Vauvan ruokailu

Mitenkähän käy, kun itse en syö esim. maksaa (enkä muitakaan sisäelimiä) missään muodossa, jääköhän siihen tutustuttaminen sitten miehelle, ja ainoaksi maksaa sisältäväksi ruoaksi taitaa kotona jäädä kaupan maksalaatikko. Olishan se kiva kun poika oppisi syömään niin sanotusti mitä vaan, vaikka vanhemmat ei kaikkea söisikään.
 
Maksaa ei edes sais lapsille syöttää a-vitamiinin takia, joten ei huolta siitä :)

Kyllä mä ainaki aattelen et lapselle hyvä antaa monipuolisesti ja itse hyvä syödä monipuolisesti, mutta kun ei meidän perheessä vaikka kumkvatit kuulu ruokalistalle muutenkaan niin en mä niitä nyt siksi osta että vauvan pitäis maistaa :P
 
No juu, ehkä ei meillekään osteta erikseen sellaisia ruokia/ruoka-aineita, joita ei itse käytetä. Eiköhän monia niistä tule pojalle eteen sitten päiväkodissa ja koulussa.
 
Meillä myös kuten Aarialla, että tarjotaan niitä ruokia ja syömisiä mitä itsekin syödään.
Moni asia on esikoiseltakin jäänyt maistamatta kun ei meidän ruokavalioon tai ruokapöytään kuulu. Ehtii niitä sitten myöhemminkin..
 
Eiköhä me ens vk alotella maistella ku ikää jo kuitenki sen 5kk2vk su tulee. Jos vaikka alkas olla sitä myötä vähä tyytyväisempi. Esikkoki aloitteli näihi aikoihin.
 
Meillä on viikko 6 kkn pyykkiin matkaa joten eiköhän kaunisteta tilastoa ja täysimetetä sinne saakka :) vähän alkaa jo jänskättää että mites se menikään.
 
Kyllä mä ainaki aattelen et lapselle hyvä antaa monipuolisesti ja itse hyvä syödä monipuolisesti, mutta kun ei meidän perheessä vaikka kumkvatit kuulu ruokalistalle muutenkaan niin en mä niitä nyt siksi osta että vauvan pitäis maistaa :p
Aloin miettimään, että onkohan mullekaan koskaan kumkvatteja maistatettu, kun en ainakaan muista niitä syöneeni :joyful:
Mut joo, oon tosta niin samaa mieltä, että monipuolista ruokaa on hyvä tarjota, mutta turha se on lähteä hifistelemään jollain, mitä ei normaalistikaan syödä. Ehtiihän sitä lapsi myöhemminkin kaviaarit, oisterit ja karambolat maistelemaan!

Oon nyt suunnitellut tekeväni jonkinlaisen listan siitä, mitä ollaan maistettu ja mitä voisi maistaa. Mulla on taipumus jämähtää samoihin ruokiin, enkä ikinä kaupassa muista mitä kaikkea sitä voisikaan syödä tai syöttää lapselle. Nyt on oikeastaan tosi hyvä kohta monipuolistaa sitä omaakin lautasta. :)
 
Mä en usko että sillä on lopulta niin suurta merkitystä, meillä ei esim syöty mitään papuruokia kotona ikinä ja nyt aikuisena oon oppinut niitä syömään ja laittamaan kun täällä on tosi suuressa osassa erilaiset linssit sun muut. Saati että olisin jotain sushia syönyt lapsena ikinä! Tärkeämpää kai se on pitää ruokavalio terveellisenä ja monipuolisena ja opettaa lapselle esimerkillään avoin mieli uusien asioiden maisteluun. :)
 
Minkä laisia ohjeita te olette saaneet neuvolasta lihan syöttämiseen? Meille sanottiin, että lähempänä puolta vuotta voi alkaa antaa lihasoseita ja pitäisi antaa kahdesti päivässä. Pojan serkku on muutaman kuukauden vanhempi ja asuu osassa maata, niin hänen äitinsä puhui joskus että kerran päivässä sais antaa lihaa. Meillä on tosin äitinsä tavoin laiha poika, joka liikkuu paljon.
 
Meille ei muuta ohjetta tullut 6kk neuvolassa kuin että voi ruveta antamaan lihaa sisältäviä soseita, määristä tai kerroista per päivä ei ollut mitään puhetta. Annan tällä hetkellä kerran päivässä pojalle jotakin sosetta päivällä, poika syö joskus hyvällä ruokahalulla kolmekin hyvin reilua teelusikallista, joskus taas ei juuri mitään mene suusta alas. Yritän antaa ruoan noin lounasaikaan, edelleen imetyksen jälkeen. Joskus iltaisin annan vähän puuroa tai hedelmää. Ehkä voisi jo ruveta antamaan joka päivä sen kaksi kertaa kiinteitä eri muodoissa.
 
Meillä sanottiin että 5kk aletaan antaa kalaa ja lihaa. Nyt syö aamulla puuron ja hedelmäsoseen, puolen päivän aikaan kalaa tai lihaa sekä erilaisia kasviksia, iltapäivällä hedelmiä ja/tai marjoja, alkuillasta vaihtelevasti joko hedelmiä tai kasviksia ja illalla ennen yöunille puuron. Ja kaikkien aterioiden päälle vielä korviketta sen verran kun tahtoo.
Kiinteitä menee vaihtelevasti yhestä teelusikallisestaa neljään ruokalusikalliseen. Saa aina syödä niin paljon kun haluaa. Korviketta menee 100-160ml kerta.

Meille taidettiin neuvolassa sanoa et kerta päivään lihaa aluksi mutta en oo kyllä antanu joka päivä kun muutenkin ollaan koko ajan enemmän kasvispainotteisella linjalla.
 
Ei sillä kai niin väliä onko liha yhdellä vai kahdella ruualla, mutta se määrä on olennainen, eli tässä vaiheessa vielä tosi pieni. Muistelisinko että nyt joku 1 tl lihaa max, määrän kasvaessa sinne yhteen vuoteen jolloin lihaa 1 rkl päivässä. Joku jolla tarkempaa tietoa korjatkoon.
 
Koskas muuten on tullut sääntö, että hapanmaitotuotteita saa antaa jo 8 kk ikäiselle. Muistin, että vasta 10 kk.
Ei sen puoleen, mä välttelen antamasta maitoa tonne yks vuotiaaksi saakka kaikissa muodoissa, mutta eikö 8 kk ole melko pieni syömään viiliä ym.
Siis neuvolassa muistuteltiin asiasta kun käytiin eilen. Nyökyttelin vaan enkä noteerannut asiaa sen kummemmin. Kotona tajusin, että tosiaan, onkos ikärajaa laskettu
 
Kyllä meillä on puhuttu neuvolassa, että hapanmaitotuotteta (meinasin kirjoittaa "hapannaamatuotteita" :D ) sitten 10kk:n iässä, ja ruoanlaitossa voi käyttää tavallista lehmänmaitoa ja vauva vois niitä syödä, ja sitten vuoden iästä olis sallittua kaikki maitotuotteet, jos siis ei ole mitään allergioita.

Ilmeisesti noissa "mysli&jogurtti"-jutuissa (6kk eteen päin) oleva maito on vauvoille sopivassa muodossa, vaikka tuoteselosteessa lukee selkeästi vain "maito", näin sanottiin neuvolassa. Hassua sinänsä, kyllä se mua ainakin hämäsi, kun oikein lihavoituna luki se maito siinä.
 
vois lukea "korvike" / "vieroitusvalmiste"
 
Mä oon sitä ihmetellyt että jos kerta riisiä ei saa antaa, niin minkä takia sitä riisijauhoa ja tärkkelystä on työnnetty melkein jokaiseen kaupan lastenruokaan? Ja se maito juttu tosiaan hämää sen verran etten oo niitä kaupan maitoa sisältäviä ruokia antanut..
 
Mulle just selvis että se usein onkin ihan normimaitoa :eek: Täällä suositus on maitoa 10kk eteenpäin mutta silti laki sallii sen tyrkkäämisen nuorenpien lastenruokaan. Joku mainitsi että Valion tuotteissa ois sellasta hydrolysoitua kuten korvike mutta ei esim Semperin/ Ellas Kitchenin tms.
 
No niin... Eli noista ei nyt sitten kai voi mennä takuuseen, onko oikeaa maitoa vai korviketta/korvikkeen kaltaista se maito. No, ei tuo nyt iso juttu ole välttää niitä tuotteita, joissa lukee maito ainesosaluettelossa. Kun nyt vaan nuo kaupassakävijätkin muistais viitsiä lukea ne tuoteselosteet...
 
Niinpä tietysti.. Mut en sit ole turhaan niitä vältellyt. Ja aion jatkossakin vältellä ja tehdä ruoat ite mikäli vain mahdollista. Jos ootte antaneet vauvalle lohta, niin miten olette sen valmistaneet?
 
Mä olen myöskin vältellyt noita noita maidollisia kaupan ruokia. Olen kuvitellut että ne olis ilman muuta korviketta, muttta siis jos onkin normimaitoa, niin sitä suuremmalla syyllä täytyy vältellä.

Siis riisiä ei saa antaa? Täh? Mikä juttu tää nyt on?
 
Takaisin
Top