Vauvan kuulosuojaimet?

Pikkulohari

Silmät suurina ihmettelijä
Meillä on 8vk vauva ja kotona päiväunien ottaminen on haaste äänekkää esikoisen takia. Esikoinen on 5v jo, mutta ei osaa leikkiä hiljaisesti eikä muista annettuja ohjeita 3 sekkaa kauempaan (ADHD taustalla). Pakoon ääntä ei pääse mitenkään, eikä nyt vaunulenkillä voi käydä 5 kertaa päivässä 2 tuntia kerralla.

Yritin tänään nukuttaa klo 18 päiväunilla ja ekat 45min hyvin, mutta sitten esikoinen keksi yskin vauvan vieressä leikin ja herätti vauvan. :) Varmaan ei tarvi sanoa, että hermostuin kun olin yrittänyt nukuttaa jo 30min siinä kohtaa. 5v ymmärsi kyllä tehneensä väärin, mutta hänestä oli sen arvoista saada äidin huomio, vaikka suuttuisin.

Esikoisen elämöinnille emme voi mitään. Mikään iltapäivä puistossa ei rauhoita lasta, pikemminkin vaikutus on päinvastainen kun on jo yliväsynyt. Asunto on pieni ja toiseen huoneeseen ei meteliä pääse pakoon. En jaksaisi koko aikaa sanoa "voitko leikkiä hiljempaa", "lopeta huutaminen" yms.

Siksi kysynkin, onko kellään kokemusta vauvojen kuuosuojaimista? Alpine Muffy Baby olen nähnyt myynnissä, mutta joissakin lukee että ne soveltuu yli 12kk ikäisille. Kotisivuilla ei ole ikärajaa kuitenkaan?
 
Me kokeiltiin lasten peltoreita parikuisella kun käytiin katsomassa pesispeliä. Ei pysyneet hyvin ja taisi tuntuakin inhoittavalta. Jouduin siirtymään katsomosta kentän laitaan seisomaan, mihin kovaäänisten musiikki ja kuulutukset ei kaikunut niin kovana. Eli en käyttäisi niitä ihan pienellä, keväällä (8 kk +) alkoi pysyä päässä. Toinen kokeiltava voisi tuossa tilanteessa olla kohina, jos ei teillä sitä vielä ollut käytössä. Sellainen tasainen humina pehmentää kummasti ympäristön ääniä. Itsekin käytin whitenoise-kohinaa omissa töissä, jos toimistolla useampi ihminen pulisi asiakkaiden kanssa yhtä aikaa ja itse piti keskittyä tietokoneella johonkin tarkkaan laskemiseen tms. Ihan siis tavallisisista kuulokkeista eikä vastameluista, joten puheäänet kuului läpi muttei enää häiritsevästi. Siksi joku kohinalaite tai pieni kaiutin johon toistaa puhelimesta soittolistalta kohinaa voisi toimia vauvalle. Kolmas on ajan myötä tottuminen, kun kodin äänet tulee tutuiksi niin aika paljon ääniä mahtuu ilman heräämistä. Meillä jossain vaiheessa lakattiin heräämästä esim koiran haukahdukseen sisällä tai vaikka ne olisi ulkoaitauksessa makkarin ikkunan takana haukkuneet oraville pitkäänkin. Alkuun oli herkät unet meilläkin ja jotkut tietyt äänet pysyi pitkään herättävinä (mm. jos koira söi liian äänekkäästi nappuloita peltikupista 😂).
 
Meillä on 8vk vauva ja kotona päiväunien ottaminen on haaste äänekkää esikoisen takia. Esikoinen on 5v jo, mutta ei osaa leikkiä hiljaisesti eikä muista annettuja ohjeita 3 sekkaa kauempaan (ADHD taustalla). Pakoon ääntä ei pääse mitenkään, eikä nyt vaunulenkillä voi käydä 5 kertaa päivässä 2 tuntia kerralla.

Yritin tänään nukuttaa klo 18 päiväunilla ja ekat 45min hyvin, mutta sitten esikoinen keksi yskin vauvan vieressä leikin ja herätti vauvan. :) Varmaan ei tarvi sanoa, että hermostuin kun olin yrittänyt nukuttaa jo 30min siinä kohtaa. 5v ymmärsi kyllä tehneensä väärin, mutta hänestä oli sen arvoista saada äidin huomio, vaikka suuttuisin.

Esikoisen elämöinnille emme voi mitään. Mikään iltapäivä puistossa ei rauhoita lasta, pikemminkin vaikutus on päinvastainen kun on jo yliväsynyt. Asunto on pieni ja toiseen huoneeseen ei meteliä pääse pakoon. En jaksaisi koko aikaa sanoa "voitko leikkiä hiljempaa", "lopeta huutaminen" yms.

Siksi kysynkin, onko kellään kokemusta vauvojen kuuosuojaimista? Alpine Muffy Baby olen nähnyt myynnissä, mutta joissakin lukee että ne soveltuu yli 12kk ikäisille. Kotisivuilla ei ole ikärajaa kuitenkaan?
Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna kaikki kuulosuojaimet puristaa jotenkin päätä ja vauvan pään luiden ollessa tuossa vaiheessa vielä niin pehmeitä niin itse en ainakaan ottaisi sitä riskiä, että kuulosuojaimella aiheuttaisi vauvan pään muotoon jopa pysyviä muutoksia. 🤔

Meilläkin peltorit ollut käytössä vasta lähempänä vuoden ikää.
 
Okei, jätetään sitten hankkimatta. Joo pienen pää on pehmeä ja aukileen kiinni menemisessä menee kauan.

Toi white noise on hyvä kyllä, täytyy miettiä jos sellaisen masiinan ostaisi kun puhelimen appi ainakin tehosi kummasti. :)

Täytyy vaan sinnikkäästi jaksaa 5min välein sanoa esikoiselle, että vähän vähemmän ääntä. Itse käytän korvatulppia välillä kotona kun oikeasti se meteli on hyvin stressaavaa. Ihana ja hurmaava lapsi on, mutta ei ikävä kyllä vielä hallitse äänentasoa.
 
Takaisin
Top