Vauvan Neuvola

Tänään 1v-neuvolassa pituus oli 72,4cm (10kk oli 71cm) ja paino 9,54kg (10kk oli 9,39kg).
Neljä rokotetta sai samalla.

Ei vielä sano järkeviä tarkoittavia tavuja, kävelee tukea vasten, konttaa kovaa, syö hyvin kun syötetään, on edelleen imetykselläkin, iho kunnossa, päiväunia 2x päivässä ja yöunilla herää yleensä tyrhaan vain kerran, rakastaa hurjia leikkejä (pää alaspäin jne.) ja rappusten kiipeämistä.

Seuraava kerta on sit kesäkuussa 1,5v
 
Muokattu viimeksi:
Mekin oltiin 1v neuvolassa. Mitat 10kg ja 77cm. :) Itse olin yllättynyt ettei pituutta ollut tullut senttiä enempää 10kk mitoista, mutta epäilen suuresti että poika on mitattu tuolloin yläkanttiin. Keskikäyrällä kasvaa tasaisesti.
 
Saatiin kutsu lääkäriin, tai oikeestaan ensin terveydenhoitajalle lasten ja nuorten polille. Terkka tekee ensin jonkun hoitosuunnitelma-arvion ennen kuin varataan lääkäriaika. Verikokeissa täytyy käydä myös. Jätin nyt vehnän taas pois, kun sen syömisen jälkeen poika alkaa huutaa... Ihottuma on nyt pysynyt aisoissa hyvällä rasvaamisella ja kortisonilla. Maitotuotteet olen myös jättänyt kokonaan pois. Imetyksellä siis täällä hetkellä vaan tuo maitopuoli hoituu... Sitrushedelmät myös nou, nou. Kalaa ja kananmunaa en ole antanut moneen kuukauteen enkä myöskään tomaattia.

Eniten mua nyt huolestuttaa se verikokeiden ottaminen. Hoh-hoijaa, mitähän siitäkin tulee, kun tyyppi ei pysy paikoillaan ja puhe ei tehoo mitenkään tän ikäiseen. Ei pysty edes lahjomaan...
 
Me käydään diabetes-tutkimuskeskuksessa aina verikokeilla ja hyvin menee kun ammattilaiset ohjeistaa asennon ja sit vaan pitää jämptisti kiinni. Tänään oli vuoden neljäs käynti.
 
Onko muilla tullu oireita rokotteista? Otitteko kaikki samalla kertaa? Me otettiin kaikki kerralla, sekä influenssarokote extrana. Eli neljä piikkiä yhteensä. Illalla nosti 38,5 kuumeen ja yö meni kuumehöyryissä vettä juoden. Edes Panadol ei laskenu kuumetta kokonaan. Tää oli meillä eka kerta kun pojalla kunnolla kuumetta.
 
Voi ei toivottavasti Alisa ei saa kuumetta rokotteista. Neuvola nimittäin torstaina, perjantaina mun valmistujaiset ja lauantaina Alisan synttärijuhlat.
Käytiin elokuussa verikokeissa, tosi hyvin meni. Huuti kun neula laitettiin sisään, mutta sitten se loppui heti. Ja hienosti pysyi paikallaan kun olin minä ja yksi lääkäri vielä kiinni pitämässä.
 
Meillä tytöt oli pari päivää tosi ärtysiä, mikä onkin ihan normaalia rokotteen jälkeen "oireena" (lukee thl:n sivuilla)...panadol auttoi...joskin pahimmat oireet tulee vasta 5-12päivän päästä piikeistä - jos tulee. Toivottavasti ei.

Mä pidin tyttöjä ihan ensimmäisten piikkien ajan ja huonosti pidin.., jonka jälkeen olenkin luovuttanut homman isälle, joka pitää tyttöjä varmoin ottein ja omalla rauhallisuudellaan saa pidettyä tytötkin "turvallisessa tilassa" koko piikin annon ajan :) sitten lahjontaa ja palkintoa maissinaksuilla sen jälkeen :D ja hyvin on mennyt :)
 
Ilona sai kolmesta rokotteesta kaksi kun itki niin kovasti, viimeinen tammikuun alussa samalla kun punnitaan. Likka oli ehkä vähän kiukkusempi illalla, mutta ei pahasti. Kuumetta eikä mitään tullut. Rokotuskohta oli hetken aikaa turvoksissa ja lämmin, mutta vain hetken.
 
MPR nostaa kuulemma kuumeen 10-14 päivää rokotteesta, eli meidän kohdalla just sopivasti jouluna. Sitä odotellessa:rolleyes: Meillä kuumeilu jatkuu yhä eilisten piikkien seurauksena, lisäksi sekä mulle että pojalle iski ihan kunnon flunssa. En tiedä liittyykö infu-rokote asiaan, vai ollaanko saatu pöpö muualta. Kävin ostamassa Buranan oraaliliuosta, josko se ois tehokkaampaa kun Panadol, kokeillaan nyt sitä.
 
Meillä ei tullu mitään muuta kun että yksi pistoakohta hieman turvotti. Katsotaan nytte miten se MPR että tuleeko siitä kuumetta ja kauanko kestää.
 
Winnie: Kyllä on ollu huonoja öitä. Ihottuma kutiaa ja suolisto /vatsa on pojalla ollut kipeä. Sellaista vaikerrusitkua. Oon nukkunut korvatulpilla joten ihan pieniin ähinöihin en herää. Huutoon kyllä herää vaikka olis tulpat..

Rokotus nosti meillä illalla kuumeen. Ja oli kärttyinen myös seuraavan päivän ja viihtyi kovin sylissä.
 
Voi ikävä kuulla Lilly. Sitä antaisi vaikka mitä, että ei pikkuisten tarvitsisi kärsiä kipuja. Onko vielä paljon odotusta jäljellä, että selviää kaikki allergian aiheuttajat?
Meillä kans joku ruoka-aine aiheuttaa punoitusta poskiin ja poskien iho on myös kuiva vaikka rasvataan kyllä.
 
Joo posket vetää meidänkin pojalla punaseks. Ensin ajattelin että väsymyksestä, mutta kyllä sillä on ainakin meillä yhteys siihen mitä syö. Vehnä ainakin vetää punaseks. Tän kuun lopussa mennään lasten poliklinikalle, mut se on vasta terveydenhoitajan tapaaminen... Saas nähdä koska sit saadaan lääkäriaika. Verikokeisiin vien ens viikolla.

Kiitos vaan kaikille tsemppiviesteistä, eiköhän ne meidänkin pojasta sit saa verta otettua :)
 
Soittelin neuvolaan tuosta poskien punoituksesta ja siellä sanottiin, että jos ei muita oireita tule, niin siedätyshoito. Lähetettä tutkimuksiin ei saada. Mietin vain, että poika kyllä heräilee edelleen öisin 2-4 krt. Nukahtaa kyllä heti kun laittaa vaan tissin suuhun. Että ei kai sitten muita oireita ole, kun poika on virkeä ja iloinen päivisin. Jostakin kyllä luin, että jos lapsi "laulaa unilaulua" usein, niin se johtuisi allergioista. Meillä poika tekee tuota laulua joka päivä.
 
Meillä myös posket punoittaa ja on kuivat, varsinkin pakkasella ja iltaisin. Meillä ei kuitenkaan ole tietääkseni mitään allergioita, tai en ainakaan ole osannut yhdistää tuota mihinkään syötyyn. Nyt kun poika oli ekaa kertaa kuumeessa, niin jutteli ja inisi unissaan tosi paljon. Normaalisti ei tee sellaista.
 
Lämpötilan vaihtelut aiheuttaa meillä poskien punoitusta,heti kun ilma on kylmempi ja kuiva niin posket helottaa. Ja kun lämpenee niin punoitusta ei ole, isällään sama juttu :happy:

Tosi kurja juttu LiLLY, toivotaan nyt kuitenkin ettei ihan kaikelle olisi yliherkkä ja oireet talttuisi vehnän poisjättämisellä
 
Katselin valokuvia esikoisen taaperoajalta. Tosi useassa oli posket punaiset. Kyllä se väsymys ja kuumuus siellä poskissa varmaan punottaa, hän ei ole allerginen millekään. Musta on ehkä tullut vähän jo vainoharhainen näiden allergioiden kanssa. Välillä mietin, että jos siellä tutkimuksissa ei löydykään mitään allergioita ja mut leimataan ihan hulluksi :D :D :D
 
Meilläkin viime viikolla neuvola. Pituutta 75cm ja painoa 11,2kg. :) kaikki hyvin, rokotteita sai ja kuume nousi seuraavana yönä. Panadolit naamaan, yöpaita pois ja unet jatku!
Seisoo ilman tukea ja satunnaisesti ottaa askelia eteenpäin. Sanoo äiti, täti, hauvva, vauvva, ooooiettä :D
 
LiLLY, ei ketää hulluksi julisteta tuommoisesta. Ihan ymmärrettävää kantaa omasta lapsesta huolta, vaikka vähän liikaakin! :)
 
Takaisin
Top