Vauvan nukkuminen

Saatiin serkkupojilta pieneksi jääneet unipussit ja oon niitä ihan kokeilumielessä käyttänyt kun yökkäri on ollu pesussa. En vaan osaa sanoa onko hyvä vai ei. Pihla saa jalat välillä jumiin ja menettää hermot, kun pussi jotenkin kasaantuu selän alle eikä pysy kunnolla suorana ja itestäni jotenkin vauvan käsittely pussissa on hankalaa. Pussin kanssa nukkuessa peitto kyl pysyy huomattavasti paremmin päällä. Meillä on ajoittaista melskaamista öisin ja kerran on neiti jopa kääntynyt 180 astetta yön aikana, heräsi pää alaspäin sängyn jalkopäästä.
 
Unipussista: Meillä löytyy unipussi, mutta ei olla jostain syystä vielä käytetty sitä. Ehkä juuri siksi, että vauvan käsittely siinä vaikuttaa ajatuksena jotenkin hankalalta. Ja pussukka kun on niin isokin mielestäni, että eikös se riehuminen onnistu sielläkin. Tosin ehkä vähemmän..? Kokeilemalla selviäis tietenkin ;)

Minttuliina: Ehkäpä pitää kysäistä noita kapalointivinkkejä neuvolasta. Tosin vähän epäilyttää, miten neiti mahtaisi kapalossa viihtyä, kun ei ole joutunut moiseen puristukseen muuten kuin synnytyssalista osastolle siirtyessä. :)

Viime yö olikin meillä aikamoista melskettä taas. Tyttelillä vaikuttaisi olevan pieni flunssanpoikanen :(( Aivastelee paljon ja hengitys kuulosti yöllä vähän räkäiseltä. Röhisi ja puhkui jotenkin entistä enemmän sitten sen tähden. Oli pakko napata omaan sänkyyn koko aamuksi että sai vähän tyyppiä rauhallisemmaksi. Tosin omat unet eivät siitä juuri parantuneet, kun vähäisetkin häsläämiset tapahtuivat ihan kyljessä kiinni. Huokaus. Ja nyt pitäisi tuollaisen yön päätteeksi jaksaa vääntää huomisiin ristiäisiin kaksi suolaista piirakkaa, mokkapaloja pellillinen sekä täytekakkupohja, joka täytetään vielä huomenna ennen kello 13 alkavaa juhlaa. Nyt tekisi jonkinlainen kofeiinitiputus käsivarressa hyvää ;)

 
hiekkalinnalle jaksamista ristiäisjärjestelyihin ja itse juhliin! Meillä alkoi ristiäisiä edeltävänä iltana se kuuden viikon tiheän imemisen vaihe, eli ristiäisiä edeltävänä yönä syötiin tunnin välein - joten kaikki empatiani on nyt sinun puolella, väsyneenä ei ole kiva pyörittää juhlarumbaa... mut toivottavasti saat vähän nautittuakin juhlista!

Unipussi harkittavien listalle, kiitos vinkistä!
 
meillä nukutaan unipussissa Sara tykkää ja äitillä ei ole huoli siitä että paleltuuko ku potkii peiton pois. (itte oon ihan "vilukissa")
 
Mulle opetettii kapalointi sairaalassa, sielä viihtyi sen kax viikkoa kunnes rupes enemmän liikkumaan. Nykyään jos kapaloin menettää hermonsa ku ei saa liikutettua jalkoja/käsiä kuinka ite haluaa :D
 
nyt täytyy vetää jumalatoon risti takaseinään !  Meidän Felicia nukkui  21.00- 09.00 yhdellä syötöllä ! 


 
kyllä! Turo-Eemil oli pikkusen päälle 2kk kun muutti omaan huoneeseen nukkumaan koska veti täydet yöt, minimissään sen 12 tuntia...

Turo-Eemil nukkuu vieläkin 20.30- 10-11 !+ päikkärit 8]
Felicia nukkui viime yönkin erittäin hyvin. oon onnellinen jos sama rytmi säilyy :)
 
Meillä mennään nukkumaan siinä klo 23. Ja nyt täytyy kyllä sanoa, että mun varmaan pitäis itse päivittää tämä mun pää tälle päivälle, koska musta itsestä vain tuntuu, että likka haluaan JUST nyt ruokaa ja minä olen valmis kuin sotapoika odottelemassa. Todellisuudessa likka on jatkanut uniaa vaikka pientä vääntämistä on ollut ilmassa ja mun sinni on kestänyt tuohon klo 5.30, jolloin ensimmäisen kerran olen tissiä antanut. Pitäis vaan antaa toisen nukkua niin kauan  kun unta piisaa ja itse nukkua myös. Ehkä taka-ajatuksena mulla on se ettei toinen herää, jos tämä toinen oikeen kunnolla pääsee ääneen. Mutta koetan nyt hillitä itseäni, ja ottaa kaikki irti kun meillä nukutaan.

Viime yönä meillä oli aikamoista tuhinaa koko yön, liekkö johtunut tulevasta nuhasta tai sitten pieru oli hukassa...raskas oli yö kun mieskin sai flunssan. Minä olen toistaiseksi terve, joten kiva kun tietää mitä tekee. Mun olisi pitänyt lähteä aamulla sukuloimaan tyttöjen  kanssa vanhempieni luo, mutta sain soitella aamulla ja ottaa hälytysvalmiuden pois. Vaikka vauva ei ihan hirveen törkeen huonossa kunnossa ollut, ajattelin etten lähde jos vaikka tila menee huonompaan suuntaa...olin jo illalla pakannut autonkin, ja nyt kohta puoliin saan mennä sitä purkamaan .

Nyt syömään ja jos ehtin sekunniksi silmänsä sulkea ennen kuin orkesteri herää.
 
Jeeeps ähinäpuhinanukkumista täälläkin!!. :-)
 Nimenomaan herätessä, saatan kuunnella itsekin puoliunessa joskus parin tunnin ajan sitä meuhkaamista, ja välillä vauva nukkuu ihan hiljaa. (pinnasänky melkein kiinni meiän sängyssä) Joskus kun kurkkaan sänkyyn valmiina nostamaan ähisevän vaavin syömään, niin nukkuukin simmut kiinni tyytyväisenä...jeah.
Luin jostain, että toisin kuin aikuiset, vauvoilla tulee heti nukahtaessa vilkas univaihe, sitten syvä uni, ja heräävät taas sen vilkkaan vaiheen kautta, siinä taitaa olla selitys?
Mutu-fiiliksellä sanoisin että meillä poitsu varmaan hermostuis kapaloimisesta kun ei saa heilua rauhassa, mutta ei tietty välttämättä noinkaan. Mutta heilukoot mun puolesta, kun ei huuda vaan touhuilee itteksiin. :) Jos satun nukahtamaan niin kyllä se sitten lopulta ähinä muuttuu pieniksi huudahteluiksi, ja lopulta itkuksi jos ei huuteluun reagoida tarpeeksi nopeasti. :D

  Annel muuten, minäkin aluksi herättelin poikaa syömään, kun sairaalasta silloin vähän mainittiin ettei liian pitkiä taukoja sais tulla syöttöämiseen...ja neuvolastakin samaa kun paino ei ekalla viikolla hurjemmin noussut. Nyt kun paino on noussut yms. ihan hyvin, niin oon todellakin antanut nukkua ihan niin pitkät unet kuin jaksaa vaan. :)  Tuntui niin hullulta väkisin repiä unista vauvaa syömään, kun toinen ihan väsynä...
 
Miellä poika on nyt parinviikonajan nukkunut jo täydet yöt.. Kieltämättä aika luksusta, tosin itse en saa selkäsärkyjen kanssa pahemmin nukuttua, ja heräilen tarkistamaan poikaa :D
Tsemppiä niille joita valvotellaan, kyllä sekin vaihe onneksi menee ohi joskus :)
(Meillä esikko kohta 3v herättää edelleen mua öisin kerran)
 
Kaivoin nyt sitten sen unipussin tuolta kaapinperukoilta käyttöön ja kaksi yötä ollaan sitä testattu. Pussi on Ikeasta hommattu ja kierrätyksenä saatu vetoketjullinen malli, jossa kädet tulevat ulos ja kroppa jää pussiin.

Hulluna haaveenani oli, että kaikki ähinä ja puhina loppuisi pussissa kuin seinään, mutta eihän se niinkään mennyt. :D

Mutta väittäisin, että se meuhkaaminen väheni huomattavasti nimenomaan siinä vaiheessa, kun pikkuinen lasketaan yösyötöltä takaisin sänkyyn. Ja se on tietty iso parannus entiseen. Että kyllä mä aion jatkossakin tytön pussiin yöksi tunkea. On siitä sekin hyöty, että se on yksi tällainen iltarutiini lisää vaipanvaihdon ja syömisen lisäksi. 

Nyt oli muuten hieno yö takana: pirpana meni unille 21.45 tienoilla, heräsi 2.20 syömään (mies hoiti syötön) ja seuraavan kerran likka heräsi vasta 6.00 syömään. Ja kun itse kömmin uupuneena jo 22.20 nukkumaan, tuli unitilille paljon kaivattua talletusta :) 

Lisälepoa sain vielä itse köllötellessä levottomasti torkkuneen tytön vieressä aamulla noin kasista puoli kymmeneen. Että täällä on ihan suhteellisen virkeä mamma :)))
 
Yhäkin poitsu ihan kiitettävästi nukkuu yöunia 6-8h, mutta illalla nukahtaminen tuntuu venyvän myöhäisemmäksi koko ajan...oli pitkään klo 23 unessa, nyt aikaisintaan 00 tai 01- ääh. Itse siinä rupeaa jo olemaan silmät ristissä, että nuku jo :P Ei puhettakaan että jaksaisin miehen kanssa jotain "laatuaikaa" viettää telkun ääressä tjms. vaan nukkumaan vaan siitä suoraan heti kun pääsee.
Mitenköhän tuotakin muokkaisi aikaisemmaksi... Mites kun kelloja siirretään talviaikaan, oliko se nyt eteen vai taaksepäin? Jos se on taaksepäin, niin ikäänkuin pääsis taas tunnilla paremmin järkevämpään aikatauluun...hihh.
 
Mitenkäs muilla vauvojen nukkuminen sujuu? lähinnä mua kiinnostaisi, miten nukutatte yöunille. Meillä hillutaan yleensä puoleen yöhön asti hereillä, ihan selkeesti tyttö on väsy jo paljon aikasemmin, mut uni ei tuu millään. Välillä iskee känkkäränkkä eikä kelpaa kuin syli iltasin, toisinaan taas kirkkain silmin hengailee ja sinnittelee unta vastaan ties kuinka pitkään.
 
Meillä yöunille käyminen on ainoa joka sujuu :) Klo 19 aloitetaan iltahommat: pyllynpesut, vaipanvaihdot, pyjama päälle, olkkariin iltatissille ja klo 20 perhepetiin unille iltarukouksen jälkeen. Joskus imetän vielä sängyssä, mut neiti nukahtaa siihen että olen vieressä, pidän kädestä tai neulon. Sit saa hyvin pari-kolme tuntia omaa aikaa ennen nukkumaanmenoa (paitsi nyt viim. viikon ajan sairastaessa kun noin rohisevaa lasta en uskalla jättää yksin).

MUTTA. Päiväunille nukahdetaan vain tissi suussa ja unessa pysyminen / uneen takaisin pääseminen vaatii myös tissiä! Eilenkin nukkui ilman tissiä jopa vartin, ja parin tunnin venkoilun jälkeen luovutin ja jäin viereen nukkumaan, tissi suussa, ja nukuttiin varmaan yli 2h. Tämä tissi-uniassosiaatio pääsi syntymään alun imetys- ja painonnousuvaikeuksien vuoksi (tissi sai olla suussa aina kun vaan kelpasi), ja vielä en ole löytänyt energiaa ja tietoa tilanteen ratkaisemiseksi, unikoulutus kun kuuluu yli 6kk ikäisille vauvoille...
 
Meillä yöunille käydään n. 21, varmastikin neiti nukahtais jo vähän aiemminkin mutta en oo oikeen osannu vielä sumplia esikoisen ja vauvan rytmiä oikeen järkevästi. Kun siis esikoinen menee ysiltä nukkumaan ja sen iltapuuhat alotan kasilta, niin vauva vähän niinku kulkee siinä mukana. Iltapesut, vaipanvaihdot ja yökkäri päälle. Sillä aikaa kun luen esikoiselle iltasatua neiti usein makoilee sohvalla ja heiluttelen sille viihdytykseksi helistintä. Esikoinen omaan huoneeseen nukkumaan ja samantien meidän makuuhuoneeseen imettämään. Just ennen kun vauva nukahtaa, otan tissin pois suusta ja laitan tutin tilalle. Ja me siis nukutaan vauvan kanssa samassa sängyssä.

Päikkäreille meno on vaihtelevaa. Välillä neiti saattaa nukahtaa omaan sänkyynsä tutti suussa itsekseen ja välillä ainoastaan tissi suussa ja välillä ei kelpaa mikään. Joskus myös vaunukoppaan partsille nukahtaa. Usein oon kuitenkin joutunut vaan kanniskelemaan eri asennoissa vauvaa ja sitten loppujen lopuksi aina nukahtaa...
 
Mittuliina ja Shakira kun teillä mennään ihan inhimillisiin aikoihin nukkumaan, niin moneltakos aamulla herätään? ja kuinka monta kertaa yöllä syödään?
 
Meillä mennään nukkumaan 19-19.30 ja aamulla herää 08-09. Ekat päikkärit on sit heräämisestä 1.5h. (kestää n.2-4h) toiset siit sit 2-2.5h päästä ja nukkuu semmoset 1-3h.. Ja vaunuissa nukkuu aina toiset päikkärit muutoin sängyssään.
 
Herätään aamulla 7-8, riippuen esikoisesta. Neiti nukkuis varmaan pidempäänkin, mut herää kun esikoisen äänet alkaa kuulua jne. Joskus jos mies nousee esikoisen kanssa ja me tytöt jäädään nukkumaan, nukutaan yleensä ehkä ysiin. Eka unipätkä on pisin, valitettavasti vaan neljä tuntia. Loppuyö syödään kahden tunnin välein... Että ei ihan liian pitkiä pätkiä täällä nukuta. :/ Esikoinen nukku tässä vaiheessa joskus jopa 10 tunnin unia heräämättä kertaakaan...
 
t t, meillä heräiltiin ennen tätä tautia aika säännöllisesti klo 8-9, ja siihen väliin mahtuu 2-3 yösyöntiä ja aamusta nukkuu usein hetken tissi suussa... nyt sairastaessa onkin sit toinen juttu, viime yönä 3-4 syöntiä + 3-4 "tukehdun räkääni" -herätystä, ja unta riitti klo 10.30 asti. Päivällä kolmet unet, karkeasti arvioiden aamupäivästä 0,5-1h, iltapäivästä 1,5-3h ja illasta torkut sylissä. MUTTA päivällä voi tosiaan nukkua vain sylissä, kantoliinassa tai tissi suussa :)
 
Meillä yleensä kiukutellaan hereillä 23-24 asti, vaik kuinka väsyttäis jo aikasemin. Heräillään syömään 5-6 aikoihin ja sit uudestaan 8 aikoihin ja noustaan samalla ylös. Yleensä joka toinen yö tuollainen aikataulu, mut sit joka toinen yö syödään 2-3 kertaa ja ajat vaihtelee. Päikkärit sitten vaihteleekin, yleensä yhdet 2-3h päikkärit aamu/iltapäivästä ja sen lisäks 1-3 kpl 15-30min unia. Iltaa kohti täällä puklaillaan ihan tolkuttomasti, ne on ruvennu lentämään taas kaaressa.
 
Takaisin
Top