintoja!
 
Maanantaina haettiin äitiyspakkaus postista vihdoin :) Pitäisi alkaa niitä pesemään... Kumpa tajuan pestä kaikki nuo tarvittavat erillään :) Tuosta huppupyyhkeestä ainakin oli maininta, että täytyy erikseen pestä, ettei vihreä värjää muita vaaleita vaatteita...
 
Pesin huppupyyhkeen valkoisten vauvan lakanoiden kanssa 60 asteessa eikä värjännyt. Kieroon se tosin meni, mutta venyttelemällä sai johonkin malliin takasin.

Odottelen vauva-lehden tilaajalahjana hoitolaukkua. Onko jollakin sellainen, onko mistään kotoisin?
 
Takaisin
Top