Vauvan ruokailu

Suositus siis on, että vasta 10kk iässä vois antaa hapanmaitotuotteita ja käyttää lehmänmaitoa ruoanvalmistuksessa, siitä tämä keskustelu nyt juontaa juurensa, kun joissain 6kk purkkiruoissa lukee maito valmistusaineluettelossa. Ei se sitten aina vissiin olekaan korviketta tai siihen verrattavaa vauvalle sopivaa maitoa, joten jos haluaa suositusten mukaan mennä, niin varmin tapa välttää se maito on jättää ne maitoa sisältävät ruoat kaupan hyllyyn.
 
Misäs se luki että ne minimaaliset määrät mitä niissä vauvanruuissa on ei ole haitaksi?
En ole enää jaksanut nuista ressata. Ostan kaupasta 8kk ruokia vaikka on vasta 7kk kun niissä on enemmän makua ja koostumusta.
On maistanut turkkilaista yogurttia, vaniljajäätelöä, eilen söi hampurilaisesta sitä hattua ja siinä oli hiukan majoneesia ja sulanutta juustoa. Ja varmasti myös suolaa ja lisäaineita :D uskon että nuo kaikki suositukset on tarkoitettu sitä varten että nuita ruoka-aineita ei ole tarkoitus ottaa osaksi jokapäiväistä ruokavaliota eikä isoina määrinä mutta tuskin pieni määrä joskus maistettuna mitään tekee. Eriasia sitten ihan oikeasti vaaralliset ruuat. En antaisi homejuustoa tai korvasieniä esimerkiksi.

Lisäyksenä sen verran että raahasin aluksi mukana listaa sallituista ja vältettävistä ruoka-aineista ja jätin sen myös jos vein vauvan hoitoon mummolleen mutta nyt olen heittänyt listan pois ja luvannut itselleni etten ala ylivarovaiseksi ja suojelavaksi joka tarkistaa joka suupalan ainesosaluettelon.
Vielä kun sitten joskus uskaltaisin antaa lapsen telmiä leikkitelineissä, ajaa pyörällä ja skeitata niin hyvä ois :D minun rakas ainoa lapsi niin pumpuliin jos vois kääriä ja pitää tuossa lähettevillä aina että olis turvassa kaikelta.
 
Muokattu viimeksi:
joissain maissa riisi on taas sit se perusruoka. Mutta kaikessa riisissä ei oo arseenia samalla tavalla.
 
Aijjaha, vai että riisikin on siis vaarallista! No pirre ei ole saanut vielä riisiä. Olen muutenkin ylihysteerinen alle 1 v. ruokien kanssa. Luin kauhulla tuota Marikan listaa :). Mä en ole antanut lehmän maitoa missään muodossa alle 1,5 v. lapselle, viljoja varovasti ja perunaskin vasta yli 1v. Riisiä on tullut ahdettua suusta alas sitten ehkä sitäkin enemmän, mutta ei nyt sit enää pirrelle.

Panikoin myös muovisten ruokailuvälineiden, mukien ja lautasten kanssa. Hirveetä katsoa kun perhekahvilassa kaikki lämmittää lapsen ruuan mikrossa muovilautasella, juoma muovimukista ja vielä muovilusikka kaupan päälle. Hui kauheeta kun sydän hakkaa ja stressitasot nousee pelkästä mielikuvasta. Täytyis ehkä vähän relata tai jotain :D
 
Muoveista en ole jaksanut olla huolissani, pojan lusikat on muovia, kun kehottavat käyttämään pehmeämpiä lusikoita vauvalla, ettei tulis vahinkoja. Silikoninen ensilusikka on käytössä, ja hyvä niin, poika saattaa liikauttaa päätään mihin suuntaan tahansa juuri kun lusikka on menossa suuhun, joten pehmeä lusikka on ihan hyvä juttu. Lautaset on keramiikkaa/lasia, sormiruoat laitan suoraan syöttötuolin tarjottimelle.
 
Oon pyrkinyt muoveissa käyttämään sitä Bpa vapaata vai mitä onkaan. Ns turvallista muovia, jos sitä nyt oikeesti on olemassa. Mikäs siinä viljojen ja perunan vämttelyssä on? Ite oon kyllä puuroa antanut pari kertaa päivässä..
 
En mä enää muista perusteluita tai sitä mistä mä keksin kaikki mitä pitää vältellä, heh. Sen vuoksi pitäiskin vähän relata. Paitsi muovia en laita mikroon enkä tarjoile lämmintä ruokaa tai juomaa muovivälineillä.
 
Meillä keraamisessa astiassa lämmitetään ja juomalasi on, no lasia. Lusikat on muovia ja samoin nokallinen reissumuki. Muovia en halua lämmittää, samoin en ole vauvan astioita pessyt koneessa. Jotenkin pelkään niitä pesuainejäämiä.

Ruokia ollaan maistelu monipuolisesti eikä olla vältelty erityisesti mitään kun ei ole mitään syytä epäillä allergioita tms. Ainoastaan pähkinä ja jotkin viljat on vielä maistamatta. Kauraa ja ruista menee melkein joka päivä. Miksi pitäisi välttää?
 
Meillä on syö tavallisella teelusikalla, mitäs metalli se nyt sit onkaan ja lautaset on samat ku meillä itsellä. Muovia on pillimuki ja nokkamuki mutta niitä ei tietenkään mikrossa lämmitetä. Tuttipullo on kyllä muovia ja mikrossa maidon siinä lämmitän mutta en ole jaksanut asiasta ressata.
 
Mä oon kyllä sellaset muovituotteet laittanu mikroon missä lukee että voi mikroon laittaa.. Mut tuo kyllä kiinnostais että miksi ei viljoja eikä perunaa. Kauraa ja ruista on täälläkin syötetty puuron muodossa, toissapäivänä tein neljän viljan puuroa mutta se ei oikein vauvalle maistunut.
 
Mä oon kyllä sellaset muovituotteet laittanu mikroon missä lukee että voi mikroon laittaa.. Mut tuo kyllä kiinnostais että miksi ei viljoja eikä perunaa. Kauraa ja ruista on täälläkin syötetty puuron muodossa, toissapäivänä tein neljän viljan puuroa mutta se ei oikein vauvalle maistunut.

Totta joo, nuissa mam tuttupulloissa tais olla maininta et voi lämmittää mikrossa :)
 
Teollisia perunaruokia vältteken sen vuoksi, että en voi tietää onko niihin käytetty niitä vihreitä solaniinipitoisia perunoita. Jotenkin se perunan välttely liittyi koisokasveihin ja ehkä juuri solaniiniin muutenkin.
Yritän vielä muistella ja kaivella sen viljajutun.
 
Hei miten usein ootte antaneet lihaa? Mä tässä mietin että kui monta kertaa sitä pitää tai saa päivässä / vko ssa antaa? Nyt 7 kk.
 
Me saatiin ohjeeksi, että lihaa pitää antaa kasvun turvaamiseksi (pirre syntyi pienipainoisena) mutta kukaan ei sanonut kuinka paljon ja mitä lihaa ja monestikko ym. Yritin kuuklailla ja jostain bongasin keskosten ruokaohjeita ja siellä oli mainintaa, että lihaa saa ja pitää antaa paljon. Mä olen antanut nyt sitten aamupuuron kanssa kananmunaa, lounaalla maidon sekaan lihalientä, välipalana on jotain hedelmää ja illallisella liha-kasvissose. Lihaa soseessa on varmaan ruokalusikallinen, munaa ehkä pari tl ja lihalientä 15-20 ml (ravintoarvoa en osaa yhtään arvailla). Joskus uppoo kaikki, joskus ei. Onko määrät liikaa, liian vähän vai sopivasti, niin ei aavistustakaan.
Kalaa pitäis jotenkin vielä saada ujutettua mukaan ruokavalioon.
 
No meillä nyt ainenkin lihaa menee aika niukasti vaikka miten päin yrittäisi. Sormiruokana ei maistu (ei pötköinäkään tms) ja sitten soseinakin tosi vaihtelevasti.
Esikoinen oli paljon tätä kuopusta pienempi ja alkoi syödä vasta joskus 1,5v joten en nyt osaa ottaa asiasta stressiäkään.
 
Meilläkin vauva on ihan hyvänkokoinen, että en stressaa asiasta. Mutta mietin että annanko liikaa jos kerran päivässä annan, vai pitäiskö antaa useammin. Noh, ens viikolla on neuvola niin pitää sieltä kysyä.
 
Saatiin lihan syöntiin vastaus että kerran päivässä riittää. Miten ootte muut antaneet?
 
Kerran päivässä on meillä mennyt purkkiruoassa lihaa. Ei välttämättä joka päivä kuitenkaan.
 
Meilläkään ei kyllä lihaa mee juuri nimeksikään, nyt teki totaali stopin purkkiruuallekkin. Ja sormiruokana ei pötköt tms mee. Täytyis jotenkin saada sitä lihaa muuten ujutettua ruokaan, ideoita?
 
Takaisin
Top