Vauvan neuvolakuulumiset! <3

Sarppari

Jostain jotain jo tietävä
Joillain on varmaan jo kotikäynnit tehty ja varmaan ensimmäisellä neuvolakäynnillä käyty! Kirjoitelkaas tänne taas mitä sielä sanotaan. :) Innolla odotan jo ensimmäistä neuvolakäyntiä!
 
Kotikäynnin jälkeen pojan ensimmäinen käynti neuvolassa oli viikko sitten tiistaina vauvan ollessa reilun 2vk ikäinen. Vauva kakkasi neuvolatädin päälle useita kertoja, aina kun täti oli saanut edelliset pestyä ja oli laittamassa vauvaa vaa´alle, niin lensi taas lisää. Pissatkin tuli vielä lopuksi kaaressa ja osittain tädin naamalle. Jotenkin hauska, et noin ei ole käynyt kertaakaan kotona ennen eikä jälkeen tuon käynnin vaikka ilman vaippaa on välillä oltukin :D Mutta tästä tyhjennysoperaatiosta huolimatta vaaka näytti 3550g (+300g viikon takaiseen, +400g syntymäpainoon) ja pituutta oli 2cm tullut lisää. Eli kivasti kasvaa rintamaidolla. Kovin kaikenlaisia kehuja kirjoitteli pojasta neuvolakorttiin, mutta tämä varmaan hyvinkin tavallista :>

Ei pahemmin muuta tuossa käynnillä tehty kuin nuo mittaukset. Juteltiin lisäksi läpi et kaikki on mennyt mukavasti :) Se huone jäi kyllä niin kamalaan kuntoon (pissaa ja kakkaa joka paikassa) et aloin jälkikäteen miettimään et oisko mun kuulunut jotenkin auttaa siivoamisessa :D

Seuraava neuvolakäynti 11.7 jonka jälkeen heti vauvan lääkärikäynti ja perään vielä mun jälkitarkastus.

Kertoilkaa toki muutkin neuvolakuulumisia kun niitä tulee, mukava lukea! :)
 
Mä yritin jo kahdesti kirjoittaa tänne, mutta ei tullut läpi..ja eka kirjoitus sit hävisikin. :) No, koitetaanpa nyt taas..

Juu eli, meillä kävi neuvolan terkkari kylässä viime torstaina, eli kun tyttö oli viikon ikäinen. Kaikki oli hyvin ja Typy oli kerännyt painoa jo 200 grammaa yli syntymäpainonsa eli alle viikossa kuitenkin yli 300 grammaa lisää painoon täysimetyksellä. Eli oma maito riittää oikein hyvin, toivotaan että jatko sujuu yhtä hyvin. Imetys oli alkuun sairaalassa varsinkin aika hankalaa ja menihän ne nännit ruvelle, kun piti makuultaan imettää eikä nähnyt kunnolla vauvan otetta, mutta nyt kun voi jo istua ja molemmat on oppinut, niin ei tule enää kipua. Miten kauan kerrallaan muuten teidän vauvat imee? Meillä mennään 5-15 min imuja, jos on 10 minuutin imu tai enemmän, niin riittää kerta, muuten pitää vähän taukoa ja sitten imee taas noin 5 min lisää. Niin ja välillä pitää röyhtäistä välissä, kun tuntuu juovan kuin litran tuopista. Silloin lopettaa kesken, röyhtäisee ja jatkaa. Röyhtäilläänkö muilla? Tai onko puklailtu? Meillä ei ole kertaakaan puklautusta päässyt, yhden kerran suuhun oli jäänyt maito pyörimään kun reppana nukahti kesken..silloin se valui vähän ajan päästä ulos.

Muuten typy oli oikein mallikkaasti, terkkari ihan ihmetteli kuinka tomera tyttö on ku päätäänkin jo kannattelee reippaasti. Tuossa äsken melkein kääntyi selältä mahalleen itse, lienee vahinko.... :D Eilenkin ihmettelin, että miten tyttö on onnistunut hinaamaan itsensä paljon lähemmäksi minua sängyssä. :D

Terkkarin kanssa käytiin läpi myös synnytys ja kun tuo synnytys oli minulla pikkuisen vaikeampi niin kylläpä ne tunteet nousi pintaan. Varsinkin kun mies kertoi, että oli joskus aiemmin kuullut että Tommy Tabermann tai joku vastaava on sanonut että nainen on kauneimmillaan synnyttäessä, ja oli tätä kovasti ihmetellyt että kuinka niin, mutta nyt sitten synnytyksessä tajunnut sen olevan totta, niin kylläpä äitiä "vähän" itketti taas :D :D. Nyt on muuten pari päivää ollut jo vähän tasaisempaa, eli ei ole äitihormonit enää hirveästi läikkynyt yli äyräiden...enää läikkyy yli vain nuo maitokanisterit!

Muuten ei ollut oikein mitään ihmeellistä neuvola-asioissa. Mites muut, onko teidän vauvoilla rähmiviä silmiä tai sammasta? Meidän tytön toinen silmä rähmii aika runsaastikin, alkoi rähmimään pahemmin vasta perjantaina terkkarin käytyä torstaina. Soitin eilen neuvolaan ja sanoivat, että todennäköisesti normaalia kyynelkanavan ahtautta, mutta kun tuota rähmää tulee niin paljon... reppana. Saatiin tänään onneksi resepti silmätippoihin lääkäriltä (suhteet toimii, joten ei tarvinnut kotoa lähteä kuin apteekkiin..) toivottavasti auttaa.

Ja mites tuo sammas, onko tarvinnut vielä sitruuna- tai puolukkamehua tunkea vauvan suuhun?? Mua vähän jännittää, kun pikkuisen sitä näyttäisi olevan, mutta voiko tuon ikäisellä olla allergiaa? :D Entä jos sitruunasta tuleekin kauheat allergiset reaktiot... Entäs ootteko käyttäneet ihan tuoreesta sitruunasta mehua, vai jotain valmista?? Meille ei terkkari sanonut mitä kannattaa käyttää... Huomaako että on eka lapsi meillä? :D

Seuraava neuvola olisikin sitten kun vauva on täyttänyt kuukauden, eli reilu pari viikkoa vielä. Haluaisi käydä vaikka joka päivä, että näkisi että miten paino nousee.. :) Mutta eilen piti siirtyä isompaan vaippakokoon ja kotiinlähtövaatteetkin on muuttuneet sopiviksi, joten väkisinkin sitä on kasvettu! :)

Ainiin, napa lähti tänään eli vasta 12 päivän iässä, kun monella on näyttänyt irtoavan 5-6 päivän iässä. On roikkunut ihan irtoamaisillaan jo monta päivää, mutta ei sitä ole uskaltanut irtikään nyhtää.. :
 
Meillä neito täyttää huomena jo 5viikkoo, eli takana on terkkarin kotikäynnin lisäksi jo 1kk käynti ja muutama painokontrollikäynti.

Kotikäynti oli vasta melkein kaksi viikkosena. Juteltiin synnytyksestä ja miten hommat on lähtenyt sujuun ym että eipä normaalista tainnut poiketa. syntymäpainoon nähden paino oli tossa vaiheessa edelleenkin -100g niin aloin antaan pikkusen myös korvikketta, muutamassa päivässä saatiinkin se sitten jo plussan puolelle eli ei tainnut neitokainen saada tarpeeksi ruokaa :/ Napatynkä lähti tasan kaksi viikoisena.

1kk neuvolassa neiti olikin sitten jo kasvanut reippaasti. Paino 4130g (+590g syntymäpainosta), pituus 54,5 (+6,5cm syntymäpituudesta) ja hattu 35,6cm (+2,1cm syntymähatusta). Tota pituutta ihmeteltiin terkkarin kanssa, että hurjasti on tullut mittaa ja käyrätkin oli ihan huikeet että olisikohan syntymämittauksessa ollut ongelmia saada tyttöä suoraksi. Ja muutenkin olin syntymäpituutta (48cm) vähän ihmetellyt kun jo ultrassa meille ennustettiin pitkää vauvaa kun mitat oli pikkusen isommat kun normaalisti ja ollaan molemmat itekkin suht pitkiä, eikä tuo 48cm kyllä kovin pitkä ole.

Meillä on myös ollut tota silmän rähmimistä. Ihan kunnolla toinen silmä muurautuu kiinni kun nukkuu ja kauheita paakkujakin kertyy hereillä ollessa. Se alkoi siinä viikon iässä ja soittelin myös heti neuvolaan ja sanoi sitä kyynelkanavan ahtautumisesta johtuvaksi. Neuvoi puhdistamaan vedellä päivittäin ja hieromaan kevyesti nenän vartta ja alaluomea ja rähmiminen väheni huomattavasti ihan päivissä. Itellä myös sisko on lääkäri ja eipäili ettei noin pikkuselle suotta kannata tippoja määrätä ja kyselin siitäkin sitten neuvolasta (kun sisko ei pikkuvauvoihin ole erikoistunut) ja meille ainakin sanottiin että ehdottamasti kannattaa ensin yrittää muita konsteja, että harvoin se on silmätulehdusta jos ei ole selvää punotusta tai millään helpotu.. Ja tosiaan ilman niitä sitten paranikin :) Nyt tosin kuukauden jälkeen taas vähän alkanut rähmiin, mutta taas vaan hierotaan :)

 
Meijän neidille tuli tuota sammasta ja ollaan ihan sitruunamehua topsipuokolla hierottu vähän kielenpäälle :) hyvin on lähteny pois, mut joillain vauvoilla voi tuo sitruuna kirvellä kielessä joten suositellaan et käytettäis pakastepuolukoista puristettua mehua, se on kans kuulemma paljon tehokkaampaa kun tuo sitruuna :)

Niin ja ihan ollaan valmis sitruunamehua käytetty :) eikä mitään reaktioita ole tullut :) vähän vaan on neiti naamaa nyrpistelly :D
 
Meillä ensimmäinen neuvolakäynti oli viikko synnytyksen jälkeen. Kotikäyntejä ei täällä kuulemma enää tehdä, joten menimme suoraan neuvolaan. Poika oli saavuttanut syntymäpainon (3270g), joten rintaruokinta onnistuu ja napatynkä irtosi neuvolakäynnin yhteydessä. Muutenkin poika sai kehuja, erityisesti tarkkaavaisuudestaan. Käynnin yhteydessä keskusteltiin myös synnytyksestä ja sain luettavaksi synnytyskertomuksen yms. Käynti oli pitkä, joten imetin siinä välillä ja lopuksi meidän piti laittaa tuttikin pojan suuhun, kun alkoi jo känisemään siihen malliin. Ja tietenkin terveydenhoitaja oli juuri painottanut, että tutin käyttö ei ole suositeltavaa. ;) Me kuitenkin käytämme maalaisjärkeä, ja koska imuote on hyvä ja varma, ei tutista ole ollut haittaa.

Imetän tiheään ja maitoa tulee runsaasti. Olen jonkin verran myös pumpannut ja minulle ehdotettiin myös maidon luovutusta. En kuitenkaan halua lähteä siihen rumbaan, vaikka asia olisi tärkeä, koska olen jo ilman pumppaustakin todella kiinni vauvassa, sillä poika syö kahden tunnin välein, välillä useamminkin. Yksi imetyskerta kestää tällä hetkellä n. 20 minuuttia, syntymän jälkeen poika saattoi viihtyä rinnalla useita tuntejakin.

Seuraava neuvola on perjantaina eli kahden viikon ikäisenä. Itse kävin myös alkuviikosta kontrollikäynnillä verenpaineen vuoksi.
Mansikkainen
 
1 kk neuvolassa käyty, paino hyvin noussu ja kasvanukkin reilusti :)
Nyt neiti on 4090g ja 53cm <3 :)  Neuvolan täti vaan ihmetteli ku meijän tyttö on vähän kehityksen edelläkävijä :D tekee jo paljon kaikkee mitä ei ton ikänen yleensä tee :)

seuraava neuvola onkin sitten kuukauden päästä vasta kun painokin oli niin hyvin noussu :)
 
Tänään oli 2vko neuvola =) Kaikki on mallillaan, ja painoakin on jo reilusti yli syntymäpainon, pituutta oli tullut 4cm! Hurjaa! Pitkät pätkät siellä höpöteltiin kaikesta, ja kysyin vähän maidon luovutuksestakin kun tuota tuppaa tulemaan aikas reippaasti. Siinä loppuvaiheessa neiti sitten päätti heittää megapuklut mun päälle =D Eipä ole ennen sellaisia irronnut.. Noh, mikäs siinä, onneksi olin menossa kotiin siltä reissulta, enkä kaupoille.. 
  Onko kukaan muu ajatellut luovuttaa maitoa? Itseä se kiinnostaisi, mutta, sitä pitäisi vissiin kuitenkin saada kasaan aika paljonkin ennen kun siinä on järkeä, ja kun ohjeistus on että sitä ei saisi pakastaa ollenkaan, onko järkevää viedä pieniä määriä? Toki kaikkihan on vaan plussaa mitä sairaalalle saa vietyä, kun varmasti joka tipalle olisi ottajia... Noh, vielä seurailen tilannetta, josko tuo ylituotanto jatkuu samanlaisena, vai alkaako vauvan tarve olla samaa kun tuotanto..
 
Eilen käytiin 1kk neuvolassa ja poika oli ottanut kunnon kasvupyrähdyksen, painoa nyt 4615g ja pituutta 53,5cm eli ei mikään rääpäle enää :D
Jäntevä poika, kaunis iho ja kaikki muukin niin kuin pitääkin. Seuraavana lääkärineuvola kahden viikon kuluttua, jolloin myös mulla jälkitarkastus.
 
Tänään tyllerö 6viikkoa ja neuvolalääkäri takana.

Kaikki hyvin. Lääkäri sanoi tytön olevan paljon vanhemman oloinen, kovasti siis kehittynyt ja tukkaakin jo ihan hirmusti :) pituus 58cm ja paino 4,5kg. Pituuskäyrä oli kovasti nousussa, mutta painoa sais tulla enemmän.

Itelläkin paikat palautunu ihan hyvin synnytyksestä. Paino vaan edelleen plussalla jonkun 6-7kiloo :( Nyt vaan sitten treenaileen ja toivon mukaan kiinteytyyn ;) Miten te muut mammat olette palautuneet synnytyksestä? joko kroppa on ennallaan sisäsesti/ulkosesti?
 
Vauvan lääkärineuvola (reilu 5vk) ja mun jälkitarkastus oli tänään.

Pojalla kaikki loistavasti, pituutta nyt 55,5cm ja painoa 4570g,  viimeksi oltiin -1 käyrillä, nyt oltiin noustu 0-käyrille sekä pituudessa että painossa :) Hurjaa kyllä, että 5vk sitten alle kolmikiloinen vauva on nyt jo noin iso möhkäle! Rintamaito siis riittää oikein hyvin edelleen.

Itsellä myös oli kaikki kunnossa jälkitarkastuksessa. Paikat palautuneet hyvin kaikin puolin. Paino oli -2kg raskautta edeltävään. Vaikka paino nyt alhainen, niin silti puolen vuoden tauko treenaamisesta näkyy kropassa (omiin silmiin ainakin :D) Ihana päästä taas salille! Huomenna ajattelin jäädytyksen käydä salikortista poistamassa. Vaikka arki onkin ihanaa vauvan kanssa, niin pieni oma aika salilla rehkien on erittäin tervetullutta :)
 
Hihi, meidän kolmiviikkonen neiti painaa saman verran kun manquen ja Emppu87:n 5-6 viikkoset vauvat :D

Meillä siis oli tänään eka neuvola (jos ei lasketa mukaan sitä terkan kotikäyntiä). Neiti katteli tyytyväisenä ympärilleen ja neuvolatäti jo vähän kyseli, että itkeekö vauva ollenkaan :D Ilmotin, että tarvittaessa on kyllä hyvinkin kovaääninen (lähinnä sillon, jos on nälkä ja ei saa tissiä välittömästi suuhunsa). Mutta on toi meidän tyttö pääasiassa kyllä tosi rauhallinen ja tyytyväinen, ei se turhia huutele.

Painoa oli tullut oikein roimasti - tyttö painaa tällä hetkellä 4490g (synt.paino 3555g) ja pituutta on 53,4cm (synt.pituus 49cm).
"Sievä tyttö. Hienosti kasvaa äidinmaidolla. Iho kunnossa. Ääntelee jo."

Seuraava känyti onkin sitten vasta kuukauden päästä, jolloin on mun jälkitarkastus ja tytön lääkärintarkastus. Terkka kyllä kysyi, että halutaanko käydä tässä välissä mittaamassa painoa, mutta todettiin, että kun on lähtenyt kasvamaan noin hyvin, niin tuskin on tarvetta. Jos tuntuu, että kasvu hidastuu tai ei syö enää niin hyvin, niin voidaan käydä punnitsemassa ilman erillistä ajanvarausta.
 
Tänään oli pojalla 1kk neuvola!
Paino oli 4550g (2835g), pituus 53,5cm (49cm) ja päänympärys 35.6cm (32.5cm)
Kaikki oli hyvin ja poika on erittäin virkeä! Poika on kuulemma hieman pullukka mutta kuulemma normaalia täysimetylsessä oleville vauvoille! :) Kuukauden päästä poika saa rota rokotuksen joka siis ilmeisesti annetaan suun kautta! :)
 
Nonni!

1kk neuvola oli tänään ja oikein menestyksekäs käynti olikin, lukuunottamatta neuvolan tätiä joka on häiritsevän yliteatraalinen ja lässyttää jopa meille puhuessaan...huh.. mutta pääosassa onneksi kuitenkin tuo neiti. :)

Täysimetyksellä mennään ja oikein hyvin kasvaa! Lukemat: (suluissa syntymänaikaiset)

paino: 4535g  (3340g laski sairaalassa--> 3170g)
pituus: 51cm (55,4)
pipo: 38,8cm (36)

"Olet tyytyväisen oloinen tyttö. Katselet jo tarkasti ja hymyäkin annat. :) Kasvat hienosti täysimetyksellä. Ihosi on hyväkuntoinen."  Näin kirjoitti täti korttiin. Muuten kehui katsekontaktia ja kun tyttö kannattelee jo päätään tosi hyvin ja ylävartaloaankin käsien varassa. Perus rokotusohjelman mukaan täälläkin mennään.

Tänään tyttö myös oppi että imeminen onnistuu muissakin asennoissa kun parissa valitussa tyynyille aseteltuna....helpottaa huomattavasti esim. kodin ulkopuolella tapahtuvia syöntejä kun ei tarvitse tyynyjä. :)

Nyt vain stressaa nimijuhlat, järkätään mun äidin luona ja sillä on ISO omakotitalo yksinään --> eli suurin osa talosta on ihan vinksin vonksin varastotilana joten hirveä siivoaminen ja vielä pitäs laittaa tarjoilut ja kaikki...huh! Noh, viikon päästä on jo tavallinen leppoisa arki... :)
 
2kk neuvola ja mun jälkitarkastus :)

paino neidillä 4980g ja 57cm pitkä :) pipo 37.8 :) hyvin kasvanu ja terhakka tyttö, sai rota-rokotteen(suun kautta) tänään, joi sen ku maidon :) lisääki ois varmaan halunnu :D Kauhee huuto vaan alko ku terkka otti neidin syliin, tais vähän pelästyy uutta ihmistä ja silmälaseja :D

sitten oma jälkitarkastus, paineet oli hyvät ja hemppa erittäin hyvä :) Eppari tehtiin mut ei se lääkäri sitä löytäny oli niin hyvin parantunu :D anto e-pilleri reseptin mutta sano et raskaustestin tekemisen jälkeen saa vasta alottaa :) on kuulemma niin iso mahdollisuus että olen taas raskaana kun ei kumiakaan olla käytetty(kumi allergia) :) th ihmetteli ku kysy kauan jälkivuoto kesti niin sanoin et puoltoista viikkoa :)eli kaikki kunnossa :)
 
2kk neuvolassa käytiin mekin tänään.

Paino pojalla 5678g, pituus 57,5cm, pipo 40,2cm. Syntymäpaino melkein jo kaksinkertaistunut!

Poika kääntyi pariinkin kertaan vatsalta selälleen pöydällä maatessaan, ja myös kerran selältä vatsalleen. Neuvolatäti oli ihmeissään, ja hieman itsekin ihmettelin, kun ei kotona ole paljon pyörinyt :D Rota-rokote annettiin myös. Poika kiltisti seurusteli koko käynnin :)

 Saatiin lähete lonkan kuvauksiin, napsahti lääkärintarkastuksessa kuukausi sitten, ja myös kontrollissa tänään. Aika luottavaisin mielin kuitenkin olen että kaikki okei, hyvä silti että ovat tarkkoja ja lähetteen pistivät!
 
Täälläkin 1 kk neuvola takana, jossa varsinaisen terkkarin kesäloman vuoksi sijainen, josta en tykännyt yhtään. Onneksi seuraavalla kerralla on sitten jo tuttu terkkari :D

Ensimmäinen kuukausi onkin mennyt koliikkihuutojen parissa, joihin aloitettu Rela-tipat sekä Cuplatonit ja nyt näyttäisi, että noista Cuplatoneista voisi olla hieman apua. Alussa tuli suoraa huutoa illalla 20-24, nyt aika on lyhentynyt kahteen tuntiin, joten parempaan suuntaan ollaan menossa. Lisäksi minulta tulee rintamaitoa aivan totaalisen vähän ja suurin osa ravinnosta onkin korviketta, jota menee päivässä n. 400 - 500 ml. Paino oli kuitenkin hienosti noussut 5180 g:aan (syntymäpaino 4205 g) ja pituus oli 56,5 cm (syntymäpituus 52 cm). Päänympärys 39,5. Jos oikein kattelin, niin meillä näyttäisi olevan ikäänsä nähden isoin jötkäle vauva ;D

Eli ei niin ruusuisesti ole lähtenyt käyntiin tämä meidän vauva-arki, mutta näillä mennään :)
 
Käytiin jälkitarkastuksessa ja ns. 2kk neuvolassa, kaikki erinomaisen hyvin. Pieni pukama mulla persiissä, ei onneksi paha, vaavin vointi kans tosi jees, ja sai rota rokotteen. Kiltisti oli koko ajan, ja nieli rokotteenkin mukisematta =)

Ingalle kokeilun arvoinen vinkki jos ei vielä ole muualta kuulunut, kantoliinan kanssa lenkkeilemään, se liike ja asento auttaa paljonkin vatsan vaivoihin, jos hyvä tuuri käy!
 
Me kävästiin kans eilen nevolassa, oli mun jälkitarkastus ja vauvan lääkärintarkastus.

Neiti on näin seittemän viikkosena 5645g painava ja 55,6cm pitkä. Painoa tullut siis taas ihan reilusti, pituutta tällä kertaa vähän vähemmän. Lääkärintarkastuksessa kaikki ok. Näin lääkäri totesi, mitään selvää en saa sen töherryksistä, mitä kirjasi neuvolakorttiin :D

Mun jälkitarkastuksessa myös kaikki pääasiassa ok. Arpikudokseen on sinne tänne muodostunut jotain sellasta kudosta, joka on kosketukselle hyvin arka ja aiheuttaa ajottain särkyä ja turvotusta. Kuulemma melko harvinaista, joten tietty sitä tuli sit just mulle ;D Minkäänlaisia petileikkejä ei siis voi vielä kuvitellakkaan (tai siis kuviteltu on jo moneen otteeseen :DD, mutta käytäntöön niitä kuvitelmia ei oo voinu vielä pistää, kun sen verta kipeet on paikat edelleen..) Kuulemma paraneminen vie pikkasen pidempään, mutta jossain vaiheessa paikkojen pitäis kuitenkin olla ennallaan. Toivotaan, että pian!!

Ehkäsyks lääkäri iski minipillerit kouraan.. En oo kuullu kauheesti mitään hyvää noista minipillereistä, mutta kaipa mä niitä nyt sit ainakin kokeilen. Onko teillä muilla kokemusta minipillereistä?
 
Meillä 2kk neuvola takana ja kasvuvauhti edelleen hyvä. Painoa 5 520g ja pituutta 60,7 cm ja pipo on jo 39cm ja rokote saatiin.
Pitkä hoikka poika ja kovin puhelevainen oli kommentit. Eikä meillä oikeen muuta ihmeellistä ollut.  Tällä viikolla itsellä lääkäriaika.
 
Takaisin
Top