Vauvan kasvu ja kehitys

Mää oon ny tehny vastoin kaikkia sääntöjä ja antanu tytön istua mun sylissä, niin et nojaa aika reilusti eteenpäin mun käteen. Tuo tyttö ei vaan viihy makuultaan enään eikä edes takakenos vaan koko aika nostaa päätään ja pyrkii istumaan, huutoha siitä tulee jos ei pääse istuun
 
Mää oon ny tehny vastoin kaikkia sääntöjä ja antanu tytön istua mun sylissä, niin et nojaa aika reilusti eteenpäin mun käteen. Tuo tyttö ei vaan viihy makuultaan enään eikä edes takakenos vaan koko aika nostaa päätään ja pyrkii istumaan, huutoha siitä tulee jos ei pääse istuun
Mulle sanottiin et mikäli itte kampeaa istumaan niin voi pitää sylissä istumassa niin että nojaa sylissä pitäjän vatsaan ettei nyt ihan istualteen oo.. Mutta en tiiä onks toi eteenpäin kallistus iha yhtä hyvä
 
Ku Anni ei oikeen suostu istuun sillee et nojais mun vatsaa vasten, mut jos annan nojata mun kättä vasten ni sitte on tyytyväinen. Ja hyvät lihakset tolla näyttää olevan ku pysyy nii terhakkaasti pystyssä. Toki yritän olla istuttamatta vielä jos vaan mahollista mut kyllä tulee pitkä kuukausi jos joudun oottaan sinne 4kk asti ku tyttö vasta täytti 3 kk..
 
Ootteko antanu/meinaatteko antaa vauvoille jotain vellejä? Neuvolassa ei puhuttu mitään, mutta monet kaverit on ainakin alottanu antaa iltavellejä jo 3kk jälkeen. Mut luin myös et se olis ravintoarvoiltaan sama ku maito ni onko mitään hyötyä? Tai meillä nyt herätään muutenkin vaan kerran yöllä syömään ni nyt siitä tarvii vähentää:D tuntuu vaan ettei maitoa mee niin paljoa, et mietin josko velli maistuis ja poika kasvais.
 
Ootteko antanu/meinaatteko antaa vauvoille jotain vellejä? Neuvolassa ei puhuttu mitään, mutta monet kaverit on ainakin alottanu antaa iltavellejä jo 3kk jälkeen. Mut luin myös et se olis ravintoarvoiltaan sama ku maito ni onko mitään hyötyä? Tai meillä nyt herätään muutenkin vaan kerran yöllä syömään ni nyt siitä tarvii vähentää:D tuntuu vaan ettei maitoa mee niin paljoa, et mietin josko velli maistuis ja poika kasvais.
Vellejä vissii jos tuntuu et jää nälkäseks mut ei kuulemma kannata jos imettää
 
Aattelisin et ennemmin puuroo ku velliä. Vellejä ei kait nykyään enään suositella koska tosiaan on sama ko antais maitoo
 
Minäkin panikoin ton painon kanssa ja neuvolasta saivat mut ihan sekasin ton imettämisen kanssa. Syntyessään 2900g ja 3kk. 4800g. Pullosta piti antaa pumppaamaani lisämaitoo, mutta nyt kun ollaan oltu reissussa viikon verran niin ollaan vallan mainiosti pärjätty pelkällä rintamaidolla. Sain vähän hermolomaa täälä mummilassa kun isommilla tyttöilläkin on enemmän puuhailtavaa. Korvatulehduksesta huolimatta tyttö syö hyvin ja maitoa tulee :)
 
Kysyin lastenlääkäriltä, kun ei minunkaan poikani enää suostu olemaan takakenossa tai nojailemaan, ja hän sanoi, että istuminen sylissä on ok, kunhan alaselkä on pyöreä eikä notkolla ja aikuinen tukee istumista.
 
Meillä syntyessä 2670g ja 3kk 5330g, ens viikolla jo 4kk lääkäri! Oon kyllä huomannu et hellepäivinä uppoo maito paljon huonommin, tänään ku on ollu viileempää ni kevyesti ainakin 200ml enemmän ku eilen. :eek: stressiäiti täällä :D
 
meillä kyllä tissitellään hellepäivinä enemmän. Mut äidinmaitohan muuttuu tarpeen mukaan, eli kuumalla on äidinmaito vetisempää... :)
Korvikelapsillehan voi antaa myös pieniä määriä vettä päivällä, jos tuntuu, et vauva tarvii... :)
 
Mulle neuvolan täti tänään sano, että voi koittaa myös tissilapselle antaa vähä vettä, jos tuntuu, että se roikkuu helteellä koko ajan tissillä.
 
Meillä tyttö syntyessään 2470g ja 44cm, viikot 34+2... käsky aloittaa soseet kolmen kuukauden iässä ja oikeastaan täysin kiinteillä puolen vuoden iässä. Syy siinä, että pienipainoisilla ja keskosilla rautavarastot huonot. Kiinteillä nämä saadaan paremmaksi. Meillä rautalisä menossa puolivuotiaaksi ja myös monilla täysiaikaisilla, mutta pienipainoisilla rauta jopa vuoden ikään asti ilman kiinteitä. Nämä ohjeet vaihtelevat suuresti sairaanhoitopiireittäin, mitä en itse ymmärrä..

Ei kyllä kukaan mulle ohjeistanut tuommoista. Ja viimeks neuvolassa sanottiin että jatka vaan omalla maidolla, mutta jos 5kk nlassa paino vielä laskussa käyrillä niin alotella kiinteitä. No, maistelut on jo aloitettu kun ikää 4,5kk kun tyttö on itse niin kiinnostunut hommasta :)
Siskon tyttö syntyi 38+4 2150 painoisena ja sen kohdalla mennään keskosohjelman mukaisesti, eli rautatipat 2vkon iässä ja kiinteät 3kk. Ja samassa sairaalassa syntynyt..
 
Meidänkin poika pönkeää sylissä ja sitterissä ollessaan eteenpäin eikä suostu nojaamaan päätä alas. Ei tullut mieleenkään ettei niin saisi pitää! Olin vaan ajatellut, että jos lapsi itse hakee asentonsa, niin se on ihan ok.
 
Mää en oo vielä uskaltanu alottaa d-vitamiinii Annille.. kahet eri tipat oon kokeillu eikä kumpikaan sopinu. Jekovit oksennutti ja öljypohjaset aiheutti mahavaivoja vaikka annettiin vasn yks suihkaus/pv..
Kaippa nuo kerkii myöhemminki alottaa..
 
Mää en oo vielä uskaltanu alottaa d-vitamiinii Annille.. kahet eri tipat oon kokeillu eikä kumpikaan sopinu. Jekovit oksennutti ja öljypohjaset aiheutti mahavaivoja vaikka annettiin vasn yks suihkaus/pv..
Kaippa nuo kerkii myöhemminki alottaa..
Ootko kokeillu noita tuubissa olevia rela dropseja? :)
 
Juu oon muute niitäki kokeillu sillon ku laitokselta lähettiin eikä passannu nekään
 
Noita relatippoja meil on mut pullomuodossa. Voin kokeilla uuestaan niitä. Tos pari viikkoo sitte kokeilin sitä suihketta ni alko het kauheet iltahuudot :eek:
 
Takaisin
Top