Vauvan huolto

Tasse83

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun. Näistä ollut varmaan siellä täällä juttua, mutta jos täältä löytyisi tietoa keskitetysti.

Eli kynnet, iho, hiukset huoltoineen yms. tähän osastoon.


Onko teidän vauvoilla tukka tallessa? Meillä takaraivoon kulunut kalju läntti. Varmaan jatkuvasta pään kääntelystä selällään. Katsotaan, lähteekö tuo kaikki pehmonen vauvatukka. Meillä karstaa ollut jonkun verran. Olen sitä sitten varovasti harjaillut pois ja öljynnyt. Pesun olen useimmiten suorittanut ilman shampoota.

Lilliputin iho on myös kovin kuiva. Aqualania, Ceridalia ja välillä babyoilia laitettu iholle.

Eilen leikkasin ekaa kertaa kynnet tytön ollessa hereillä. En halua enää ottaa sitä riskiä, että herää lyhyiltä päiväuniltaan kesken leikkuun. Onko joku käyttänyt leikkaamiseen ihan tavallista kynsileikkuria? Tuntuu vähän kömpelöiltä nuo vauvojen kynsisakset.
 
Tukkaa ei meidän vauvalla ole kuin juuri nimeksi. Kalju takaraivo löytyy myös. Harjaus tuppaa unohtumaan, mutta ihme kyllä karstaa ei ihan hirveesti ole.

Kynsien leikkuu on aika räpeltämistä. Alkaa varmaan ikänäkö painaa kun tarvii tosi hyvät valot ja melkein jo suurennuslasin, että saa leikattua. Äitiyspakkauksen saksetkin valahtaa aina sormien juureen, jolloin leikkaaminen on mahdotonta. Ei tulis mieleenkään koittaa kynsileikkureita. Tuntuu että siinä ei näe jos vaikka silpasee samalla sormen päänkin irti, hui! Meillä ruvettiin leikkaamaan hereillä ollessa kynnet heti kun se refleksi heikkeni, ettei kädet puristu nyrkkiin niin tiukasti. Joskus saa leikattua kaikki kynnet kerralla ja joskus puoli kynttä ennen kun hermostus iskee.

Kylvyssä ei käytetä mitään kemikaaleja. Mielestäni ne on turhia, koska vauva ei todellakaan ole likainen ja saippuan tarpeessa. Meillä noi kaksi vanhinta alkoi käyttää samppoota tukan pesuun vasta koululaisina ja ihan puhtaat tukat sai pelkällä vedelläkin. Ihmiselläkin on kyky itsepuhdistautumiseen, jonka saa saippualla kyllä sitten turmeltua.

Iho meidän vauvalla on hyvä ja pehmoinen, ei tarvi rasvoja. Ainoa ongelma on makkaroiden välit, jotka hautuu. Tyypillä on käsivarsissakin niin syvä ura, että se on punoittava sieltä pohjalta. Ilmakylpyjä annetaan joka välissä. En ole mitään talkkia tai vastaavaa laittanut. Harkinnassa on kylläkin. Vauva pitäis talkittaa niskasta polviin.

Hampaita ruvetaan harjaamaan heti kun niitä suuhun ilmestyy. Aluksi se on varmaan harjan pureskelua, mutta eiköhän se harjaamiseksi muutu puolen vuoden sisään.
 
Mä koitin ennen leikata kynnet, kun vauva nukkui tai oli maitonirvanassa rinnalla. Päivisin ei nuku kovin sikeästi, eli heräsi aina ja rinnallakin menestys oli vaihtelevaa. Nyt tosiaan päätin eilen leikata, kun typy istuu sitterissä. Otin kädestä napakan otteen niinku koiran tassusta ja ihan hyvin meni. Oli kyllä rauhallinen hetkikin. Ylpeänä sitten esittelin miehelle lyhyitä kynsiä.

Vauvan naama on ollut tosi kuiva. Johtuu varmaan pulauttelusta ja kuolasta osittain ja osittain isän perintötekijöistä. Poskia siis olen joutunut rasvaamaan. Oon miettinyt, tuhoanko sen ihon tasapainon, kun joka ilta rasvaan. Meillä siis kasvopseu kostutetuilla vanulapuilla joka ilta ja sen jälkeen rasvaan... jos jää rasvaamatta, posket on jo seuraavana päivänä ihan rohtuneen näköset. Muuten rasvaan vaan kuivan tuntusia kohtia kylvyn jälkeen. Kylvyssä käydään pari kertaa viikossa. Useammin en uskalla kylvettää, ettei iho kuivu lisää.

Joka ilta käyn läpi myös kädet, joista löytyy aina aarteita. Korvantaustat meillä siistit. En tiedä, onko tän ikäsillä muutenkaan niiden kanssa enää ongelmaa. Leukojen välistä täytyy kanssa putsata kunnolla, vaikka harvemmin sinne on enää paljon mitään kertynyt. Ja mun henkilökohtainen suosikkini on varpaiden välit. Sinnekin kertyy jo sukkanöyhtää.

Onneksi typy kestää hyvin sorkkivaa äitiään ja lähinnä naureskelee, kun selostan mitä aarteita löydän.
 
Meillä rasvataan joka päivä kerran tai kaksi vartaloa, lähinnä jalat sitä kaipaa. Ne oli tosi kuivat, melkein suomuilla, mutta nyt jo tosi hyvät. Vaatii silti rasvausta joka päivä. Neuvolasta saatiin siihen atooppisen ihon esite, mutta oon kyllä totaalisesti siä mieltä ettei tuo sitä ole.

Tukka on päässä edelleen, mutta kalju läntti on takaraivossa :). Karstaa on välillä, silloin otetaan vaan öljykuuri ja harjausta.

Kylvyssä käydään kerran viikossa ja suihkussa kerran viikossa. Sen lisäksi toki joka päivä putsailen taipeet. Meillä tuo kaulataive kerää mömmöä, välillä ei mitään ja välillä tulipunainen. Silloin laitan aina talkkia ja ongelma on hoitunut iltaan mennessä.
 
Meillä on pitkä tukka pojalla syntymästä saakka ja edelleen vaan kasvaa. Nyt on alkanut muuttaan väriä ruskeesta vaaleeks. Jonkin verran on karstaa ja öljyllä ja harjailulla sen saa väheneen.

Sormenkynnet oon leikannut äitiyspakksuksen saksilla samalla kun poika on tissillä. Muutoin viuhtoo niin kovasti käsillä ettei leikkuusta tulis mitään. Varpaankynsiä ei ole vielä kertaakaan tarvinnut leikata.

Pohkeeseen on tullut jotain ihottumakröhnää. Näytin neuvolassa ja täti vaan totes että näyttää atooppiselta, laita rasvaa... No just. Oon nyt sit rasvannut sitä vaipanvaihtojen yhteydessä, tarvii seurata onko siitä apua.

Niin ja meilllähän poika siis inhoo kylpyjä. Edelleen nostaa ihan hirveen itkukiljumiskohtauksen kun yritetään kylvettää. Oonkin tehnyt sit sellasia pienempiä pesuja kodinhoitohuoneen vaipanvaihtopisteen lavuaarissa kun siinä poika on rauhallinen ja sen voi laittaa puoliks vaikka hanan alle eikä oo moksiskaan :) Olis kyllä ihan kiva saada siitä kylvystä iltarutiini...

Niin ja koska poika on edelleen kovin hoikka tapaus niin ei ole makkaroita minkä väliin kertyis mitään törkyä. Hellekelillä nivuset alko vähän punottaan kun vaippa hautoi niin laitoin talkkia, auttoi heti. Niin ja lisäks sinkkivoidetta oon laittanu muutamaan kertaan pakaroihin jos on punottanut, sekin toimii tosi hyvin.

Tosiaan tuntuu jotenkin vaikeelta muistaa pestä kaikki pikkukoloset säännöllisesti. Varpaanvälit, sormenvälit, korvantakuset ja ne korvanlehtien kaaret...ollaan jouduttu myös avittaan vähän korvavaikun kanssa kun huomasin isot kökkeröt siinä ulostuloillaan niin sen verran napattiin kiinni että saatiin ne ulos :)
 
Vähän tukkaa on ja kalju paistaa takaa:grin kynsien leikkuu on tosi vaikeeta, vaikka olis melkee unessa...nekin kasvaa jo päivässä ihan hirveesti:inpain: karstaa on jonkin verran ja sitä öljyllä ja harjalla koitetaan saaha pois:) vaikkua oon kans joutunu avittaa ku ollu niin näkyvillä. Kylvystä tykkää ja suunnilleen 3krtaa vkossa pestään ja ceridalia veden sekaan, muuten ei oo tarvinnu paljo ihoa rasvata. Kaikki poimut on kyllä hirveen tärkee käydä läpi, rupee helposti punottaa.
 
Miten kauan olette antaneet öljyn olla päässä? Onko se äitiyspakkauksen harja muiden mielestä tosi kova?

Meillä kai karstaa kuitenkin aika vähän. Isovanhemmat yms. sanovat, että eihän toi ole mitään. Omasta mielestä sitä kuitenkin on. Oon vaan harjaillut ja ennen kylpyä öljynnyt pään ja antanut vaikuttaa hetken. En ole minkään myssyn alla hautonut. Mun mielestä myös aukileen kohdalla vähän karstaa. Sitä kohtaa en kyllä ole paljon uskaltanut harjata.

Mäkään en ole vielä varpaankynsiä leikannut kertaakaan. En tiedä, miten se onnistuisikaan, kun neiti kipristelee varpaitaan niin kovasti.
 
Mä oon sitä öljyä suihkuttanu tosi paljon ja antanu olla tunnin-pari ennen harjaamista. Sit oon harjannut eri suuntiin aika pitkään. Ja sen jälkeen joko rasvaa tai öljyä päänahkaan. Enkä ole pessyt pois, tuntuu se ulkonäkö tasoittuvan itsekseen päivässä.
 
Mä en ole viitsinyt jättää sitä öljyä kuin hetkeks kun pojalla on siis se pitkä tukka niin se tukka on kauttaaltaan öljyssä... Lisäks pelkkä vesipesu ei riitä näillä öljyhoitokerroilla. Muulloin kyllä.
 
Meidän tytsyllä on aika pitkähkö tukka vielä mut vasemmalla puolella päätä on hiuksii lähteny enemmän kun nukkuu usein vasemmalka kyljellä. Karstaakin on päälaella. Neukku täti sanoi et ei haittaa vaik sitä päässä onkin vielä vähän. Kerran viikossa kylpy tai suihku. Iho hyvässä kunnossa. Kylpy päivänä rasvataan kauttaaltaan.
Kynsien leikkuu onnistuu hyvin. Niitä saakin olla leikkaamassa kerran viikossa niin kovasti kasvaa. Muistelisin et poikien kynsiä ei meinannu saada leikattuu kun se oli jotenki nii vaikeaa ja kaikki piti tehdä nii nopsaa. Mä ostin smarketista tai prismasta semmoisen vauvojen leikkuu sakset. Jotka on kumiset et niissä omat sormet pysyy hyvin.

Jos ihon punotus ei meinaa helpottaa kokeilkaa mietoa zibicort rasvaa. Se on hyvä mieto kortisoni voide.
Yleensä se talkki ja sinkki voide kuitenkin tepsii. Meillä on toisella pojalla paha atooppinen iho. Ja se rasvaus on rankkaa. Mä ilmoittelen rasvan nimen myöhemmin mitä me käytetään mikä on hyvää mut pahan hajuinen. Siis normi kuivan ihon hoitoon.
 
Mä oon kaikilta lapsilta kuivilteen rapsuttanut karstat heti pois päästä kynsilläni kun sitä on ilmaantunut :grin pään rapsutteluhan tuntuu kivalta! Kokeilkaa vaikka omaan päähän :wink välillä miehenkin kanssa rapsutellaan toistemme kaalia(heh, romanttista :p), pistää veren kiertään ja rentouttaa!

Sit pikku vesipesu ja öljyä tilkka hieron. Vähän punottaa hetken mut siihen on loppunut karstan tulo.
 
Mut onko siitä karstasta haittaakaan vaikkei olekaan niin innokas karstan rapsuttelija?
Meillä karistaa on vähän etupäälaella ja toisen korvan alla. Takaraivolla on sit sellanen suomuinen kohta, mut se on mun mielestä vaan ihoa.
 
Iho voi tulehtua kun bakteerit pääsee muhimaan karstan alla. Samoiten tukka ei välttämättä pääse kunnolla kasvamaan. Kannattaa hoitaa pois ettei pääse pahenemaan...
 
AadaEveliina, me harrastetaan myös miehen kanssa toistemme rapsuttelua, eikä vaan pään vaan myös selän:D Oikeestaan se on jollain apina-aikaisella tavalla romanttista!:D

Tytöllä oli vain syntymän jälkeen karstaa päässä ja nyt on pysynyt hyvänä. Äippäpakkauksen harjalla harjailin ja öljysin, enkä pessyt pois. Tytöllä on todella kuiva iho. Pitkin kroppaa on ihan sellasia suomuhilsekohtia. Niitä olen kookosöljyllä öljyillut ja bepanthenia myös laittanut. Mielestäni ne on parempia, kuin perusvoide ja vauvaöljyt. Mies haistelee vauva, että taas tää haisee ihan kookoselle ja itse kutsun tyttöä kookosnatiaiseksi:D Minulla ja äidillä on myös kuivat ihot ja äidilläni on vielä atooppinen iho, että saas nähdä millanen iho tytölle tulee. Vähän lueskelin atooppisuudesta, ettei välttämättä jäisi aikuisikään asti.

Makkaroiden välit on kyllä semmosia muhintapesiä. Myös kämmenet ja kaulamakkarat. Sieltä löytyy aina ihan järkyttävän isoja paakkuja mustaa nöyhtää! Eikä vauvalla ole yhtäkään mustaa vaatetta ja vähän puoleisesti niitä on myös meillä vanhemmilla! Talkkiä käytetään nilkoista kaulaan saakka joka taipeessa. Jos kovasti punottaa, niin ensin rasvaan/öljyän ja ilmakylvetän. Pitää olla kyllä super huolellinen, että muistaa joka välin tarkasti ja hyvin kuivata. Muuten on ihan räikeen punasena paikat. Onneksi ei ole mennyt vielä ihorikki! Olen kyllä kova puunaamaan ja hoitamaan joka ikistä millimetriä pikkuisessa. Vanupuikolla putsaan korvalehdetkin (en siis korvakäytävään mene sitä tunkemaan).

Tytöllä on vielä hentotukkansa tallella, joskin takaraivossa on se vauvoille ominainen kalju:cat: Itse synnyin tuuheatukkaisena (tuuheampi kuin tällä neitosella) ja sitten kaljuunnuin kokonaan! Nykyään omaan tuuhean ja tumman tukan. Saas nähdä millanen pehko tyttöselle on siunaantunut. Taittaa mukavasti punaiseen tällä hetkellä. Hänen isänsä parta on vähän punainen myös, että sieltä peräisin tämä villigeeni:p

Kynsiä en lähtisi millään muulla kuin äitiyspakkauksen saksilla leikkaamaan. Jo nyt välillä hypähtää sydän kurkkuun, että leikkasinko vahingossa sormeakin! On ne kynnet vaan niin minit. Aluksi onnistu oikein helposti, mutta nykyään pitää operaatio suorittaa maitohorroksessa kun tyttö viuhtoo käsillä niin paljon hereillä ja unesta havahtuessaan.
 
Okei tämä rasva sopii useimmalle perus rasvaksi DECUBAL
Lääkäri suositteli jokapäiväiseen käyttöön.
Herkälle ja kuivalle iholle.

Atooppinen iho tulehtuu herkemmin ja reakoi ilman muutoksiin. Kesäisin atooppinen iho voi paremmin kun iho hengittää paremmin ja saa d vitamiinia auringosta. Talvella atooppinen ihottuma nousee herkästi ja voi joutua rasvailemaan cortisoni voiteilla ja hoitamaan antibiooteilla. Atooppinen iho on näppyläinen (punaisia näppyjä,osa voi olla tulehtuneita) ja kuiva.
Normi kuiva iho ei tarvitse kun kunnon perus rasvan. Hiukan hilseilevä iho tai karhean tuntuinen.
Tosin noissa rasvoissahan on se et pitää ettii omalle iholle sopiva merkki. Meillä meni kauan ettiä tehoava perus rasva. Ja iho tottuu tiettyihin rasvoihin ni niitä kannattaa olla muutamaa merkkiä jotka sopii ni voi vaihdella.
 
Kiitos Naneko vastauksesta! Ei meillä kyllä mielestäni edelleenkään ole tuota atooppista, mutta "normaali kuiva iho". Välillä enempi ja välillä vähempi. Nilkat jostain syystä kuivaa, mutta niitä rasvailen. Muutenkin pyrin tuossa rasvaamisessa siihen, että rasvaan vaan jos on kuivaa, eli muuten en laita rasvaa ollenkaan. Mä en ole ihan vielä sitä optimaalista rasvaa löytänyt, tässä vähän kokeillaan ja haeskellaan ratkaisua.
 
Kokeile tota rasvaa decubal tai ohuempi versio kuivalle iholle on acon mini derm. Tota decubalia käytin välil sillo raskasus aikana mahaan ehkäisemään arpia.
Mä rasvaan kans jasmia silloi kun iho tuntuu kuivalta. Mut kuitenkin tosi harvoin.
 
Saako teidän lähimarketeista niitä plus koon vaippoja (4+, 5+). Meidän pallerolle alkaa koon 4 pamppers olemaan pieni, vuotaa kyljellään maatessa. Imukyky riittää, mutta ympärysmitta ahistaa. Ei vaan tunnu niitä +kokoja olevan saatavilla. Koko 5 on suunniteltu vasta 11 kiloselle, joten veikkaan sen olevan iso. 4+ on 9 kilosesta eteenpäin. Se olis passeli.
 
Takaisin
Top