Vauvan kiinteät syömiset

Mustikkabanaanisurvos maistui täällä ihan hyvin. :joyful: Oletteko tehnyt itse kiisseleitä vauvalle? Kuinka sokerin kanssa jos ollu kyseessä joku happamampi marja, aokerin kanssa jos ei maistu ilman? Vai miten sitä tekisi..
 
Mä olen antanut ihan mustikoita puuron kanssa. Ilman mitään muuta makeaa. Ihan hyvin on mennyt. Poika känisee, kun ei tule ruokaa tarpeeksi nopeasti suuhun.

Meillä vältetään sokeria ekat kaksi vuotta. Samoin tein esikoisen kanssa. Ihan hyvin meni.
 
Kyl meillä nää marjat maistuu ihan kivasti, ei paljoa neitiä puistata... edes puolukka:)
Mammuska mä oon käyttänyt kiisseleissä taatelia tai banaania antamassa makeutta, taatelin oon soseuttanut siihen kiisseliin:wink
Sokeria saavat sit joskus 1v jälkeen mut se kun ei oo mikään pakollinen elintarvike niin en oo pitänyt mitään kiiirettä sen esittelyyn!
Eka kosketus sokeriin tulee varmaankin sit 1-v kakun kanssa:p
 
Mitäs kaikkea teidän murut on jo maistellu? Onko ehdottomia hittejä ja lemppareita tai inhokkeja? Meneekö lähinnä soseita vai tykkäättekö enempi sormiruokailla? :)
 
Meillä menee soseita, ollaan maisteltu vasta vihanneksia (porkkana, peruna,bataatti,palsternakka, kukka-ja parsakaali, maissi, kesäkurpista, tomaatti, paprika) ja hedelmiä/marjoja (luumu,banaani,omena,päärynä,aprikoosi, mustikka,mansikka,vadelma) tänään maistellaan ekaa kertaa puuroa(kaura), käydään siis viljat läpi ja sit aloitellaan lihat:) kaikki oikeastaan maistuu ihan kivasti, makeat hedelmät/marjat on tietenkin hitti tuotteita mutta syö kyl hyvin noita vihanneksiakin. Kukka- ja parsakaali ei oo mitään hittejä mutta syö kyl niitäkin jonkun makeamman(esim porkkana) kanssa:p ajattelin ostaa huomenna maissi naksuja niin saa niitä mutustaa kun/jos meidän kaa samaan aikaan pöydässä ja on jo omansa syönyt:)
Meillä on nyt parisen viikkoa istuttu syöttö tuolissa kun sitterissä syömisestä tuu mitään o.O
 
Meillä maisteltu kasviksia : porkkana, peruna, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali, bataatti, sipulia ja valkosipulia laittanu vähän kasvisoseisiin makua tuomaan. Kurkkua raasteena.

Hedelmiä/marjoja maisteltu: pilteissä makuina ollut mango, päärynä, banaani, omena, mustikka, ananas, persikka, vadelma, luumu. Pakasteesta soseena itsetehtynä mansikka, mustikka ja vadelma. Banaania tilsattuna. Pääärynäki koitettu raasteena.

Puuroista maisteltu maissi, riisi, kaura, ruis ja vehnä (mannapuuroa).

Lihoja maisteltu nauta, possu, kana, kala (sei ja lohi)



Vähän laittanut joskus soseisiin sekaan riisiä ja makaroonia.

Hyvin maistunut kaikki, paitsi vähän tökkinyt nuo " oikeat " marjat, mutta banaanin kanssa mennyt hyvin. Piltti menee kyllä mikä vaan kun se on niin makeaa.

Kananmuna kokeiltu viimeisimpänä.
 
Meillähän ei suostuta syömään kuin makeaa. Heti kauhee huuto lusikallisen-parin jälkeen jos ei ole herran mielestä tarpeeksi hyvää. Mistä lie perinyt... :rolleyes: Yritän totuttaa kovasti niihin tylsiinkin makuihin. Jännä vaan kun bataattiakaan ei halua syödä. Paitsi sormiruokaillen menee vähän, mut mun yöunien vuoksi mennään enemmän vielä syöttämällä kun ei ihan itse syömällä mene ihan masuun asti vielä :p
 
Mä en oo enää pistäny merkille mitä on maisteltu ja mitä ei. :) lihaa, kanaa ja kasvikset, hedelmät ja puurot, kaikki menee. :) nykyään teen puuronkin ihan oikeista hiutaleista ja hyvin se uppoaa. :) kalaan poika reagoi sen verran että pidän taukoa nyt sen kokeilussa jonkun aikaa. Oon ite kala allergikko ja näköjään se tätäkin poikaa ahistaa, ihan niinku isoveljeäänki.
 
Meillä oli luumusose ja naudanliha mitkä selkeesti oli allergisoivia tässä vaiheeessa. Kasvisoseet menee kyl hyvin mutta oisnkiva saada menemään omia kerättyjä marjojaki puuron kanssa kun aina vaan piltin kanssa puuroa.

Sormiruokailua ei täällä vielä hokasta. Kyllä niitä palasia tutkitaan kädellä mutta suuhun ei vielä mitään mene. Miten ootte saanu muksun innostumaan ja aloittamaan sormiruokailun?
 
Mää oon ollu vähän laiska tossa sormiruokailun alottamisessa... :sad001 se mitä meillä annetaan syödä ite ni on maissinaksut ja riisikakut.. noo näilläkin tietenki alkuun pääsee, mutta tarkoitus vähän myöhemmin antaa vihannesten paloja yms. :)
 
Mä oon antanut siirille ruisleipää, maissi naksuja, höyrytettyjä/kypsiä vihanneksia ja hedelmiä, vie kyllä suuhun mutta jos saa palasen suuhun niin alkaa hyvin nopsaan kakomaan... on siis edelleen aikamoinen sihtikurkku mutta jospa se totuttelulla menis:) meillä on alettu jo maistelee ns vaihtoehto prodet, tänään maisteltiin linssejä... noh ei kyl mikään hitti menestyjä mut kyllä söi suht hyvin:p ennenku joku repii verkkarinsa niin ollaan kaikki ruokaisia kyllä! Kasvis ruokia siis n 4xvko, ihan niinku kalaakin ja muut lihat sitten 6x vko:) jos joku nyt sit ihmettelee matikkaa niin meillä syödään tyyliin tämänpäivän päivällinen on huominen lounas...
niin ja toi puuro, ei kyl oo yhtään siirin juttu! Saa sekoittaa tosi paljon marjaa/hedelmää siihen sekaan että neidille kelpaa:/
 
Mutta äippä, toi on viisasta ni ei tartte tehdä ruokaa kun kerran päivässä. :) silti saa kaks lämmintä ateriaa. :)

Mää oon ihmetelly miten hyvin tää meidän kakkonen syö, kun maissinaksuistaki haukkaa palasia ja ei mee ku hetki ku se on syöty. Ja just tuo kaurapuuro menee ku vettä vaan, toki hedelmää tai marjaa seassa. :) ykkönen oksensi puurot ja sylki isommat palat ruuasta 1v asti pois, nyt alkanu jopa oppia kunnolla pureskelua kun tulee kohta 2v.
 
Hellu, mun mielestä kun lapsi tarvii sen 2 lämpöistä kotitekoista ruokaa joka päivä ja aamu/ilta/välipalat päälle:) ja oon niin laiska että en koko aikaa jaksaa olla ruokaa tekemässä, tekee sit ennemmin ison määrän josta riittää vähintään 2 ruoka kertaan:wink Siiri sit syö samaa kun me mut muokattuna vauvalle sopivaksi:p
 
Täällä syyää aika kattavasti kaikkea jo,välin tuntuu uppoovan liharuuat paremmin ja välin marjat ja hedelmät...puuroo aamusin,kaura on lemppari...:playful: tissillä on vieläkin,tosin oon koittanut pikkuhiljaa pois sen jättäää:dummy: kolmas hammaskin pilkottaa ja jotenkin liikkuu,aina kun katseen kääntää pois:hilarious:
 
Meillä tyttö jo reilu 7kk vanha mutta täysimetin 6kk ikään niin sillä kiva tietää mitkä teillä maistuu ku me ollaan vielä aika alussa maistelussa/kiinteiden syömisessä. Sormiruokaillen vaikuttais parhaiten maistuvan mutta äiskää jännittää. :confused:
 
Miten teillä onnistuuu hörppyytys tai nokkamukiin mallaaminen? Täällä välillä osattii hörpätä mukista mutta nyt ei sitäkään suostuta tekemään eikä nokkamukikaan miellytä. Päätä kääntää heti pois kun yrittää ruokailun jälkeen suuta huuhtoa hörppyyttämällä mukista tai nokkamukista. Onko keinoja kuinka saada vauva hyväksymään mukia?
 
Heippa taas pitkätä aikaa! :)

Täällä kanssa mentiin koko 6kk täysimetyksellä ja nyt ollaan pari viikkoa soseita maisteltu.
Parhaiten on uponnut maissi,kesäkurpitsa ja bataattisoseet. Ja kaikki hedelmäsoseet on kelvannut, mitä ollaan maistettu.
Huomenna lähtee testiin tänään tehty palsternakka ja huomenna teen parsakaalia :)

Ekana testattiin perunaa ja sehän oli pojan mielestä kamalaa! Yökki ja oksenti :grin

Oon ite tehnyt kasvissoseet ja hedelmät on melkeempä kaupan purkkitavaraa. Toki katon ettei niihinkään ole lisätty sokeria.
 
Takaisin
Top