Vauvan haastava pukeminen

Lavendel

Sukkela juttelija
Marraskuiset 2022
Joulukuiset 2022
Kertokaas, miten helppo/vaikea puettava ja vaippavaihdettava teidän vauva on/on ollut?

Meillä molemmat olleet alusta asti hyvin haastavia suoritteita ja tuntuu että tilanne vaan pahenee kun poika kasvaa.. 🫣 Ymmärrän siis, että jotkut lapset vaan ei näistä tykkää, mutta oon alkanut miettiä että onko tää oikeesti ihan normaalia ja miten yleistä tämmönen on, koska hän on suoraan sanoen aivan mahdoton noissa pukemis- ja vaipanvaihtotilanteissa. Monta kertaa päivässä mennään painien ympäri sänkyä joku 2-3 kierrosta ja ihan päivävaatteiden/yöpuvun pukeminenkin kestää helposti 10-15 min. Ulkovaatteista puhumattakaan.. 😵

Olen myös pohtinut, miten noissa tilanteissa pitäisi toimia? Onko oikein väkisin pukea, siis tiukalla otteella pitää paikallaan että saisi puettua jolloin huuto on sen mukaista ja kaikilla sykkeet nousee? Sanomattakin selvää, että tästä jää sitten kaikille vain paha mieli. Vai pitäisikö antaa mennä menojaan ja jättää se pukeminen? Kotioloissa tämä ehkä onnistuukin, toki talven tullen ei kyllä vaippasilleen voi enää jättää, mutta paineita aiheuttaa erityisesti ne kerrat kun jonnekin pitäisi lähteä..

Ja olen kyllä yrittänyt kaikki mahdolliset konstit, laulaa, antaa lelua käteen, tuttia, musiikkia, höpöttelyä,.. mutta mikään ei yleensä auta tai sitten auttaa sen 5 sekuntia. Onko muita ideoita? 🙂
 
Mulla on aiemmin ollut kaks helppoa tapausta ja sit tää yks vaikea tapaus, joka on sellainen häkkäräväkkärä ollut siitä asti, ku hän oppi kääntymään ja tilanne on pahentunut koko ajan. Itse oon pukenut jo pari kuukautta vauvaa sylissä (vaipat ja vaatteet) ja se jonkin verran on helpottanut tilannetta. Toki välillä sylissäkin yrittää kieriskellä. Monesti pukemislaulu auttaa jonkin verran siihen, että jaksaa olla paikallaan. Mutta mieheltä tää sylissä pukeminen ei vielä täysin suju niin hän usein pukee vauvan makuuasennossa ja onhan se aikamoista taistelua välillä, vaikka kaikenlaisilla hassutuksilla yrittääkin saada vauvaa rauhoittumaan. Meillä vauva monesti keskittyy esim. pesupallon syömiseen tai muuhun ns. aikuisten esineeseen, joka normaalisti ois kielletty. 😁 Me puetaan väkisin, koska vaatetus ja vaipan vaihto ei mielestäni ole sellainen asia, josta vauva voi itse päättää. Muuten tilanne vaan pahenee iän myötä.
 
Meillä kaikki karkuun lähtenyt heti kun vaan pystynyt. Tuo on noille ollut sellaista leikkiä ja paha mieli tulee siinä vaiheessa kun vanhemmat ei olekkaan leikki tuulella.
Yleensä olen kasannut kaikki vaatteet lattialle yhteen läjään ja napannut vauvan kiinni, siinä sitten lattialla istuen vauva sylissä yksi vaatekappale kerrallaan puettu ja lapsi silti yrittää kiemurrella karkuun. Usein ei vaan ole vaihtoehtoja kun aikataulut puskee päälle
 
Tämä lapsonen ollut kaikista vaikein puettava ja vaipanvaihto aiheuttaa harmaita hiuksia.

Me käytetään housuvaippaa ja veippa vaihdetaan vessan pöntöllä seisten koska muuten ihan pelleilyä.

Pukeminen on sylissä. Tämä on nanosekunnissa liikkeellä jos hoksaa että aletaan jotain vaippaa/vaatteita vaihtamaan🙄🙄 Turha yrittää edes hämätä tai houkutella antamalla käteen mitään.

Silkkaa kivaa leikkiä koko touhu meidän pojalle ja jos sanoo ei se vilkastuttaa sitä entisestään.

Kaikki tarvittavat laitan valmiiksi käteni ulottuville että mahdollisimman nopeasti saisin hommat hoidettua😅🤷‍♀️
 
Ah ompa helpottavaa kuulla että muillakin on kotona samanlaisia ”häkkäräväkkäröitä” kuten @MinnaM asian ilmaisi eli kai tää sit normaalia on. 😄 Oon muuten pistänyt merkille et se pukeminen on kaikista vaikeinta kotona, sitten jos ollaan jossain perhekerhossa tms ja kun siellä enemmän nähtävää niin ei välttis muista alkaa rimpuilemaan puettaessa. Eli kyllä julkisesti näytetään vaan parhaat puolet mut sitten kotona meininki on aivan eri..😅🙄
 
Kertokaas, miten helppo/vaikea puettava ja vaippavaihdettava teidän vauva on/on ollut?

Meillä molemmat olleet alusta asti hyvin haastavia suoritteita ja tuntuu että tilanne vaan pahenee kun poika kasvaa.. 🫣 Ymmärrän siis, että jotkut lapset vaan ei näistä tykkää, mutta oon alkanut miettiä että onko tää oikeesti ihan normaalia ja miten yleistä tämmönen on, koska hän on suoraan sanoen aivan mahdoton noissa pukemis- ja vaipanvaihtotilanteissa. Monta kertaa päivässä mennään painien ympäri sänkyä joku 2-3 kierrosta ja ihan päivävaatteiden/yöpuvun pukeminenkin kestää helposti 10-15 min. Ulkovaatteista puhumattakaan.. 😵

Olen myös pohtinut, miten noissa tilanteissa pitäisi toimia? Onko oikein väkisin pukea, siis tiukalla otteella pitää paikallaan että saisi puettua jolloin huuto on sen mukaista ja kaikilla sykkeet nousee? Sanomattakin selvää, että tästä jää sitten kaikille vain paha mieli. Vai pitäisikö antaa mennä menojaan ja jättää se pukeminen? Kotioloissa tämä ehkä onnistuukin, toki talven tullen ei kyllä vaippasilleen voi enää jättää, mutta paineita aiheuttaa erityisesti ne kerrat kun jonnekin pitäisi lähteä..

Ja olen kyllä yrittänyt kaikki mahdolliset konstit, laulaa, antaa lelua käteen, tuttia, musiikkia, höpöttelyä,.. mutta mikään ei yleensä auta tai sitten auttaa sen 5 sekuntia. Onko muita ideoita? 🙂
Kuulostaapa raskaalle! Onnekseni meillä pukemisvastustelu on satunnaista ja usein lelulla asettuu.
Tekeekö hän sen vain sinulle? Ja vain kotona? Mietin että onko siitä tullut teidän kahden sänky hippasleikki?
Onko sinulla muuta paikkaa vaikka kylppärin lattia / suihkukaappi jossa sen vaipan saisit puetuksi. Riisuisit vaatteet+ vaipan normi paikassa ja otat kantoon ja viet uuteen paikkaan... Varaat sinne kaiken ennakkoon. Mitä ahtaampi tila sitä parempi...
Mä oon pukenut vaipatettavaa kiemurtelevaa supernotkeaa jopa sen omassa sängyssä.
Meillä auttaa piilossa sana, eli leikin varjolla pään läpi pujotettavia kuten myös ulkovaatteita usein puetaan.
 
Kuulostaapa raskaalle! Onnekseni meillä pukemisvastustelu on satunnaista ja usein lelulla asettuu.
Tekeekö hän sen vain sinulle? Ja vain kotona? Mietin että onko siitä tullut teidän kahden sänky hippasleikki?
Onko sinulla muuta paikkaa vaikka kylppärin lattia / suihkukaappi jossa sen vaipan saisit puetuksi. Riisuisit vaatteet+ vaipan normi paikassa ja otat kantoon ja viet uuteen paikkaan... Varaat sinne kaiken ennakkoon. Mitä ahtaampi tila sitä parempi...
Mä oon pukenut vaipatettavaa kiemurtelevaa supernotkeaa jopa sen omassa sängyssä.
Meillä auttaa piilossa sana, eli leikin varjolla pään läpi pujotettavia kuten myös ulkovaatteita usein puetaan.
Hyvä pointti tuo hippasleikki, saattaa olla niinkin. Meillä on sängyn päässä ikkuna, jonka luo aina pyrkii konttaamaan kun pääsee sängylle. Toisaalta vaikeaa on pukeminen ollut muuallakin, sylissä en saa yhtään pidettyä kun pyörii ja vääntää itsensä lattialle. Sänky sillä tavalla valikoitunut ”parhaaksi” vaatteiden ja vaipan vaihtopaikaksi. Voitaisiin kyllä myös alkaa harjoittamaan jotain taikasanaa, jolla pukeminen muuttuisikin kivaksi leikiksi.. jospa tähän(kin!) aika auttaa! 😅
 
Takaisin
Top