Täällä yksi pikkukakkosta haluava! Tää meidän ensimmäinen on n.6kk nyt ja olen jo parisen kuukautta kuumeillut pikkusisarusta hänelle! Ensinnäkin käytännön syistä: leikkiseuraksi ja myöhemmällä iällä (itse 3 veljeä omaavana) toistensa tueksi. Miehellä on 15 vuotta vanhempi veli joten käytännössä hän näkee kasvaneensa ainoana lapsena koska veli muutti 17-vuotiaana pois kotoa.
Mies on halunnut aina yhden lapsen, tämä meidän ensimmäinen sai alkunsa vahingossa (kumi käytössä) eikä hän siis olisi tätäkään VIELÄ halunnut. On nyt kuitenkin hyvä isä ja ylpeä tytöstään , kasvoi samanlailla vanhemmaksi raskauden myötä kuin minäkin. Nyt kun olen puhunut toisesta, on vastaus että ei missään nimessä (ikinä)! ..kiva
Toinen lapsi tuo paljon velvollisuuksia tullessaan vaikka jotkut sanovat että siinä se kaks menee missä ykskin. Ensinnäkin kun vauva valvottaa 24/7, ei voi itse nukkua enää "vauvan kanssa" niinkuin nyt. Toiseksi , meillä ei oikein ole mahdollisuutta toisen vanhemman jäädä kotihoidontuelle eli päiväkotimaksut sitten tuplaantuvat. Mies vetoaa lisäksi seuraavaan: hän haluaa antaa yhdelle lapsen maksimaalisen laajan mahdollisuuden harrastaa isompana, maksoi paljon tai ei. Toinen lapsihan rajoittaa tätä sitten kun hänkin tarvitsee harrastuksen! Älytöntä mun mielestä
näen sisaruksen hyödyn isompana käytännössä kuin että ainoa lapsi harrastaa mitä tahtoo (ja harrastuskin varmaan vaihtuisi joka toinen kuukausi kun mielenkiinto loppuu)..
Uskon, että eniten vaakakupissa painaa isähahmon vapauden "riistäminen". Hänen elämänsä on pysynyt melko samanlaisena kuin ennen tätä ekaa lasta , mitä nyt viihteelle hän ei pääse enää 2-4x/kk. Harrastukset ja kavereiden kanssa hengailu onnistuu yhä siinä missä ennenkin! Toisen lapsen myötä jostain olisi taas leikattava omista menoista sillä äidin jaksaminen on koetuksella (riippuu tietenkin lasten luonteesta ja päivän rytmityksen onnistumisesta) vielä enemmän! Niin, äitihän on leikannut omia menojaan about 75% jo ensimmäisen myötä ja se on aivan hyvä näin! Jos sitä jäljellä olevaa lähtee vielä leikkaamaan niin sitten voipi olla että mamma ei enää kestä
Jaksamistakin olen miettinyt ja väsyneempinä päivinä kun tyttö on ollut vaativa jne unet olleet vähissä , olenkin ollut varma että yksi saa luvan riittää
yhden yösyötön luovuttaminen isälle ja itse nukkuneena mieli kääntyy taas takaisin kahden lapsen kannalle
Raivostuttaa itsenäisenä ihmisenä todella kovin se fakta, että todella tarvitsen miehen siunauksen ja suostumuksen sekä isosti apua häneltä ekana vuonna jotta jaksaisin kasvattaa kahta lasta. Olen aina hankkinut sen mitä todella halajan ja nyt toisen lapsen saaminen ei olekaan enää itsestä kiinni
aina olen lapsia halunnut ja tää eka kun tuli vahingossa ni se oli vain odottamaton positiivinen yllätys (ainakin meikäläiselle).. Siihen ei kummallakaan ollut sanomista suuntaan tai toiseen sillä abortti ei ole vaihtoehto