vauvaharrastukset

Pikkune

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelin aloittaa uuden aiheen, missä voisimme keskustella jouluvauvojemme vauvaharrastuksista. Millaisia juttuja puuhaatte vauvojenne kanssa yms. Kaikki hyvät ja vähemmän hyvätkin kokemukset kehiin.

Me olemme aloittaneet Saran kanssa kuukausi sitten (Sarahan keisarileikattiin jo marraskuun lopussa, joten on hieman vanhempi kuin moni muu joulukuun vauva) muskarin ja vauvauinnin. Vauvauinnissa emme ole käyneet vasta kuin 3 kertaa. 2 kertaa jäi välistä, kun olimme reissussa. Uinti ei ole ollut Saralle niin mieleistä kuin olisin toivonut. Itse tykkään uida ja Sarakin tykkää kylpyammeessa ja suihkussa olosta, mutta uimahallin hälinä ja viileämpi vesi ei ole ollut oikein tytön mieleen. Meinaa suupielet mennä alaspäin ja itku tulla. Välillä olemme sitten katselleet jonkin aikaa menoa pyyhkeen mutkasta altaan laidalla. Saa nähdä, jatketaanko harrastusta vielä (mennään varmaan ens la vielä kokeilemaan) vai pidetäänkö tässä pieni tauko ja kokeillaan hieman vanhempana uudelleen.

Muskarissa Sara (ja äitikin emoticon ) on tykännyt käydä tosi paljon. Ryhmässämme ei ole kuin 5 äitiä ja lasta. Tosi kiva pieni ryhmä ja vetäjä. Laulut, soittaminen ja leikit on tosi mieleisiä Saralle. Kotonakin lauletaan ja leikitään tuttuja lauluja ja näin saa yleensä tytön hyvälle tuulelle ja hymyn huulille.

Ja jos nyt ei ihan voi vauvaharrastuksesta puhua, niin ompa Sara korkannut jo koiranäyttelyissäkin käymisen. Oli mukana näyttelyssä toissaviikonloppuna.  emoticon
 
Me käydään  neidin kans muskarissa. Molemmat ollaan tykätty tosi paljon.  Olisin halunnut aloittaa vauvauinnin mut mies oli sitä vastaan.

Päivisin luetaan neidin kans kirjoja, tykkää katsella värikkäitä kuvia. Mitä te muut hommaatte vauvojen kans päivisin?
 
Voi, kuulostaapa kivalta!
Minä just harmittelin, kun meillä ei ole mitään harrastusta tai edes montaa vauvatuttua, joita tavata. Uimakoulusta eivät suvaitse edes vastata meidän kyselyyn! Ja muskariin ei pääse enää kesken lukukauden.

SRK:n perhekerhoon en ole vielä uskaltautunut eikä MLL:n meidän paikallisyhdistys ainakaan nettisivuillaan esittele mitään toimintaa johon voisi mennä.

Ois tosi kiva keksiä jotain tekemistä, kun alkaa kotona töröttäminen ahdistaa ja toisaalta ois hyvä saada jo jotain toimintaa ja vauvakontakteja tyttösellekin. Jos jollakulla on vinkkejä mielessä, niin ne otetaan kiitollisuudella vastaan!
 
Me ollaan käyty vauvauinnissa nyt pari kertaa, ja tarkoitus olisi jatkaa sitä ainakin kesään saakka. Katsotaan sitten syksyllä uudestaan tarvetta. Ollaan vasta alettu harrastamaan tätä, eli kaksi kertaa olemme käyneet. Ensimmäisellä kerralla neiti oli suupielet alaspäin, ja luovutettiin 20 minuutin kohdalla. Toinen kerta menikin sitten jo hienosti. Tyttö hymyili oikeastaa koko ajan ja oli selkeästi rohkeampi. Meitä lohdutettiinkin sen ensimmäisen kerran jälkeen sillä, että monella vauvalla saattaa mennä ensimmäiset neljä kertaa vain huutaessa, kunnes "päässä napsahtaa" ja vauva alkaakin nauttia. :)
Toinen harrastus meillä on vauvajumppa. Käymme Elixian jumpassa kerran viikossa, ja sekä minä että tyttö tykätään siitä kamalasti. Mulla valuu hiki ja neidillä valuu kuola. :) Meininki on tosi rento, kesken kaiken saa imettää, vaihtaa vaipat yms. tarvittaessa. Ei myöskään haittaa, jos tulee myöhässä tai joutuu lähtemään aiemmin pois. Vauvat saavat myös itkeä, mikäli jota kuta itkettää. 
Muskariin minäkin haluaisin, mutta se taitaa jäädä syksyyn. Perhekerhoissa en ole uskaltautunut vielä käymään, vaikka kieltämättä mieli tekisi. Ehkä pelkään, että siellä on muodotunut jo kuppikuntia, ja olisi vaikea päästä porukkaan mukaan. 
 
Meidän ykkösharrastus on ollut Babylatino. Ei se oikeastaan ole vauvan harrastus vaan äidin. Vauvat vain ovat tanssissa mukana esim. kantoliinassa. Hiki tulee molemmille kyllä ja vauvat tykkäävät kovasti musiikista ja sen tahdissa liikkumisesta.
Muskariin päästään toivon mukaan syksyllä. Meillekin kävi niin, että lukukausi on jo liian pitkällä eikä päästä enää mukaan.
Seurakunnan perhekerkossa ollaan käyty nyt pariin kertaan. Minulla on siellä pari tuttua äitiä, joiden kannustamana sinne lähdin. Ei siellä varsinaisesti kuppikuntia ollut mutta tälläisen hieman hiljaisemman ja hitaasti lämpeävän tapauksen on aina hankalampaa päästä juttuun mukaan. Kunhan tanssi loppuu niin menemme myös MLL:n kerhoon.
 
Ollan muskarissa MLL:n kautta. Meillä olisi joka tiistai Esikko kerho, mut en ole vielä käynyt kertaakaan. On samana päivänä kun muskari ja äitiä varmaan vaivannut ujous, pitää kohkaista mieli ja mennä kunhan muskari loppuu toukokuussa.
 
Mekin ollaan pari kertaa käyty vauvauinnissa poitsun kanssa, nyt on vaan ollut pitempi pätkä taukoa pojan nuhan, pääsiäistauon ja äipän oman harrastuksen takia. Meillä ollaan tykätty uimisesta.
Oon halunnut tuohon vauvajumppaan mutta täällä ei sellaisia järkätä emoticon

Poika tykkää nykyään makoilla lattialla kun pääsee itse kääntyy mahalleen mutta ei kyllä ainakaa vielä kiinnosta mikää musiikki tai kirjat, sinänsä harmi kun kirjahyllyyn olen hamstrannu enemmänkin noita kirjoja. Omat nyrkit ja kirjan hakkaaminen on mielenkiintoisempaa kun sen katseleminen.

Muskariakin olen kyllä harkinnut vähän vanhempana jos täällä lähialueella sellaista järjestetään.
 
me käymme Rafen kanssa (rafehan syntyi jo marraskuun puolen välin tienoilla) vauvauintia ja perhekerhoa ja käymme paljon kyläilemässä ja kaupungissa.
uimisesta ja saunomisesta on tykännyt pienestä saakka ihan kamalasti.

muskari kiinnostaisi kamalasti..jos vain saisi oman alueen muskarista tietoa...
 
Huomenna mennään ekaa kertaa vauvauintiin. Minkälainen uima-asu on teidän vauvoilla ollut vauvauinnissa? Me käytiin tänään just ostamassa uimavaippa meidän tyttöselle.
 
Nyt on eka vauvauinti takana. Tosi kivaa oli, Mettekin tykkäsi heti - ei yhtään itkettänyt. Erilaisissa asennoissa uitiin mahallaan ja selällään. Kuvauskin oli siellä. :) Välillä loruteltiin ja lauleskeltiin. Lopuksi laulettiin äidille onnittelulaulu. <3

Tuo vauvauinti oli vanhusten palvelutalossa, eli siellä oli vain yksi allas ja pienet pukutilat. Ei siis turhaa hälinään ja allas- ja suihkutilan kaikua. Tosi mukavaa. Ja mikä parasta - meitä oli vain kaksi vauvakkoa, joten aikalailla yksilöllistä oli ohjaus. :)
 
Meillä oli lauantaiana toinen vauvauintikerta. Ensimmäisellä kerralla vain harjoiteltiin otteita ja "kannutusta" eli testattiin refleksin toimintaa, mutta nyt poika pääsi jo sukeltamaankin!! Voi kuinka minua jännitti, mutta poika ei edes pärskinyt noustuaan vedestä. Jee!! Meillä uinti on uimahallissa normaaleilla aukioloajoilla, mutta käytössä on 8 perhepukuhuonetta eli siellä voi riisua/pukea ja käydä suihkussa oman perheen kesken ja vaatteet viedään käytävällä oleviin pukukaappeihin uinnin ajaksi. Kesän ajaksikin alkaisi erikseen oma kurssi, mutta harkitaan nyt kannattaako osallistua kun kesällä varmasti reissataan ja veneillään sen verran.
Meillä ei uimahalliin saa laittaa uimavaippaa vaan pitkälahkeiset  uimahousut on ihan tavallista uimapukukangasta ilman mitään kakkastoppareita (!). Vahinkoja ei kuulemma koskaan ole tapahtunut...
Paljonko teillä vauvauinti maksaa? Meillä on vauva ja vanhempi 11 euroa /kerta ja toinen maksaa normaalin uimahallimaksun eli 5,20e.
 
Meillä maksaa vauvauinti 14,5 e/kerta. Tämä kattaa siis koko paketin: vanhemmat ja vauvan.

Olettekos muuten kokeilleet vauvajumppaa kotona? Ajattelin, että voisi alkaa sitä musiikin tahtiin kotona puuhailemaan esim. tällä ohjeella: vauvajumppa
 
Me käydään A:n kanssa kerran viikossa äiti-vauva jumpassa. Itselle hyvää liikuntaa, kun noita kiloja riittää. Vauvoille lähinnä mukavaa yhdessä oloa.
A tykkää kovasti kaikista lennättämisistä ja musiikin tahdissa tanssimisesta, niin ollaan sitten tehty samoja jumppaliikkeitä kotonakin.
Mulle tämmöset harrastukset on kyllä tosi tärkeitä sosiaalisia tapahtumia, tosi helposti tutustuu uusiin ihmisiin kun on jotain yhteistä :) Useamman lapsen kanssa tuskin tulisi kyllä missään käytyä, joten mennään nyt kun on mahdollista.
Ens syksyksi ilmottauduin sitten muskariin.

Kavereilla käydään paljon ja tarkotus olis päästä vauvakinoonkin vihdoin tälläviikolla!
 
Takaisin
Top