Vauvan nimi

NeliApila-11

Jostain jotain jo tietävä
Mitenkäs teillä on vauvan nimen päättäminen sujunut ja miksi olette juuri päätynyt valitsemaanne nimeen? Meneekö suvussa vai miellyttääkö nimi muuten? Olisi hauska kuulla tästä, kun meillä tuntuu likan nimi vaihtuvan melko taajaan. :D Tuntuu, ettei ole olemassa tarpeeksi kaunista nimeä omalle tyttärelleen. Ja olen huomannut, että valintaan vaikuttaa se, että millaisia ihmisiä tuntee, joilla on sama nimi, kun on lapselleen ajatellut. Minkä näköinen saman niminen ihminen on jne.. Hassua miten monelta kantilta asiaa voi ajatellakaan. :D Ja mitä mieltä olette siitä, kun suomalaiset antavat lapsen nimeksi jonkin ulkomaalaisen nimen? Mielestäni ei toimi, ellei toinen vanhemmista ole ulkomaalainen. Etenkin siksi, että suomalaiset vain eivät osaa ääntää niitä nimiä ja toisekseen, sitten sitä nimeä joutuu aina tavaamaan, että miten kirjoitetaan. Tämä on siis vain minun mielipiteeni. :)

Me ollaan alusta asti haluttu tytölle vanhanaikainen suomalainen nimi ja niitä nimiä nyt on pyöritelty. Lisäksi haluamme yhden nimen, joka olisi jonkun iso- tai isoisoäidin nimi. Sillä tavalla jatkuvuutta niin sanotusti sukuun. :) 4.12 on ristiäiset ja siihen asti nimi on salaisuus. :)
 
Meijän mies sai nimekseen Aapo Elmeri. Kutsumanimi on Elmeri ja tieto siitä meni ihan maistraattiin asti. Hän on syntynyt Aleksis Kiven päivänä, joten halusimme antaa nimeksi jonkun seitsemästä veljeksestä.. Aapo oli sopivan lyhyt ja neutraali perus nimi. Mieheni on myös suunnistaja ja juoksee Jukolan viestissä joka vuosi seuransa joukoissa. Pikkumies onkin jo kuulemma leikillisesti "varattu" Nuorten Jukolan joukkueeseen vuodelle 2025. Elmeri taas oli meillä molempien nimilistalla jotka kirjoittelimme jo ajat sitten joskus kesällä. Pähkäilimme pitkään Elmerin ja Oskarin välillä.. mutta päädyimme Elmeriin. Mieheni halusi Elmerin, minä olisin halunnut Oskarin. Saan sitten päättää seuraavan lapsen nimessä enemmän. Mikään näistä nimistä ei ole suvusta suoraan, mutta omaa isääni (Osmo) kutsutaan usein Oskariksi tai Oskuksi. Työnimenä meillä olikin Pikku-Osku ja siitä tuntui olevan vaikea minun päästä ohi ja yli ja ympäri.

Elmeri on kyllä ihanan perinteinen nimi, mutta poika saa alkaa käyttämään kutsumanimenään Aapoa jos joskus niin tahtoo. Aika näyttää.
 
Meidän poikamme sai 10.12 kasteessa nimekseen Roni Oula Aleksanteri.
Minun kotonani kutsuvat Oulaksi, mutta mieheni kotona taas Roniksi. Itse en ole vielä nimellä oppinut kutsumaan, äidin kulta edelleen :) Aleksanteri tulee suvun perintönä :)
 
Meidän pikku neidille tuli 4.12. nimeksi Lumi Tuulia.. Sopivasti sinä päivänä koko päivän satoi lunta <3
 
Ei ole oikein kerinny päivitellä täällä.
Meidän poika sai nimekseen 19.11.11 Kimi Henrik Matias. Etunimi valittiin mieheni kanssa yhdessä (sopi molemmille) Toiset nimet tulee sitten kummankin suvun puolelta:)
 
Meillä päädyttiin nimeen Ellen Adele Katrin. Ellen on vähän hatusta heitetty nimi, Adele nimen tilalla oli kauan aikaa Joanna mutta sitten päädyttiin Adeleen joka on myös miehen mummon toinen nimi. Katrin on taas oma toinen nimeni :) Nimen piti olla "helposti lausuttava" ulkomaillakin mutta ei liian erikoinen koska sukunimi lapsella on sitten niin suomalainen :)
 
Nimestä väännettiin hieman kättä jo kauan ennen tytön syntymää ja lopulta nimeksi tuli Susanna Emilia Kristiina. Susanna on muuten vain kaunis nimi ja sopii hyvin yhteen kahden jälkimmäisen etunimen kanssa. Emilia on kompromissi, sillä mies halusi antaa toiseksi nimeksi Elina minun mukaani, sillä se on toinen nimeni, mutta siitä tuli Emilia sillä vihaan Elina nimeä. Kristiina taas on miehen kolmannen etunimen mukaan eli taivutettu Kristianista.

Ristiäiset olivat 26.11.2011 ja typykkä syntyi 23.10.2011.
 
Takaisin
Top