Vauvan liikkeet

isla80

Näppärä viestien naputtelija
Aloitetaas tällainenkin ketju! Ekoilla on jo tuntunut pieniä hentoja tuntemuksia ?
 
Tänään neuvolassa (14+0) kun ei heti saatu sydänääniä kuuluviin, niin terkkari sanoi, että kohtu on taaksepäin kallistunut ja saattaa olla että istukka on kasvamassa suoraan eteen.. eli itse varmaan saan odottaa ensimmäisiä liikkeitä aika kauan. Esikoisen kohdalla tunsin rv16 ekat "pulpahdukset" :)
 
Tutkittiin lasten kanssa sikiön tän hetkistä kehitystilannetta ja kokoa kirjasta. Todettiin yhdessä, että kolmen sentin mittaisella pikkuihmisellä on tosi pienet kädet ja jalat ja sormet vasta minit onkin! Varsinainen vaaksanheimolainen! :) Niin pieneltä en odota tuntevani liikkeitä, mut jos kuukauden päästä vaikka... Nyt 11+0
 
Mulla nyt tästä kolmannesta viikot 12+2 ja oon tuntenu jo välillä pientä hipsutusta. Ensin ajattelin et on vaan jotain suoliston kuplintaa mut kun koko ajan vahvistunu niin ei voi kyllä erehtyä. Ekassa raskaudessa tunsin aika myöhään ja tokassa vähän ennen nt-ultraa.
 
pieniä hipaisuja tuntunut, mutta luulen että ovat suoliston liikkeitä. 13+3 menossa
 
Mä olen tuntenu kans jotakin pientä, etenkin kun olen makoillut kyljelläni.
 
Mie pari päivää sitten tunsin kuplintaa, mutta tunne oli liian voimakas ollakseen vauva. Luulen, että se oli joku muu tuntemus. Eihän se voi vielä tuntua, kun nyt on menossa 11+2. Rodennäköisesti se oli outoon paikkaan eksynyt pieru... Kovasti odottelen niitä ekoja tuntemuksia! Nyt toisen kohdalla tietää mitä odottaa, niin ehkä ne tuntuu aiemmin.
 
Mulla tuntuu muljahtelua, mut pistän sen suolen piikkiin sillä sikiö on liian pieni viä niin voimakkaisiin liikkeisiin. Lisäksi mulla tuntuu ihan hitosti viä haamupotkuja pitkin mahaa esikoisesta ja gynen mukaan mulle tulee istukka kohdun etuseinään, joten sekin osaltaan heikentää liikkeiden tuntemista.
 
Te, jotka ootte olleet raskaana aiemminkin, kertokaapa ekakertalaiselle, miten, miltä ja missä ihan ensimmäiset liikkeet tuntuu? En kyllä usko vielä mitään tunteneeni (11+6), mutta olis kiva tunnistaa vauvan liikehdintä sitten, kun se on mahdollista tuntea :)
 
Ekat liikkeet oli mulla sellasen tuntuisia kuin ois kupla poksahtanut, siitä pikkuhiljaa muuttu kuplinnaksi ja muljahteluksi. Myöhemmin aloin selvästi tuntea pieniä hentoja potkuja ja siitä alkoi kunnon rytinä kun vauva kasvo. Loppu aikana en ollut edes innoissani vauvan liikkeistä(tosin tarkkaili liikkeitä ja olin kiitollinen kun niitä tuli) kun vauva käänty suht aikasin pää alaspäin ja potki kylkeen ja samalla tunki päätään häpyluuta vasten. Ja ne ekat liikenteen tuntuu navan alla tai navan kohdalla, riippuen milloin niit liikkeitä alkaa tuntemaan, sillä silloin kohtu on jo noussut ylemmäs lantiossa. Tosin jos kauhean aikasin tuntee liikeitä niin aika alhaalla ne tuntuu, sillä kohtu on vielä aika alhaalla. Ja ne ekat liikkeet tuntuu parhaiten levossa ja hiljaa ollessa. Itse makailin sängyllä hiljaa ja rauhassa, hetken meni ennen kuin alko tuntumaan. Niit ekoja liikeitä ei huomaa kiireessä ja liikkeellä ollessa, tosin myöhemminkin ne saattaa mennä ohi jos on kauhee kiire päällä. Se oli hyvä rauhoittumis keino kun makoili sängyllä ja kuulosteli niitä pieniä liikeitä.

Siihen milloin liikkeet tuntee riippuu kohdusta ja istukasta. Jos on taaksepäin kallistunut kohtu ja varsinkin istukka etuseinämässä niin liikkeiden tunteminen saattaa mennä hyvinkin rv 20+. Ja on normaalia että vasta rv 15+(tai myöhemmin) alkaa tuntumaan muljahtelua tms sillä sillon kohtu on alkanut nousemaan lantiossa. Se että näin aikasilla vkoilla tuntee liikeitä on pitkälti kiinni kohdun kallistumisesta eteen ja istukan sijaitsemisesta takaseinässä. Niiden liikkeiden kanssa ei kannata hätäillä ja epäillä pahinta jos ei tunne, sillä ne tuntuu sitten kun tuntuu ja toisilla aiemmin kuin toisilla.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos, Yllätys. Kuvailitpa hyvin! Oli tosi mielenkiintoista lukea liikkeiden tuntumisesta ja hoksaamisesta. Nyt sitten vaan odotellessa, että viikkoja tulee lisää ja voipi alkaa kuulostella mahan tapahtumia ☺️ Erityisen symppikseltä kuulosti tuo iltainen rauhoittumishetki. Siinä varmaan voi päivän kiireiden jälkeen tuntea yhteyttä pikkutyyppiin, kun vaan malttaa kuunnella ja tyyppi sattuis mylläämään pesässään. :Heartred
 
Olihan se ihanaa rauhoittua sänkyyn makoilemaan(ja nukkumaan) iltavuoron jälkeen kuulostellen liikkeitä. Joka kerta niitä ei aluksi tuntunut mut pikku hiljaa alko joka ilta tuntumaan selkeämmin. Ja noo lopulta siit tuli nukkumaan menessä tuskaa kun toisella oli ralli ja kova myllerrys päällä kun itse olisi vaan halunnut nukkua. Mut ne on ihania hetkiä kun kuulee ekan kerran sydänäänet ja tuntee ekat liikkeet(varsinkin sit isommilla vkoilla kun alkaa tuntumaan mahan päältä potkut). Noita hetkiä tulee oikeesti ikävä sit kun se vauva on jo sylissä, sillä ne hetket on niin ainutlaatuisia.
 
Mulla on tuntunut jo vkon 11 lopusta tutun oloista kuplimista. Nyt on 13+4, ja on vaan vahvistunut, eli ehkä ne sit tosiaan on jo liikkeitä. Pistin kyllä ilmavaivojen piikkiin, vaikka ei ihan samalta tunnukaan. Niin tein esikoisenkin kohdalla. Jotenkin vaan niin aikaista vielä, etten oikein jaksa uskoa itsekään liikkeiden vielä tuntuvan.
 
Mä tunsin viime viikolla jo tutun tuntuista kuplintaa sängyssä selällään maatessa mutta en halunnut uskoa niitä liikkeiksi vielä. "Päätin" etten halua tuntea liikkeitä ennen kuin tiedän että kaikki on hyvin masussa. Päätös keskeyttämisestä olis monin kerroin vaikeampaa jos olis tuntenut jo liikkeet... Eihän tässä nyt täysin selvillä vesillä vieläkään olla mutta hiukan varmempaa kuitenkin, eli nyt voin jo uskoa liikkeisiin.
 
Mä tunsin esikoisesta liikkeet vasta rv 20 tuntumassa juuri edellisenä iltana ennen rakenneultraa, joten en odota nytkään liikkeitä tuntevani kovinkaan aiemmin.
 
Usein esikoista odottavat tuntevat liikket vasta joskus viikoilla 17-20. Seuraavalla kerralla tuntuu sit useimmilla liikeet useampia viikkoja aiemmin.
Kuinka moni muuten tuntee ovulaation? Nyt raskaanahan sitä ei tietenkään tapahdu mutta siis ei raskaana ollessa. Kun mulla oli hormonikierukka en tuntenut mitään mutta muuten tunnen useimmiten ovulaation.
 
Takaisin
Top