Vauvan kasvu ja kehitys

mamssi

Näppärä viestien naputtelija
Tässä mietin että onko teidän vauvat aloittaneet jo hymyilyn? Meillä on hymyilty äitille jo eilen ja tänään ensimmäisiä kertoja :happy:. Mä olen niin myyty!! Tästä lähtien ollaan vaan pelkkää hymyä kotona ja poskilihakset saa treeniä kun yrittää saada niitä hymyjä tytöstä irtoomaan :grin. Meidän rakas siis 5vkoa ja 3 päivää vanha.
 
Koskakohan mein keskoseselta voi odottaa hymyjä mitkä ei oo tahdosta riippumattomia "ilmavaiva hymyjä" :) kuulemma ei ihan samaan tahtiin noita juttuja voi odottaa kun täysaikaiselta vauvalta :) mutta on noikin hymyt ihan super söpöjä :Heartred
 
Eka hymy tuli muutama pv sitte, eka mulle ja seuraavana päivänä hymyiltiin isin lässytykselle :) tyttö nyt 3 vko 3 pv
 
Unissaan on hymyilty muutamia kertoja ja voi, että ku ootan niitä oikeita hymyjä! Meiän tyttö 2 vko :)
 
Poika täytti lauantaina 3 viikkoa. Silloin tällöin hymyillään ja kielen tuuppasi matkien ulos ekan kerran 8 vuorokauden iässä ja nyt hän on jo ihan haka siinä. :D Pään pitää jo hyvin pystyssä ja on muutenkin hurjan nopea kehittymään. :)
 
Meillä eka hymy tuli jo 10pv vanhana. Oltiin vielä sattumalta neuvolassa just sillon, ni neuvolan tätiki näki hymyn :) Päätäki on kannatellu jo muutamaan otteeseen vähä pitempiä aikoja ja tyttö on nyt 2vk 4pv.
 
Meillä tuli ensimmäinen korvatulehdus nyt 2 1/2 kk. Kovat lääkkeet noin pienelle. Ei sitä kyll mistään varmaks osannu sanoo, mutta itkuisempi oli ja tissillä olo oli vaikeaa ja syöminen ylipäätään. Käsiä huitoi pään vieressä ja siitä sitten ajattelinkin että kokeillaan viedä näytille. Alkupäivinä ajattelin että kyse on vatsavaivoista ja hommasin cuplatonia. Seuraavan päivän ajattelin että jes toimii, se olikin mahavaivaa, mutta sitten seuraavat päivät olikin taas samaa vääntelyä ja itkua. Het on vakuutuksetkin tullut tarpeeseen.
 
Meijän tyttö nauro eilen :grin ihanaa kyherrystä. Tais olla itekin hieman hämmästynyt että tuliko tuo ääni minusta. Lattialla myös alkanut äheltää itseään sivuttain ja siitä kohta ympäri varmaan menossa kun hetken aikaa saa tasapainoilla. Meil on muutkin menny 3 ja puol kk. ikäsenä ympäri joten odotellen.
 
Onko täällä muita, joitten pitäis aloittaa kiinteät 3 kk:n iässä? Meidän poika syntyi pienipainoisena (rv 38+1/2,490 kg/47 cm.) Jo synnärillä sanoivat, että kiinteät pitäisi aloittaa 3 kk iässä ja nyt ois tullut se aika. Toisaalta tuntuu aika hurjalta aloittaa, mut en kyllä halua että pojan kasvukaan hidastuisi tms. Vaikkakin hyvin on tähän asti kasvanut pelkällä rintamaidolla, niin lääkäri totesi että on hyvä saada vielä sen lisäksi ravinteita enemmän, jotta lähtee hyvään kasvuun.
 
Onko täällä muita, joitten pitäis aloittaa kiinteät 3 kk:n iässä? Meidän poika syntyi pienipainoisena (rv 38+1/2,490 kg/47 cm.) Jo synnärillä sanoivat, että kiinteät pitäisi aloittaa 3 kk iässä ja nyt ois tullut se aika. Toisaalta tuntuu aika hurjalta aloittaa, mut en kyllä halua että pojan kasvukaan hidastuisi tms. Vaikkakin hyvin on tähän asti kasvanut pelkällä rintamaidolla, niin lääkäri totesi että on hyvä saada vielä sen lisäksi ravinteita enemmän, jotta lähtee hyvään kasvuun.
Meillä syntyi 2kk ennen aikojaan ja sanottiin että 3-4kk alotetaan kiinteät keskosilla joten sitä odotellessa. Eikös jossain ohjeisteta jo täysaikaisillakin aloittamaan kiinteät 4kk? :)
 
Muokattu viimeksi:
Täysaikasilla kiinteiden aloitus 4-6kk. :)
Meillä ois tarkoitus täysimettää tonne 6kk ikään, jos vaan maito riittää ja tyttö ei ala kiinnostuun sormiruokailusta sitä ennen.
 
Mun ystävä just kertoi, että hänen molemmat lapset ovat olleet pienikasvuisia ja siksi heille suositeltiin lisämaitoa. Joku vanhempi neuvolan täti oli kuitenkin sanonut, että maalaisjärkeä saa käyttää: annatko mieluummin teollista korvikemaitoa vai itsetehtyä sosetta suomalaisista kasviksista. Ei tarvinut epäröidä kiinteiden aloittamista sen jälkeen.
 
Mä olen aloittanut molemmilla tytöillä kiinteät 4kk iässä eivätkä ole keskosia. Nyt en tosiaan osaa sanoa haluanko aloittaa kiinteitä ihan vielä kk. päästä kun imetys sujuu niin hyvin. Riippuu paljon siitäkin meinaako tyttö tehä hampaita jo kk päästä niinkuin isosiskotkin tekivät :woot: auts outs!
 
Onko täällä muita, joitten pitäis aloittaa kiinteät 3 kk:n iässä? Meidän poika syntyi pienipainoisena (rv 38+1/2,490 kg/47 cm.) Jo synnärillä sanoivat, että kiinteät pitäisi aloittaa 3 kk iässä ja nyt ois tullut se aika. Toisaalta tuntuu aika hurjalta aloittaa, mut en kyllä halua että pojan kasvukaan hidastuisi tms. Vaikkakin hyvin on tähän asti kasvanut pelkällä rintamaidolla, niin lääkäri totesi että on hyvä saada vielä sen lisäksi ravinteita enemmän, jotta lähtee hyvään kasvuun.

Tammikuisista huutelen, anteeksi tunkeilu :D mutta siis ei ainakaan meidän tytölle oo alotettu eikä (vielä) kehotustakaan tullut kiinteistä. Syntyi siis 38+2 ja 2458g ja 44cm.. Hyvin kasvanu tissillä ja launtaina 4kk ikää. Ja aloitan kiinteät vasta kun oma maito ei enää pelkästään riitä. Toki maanantaina neuvolassa saattavat sanoa asiasta. Mut pidän pääni jos edelleen hyvin kasvanut :)
 
Onpa jännä ettei oo teillä edes kehotusta tullut, kun meille tosiaan jo synnärillä siitä sanottiin! :eek: Hyvin on meidänkin poika kasvanut, mutta silti lisäravinnoks alotettiin soseet.
 
Sitä iteki ihmetelly, mut meillä vanhempi terkka (jää kuun lopussa eläkkeelle) ja mulla kolmas lapsi niin en tiiä onko vaikutusta. :) mut luulen et seuraavalla käynnillä tulee asiaa kiinteistä ihan iänkin puolesta.
 
Tammikuisista huutelen, anteeksi tunkeilu :D mutta siis ei ainakaan meidän tytölle oo alotettu eikä (vielä) kehotustakaan tullut kiinteistä. Syntyi siis 38+2 ja 2458g ja 44cm.. Hyvin kasvanu tissillä ja launtaina 4kk ikää. Ja aloitan kiinteät vasta kun oma maito ei enää pelkästään riitä. Toki maanantaina neuvolassa saattavat sanoa asiasta. Mut pidän pääni jos edelleen hyvin kasvanut :)

Meillä tyttö syntyessään 2470g ja 44cm, viikot 34+2... käsky aloittaa soseet kolmen kuukauden iässä ja oikeastaan täysin kiinteillä puolen vuoden iässä. Syy siinä, että pienipainoisilla ja keskosilla rautavarastot huonot. Kiinteillä nämä saadaan paremmaksi. Meillä rautalisä menossa puolivuotiaaksi ja myös monilla täysiaikaisilla, mutta pienipainoisilla rauta jopa vuoden ikään asti ilman kiinteitä. Nämä ohjeet vaihtelevat suuresti sairaanhoitopiireittäin, mitä en itse ymmärrä..
 
Meki varmaan alotellaan maisteleen soseita täs pikkuhiljaa. Ja viimestään 4kk iässä varmaan pitääki jo alotella ku ei taho tuo paino oikein nousta. Vaikka samanlainen riuku minäki oon vauvana ja lapsena ollu (nyt taas paino nousee liianki helposti..) Meirän likalla nyt siis ikää 3kk, syntymäpaino 4400g ja nyt neuvolas paino 5770g. Tyttö saa kyllä riittävästi maitoa, mut ilmeisesti kuluttaa niin paljon ku aivan touhuilee kaikkee. Vaikka nyt oonki alkanu epäilemään että saako kuitenkaan riittävästi maitoa (kiitos neuvolalle...)
Likka kyllä kovasti jo seurailee ku me syyään, jää lelutki sivuun siinä :) ja täytyy sanoo et mielenkiinnolla oottelen soseiden maistelua!
 
Mäkin oon ollu pikkunen vauvana. Aamu ei siinä suhteessa ainakaan oo tullu muhun, ku paino jo 3kk iässä saman verran ku mä 5kk iässä. Ja mä olin kuitenkin syntyessäni yli kilon painavampi. :D
 
Takaisin
Top