Vauvan tavarat ja muut hankinnat

totoro

Vauhtiin päässyt keskustelija
Bodeja, potkareita...miten paljon ja mitä kokoja?!... pulloja, puntareita... pinnasänkyjä, pinnansuojia... äitiyshousuja, imetyspaitoja... pientä ja suurta "hirveän" tärkeää tai muuten ihanaa! emoticon
 
Äippäpaketin talvihaalari meni meillä vielä kaksi vuotta täyttävälle, joten onneksi löysin noin 68 cm haalarin!
Vauvan vaatteita kävin hakemassa kirppikseltä kassillisen. Ja niiden piti muka olla pieniä... Aika vähän oli 56-60 cm kokoja. (Ja 50 cm voisi joitakin olla...)
Esikoinen käytti niitä hitaasti kasvavana aika pitkään. Piti ihan vauvakuvista katsoa kauanko!
Ihan uusia ei juuri raski ostaa! Jotenkin useimpien uusien kuositkaan eivät vain miellytä! Myös siksi teen vaatteita itsekin. Vain yksi kallis oli sampsukalta tilattava, kun oli ihana retro kuosi! Ja toiseen retrokangasta, kun oli kuin suoraan mun vauvakuvista!
 
Kuulin tässä että yksi kaveri on investoinu 40cm vaatteisiin vaikka kuinka ja 50cm haalarin ostanut... Voin sanoa että sitä virhettä ei kannata tehdä. :D Meillä 50cm meni vaan ensimmäisiä viikkoja, mutta 56 pystyi myös käyttämään alusta asti. Haalari kannattaa ostaa isompaa kokoa, ellei halua että aivan heti jää pieneksi.. Mä ajattelin mennä haalariostoksille joulun jälkeen alennusmyynteihin, jos joku ihana haalari vaikka vielä löytyis. :) Jos ei löydy niin onhan noi esikoisen äitiyspakkaushaalaritkin kuitenkin. Muutenkin ajattelin sit alennusmyynneistä vaatteita kattella, vaikka paljoa ei ole tarvetta edes ostella. Nyt ostelen vaan jos näkyy tosi halvalla tai jotain superihania. :) Mut helpompi ostella sit kun selviää se sukupuoli.

Ja sitten mulla on suunnitteilla tehdä Metsolan siili-kankaasta esikoiselle ja tulevalle vauvalle pipot. Se on niiiin ihana kuosi. :) Tuommonen: https://www.metsola.co/kankaat/joustofroteet/metsola-kuviollinen-joustofrotee-tummanruskea-moondrive-180-extralevea
 
40 cm on kyllä jo toiveajattelua... Tietysti jos joku sattuu saamaan keskosen, niin onhan se hyvä jos vaikka sitten kaverilla on pieniä tallessa.

Itseasiassa yksi kaveri vei minivaatteet synnärille käytön jälkeen. Siellä kun oli vain isoja ja heillekin sattui tulemaan pienikokoinen vauva.  Jossain kai antavat joitakin vaatteita mukaankin! Näille minivauvoille (kaikki eivät ole edes keskosia).

Meillä ei ole tiedossa kumpi tulee, mutta olenkin ostanut molemmille käypäsiä.

50 cm vaatteita etsin just kirppiksiltä joitakin, kun ei ollut kiva kun tuntui että esikoinen hukkui isompiin alkupäivinä.
Olen nyt ihastunut kirppiksillä käymiseen, kun sain sen talvihaalarin 3.50€ hintaan ja muihin ostoksiin on tähän mennessä mennyt vajaat 30€. Ja niitä on kuitenkin jo muovikassillinen!
Yksi pehmoinen nuttu oli 3€, muut vaatteet enintään 2-1.5€, mutta olipa joku body vain 20 senttiäkin (eikä siinä ollut mitään vikaa).
Se tilattu asu oli ainut kallis. Kankaisiin menee tietysti jonkin verran myös.

Metsolalla olisi myös ihania kuoseja!.... Ehkä uskallan vilkaista taas niitä, kunhan nuo entiset on ensin tehty...
 
Käytiin tänään kiertelemässä kaupoilla muuten vaan. Yksi haalari jota olin haaveillut vauvalle oli jo ihan lopussa, jäljellä enää pieniä kokoja.. Ei kai paljoo toivoa että noita ihanuuksia vielä alennusmyynteihin riittäis! Mutta jos nyt en sit satu sellasta saamaan niin ajattelen sen säästönä.. Äippäpakkauksen haalareilla kuitenkin pärjää. Sit ostin löysin alesta semmosen 50cm ihanan kietasuhaalariasun. <3
 
Itselläni on esikoinen tulossa, joten tuntuu niin vaikealta pitää näppejään erossa kaikista vauvoille tarkoitetuista tavaroista ja vaatteista. On niin kaikkea ihanaa tarjolla! Yllättävän hyvin kuitenkin olen saanut hillittyä itseni ja perusteltua järjellä, ettei kannata vielä kauheasti ostella. Olen ostanut muutamia 80 cm ja vähän pienempiäkin vaatteita, koska äitiyspakkauksessa on aika monipuolisesti pieniä vaatteita ja tiedän saavani niitä myös siskoltani, jolla on hyvin pieninä syntyneet kaksoset. Äitiyspakkauksen ulkohaalari on kyllä suuri maaliskuussa syntyvälle, mutta en kyllä viitsisi investoida 60 euroa toppahaalariin, jota käytetään vain vähän aikaa. Maaliskuusta kun ei ole enää kovin pitkä lämpimämpiin keleihin. Jonkun fleencehaalarin hankkiminen voisi olla ehkä parempi ostos.

Ajattelin, että alan tekemään hankintoja vasta kunnolla rakenneultran jälkeen, jolloin tiedetään toivottavasti sukupuolikin. Tuntuu, että kaikki vaatteet on niin selvästi tytöille tai pojille. Vielä pitäisi melkein kuukauden päivät malttaa mielensä! :D
 
Mä ostin esikoiselle 50/56 toppahaalarin, jonka jalkaosan saa sellaiseksi pussukaksi. Esikoinen syntyi lokakuun puolessa välissä ja haalari meni melkein koko talven. Viimeset pari kolme viikkoa käytettiin sitten äitiyspakkauksen haalaria joka oli ihan liian iso. Ja tuo haalari oli sitten jo seuraavana talvena liian pieni. Tämä tulokas saakin nyt käyttää tuota samaa pientä haalaria, joka on väriltään valkoinen. Luultavammin se menee koko talven kun maaliskuussa toivottavasti vasta syntyy.

50cm bodyt yms meillä meni myös ekan kuukauden suunnilleen, vaikka tyttö oli syntyessään reilu 4kg. 50-56cm bodeja olis meillä saanut olla enemmänkin vaikka ihan reilusti niitä ostin. Sen verran tuli pulautuksia ja pesukoneessa ei viittinyt pestä paria vaatetta kerrallaan.

Mä en ole vauvalle ostanut vielä mitään, ehkä sitten rakenneultran jälkeen vaatteita. Houkuttaisi myös ostaa uusi sitteri ja joku oma helistin, jonka voi sitten säästää muistoksi :) Varmaan tulee hankittua vielä paljon kaikkea turhaakin :D
 
Itse huusin huutonetistä esikoiselle jonkun vanuhaalarin 50cm kokoa, koska suurin osa äitiyspakkauksen vaatteista oli jotain 70cm. Onneksi ostin huutonetistä, sillä esikoinen syntyi keskosena ja pituutta oli vain 44cm. Olihan tuo 50cm haalari silti iso, mutta ei niin iso kuin 70cm olisi ollut. 
Ajattelin ottaa sitten rakenneultrassa selvää sukupuolesta. Helpottaa kummasti elämää. Jos meinaan tyttö tulossa, niin voin laittaa esikoispojan säästetyt vaatteet pois ja saan ruveta katselemaan tyttöjen vaatteita. Tuota tilaa kun ei ole neliössä hirveesti, etenkin kun täällä jo nyt asuu 6 ihmistä. Ajattelin ostaa jonkin verran 50-56cm vaatteita, että on sitten jotain sopivaa päälle kun syntyy. Äkkiä ne siinä alussa vaan kasvavat. 
 
Mä ajattelin vaatteita katsoa vasta myöhemmin, mutta tuntuu kuitenkin hyvältä ajatukselta esikoisen odottajana perehtyä tarpeisiin ajoissa. Ilmeisesti ihan parina ekana viikkona vauvaa ei ole tarkoitus viedä ulos, jos on tosi kylmä? Maaliskussahan saattaa olla vielä lunta ja pakkasta, mutta sen jälkeen luulisi lämpenevän (ainakin täällä PK-seudulla). Eli varmaan suunnilleen plussalla mentäisiin koko ajan tuon parin ekan viikon jälkeen. Minkätyyppistä asua ulos laitetaan silloin? Kesä menee varmasti aika kevyin taminein, kun siinä vaiheessa tuskin vielä hirveästi liikutaankaan?

Nimimerkillä noviisi :D.
 
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, minkä verran vaatteita ja muuta vauva tarvitsee. Tietämättömyys johtuu siitä, että odotan esikoistani ja olen myös perhe- ja ystäväpiirini ensimmäinen.

En ole vielä hankkinut mitään, koska muutan toiselle paikkakunnalle vähän ennen synnytystä. En haluaisi hankkia hirveästi tavaraa muuttokuormaan. En myöskään halua ostaa mitään turhaa, koska pienen lapsen vaatteet menevät kuitenkin nopeasti kiertoon.

Te, joilla on jo lapsia, osaatte varmaan sanoa, miten pitkälle äitiyspakkauksella pärjää ja mitä kaikkea kannattaa hankkia?
 
Shakiira Ne äitiyspakkauksen vaatteet lienee monta numeroa isoja. Jos joku kertoisi onko ne kaikki, kun meillä ei sitä ole ollut!?
Jos vain jaksat, niin ehtiihän sitä varmaan muuton jälkeenkin ostelemaan. Mutta voithan ostaa joitain heti pidettäviä valmiiksi.
Se vaatteiden kiertoon meno riippuu niin paljon lapsestakin. Esikoinen oli syntyessään pienikokoinen. 50 cm vaatteita pidettiin vähiten, mutta ne olivat mukavia kun olivat myös sopivimpia!
Muutenkin tuo neiti on ollut "ekoversio" emoticon  kasvaa hitaasti, kuluttaa vähän ja samat vaatteet menee pitkään!
Toisaalta alkuun teki pyykkiä paljon pulauttelemalla. Samaa kokoa saattoi olla useampi vaate pyykissä yhtäaikaa....
 
Me saatiin kaverilta pieni haalari (en nyt muista kokoa), joka menee ens keväänä ne pari kylmää päivää, mitä meillä täällä vielä on, ja vähän isompi haalari, joka varmaan sitten menee vauvan ekana syksynä. Äitiyspakkauskin kyllä otetaan, kun on esikoinen. Vaatteita kyllä varmaan saadaan aika paljon lisää vielä, kun miekkosen veljellä on nyt kaksi lasta, tyttö ja poika, eli tulee varmaan vaaleanpunaiset ja -siniset vaatteet kaikki kerralla. Siellä kun ei kaiketi ole tarkoitus hankkia enempää lapsia. Kyllä ne ihan pikkaraiset vaatteet vaan on söpöjä!! <3
 
Vaikka toi äitiyspakkauksen haalari on "iso", ei se meitä koskaan haitannut. Eihän ne vauvan kädet meinaa haalarin hihoissa pysyä (eikä jalat punteissa), oli ne sitten minkä kokoiset hihat vaan. :D Ja kun ne hihat ja jalat on äp-haalarissa vielä semmoset kiinni käännettävät niin ne lyhenee siinä reippaasti. Tosin esikoinen syntyi elokuussa, joten toppahaalari ei ihan heti tullut käyttöön, mutta aika pian kuitenkin. Ja vanuhaalaria käytettiin alusta saakka viileillä keleillä. Ne äitiyspakkauksen koot on mun mielestä semmosia että niiden lisäksi ei pakosti tarvitse mitään haalaria, eri asia sitten jos itse haluaa panostaa persoonallisempaan tai pienempään haalariin. :)
 
En suosittelisi ajattelemaan, että "äitiyspakkauksella pärjää". Kuten joku sanoikin, siellä on paljon isoja kokoja ja vauva pulauttelee (yksilöstä riippuen) melkoisestikin ja pyykkiä tulee. Itse olin alussa sitä mieltä, että meillä on liikaa bodeja, mutta käytäntö osoitti, että niitä oli juuri sopivasti tai joskus jopa liian vähän :D Mun lapsi oli syntyessään suurikokoinen 56cm, joten olin onnellinen, kun en ollut hankkinut yhtään 50cm vaatetta. Mutta toi mun mukelo olikin aika poikkeus sääntöön. Itse saatoin käyttää myös isompia bodeja, mutta käänsin sitten hihoja. Lahjaksi niitä saa myös.

Kuinka paljon mitäkin sitten tarvitsee, niin lähtisin veikkaamaan, että aluksi vaikkapa 5-10 bodyä koossa 56 ja 62. Lahjaksi tulee usein isompia kokoja ja jos tuntuu, että on liian vähän vaatteita, monilla kaupoilla on "osta kolme maksa kaksi" vaatteita, joista tulee huokeita. Huomauttaisin, että itselleni tuli puun takaa lastenvaatteiden kokojen eri kokoisuus eli esim. Tutta on isoa kokoa, kun taas Lindexin vaatteet ovat monesti pientä kokoa. Meillä Lindexin 62 koko meni samaan aikaan Tuttan 56 koon kanssa, jne... Suosittelen siis vertaamaan bodien hihojen ja kaula-haara pituuksia, kun lajittelette vaatteita kokojen mukaan :) Meillä meinas monet ihanuudet jäädä käyttämättä, kun oli väärissä pinoissa. 

Ai niin, kietasubodyt oli mun lemppareita ihan vastasyntyneellä, niin ei tarvinut vetää mitään pään yli, kun se niska on niin lötkö. 

Saman verran sitten alaosia kuin yläosiakin, niin on aika hyvällä mallilla. Kirppareita kandee kiertää ni säästää pitkän pennin :) Noi pikku koot ku ei mee mikskää noin lyhyessä ajassa. 

Yökkäreitä oli mielestäni hyvä olla 3-4, kun inhottavaa oli jos vauva pulautti puvulle eikä ollutkaan enää puhdasta laittaa.

Pikkusukat oli minusta maailman turhimpia ihan pienille. Ne lähti heti jalasta. Suosin itse puolipotkareita tai sukkiksia :)

Meillä äippäpakkauksen vaatteita käytettiin muiden rinnalla ja eipä tainnut mitään jäädä käyttämättä. Toppapuku mahtui seuraavaana talvena eli kun likka syntyi 02/11 niin sitten siinä 8-14kk iässä oli sopiva :)

Nämä oli mun ajatuksia :)
 
Voin kans sanoo, että bodeja ja sukkahousuja tai potkareita hyvä olla hieman reilummin. Meidän poika  on viettänyt suurimman osan elämästään bodeissa ja sukkahousuissa. Ei  ne sukat tosiaan vauvana pysy jalassa, eikä hieman isompanakaan. 
Odottelen innolla rakenneultraa, jos siellä sit selviää että olis tyttö ja voisin mennä kirppiksiä kiertään ja etsiin tyttöjen vaatteita. 
Itse ajattelin neuloa jonkun myssyn, tumput ja villasukat tulokkaalle. Viimeksikin tein niin ja neuloin vielä villapaidankin. En tosin vieläkään ole saanut hommattua nappeja siihen villapaitaan. Ehkä kumminkin enemmän tarvetta myssylle, tumpuille ja villasukille. 
Ikeasta ostettuja ruokalappuja käytin sitten jossain vaiheessa pojalla kuolalappuina, ettei heti ole kaikki paidat märkänä. 
Nyt sain siskolta vauvalle lisää pyyhkeitä. Ne on tosi hyviä ne äitiyspakkauksen pyyhkeet, olen niitä kirppikseltäkin ostanut jos olen sattunut näkemään. NIIN JA SIDEHARSOJA on hyvä olla kauhea kasa. Mulla ainakin poika pulautteli ja omat tissit vuoti. Eli siis liivinsuojia kans hyvä varata varastoon. 
Itkuhälytintä pidin ihan turhana juttuna, mutta kaveri osti sen mulle viimejouluna ja on ollut kyllä hyvä olla olemassa. Kun ei voinut oikein mitään kotihommia tehdä kun piti vähän väliä käydä katsomassa onko vauva herännyt. 
 
Mä ajattelin, että nyt ei tartte paljon mitään osteskella, kun kaikki isommat on hankittu jo esikoiselle ja tytölle vaatetta riittää. No, niitä isompia ei tartte ostella, mut eilen käytiin mummilla kurkkimassa masuun ja apua, siellä on POIKA!
Vaatevarastot menee siis uusiks. Tai ei nyt kaikki, mut osa.
Mutta ah, pääsee eroon noista vaatteista, jotka on tuolla varastossa=) Vaikka on siinä myymisessäkin oma hommansa...

Itkuhälytin on meillä listalla. Ostin viimeks lidlistä, ku ei tarttenu olla hyvä, kun käytettiin parvekkeella, mut nyt, ku pitää laittaa ulos niin haluun paremman.
Myös uuden sitterin haluisin, ku vanha on jotenki niin kova, et lapsi ei uppoo sinne yhtään ja on sen takia kokoajan pää vinksallaan. Se ostettiin siis uutena, mut ei ollu yhtään hyvä ostos =(

Mutta siis meille tulossa poika, voi apua... Oon ihan "järkyttyny", kauankohan tää kestää??? =)
 
Sartzuli, oon niin kade kun pääset tosta vaan vähän mummille vilkasee kumpi siä olis!! Me muut joudutaan täällä kärvistelee epätietoisuudessa ja hyvällä lykyllä ei edes rakenneultrassa saada tietää sukupuolta! Murr! :D  Päästäskö meki sun mummille?! :D
 
Juu siis tarkotin, että äitiyspakkauksen haalareilla pärjää, mutta ei siis muut vaatteet siinä välttämättä riitä. Jos ottaa äitiyspakkauksen niin vaatehankinnoista ei kannata ottaa suurta stressiä, kyllä niitä sitten helpostikkin kertyy se määrä millä pärjää. Ja riippuu tietty vähän kuinka paljon saa lahjaksi/vanhoja kiertoon. Meillä kerty vaatteita niin paljon että kaikkia ei ehditty käyttää, vaikka itse ostettiin vaan muutamia vaatteita. (Saatiin aika paljon käytettyjä ja lahjoina) Kietasubodyt on tosiaan pikkusella ihan huippuja. :) Puklurättejä kannattaa hommata läjäpäin, meillä ne oli kokoajan märkänä ja pesussa!
 
Takaisin
Top