Vauvan huolto

Meillä on auttanut pepun punotukseen sinkkivoide ja ilmakylvyt. Nivusiin oon laittanu talkkia ja joka vaipanvaihtokerralla pyyhin pois ja tarvittaessa uutta tilalle. Karstaa on päässä edelleen jonkin verran. Poika on oppinut raapiin päätään! Rapsuttelee sellasta yhtä kohtaa joka onkin vähä tulehtuneen näköinen. Neuvolassa neuvottiin laittaa siihen Bebanthenia ja jos ei auta niin mietoo kortisonivoidetta. Mutta millä sen rapsutuksen saa kuriin?? Se on muuttunut ihan sellaseks refleksinomaiseksi aina imettäessä. En anna rapsuttaa päätä niin sormet kuopsuttaa sit sitä mikä kohdalla sattuu olemaan. Mun kylkee, kättä, rintaa jne.
 
Meillä on kans raapimista. Pää on täynnä verinaarmuja. Liittyy kai väsymykseen. Yritän estää raapimista, mutta ei aina onnistu. Mulla on itellä muutama palkeenkieli käsivarressa, kun jotain on pakko raapsutta.
 
Meillä kans tyttö välillä yltyy raapimaan itseään. Aika tiukka pumpput käteen linjaus meillä, sillä se on aika sellaista kausittaista.
 
Meillä taisi päästä tuo kova pakkanen kuivattamaan palleron naaman ihan karstalle. Laitoin siihen sitä lansinohia, mitä lanoliinia se nyt sit onkaan. Kivasti parani parissa päivässä.

Mites muilla onnistuu kynsien leikkuu nykyään. Meillä tehtävä on aivan mahdoton, huoh. Toi meidän jätkä on ruvennut kiukuttelemaan jos sille yrittää antaa jotain jota se ei halua, niin hirvee raivo päällä lyö ja huitoo sitä pois. Sitä se nyt sit tekee kynsisaksille. Eikä se tykkää myöskään siitä kiinnipitämisestä. Nukkuessa ei pysty leikkaamaan, enkä haluaisikaan lähteä siihen rumbaan.
 
Meillä kynsien huolto on aika haasteellista. Ehkä oma vika, kun en ole joka ilta jaksanut rutiininomaisesti tutkia kynsiä. Leikkaan, kun näyttävät liian pitkiltä tai lohjenneilta. Täytyy aina keksiä joku yllättävä ääni, jota neiti jää ihmettelemään niin, että saan leikattua. Yleensä vihellän niin matalalta kuin pystyn ja tämä jähmettyy ihmettelemään. Varpaankynnet onkin haastavammat. Hirveä potkuvoima tällä jaloissa. Ei tarvi miettiä, miksi äiti on mustelmilla. Yleensä mies tulee pitämään jaloista kiinni. On yritetty odottaa otollista hetkeä sen sijaan että väkisin leikataan ja tehdään toimenpiteestä vastenmielinen. Pitäisi varmaan treenata useammin näitä juttuja. Tuntuu vaan siltä, että Lilliputilla on ihan oma tahto, ja jos jokin asia ei miellytä, sen kyllä huomaa... onneksi nenän ja korvien puhdistus sujuu yleensä ongelmitta. Nykyään inhoaa tosin sitä, että laitetaan selinmakuulle, ja saa usein hetkellisen itkupotkuraivarin jo vaipanvaihdon yhteydessä. On tämä hoitaminen ollut oikeaa lomaa ja nyt ihan vapaata...
 
Meillä ei meinaa onnistua varpaankynsien leikkaus. Ilmeisesti se kutittaakin niin kiskoo jalkaa pois. Jokin aika sitten sormenkynsien leikkaus oli helppo homma, poika istui kiltisti sylissä ja seuras kun leikkasin. Nyt on pojalle tullut rutkasti omaa tahtoa ja sen kyllä ilmaisee jos tehdään jotain mitä hän ei halua!

Meillä saa kans hirveet porkuraivarit kun laittaa selälleen. Hoitopöytä on ollut kammotus jo pitemmän aikaa mutta sitkeesti mä sitä oon vaan käyttänyt. Tänään vaihoin iltavaipan sängyssä niin poika vaan kikatteli...just. No mieluummin näin päin kuin ne raivoomiset.

Meillä muuten pelkää edelleen kylpemistä. En tiedä millä siitä sais mukavamman tilanteen ettei tarvii pelätä.
 
Meillä kanssa pakkanen pääs kuivattaa posket ja nenun.Rasvannu oon aina kun muistaa.
Kynsien leikkuu meillä on yleensä tapahtunu nukkuessa,kun sillon ei potki tai nykäse kättä irti.Silloin tällöin kun makaa rauhallisesti sitterissä niin oon saattan leikata hereillä olessaan.
Hyvin voimakastahtoinen myös tämä neiti.Suuttuu kun ei menekkään asiat hänen mielestä oikealla tavalla ja sen kyllä kuulee ja näkee. Voi teiniaika,älä koskaan saavu....
 
Meillä kanssa toi kynsien leikkaaminen on tuskasta puuhaa. Sylissä oon aina leikannu mut nykyään kiemurtelee koko ajan ja koittaa ottaa saksii mun kädestä. Yleensä auttaa kun pistää vähän matkan päähän jonku lelun mitä saa katella ni rauhottuu hetkeksi syliin.

Tääl kans löytyy voimakas tahto, neitin palaa hermot heti jos ei asiat mee niinkun pitäs. Ja meilläkin on iha hirvee paikka tuo hoitopöytä, pelkästä sen näkemisestä alkaa huuto. Meil on joku tollane ikeasta ostettu mobile hoitopöydän päällä roikkumassa, sitä kun heiluttaa vähän niin tyttö rauhottuu ja saa vaihdettuu vaipan tai vaatteita.
 
Miten te uskallatte pitää vielä hoitopöydällä? Mä en ole enää pitkään aikaan hoitanut pöydällä. Kaikki tapahtuu lattialla, koska tällä neidillä on niin kova tarve kääntyä, kieriä ja nykyään ryömiä pois. Enhän mä pöydälle yksin jättäisi, mutta jos jotenkin pääsisi vahingossa putoamaan, niin en ikinä antaisi itselleni anteeksi. Välillä oon imettänytkin lattialla, jos näyttää siltä, että neiti vetäsee maitounet. Onneksi on pehmeä matto ja lattialämmitys.
 
Meillä mies ei osaa hoitaa lasta sylissä. Mä en ole käyttänyt hoitopöytää moneen kuukauteen, teen kaiken sylissä, mutta mies laittaa hoitopöydälle tai sohvalle/lattialle. Viikon ajan pallero on saanut raivarit selälleen laittamisesta ja se yrittää kääntyä jo siinä vaiheessa kun on vasta aikeissa laittaa makuulleen.
 
Meillä on tullu stoppi hampaiden harjaukselle!?! Nyt flunssan takia menee het hermo jos yrittää koskee nenään tai korviin, hirvee raivo. Väkisin ollaan jouduttu laittaa keittosuola suihketta ja yritetty niistää...rassukka:spitoutdummy: sormien kynnet saa hyvin leikattua, varpaat toooosi haastavat...
 
Meillä ei oo yrittänyt kääntyä hoitopöydällä kuin joskus monta kk sitten niin hyvin on uskaltanut vielä sitä käyttää. Ja tietenkin oon koko ajan niin lähellä ettei pääse siinä kieppumaan vahingossakaan.
 
Mä oon kanssa ihan hyvin uskaltanut käyttää hoitopöytää kun itse olen niin lähellä ettei pääse putoomaan tai mitään edes vahingossa. Muuten toi ei pysy hetkeekään paikallaan mut hoitopöydällä ei oo pahemmin yrittänyt kääntyä tai mitään, yleensä annan jotain käteen mitä siinä saa ihmetellä.
 
Meillä ei oo voinu hoitopöytää käyttää moneen kuukauteen,likka on niin eläväinen et on salamana mahallaa ja kontallaa tai istumassa,jos pääsee otteesta. Lattialla käy kaikki hoitotoimenpiteet.
Typerä kysymys,mutta voiko vauvan kuola aiheuttaa ns ihottumaa/kuivaa ja punoittavaa ihoalueita leuan alueelle?Meil on nyt viikon verran ollu sellanen läiskä leuassa,ei kutise mut punoittaa ja kuiva,vaikka sitä rasvaa.
Säärissä myös kuivat alueet joita rasvannu päivittäin,mut sinnikkäästi on ja pysyy. Samoin myös kyynärpäät,ei siis taipeet vaan siitä sivusta. Turhauttaa itteä. Ehkä muuttuu samanlaiseks kun isännän iho,jolla kanssa tollasia kuivia ihoalueita jaloissa ja käsissä.
 
Kyllä kuola saa punoitusta tai jopa rohtumista aikaan. Meillä onneksi säästytty siltä. Nilkan ihottumakin on nyt pysynyt poissa, kun 8 kk kohdalla laitoin siihen kortisonia ja aina silloin tällöin laittanut iltaisin, jos perusrasva ei riitä. Katsotaan, miten iho reagoi pakkasiin. Nyt viisi päivää oltu kotona ja ensi viikoksi luvataan kai vieläkin kylmempää...

Tänään illalla oli taas oikein antoisa hoitohetki. Hampaita ei voi harjata, vaan harjaa täytyy pureskella. Harkitsen sellaisten sairaalaoissa käytettävien lepositeiden asentamista lattiaan. Sen verran hiki tulee, kun vaihtaa vaippaa... kyllähän pissavaipat voi vaihtaa vaikka vauva seisoisi tai venkoilisi, mutta en mä niitä ruskeita haluaisi niin poistaa.
 
Onko te muut antanu jo ksylitolipastilleja ruuan jälkeen, vai onko edes tarkoitus antaa? Mä annoin tänään kokeeksi yhden Herra Hakkaraisen ksylitolipillerin ja Pallero imeskeli sitä tosi kivasti.
En tiedä uskonko edes ksylitolin hyötyihin, mutta silti itekkin aina otan ruuan jälkeen purkan. Mä jostain kuulin useita vuosia sitten, että ksylitoli on hyvä silloin kun ei ole reikiä, mutta jos on jo reikiä, niin silloin se antaa hammaspeikoille suojan työskennellä siellä reijässä ksylitolikalvon alla. Kiille pysyy ehjänä ja hammas näyttää hyvältä, mutta reikä kasvaa ja kasvaa siellä hampaan sisällä. En siis osaa arvioida yhtään tämän teorian paikkansapitävyyttä.
 
Meillä ainakin hammaslääkärissä sanottiin että 1 v pitää alottaa ksylitolpastillit joka aterian jälkeen. Käskettiin kyllä alottaa varovasti esim 1/4 pastillilla ja seurata miten maha reagoi, koska voi tulla jotain masuvaivoja.

Me ei olla alotettu vielä pastilleja. Tai vastahan toi 4 päivää sitten täytti vuoden. Mutta mä itse saan ksylitolpastilleista vatsavaivoja niin epäilyttää suuresti antaa niitä siitä syystä meidän valmiiks masuvaivaiselle pojalle. Ostin kyllä jo Herra Hakkaraisia kaappiin.
 
Meitä neuvottiin myös käyttämään pastilleja. En ole taas muistanut antaa. Tuleehan niistä vähän vaivaa. Annoin tosi pieniä paloja joku aika sitten.
 
Meillä on jo toinen purkki hakkaraisia menossa :) alkuun annoin 1/4 pastillin mut nykysin saa jo ihan kokonaisen pastillin. Paljon kärsivällisemmin imeskelee ku äiti ja tykkää kyl :hilarious: ehkä 2-3 kertaa päivässä muistan antaa..
 
Takaisin
Top