Vauvan päivärytmi

M&S

Kommentoinnin ninja
Lokakuunmammat 2015
Vauvan päiväunet ja rytmin luominen.. Olisko tällaselle ketjulle tilausta?
 
Tänään meillä ekat kunnolliset päikkärit 2v ja 5-viikkoinen samaan aikaan. Ihan huikea fiilis. :D Niin kivaa, että aloin miettiä vauvalle rytmin luomisen aloittelua. Toistaiseksi vauva on nukkunut paljon ja vähän koko ajan, mutta on jo vähitellen pidempiä aikoja hereillä ja tänään huomasin, että isoveljen viihdytys toimi. Ei kai rytmiin paljon muuta tarvita..kunnon unipätkät ja väliin kunnon hereilläolopätkä.
 
Vauva on kukkunut hereillä illasta tankaten n klo 23-24 asti. Viikonloppuna iski mulle täysväsymys ja päätin yrittää päästä aikaisemmin nukkumaan. Klo 22 imetin sängyssä, sammutin valot ja pian vauva olikin unessa ja sain siirrettyä hänet omaan koppaansa. Ja tämä homma toiminut siitä lähtien. Tietenkään en voi väittää, että sain vauvalle rytmiä iltaan, vaan saattoi olla vain sattumaa ja takapakkiakin varmasti tulee, mutta onpa ollut ihana "vaikuttaa" omiin yöuniinsa. Päivärytmi muuten menköön omaa uomaansa...
 
Meillä menee siinä mielessä hyvin, että olen nyt parina päivänä saanut vauvan ja esikoisen nukkumaan samaan aikaan päikkäreitä ja saanut itsekin unta sellaiset puoli tuntia. Öihin pitäisi vain saada jokin järki. Vielä en ala kolmeviikkoista iltaisin valvottamaankaan.
 
Mä oon kolmeviikkoista nyt valvottanut iltaisin sen mitä nyt pystyy, jos on nukkunut ihan koko päivän. Vaihtanut siis vaippaa, mihin herää ja jättänyt vähän vähemmillä vaatteille (ei kuitenkaan niin, että kylmä olis) ja seurustellut aktiivisesti vauvan kanssa. En tiedä onko sattumaa vai ei, mutta pari yötä on nukuttu hyvin. Eilen nukahti 21.30 yöunille ja heräsi syömään ekan kerran vähän ennen neljää. Vauva on kyllä nukahtanut kokoajan yöunille viimeistään 21-22 aikaan, mutta meillä ongelmana on ollut se, että nukkuu välillä ihan koko päivän vain syöden välillä ja valvoo sitten tuntikausia yöllä.
 
Meillä on nyt joka päivä vauvan syntymän jälkeen lapset nukkuneet yhtä aikaa päikkäreitä. Se on ihana hetki. Nyt vauva kyllä on vähän enemmän jo hereillä että saas nähdä kuinka kauan yhteispäikkäreistä saa nauttia.

Oon saanut vauvan yöunille 21-22:30 välillä, mutta eilen imetin ja imetin eikä poika mukamas tullut kylläiseksi. Sitten vaan laitoin hänet sänkyyn ja tutti suuhun. Pieni protestointi ja sammui kuin saunalyhty. Tänään nukahtamista edelsi sitten huutoa, imetystä, huutoa, imetystä... josko nyt nukahti viimein kunnolla. Esikoisen ajoilta hyvin tuttuja nämä nukahtamishuudot. Poika kyllä valvoi tänään viisi tuntia ennen yöunia, joten saattoi olla yliväsynytkin.

Mutta niin olen minäkin, hyviä unia!
 
Meillä tänään ekan kerran päivän liiallinen unimäärä kostautui nukkumaan mennessä. Nyt kukutaan..saa nähdä kuinka kauan vielä. Huuto onneksi loppui ainakin hetkeksi, kun vähän aikaa vaikutti siltä, että valvotaan ja huudetaan tappiin asti.
 
Täällä kans joka ilta kukutaan sinne 23:30 asti.. Huuudolta ei voi välttyä :D
 
Kyllä tämä foorumi taas vaan on hyödyllinen paikka. Sai vähän ajatella out of the box. Helposti kun itkevän vauvan kanssa kokee, että VAIN meillä itketään iltaisin ja juuri MINÄ en osaa tätä iltahommaa.

Kun kyse ei ole osaamisesta eikä tämä iltahuuto ole vain meidän vauvan uniikki ominaisuus. Noi realiteetit on näköjään helppo unohtaa.

Miten teillä lopulta nukahdetaan? Syliin? Sänkyyn? Tissille? Pullolle?

Kuinka rauhoittelette väsynyttä ja huutavaa vauvaa? Yritättekö jotenkin saada nukahtamaan vai odotatteko, että nukahtaa omia aikojaan?

Meillä meni onneksi yö tosi hyvin kovasta nukahtamisvastustelusta huolimatta. Poika nukkui suunnilleen 22-02:30 ja sitten söi ja nukkui taas seitsemään saakka. Nyt vielä nukkuu.
 
Meillä nukahtaminen tapahtuu tissille. Sama homma oli esikoisen kanssa ja voi kristus sitä taistelua kun piti opettaa nukahtamaan itsekseen sänkyyn. Edelleenkin nukahtaminen on vaikeeta, mutta sitten kun nukahtaa nukkuu kyllä vaikka räjäyttelis pommeja vieressä. Vauvalle onnistuin nyt sit saamaan saman tyylin, rupeen tosissani olemaan sitä mieltä, että opetan tän jotenkin tiedostamatta. Mutta tissille. Tai vaihtoehtoisesti kaukaloon/vaunuihin.

Meillä on mies nyt koko viikon ylitöissä, tulee kotiin vasta pitkälti sen jälkeen kun vanhempi tyttö on jo nukkumassa. Illat on täällä siis lähinnä 2,5 vuotiaan kiukuttelua kun enhän mä sille mitään voi, jos iltatankkaus on just sillon kun hänen pitäis saada mun jakamaton huomio. Iltapalan teko ja iltapesut onneks sujuu nykyään ihan yhdelläkin kädellä..

Päivärytmi vauvalla vaihtelee kyllä melkein joka päivä, mutta yöllä herää yleensä syömään 1.30 ja sit kuuden aikaan. Puol seiska noustaan sit ylös kun isompikin herää. Yöunille sain eilen illalla nukahtamaan ihan vaan sillä, että otin viereen, tyrkkäsin tissin suuhun ja rupesin nukkumaan vähän jälkeen 22. Normaalisti tankataan vähintään 23 asti, mutta eilen väsytti niin paljon, etten jaksanut. Taidan ottaa tästä uuden käytännön.
 
Viime yö meni jo vähän paremmin. Muistaakseni kymmenen maissa sain tytön sänkyynsä nukkumaan ja menin itsekin samalla. Kahdentoista aikaan hän söi ja nukahti viereen, kolmen maissa syötiin taas, mutta sitten taas valvottiin tunnin verran kun laitoin omaan sänkyyn ja tutin suuhun. Tuttia nostelin sitten viiden minuutin välein takaisin suuhun. Neljän maissa tais simahtaa ja kuuden aikaan taas syötiin, esikoinen herää seitsemältä. Eli aika hyvin sain nukuttua. Parhaiten tyttö nukahtaa viereen tissi suussa, mutta siihen en kyllä haluaisi opettaa vaan ihan omaan sänkyyn. Me siirrettiin esikoinen kahden viikon jälkeen omaan huoneeseen nukkumaan ja oon sitäkin jo tämän kuopuksen kanssa harkinnut, koska hänelle huone on ja en meinaa saada hänen ähinöiltään nukuttua. Vieressä kun nukkuu tarvitaan univalo, että huomaan missä tyttö on. Se valokin häiritsee omaa unta.
 
Meillä näyttää siltä, että poika nukkuu 2 hiukan pidemmät päikkärit (ensimmäiset näin iltapäivällä esikoisen kanssa samaan aikaan, hallelujahhh!) ja toiset sitten alkuillasta. Siihen ympärille sitten muutaman pikku torkut 15-30min. Yöunille aletaan rauhoitteleen niin, että yleensä sitten nukahtaa 22 ja 23 välissä. Joskus vähemmällä ja toisinaan enemmällä taistelulla ja huudolla. Oon kyllä yllättynyt siitä, kuinka kivasti tää 8viikkoinen on melkeimpä itsestään rakentanut rytminsä niin, että saan oman hengähdystauon keskellä päivää. Niin joo, noi pidemmät unet menee yleensä vaunuissa. Nytkin tuuppasin vaan sateensuojan kanssa kuuntelemaan ropinaa. En uskalla kokeilla toimisko toi pitkä pätkä enää sisällä..
 
Mä olen koittanut sitä pitkää pätkää nukuttaa sisällä mutta ei onnistunut. Vauva heräsi 1,5h päästä, ulkona sen ajan tirsoja ottaa yleensä kolme tuntia.
 
Laitoin vauvan äsken ulos nukkumaan. Noin 45 minuuttia meni niin, että poika torkahti about 5 minuutiksi ja heräsi huutamaan. Kävin rauhoittelemassa, pidin välillä sylissäkin. Lopulta sitten simahti kunnolla. Pikkuinen kulta :Heartred

Aamun pelasti manduca! Vauva kovasti känisi ja itkusteli herättyään eikä nälkäkään oikein ollut. Lopulta kaivoin manducan esiin ja tadaa! Sinne nukahti täysin tyytyväisenä. Yksi selviytymiskeino lisää siis :)

Nyt molemmat pojat nukkuvat ja sain siivottua edes jotenkuten. Huh, noille kotitöille kyllä pitäis viitata kintaalla. Hirveessä stressissä, kiiressä ja äänettömästi siivoaminen ei ole ollenkaan mukavaa.
 
Tällä likalla ei todellakaan ole mitään rytmitajua. Ainut mikä on ni aamulla herätään kaikki samaan aikaan, mut siinä se sit onkin. Illalla käy nukkumaan n. 23.30 ja eka syöttö tosiaan klo 2 jonka jälkeen kukutaan ja torkutaan. Siks oonkin tätä kolmiviikkosta likkaa herätelly päivisin syömään ja vaipanvaihdolle n. 3h välein, vaikka siihen ei muuten olis tarvetta. Mut mä vaan haluaisin joskus nukkua ees osan yötä kunnolla. Ja isäntäkin haluais. Joudun tällähetkellä olee typyn kans yölläkin meijän makkarissa kun nää vaihtoehtoiset huoneet on vähissä. Voipi olla että isäntä siirtyy kohta nukkuu pojan huoneeseen, että jaksaa käydä töissä..:sad001
 
Mä aloin laittamaan paperille ylös vauvan nukkuma-aikoja. Eilen nukkui tosi paljon ja nyt ekaa kertaa kukuttiin alkuyötä tuosta syystä. Haluaisin myös saada molemmat päikkäreille samaan aikaan ja sen luulis alkuvaiheessa ja 3 päiväunen rytmissä onnistuvan. Esikoisen päiväunia pystyy kuitenkin tunnin verran siirtämäänkin ja kolmissa unissa yhdet olisi suht samaan aikaan. Paperilla aattelin auttaa itseäni näkemään hereilläoloaikoja ja nukkumisten pituutta, mutta myös motivaatioksi itselle rytmin luomista varten.
 
Mä latasin iPhoneen sellasen baby nursing -sovelluksen mihin saa kirjattua lähestulkoon kaiken ylös. Ja just samasta syystä että sais selkeämmän kuvan mahdollisesta rytmistä :)
 
Viime yönä jopa nukuttiin! Oisko ollut yksi syöttö, ei kukkumisia. Kai se tästä. Tosin tyttö nukkui vieressä, mistä haluaisin edelleen siirtää omaan sänkyyn. Pienin askelin kohti hyviä unia :)
 
Meillä huudettiin ilta, mutta olipa hereillä. :D Palattiin jo tutuksi tulleeseen klo23 nukahtamiseen. Päivärytmi siis 5-viikkoisen kanssa nyt suunnilleen tällainen:
Herää klo8-9
Aamupäikkärit klo 10-13
Iltapäiväpäikkärit klo 14.30-17.30
Ilta: valvomista, huutelua ja pieniä nukahteluja.
Nukkumaan: klo22..nukahtaa klo23.
Yösyöttö: klo3
Aamusyöttä: klo6.
Meillä on siis hyvin nukkuva vauva..aamu menee ynisemiseen, joten itse ei aina tuon kuuden jälkeen ehdi nukkua enää yhtään, kun esikoinen herää. Korvikkeella mennään ja kyllähän se tuntuu rytmin luomista helpottavan. Syöminen säännöllisesti 3-4h välein ja jos venyy neljään tuntiin väli, niin voi odottaa seuraavan välin olevan 2h. Esikoisenkin kanssa onnistuttiin hyvä rytmi saamaan imetyksellä, mutta silloin yöt herättiin 1-2h välein ja päiväunirytmi muodostui muistaakseni myöhemmin.
 
Takaisin
Top