Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meidän pitää miettiä laidan irrottamista sängystä. Poika on osoittanut merkkejä laidan yli kiipeämisestä.

Muoks.
Niin ja hiljalleen mietitään neidin siirtämistä samaan huoneeseen. Itse siirtyisin takaisin lastenhuoneeseen nukkumaan ja mies makuuhuoneeseen. Ehdittiin hankkia tytöllekin pinnasänky, tosin oli puoli-ilmainen. Muuten olisi voinut hankkia laidallisen lastensängyn esikoiselle.

No, vähän kieltämättä jännittää tuo samaan huoneeseen siirto ja laidan poisto.
 
Kerro sit KoBe miten käy :) Varmaan ihan hyvä idea ottaa laita pois jos on lähellä tulla laidan yli :grin

Myö nyt saatiin ostettua pojalle uusi sänky. Ikeastahan se kun ei jaksanu vertailla ja oli niin oudon kokosta patjaa muualla. Eilen sit oli eka yö pojalla pitkästä aikaa omassa huoneessaan :) Tais 10 minuutissa loppua itku kun aloin nukuttaa, sit sylissä meni ainakii toinen 10 min kun siinä rauhoittui. Yhteensä ehkä tunti ja 10min koko nukutuksessa meni aikaa, mies oli vahdissa viimeset 20min kun miulla takapuoli puutui tuolilla sängyn vieressä istuessa :grin Siihen vahdin vaihtoon poika vielä havahtui ja hetken itkeskeli ennen nukahtamista. 4,5 tuntia nukkui omassa sängyssään kunnes heräsi, yritin kipata takaisin nukkumaan kun istui sängyssä itkien mutta siitähän se huuto vasta alkoikin joten äitin kainalossa meni loppu yö... Ens yönä toivottavasti paremmalla onnella jatkuu nukutus.
 
Meillä nyt jo viikko takana että taaperon päivä ja yöuninukutuksiin menee vähintään tunti. Tavallisinta 1h15min-1h30min. On siis sänkyyn vietäessä itkuinen ja väsynyt mutta kun alkaa nukutus niin aloittaa riehumisen, hölmöilyn yms sänkypelleilyt. En keksi mikä voisi auttaa tai miksi näin. Uutta sänkyäkään ei ole vielä otettu käyttöön.
 
Meil on usein tota sängyssä hillumista. Ollu jo tovi.
Meil yleensä, joskus, ei aina, auttaa kirjat. Poika katselee kirjaa omassa sängyssään ja ite yleensä luen omaa kirjaa ja hyräilen vieressä. Päiväunille on toiminu paremmin, ku yöunille.
Mut joskus vaan hilluu ja hilluu ja se nukuttaminen kestää. :sad001
 
Meillä on päiväuninukutus helppo kun poika nukkuu rattaissa, sekin projekti ois edessä että siirtyisi sänkyyn nukkumaan päiväunet... En oo ees jaksanu ajatella asiaa. Ehkä ennen talvea. Riippuu miten lämpimillä/kylmillä ilmoilla pikkusisko syntyy, jos on kovin kylmää ni en laita vauvaa ulos nukkumaan kun vasta keväämmällä jolloin poika sais nukkuu rattaissa, jos taas on lämpimämpää niin vois vauvan nukuttaa ulos vaunuissa mut sit joutuis poika sisäpäiväunille kun yhdistelmät varattu. Tai käy vielä niin et lopettaa jätkä päiväunien nukkumisen 2 vuotiaana niinkun äitinsä teki niin ei tarvii sitäkää miettii :woot:

Yöunille nukutetaan poikaa nyt 30min-tunti, samanlaista hyörimistä ja pyörimistä on nukkumaan käynti ollu koko kesän sen jälkeen kun lopetin imetyksen, nukahti kuitenkii viereen alle puolessa tunnissa ni nyt menee pidempään kun omaan sänkyyn yrittää nukuttaa. Mut tässä viikon aikana poika on nukkunu jo kahtena yönä omassa sängyssä jonkun 8 tuntia ennen kun tulee viereen :) Tosin loput 5 yötä on menny vaan 1,5-3,5 tuntia siihen et on haettava itkevä poika viereen, tai ite kävelee viereen...
 
Minua jännittää että pitääkö tosiaan ottaa tuo pinniksen laita pois? :nailbiting: Nyt varsinkin, kun jostain syystä tyttö on alkanut heräilemään kolmisen kertaa yössä!! Pari ensimmäistä kertaa onnistuu nukuttaa takaisin omaan sänkyyn, sylin kautta tosin, mutta sitten kolmannella tulee yleensä meidän viereen. Tuleeko siitä sitten seuraava tapa, että kävelee meidän viereen heti kun havahtuu unesta? Tai aamulla tekee mitä lystää, että jos ei herätäkään meitä? Ehkei vielä ole aika, jos kerran äitiä näin paljon jännittää :rolleyes::grin
 
Poika nukkunut nyt viikon lastensängyssä. Kivuttomasti sujui vaihto isojen sänkyyn. Toistaiseksi ei ole edes yksin tullut sängystä pois vaikka voisi. Odottaa aina sängyssä että minä tai isä mennään huoneen ovelle ja tulee sitten :) asiahan varmasti voi vielä muuttua mutta nyt näin :grin
 
Hienoa Kotimama että uuteen sänkyyn siirtyminen on sujunu hyvin :)

Meillä pitäs varmaan ruveta harjottelee sitä että poika nukkuis koko yön omassa sängyssä, nyt hiippailee joka yö jossai vaiheessa viereen. Tai no, viime viikolla yhtenä yönä eka kokonaan nukuttu yö IKINÄ pojalla!! :) Ja omassa huoneessa, omassa sängyssä! Vois tulla tavaks kun nyt on se tilanne että kuukauden päästä pikkusisko ois jo täysaikanen ni saattaa olla jo syntymässä, ois hyvä jos meitä ei ois sit neljää samassa sängyssä...
 
Kuinka monta tuntia teillä nukutaan vuorokaudessa? Meillä jo pidempään ollut niin että poika herää kerran yössä MUTTA Valvoo herättyään keskimäärin 1,5h (vähintään 30min, pahimmillaan hieman yli 2h menee saada taas unenpäästä kiinni) olin syyskuun töissä ja tuolloin poika nukkui kokonaisia öitä. Myös siirto lastensänkyyn syyskuun lopussa meni kivuttomasti mutta sen jälkeen taas palannut tämä ihmeellinen yövalvoskelu . Samantyylistä meillä oli joskus aikoja sitten kun imetys oli vielä kuvioissa.

Meillä siis mennään yöunille hieman ennen klo 20.30 Poika nukahtaa klo 21. Nukkuu hyvin alkuyön mutta herää rutiininomaisesti joka yö hieman yli klo 3. Ensin toki kuunnellaan saako unta uudelleen (aiemmin sai) mutta kun itku jatkuu niin olen mennyt hyssyttelemään poikaa uneen. Poika rauhoittuu tuolloin mutta aloittaa kähnyämisen ym höpöttelyt hetken kuluttua. Kun nukahtaa uudelleen kello on usein hieman yli klo 5. Sitten nukumme ja poika herää klo 7.30. Päiväunia en huonoista öistä uskaltaisi syyttää, poika nukkuu päiväunet klo 12.30-13.30.. Huolestuttaa hieman tämä tilanne, itse olen alkanut olemaan hyvin väsynyt (rv 31 mennään) ja touhu on mennyt tämmöiseksi. Isä auttaa öissä myös mutta väsynyt toki hänkin.. Mielestäni tuossa on hyvin vähän tunteja vuorokaudessa unta hepulle. Itse en tällä rytmillä pitkään tule jaksamaan, tuleva kellojensiirtokin pelottaa jo nyt.
 
Muokattu viimeksi:
Ja lisään vielä t tähän että raskauden vuoksi nukun nyt itse muutenkin huonosti, saatan helposti herätä itse esim klo 2 ja vaan maata sängyssä ja unta pääsee tosiaan jatkamaan klo 5 jälkeen jos hyvä tuuri käy ettei nämä hormonit valvota :grin
 
Meillä mennään nukkumaan 19.00 (nukahtaa yleensä n 19.30) ja herää vähän ennen tai jälkeen kuuden. Varsinkin nuo ennen kuutta herätykset on itselleni ihan myrkkyä, mutta tämä tuntuu olevan tytön oma luontainen rytmi. Päikkäreitä nukkuu yleensä pari tuntia (+-30min). Unta tulee siis paljon enemmän kuin teillä. Tuo pitkä herätys yöllä kuulostaa kyllä tosi inhottavalta! Voisiko siihen auttaa vesi tai maitohörppy? Tai jos kokeilisi mennä hyssyttelemään jo heti ensimmäisestä inahduksesta ettei poika ehtisi herätä niin paljon? Toivottavasti tuo on vain joku vaihe mikä helpottaisi pian!
 
Meillä nukutaan noin 20-7:30. Päikkäreitä ei pieni omasta mielestään tarvitse, mutta unta tulee selkeästi liian vähän. Päikkäriaika siis karjutaan enemmän tai vähemmän. Kaipa tämäkin on taas joku vaihe.
 
Mulla oli tullut kirjoitus virhe päiväunien osalta, nukkuu siis tunnin päikyt.

Neuvolaan soitin ja th epäili että puhe alkaisi kehittymään ja se valvottaa. Itse myös mietin auttaisiko nopeampi reagointi itkuun mutta th oli sitä mieltä että heti ei kannata reagoida. Aiemmin poika herännyt myös itkemään, "kokonaisina öinäkin" mutta tuolloin osasi nukahtaa itse. Onneksi olen vielä suht virkeä mutsi mutta hieman pelottaa tuleva ja tulevat viikot jos nyt jatkuu :grin
 
Mikä on tän ikäsen normaali vuorokauden unimäärä? Kotimaman pojan 10 tuntia kuulostaa aika vähältä :sad001 Meiän poika nukkuu vuorokaudessa n. 11,5 tuntia.

elämän ihmeitä teillä taas tosi pitkät yöunet, ei ihme ettei päiväunet maistu... Heräileekö yöllä? Nukkuuko pitkiä päiväunia? Nukutatteko sisälle vai ulos päiväunille?

Meillä pojalla on vähän erilainen rytmi. Nyt nukahtaa illalla 23-00 välillä, nukutuksessa kestää 15min-1 tunti vaihdellen. Yöllä herää kerran, silloin kävelee omasta huoneestaan meidän viereen jatkamaan unia. Aamulla herää 9-10.30 välillä, niin että yöunet kestää 9,5-10 tuntia. Päiväunet nukkuu rattaissa ulkona 14-17 välillä 1,5-2,5 tuntia. Vuorokauden unimäärä yhteensä siis n. 11,5 tuntia joten päiväunien pituus riippuu siitä miten pitkään on edellisenä yönä nukkunu.
 
Meillä poitsu alkanut tulla viereen syksyllä, päiväkodin alettua. Siihen asti ei osannut vieressä nukkua vauvanakaan, mikä oli hyvä, kun tyttö tulee yöllä tai viimeistään aamuyöllä/aamulla aikaisin keskelle. Omaan sänkyyn siirtokaan ei asiaan keväällä vaikuttanut, mutta nyt... Hieman vaikeuksia, kun molemmat jossain vaiheessa vieressä. Mies siirtyykin usein toisen kanssa patjalle nukkumaan aamusta vähäksi aikaa.
Meillä lapset menee nukkumaan klo 21 mennessä. Poitsu nukkuu klo 7 asti eli sellaiset 10 h yöunet. Päiväunia nukutaan pari tuntia n. klo 12-14.
 
Meillä nukkumaan yleensä klo 20.30-21. Heräilee klo 7 aikoihin yleensä. Päiväunia nukkuu ulkona rattaissa 2-3 tuntia. Viime viikonloppuna valvoi yhtenä yönä klo 23-3 ja halusi leikkimään yms. Luulin, että olisi tulossa flunssaan, mutta ilmeisesti olikin vain liian kuuma, kun meillä lämmitysjärjestelmä talossa sekaisin.
 
Edelleen poika menee nukkumaan klo 20.30 ja nukahtaa klo 21-21.15. Herää aamuisin klo 5-viimeistään 6.30 eikä enää nukahda :sad001 päiväunet 50min-1h klo 12.30-13.30 välillä. Oma jaksaminen todella koetuksella enkä enää tiedä mistä voisin tunteja uneen saada lisää, pojan tai minun. Tänään herätty 5.30 ja illalla kävin nukkumaan heti kun sain pojan nukkumaan eli 21.30.. Mies pitkää päivää töissä. Tätähän tämä elämä on :grin

Viikonloppu ja kellojen siirtäminen pelottaa hurjasti mutta voihan olla et sit menee hyvin :grin
 
Ei käy kateeks Kotimama tuota teiän menoa... :sad001 Herääkö poika vielä lisäks keskellä yötä valvomaan vai onko se loppunu? Toivotaan helpotusta kellojen siirrolla, eihän sitä tiiä miten vaikuttaa :)

Mie taas oon oottanu jo varmaan kohta pari kuukautta kellojen siirtoa. Nytkii vielä ite oon puolen yön jälkeen hereillä kun poika nukahti 23.40 yöunille... Päästään ees vähän normaalimpaan rytmiin viikonloppuna :grin Sitä en haluaiskaan että ois joku 20-06 unirytmi pojalla et ihan tyytyväinen täytyy olla, mut kyllä vähän ihmetellään kun kertoo jollekkii mihin aikaan meillä käyään nukkumaam :grin

Täällä edelleen ongelmana se kun poika kävelee viereen nukkumaan yöllä. Kaksi kokonaista yötä on nukkunu omassa sängyssä sen jälkeen kun sinne siirrettiin aikasemmin syksyllä, muuten yleensä jo parin tunnin päästä nukahtamisesta tulee viereen. Täällä ollaan raskausviikoissa nyt täysaikasia eli pikkusisko saattaa syntyä ihan milloin vaan... Voi olla ahdasta koko perheen nukkua samassa sängyssä. Ei vaan riitä jaksamista viedä poikaa takaisin omaan huoneeseen yöllä kun on ite niin mahottoman väsyny katkonaisten unien vuoksi.
 
Meillä esikoinen tuli yöllä keskelle, kun tammikuinen syntyi. Imetin istualleen (etten nukahtaisi) ja siirsin vauvan aina omaan sänkyyn imettämisen jälkeen ja hyvin meni. Poitsu ei itseasiassa osannut nukkua keskellä, ennen kuin 1,5-vuotiaana. :P Nyt kun tutti jätettiin pois, tulee viereen jo tunnin kuluttua nukahtamisesta.
 
No miulla on DT se ongelma kun en voi imettää istualtaan kun saatan nukahtaa siihen ja sillon putoo vauva sylistä... Eli turvallisempaa imettää makuullaan ni saa rauhassa ite nukahtaa :grin Täytyy varmaan vaan tehä niin että esikoinen nukkuu seinän vieressä kun tulee viereen, sit mies ja sit minä sillee et vauva on miun jommalla kummalla puolella. Vaikka parastahan se olis jos poika oppis omassa sängyssä nukkumaan koko yön, ja tietty vauvakin mahollisimman nopeesti :happy:
 
Takaisin
Top