Vauvan iho

Kortisonikuurien välissä kannattaa kokeilla semmoista kuin Bebanthen antiexem, semmonen violetti tuubi. Näitä voi olla muitakin vastaavia ja tuo tuubi on aika pieni, ettei varmaan ole kovin edukasta käyttää sitä isoilla alueilla mutta esim. poskiin voisi olla hyvä. Esikoisella oli vauvana posket aika pahassa kuosissa ja tuo auttoi melkein kortisonia paremmin. En laittanut kuin tuota ja vähensin rasvausta niin posket parani. Meillä rasvaus tukki huokosia tms. niin iho ei päässyt kunnolla paranemaan poskista. Mitään syytä noihin poskiin ei löytynyt, vieläkin etenkin talviaikaan on jaloissa kuivia länttejä ja posket tahtoo myös kuivaa (osittain varmasti ulkoviimasta johtuvaa) mutta kesällä ei mitään. Ei kutia kuitenkaan. Mikälie talviatoopikko. Kuopuksellakin on noita kuivia kohtia mutta posket on pysyneet tosi hyvässä kunnossa :)
 
Pitääkin kokeilla Aamutähti tuota mainitsemaasi tuubia. Mä pidin tässä hetken rasvaustauon kun musta tuntui että ei tapahtunut edistystä perusvoiteilla. Ja itselläkin joskus iho hyötyy kun ei rasvaa koko ajan.

Pojan iho kuivui kyllä kovasti kun ei rasvannut, mutta ihottumat eivät kyllä pahentuneet ollenkaan. Eivät kyllä parantuneetkaan. Nyt aloitin taas kortisonikuurin, mutta tulis jo se kesä ja aurinko!!!
 
Mä oon myös miettinyt tuota että tukkiikohan runsas rasvaus helposti ihohuokosia... Perusvoiteetkin sisältävät kaikenlaisia kemikaaleja ja mineraaliöljyä. Meillä posket taas kolmen päivän jälkeen ihottumalla, onneksi läntit ovat kyllä pienentyneet siitä mitä alussa oli kun ihottuma alkoi. Nyt poskien ihottuma alkaa aina poskien alaosasta, ensin alkaa punoitus ja sitten nousee näppyjä jotka alkavat nopeasti vuotaa kudosnestettä. Mä luulen kans että kuolat ja puklut ärsyttää poskien ihoa vaikka ne kuinka koittaa pyyhkiä pois. Se pyyhkiminenkin ärsyttää varmasti vaikka sen tosi varovasti yrittää tehdä. Suunympärys kuivaa ja punoittaa siis täälläkin.

Eilen pojulle tuli silmien alle tosi kutiavaa ja kuivaa punoitusta! Luulen että oli kuolaisilla käsillä hieronut silmiä ja siitä tuli tuollainen reaktio. Tänään ei juuri mitään enää näkyvissä. Silmänympärys ja luomet on tosiaan hirmu kuivat välillä, mutta kun ei niihin saa mitään rasvaa laitettua. Ja yläselkä, huoh. Sinne on ilmestynyt punaista pientä röhelöä, näytti aluksi hikinäpyiltä mutta nyt on alkanut enemmän kuivua joten ihottumaahan se luultavasti on. Onneksi on maanantaina lääkäriaika. Alkaa olla kohta vähän epätoivoinen olo kun tuntuu että ihottuma vaan leviää vaikka mitä tekisi.

Apteekista muuten suosittelivat Avenen cicalfate repair -nimistä voidetta. Voi kuulemma käyttää ihan vauvoillekin ja myös kasvoille. Täytyy varmaan tänään puteli käydä ostamassa, pakkohan se on kokeilla jos jokin rasva edes tepsisi.
 
Tuo Avenen voide tehoaa meillä ainakin poskiin! :) Kolme kertaa ehditty laittaa ja posket ovat huomattavasti rauhoittuneet, näppylät ja punoitus lähes hävinneet!
 
Tulin ihan vain täältä laidalta huutelemaan, että teettekö normaaleja vesikylpyjä ja kuinka usein? Olen nyt huomannut, että kun olen kylvettänyt vähän useammin, tytön nilkkoihin ilmestyneet kuivat läntit ovat selvästi pahentuneet. Kokeilen nyt ensin laittaa niihin Bepanthenia...

Valitettavasti näyttää, että tyttö on perinyt minulta kuivuuteen taipuvaisen ihon. Ja että vesi on juurikin se pahin vihollinen. :sad001 Ja tyttö niin tykkää kylpeä ja polskutella.
 
Me ei olla kylvetetty vedessä nyt kuin kerran viikossa. Välissä toki pestään pyllyä vedellä ja tarvittaessa kosteuspyyhkeillä pyyhitään muksua puhtaaksi. Vähän helpottanut ihon kuivuus kun harvennettavaan pesuja, mutta eipä tuo mikään sileäihoinen ole vieläkään. Jospa auttaisi kun tulee kunnolla kevät niin ilma on ihoystävällisempi.
 
Kerran viikkoon täälläkin kylvetään. Pyyhin kostealla vanulapulla päivittäin suun seudun, joskus pariinkin otteeseen. Aiemmin pyyhin myös taipeet mutteivat enää niin haudu niin en koe sitä tarpeelliseksi. Alapää pestään päivittäin, tuli kakkaa tai ei. Meillä kans tykättäisiin polskutella useammin mutta iho kyllä kuivaa huomattavasti enemmän silloin, jospa sitten kesällä tilanne olisi parempi ja päästäisiin useammin räpiköimään :)
 
Heeii, jos lapsi raapii öisin eikä tumput pysy kädessä niin kannattaa ommella jonkun bodyn/yökkärin hihansuut kiinni. Näin mä tein. :)
 
Me suihkutetaan pikaisesti päivittäin. Rasvaa menee aamuin illoin joten vanhat rasvat on pestävä pois joka päivä. Mutta ihan siis pelkällä vedellä nopeasti suihkussa huuhdellaan. Voisihan sitä koittaa harventaa suihkuja mutta ainakin ihottumakohdat olisi pakko puhdistaa hyvin joka päivä.
 
Tuo bodyn hihansuiden ompeleminen on hyvä idea! Pitää kokeilla sitä, kiitos vinkistä Sultti :happy:.

Me ollaan kylvetty 2 kertaa viikossa ja heti kylvyn jälkeen rasvattu pyyhekuiva iho kauttaaltaan paksulti rasvalla. Sitten poika on saanut ottaa hieman ilmakylpyä siinä samalla. Me saatiin neuvolasta Orionin ohjelehtinen atooppisen ihon hoidosta. Sen mukaan atoopikon pesemistä ei pitäisi ilmeisestikään rajoittaa, vaan jatkaa normaalisti ja muistaa vaan rasvata heti iho huolella, jotta kosteus ei pääse haihtumaan. Myös rasvan pitäisi parhaiten imeytyä pyyhekuivaan ihoon. Pesu on ohjeen mukaan tärkeää myös infektioiden välttämisen vuoksi.

Uskoisin kuitenkin, että kokeilemalla löytyy kullekin paras hoitotapa. Jos iho ei ole mitenkään rikki, ei pesukaan liene välttämätöntä, jos se tuntuu kuivattavan. Meillä iho on niin raapaleilla jatkuvasti, että pesu tulee tarpeeseen. Yksi infektio meillä jo oli, joten sen jälkeen on tuo puhtaanapito otettu vakavasti.

Meillä iho saattaa näyttää päällisin puolin ihan hyvältä, mutta selvästi se kuitenkin kutisee, kun poika sitä niin raapii. Pitänee varata uusi aika ihotautilääkärille, jos tuo uusi rasva ei tuo tilanteeseen parannusta o_O.

Tsemppiä kaikille iho-ongelmien hoitoon, toivottavasti kesä tuo helpotusta!
 
Ollaan nyt minun kotikulmilla ja käytiin pojan kanssa ihotautilääkärillä, joka on yleisesti kuuluisa taidoistaan. Niin vaan määräsi oikeat rasvat pojan atooppiseen ihottumaan ja ne ovat jo kolmen rasvauksen jälkeen parantuneet noin 75%. Siis ihan uskomatonta!! Olen täällä maalla kun meillä vesi tulee omasta kaivosta ja on selkeästi tavallista vesijohtovettä pehmeämpää kylvettänyt pojan joka ilta. Kotona kylvetän hänet vain pari kertaa viikossa. Aiotaan palata vauvauintiin kunhan on ostettu kokouimapuku pojalle.
 
Oli pakko tulla hehkuttaan! Mulla on itsellä ollut iho yhdestä kohtaa niin kuiva, että on aivan rikki, eikä meinaa parantua.. Oon tänään laittanut siihen kaksi kertaa Dermosilin Extra-voidetta ja woooou! :D Ihan ku eri käsi! Kuulin ystävältä, että on käyttänyt tuota poikansa atooppiselle iholle jo monta vuotta, ihan pienestä pitäen ja päätin testata, onneksi! :)
 
Apuva! Pojalla ollu nilkoissa kuivaa ihottumaa mut nyt on menny iho jo rikki. Onko muilla käyny näin ja mitähän on neuvottu tekemään? Hydrocortisonia vai jotain muuta? Netistä luin että haavaumat ei ole este hydrocortisoni hoidolle vaan pikemminkin aihe.
 
Joo sibicort taitaa olla rikkoutuneelle iholle hyvä.
 
Pojan oli jo paljon parempi tanaan vaikka vaihtelee paivittain. Nyt kun taallaa oli hellepaiva niin paikkareilta tullessa pojan kaula oli tosi punainen ja artynyt. Kaytiin autolla moikkaa kavereita ja ajon aikana poika oli raapinut kaulansa verille. ilmojen pitaisi taas viilentya ja toivottavasti iho paranee.
 
Voi itkuuuuuuuu... Just huomasin että poitsulla on noiden auki olevien nilkkojen lisäks vielä toinen polvitaive auki. :sad001 Eilen en saanu aikaa lekuriin ja tänään sama juttu. Huomenna on pakko päästä näyttämään noita!
 
Toivottavasti sultti pääsette sinne lääkäriin! Alunperin olin sitä mieltä, ettei tosiaan oteta vauvalle vakuutusta kun en haluaisi tukea sitä suuntausta, että kaikki ketkä vaan voi menee yksityiselle ja ovat vakuutusyhtiöiden armoilla. Mut just nuo hetket kun lääkärille pitää oikeasti päästä, ovat niitä kun siitä vakuutuksesta iloitsee. Tai siis se toimii ainakin pk seudulla, mutta toki senkin tietää, että jokapaikassa ei vaan ole sitä lääkäriä noin vaan edes yksityiseltä kun hakee.
 
Voi kurjuus sultti :sad001 Mutta meilläkin on välillä ollut iho tosi huonossa kunnossa ja sitten taas yhtäkkiä ihan hyvä. Kuiva kuin korppu iho on kyllä koko ajan.

Joo meille oli päivän selvää että vakuutus otetaan ja luojan kiitos se on! On maksanut itsensä jo usean vuoden edestä takaisin vaikka olemme käyttäneet myös julkisia palveluita.
 
Takaisin
Top