Vauvaelämää

Hellooooo tytöt.

En ole teille tuttu ennestään.
Ja oon huono ite kyl neuvoo tutti asiassa, ku mä en aikoinani tarjonnut tuttia lapsille. Mut joo muistan ku veljenvaimo sai neuvoksi, et vois tuttiin hivellä jotain pahanmakuista.

En muista mitä hän laittoi, mut muistan et se auttoi. Olikohan se soija yms.

Olisikohan tästä hyötyä??

Tsemppiä tytöt :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Huhhei! Enpä muistakaan millon olen tänne kirjoitellut ja mitä, joten kelataan hieman tätä elämää taakse päin. Meillä on 1 poju, joka syntyi 07/13. Mulla ei ole vertailukohtaa, mutta sanoisin, että lähti aikaisin liikkeelle, kun konttasi 7kk ja lähti kävelemään 10kk. Sen jälkeenpä ei ole paikallaan paljoa pysynyt! Tunnistettavia sanoja ei vielä tule, mutta muuten höpöttelee valtavasti ja sanoo yksittäisiä tavuja.

Siinä 10-11kk kokeiltiin potalla istumista. Pari kertaa meni ihan hyvin, mutta sen jälkeen ei suostunut siihen istumaan, joten se on jätetty hautumaan. 2viikkoa sitten aloitettiin päiväkoti. Ensin jäi sinne mielellään leikkimään, mutta nyt jää hoitajan syliin itkemään. :sad001
Olen miettinyt tuota tutista vieroittamista, mutta en ole vielä aloittanut, kun tuli tämä pk-touhu, ettei tule liikaa uusia asioita kerralla. Olen miettinyt, että aloitetaan jouluun mennessä vieroittaminen.
 
Heippahei. Täällä kesti tuttihuudot iltasin 5 iltaa. 3 iltaa huuto jatku yli tunnin, sit meni 20min ja viimisenä 3 min. Ja nyt on vihdoin rauha maassa nukkumaan mennessä. Tytöllä tosiaan tuota temperamenttia löytyy vähintään yhen pikku myyn verran. :grin ekoina iltoina ois todella tehny mieli luovuttaa mut nyt oon tosi tyytyväinen etten antanu periks. Mulla on lähipiirissä yks 3,5 ja yks 2,5 vuotias jotka edelleen syö tuttia etenkin öisin, ja kyllä sen hampaista näkee. Ja juurikin tuon tytön taistelutahdon tietäen uskon et nyt oli viiminen hetki päästä siitä eroon.
 
Jee! Onnea kaikille tutista eroon päässeille! Meillä ei kummempaa. Neidiltäkin löytyy temperamenttia (mutta onneksi vähemmän kuin tuolta meidän keskimmäiseltä).

Meillä pottailu onnistui paremmin jo pari kuukautta sitten, mutta nykyään ei oikein halua potalla istua. Aamupissan siinä yleensä tekee, mutta ei välttämättä muuta. Kakka tulee aina vaippaan, ei suostu potalla silloin istumaan. Mutta eipä sen kanssa ole kiire, ensi kesänä ajattelin enemmän paneutua tuohon pottatreeniin. Kakkonen ei vielä 2-vuotta täytettyään suostunut potalle juuri lainkaan, mutta kuitenkin saatiin yövaippakin jätettyä pois heti 3v synttäreiden jälkeen. Esikoinen istui potalla ties kuinka varhain, mutta yövaipasta luovuttiin kun oli 4,5v. Eli se on hormoneista kiinni, ei niinkään lapsen tahdosta (etenkin tuo yöpissailu). Kaikki ajallaan :).
 
Meillä ei ole vielä tehty lopullista päätöstä tutista vieroituksesta, mutta ajateltiin kuitenkin aloittaa opettamaan jälleen nukahtamista ilman tuttia. Neiti on nukkunut päiväunet pitkään jo ilman tuttia, ja yöunillekin nukahti vielä keväämmällä välillä ilman tuttia. Sitten kesällä aloimme käyttää tuttia oletusarvoisesti iltanukutuksen yhteydessä, koska sillä saimme monta kuukautta jatkunutta yöheräilyä kuriin, kun tyttö opetettiin palauttamaan yöllä tutti takaisin suuhun itse. Nyt on kuitenkin ollut havaittavissa, että hän ei läheskään aina ole löytänyt tuttiaan yöllä, vaikka se on ollut siinä ihan vieressä, ja heräily on uudestaan lisääntynyt. Tästä harmistuneena ajattelin, että olisiko sitten nyt aika luopua tutista.

No, edellisiltana yritin nukuttaa ilman tuttia. Välillä vaikutti jo lupaavalta, mutta välillä itku yltyi ja lopulta annoin tutin puolituntia sen jälkeen, kun olin laskenut tytön petiin. Eilen illalla yritin taas nukuttaa ilman tuttia ja tyttö nukahtikin reilun 10 minuutin sisään siitä, kun jäi yksin petiinsä ja huoneeseensa. Mutta yöheräilyjä oli taas ihan turhan paljon eli viisi kertaa (ei tosin siinä määrin kuin maalis-heinäkuussa...). Olimme sopineet, että tutti annetaan yöllä, jos muu rauhoittelu ei auta. Ekalla kerralla nukahti uudestaan ihan itse, mutta seuraavalla neljällä kerralla vaati rauhoittelua. Kolme kertaa rauhoittui silittelyyn, mutta sitten suuttui niin, että sai lopulta tutin. Siinä vaiheessa kello oli kyllä jo melkein 6, mutta normaalisti herää vasta klo 7 jälkeen hyväntuulisena.
 
Ootteko tutista luopuneet kysyny neuvolasta neuvoa asiaan? Ei meillä tullu sillon 1v. käynnillä vielä mieleen ja seuraavan typyn omaan käyntiin on vielä matkaa, taidetaan hyödyntää parin päivän päästä olevaa äitiysneuvolakäyntiä siinä suhteessa.
Ei olla nimittäin edelleenkään aloitettu vieroitusta, vaikka joka yö kun tytölle käy yksi-useamman kerran tutin käteen/suuhun asentamassa käy mielessä, että pitäiskö ne jaksamiset vieroittamiseen vaan nyt kaivaa jostain. Etenkin kun illalla typy itse osaa sanoa sängyn luo mentäessä sanoa "tutti".
Kaveri oli löytäny jostain pimeessä hohtavia tutteja, joita oli sit ollu useempi sängyssä, että muksunsa oli niistä jonkun yöllä aina itse saanut kahmittua suuhunsa.

Pottailua meillä harjoitetaan päivittäin, joinain päivinä tulee kaikki kakat siihen, mutta vaikuttaisi enemmän olevan vanhemman ajoittamiskysymys, kuin että typy itse vielä hahmottaisi, että tähän tää kuuluu tehdä.
Yövaipaks ollaan vaihdettu liberon 5-koon housvaipasta muumin 5-koon housuvaippaan; liberot alkoi vuotamaan. En sitte tiijä ovatko muka jo liian pieniä, kilosuositus ei niin kuitenkaan sano.

Typy kävelee reippaasti ja reipasta vauhtia, välillä tömpsähtää nurin mutta ei menoa haittaa. Sanoja harjoittelee hirmuisesti, toistaa kaiken perässä intonaatiota ja tavumääriä tarkasti matkien :D Saa olla tosi tarkkana, ettei päästelis enää mitää rumia sanoja.
 
Meilläkää ei tullu neuvolassa silloin tutti muuten puheeksi muuta kun et unitutti vielä silloin oli. Mä vaan päätin jättää sen pois, ja tosiaan neiti raivosi ihan hillittömästi pari ekaa päivää ja kaikkiaan siihen meni 5 iltaa. Mut oon edelleenki enemmän kun tyytyväinen et jaksoin ne muutaman illan uhrata neidin kiukun hyväksymiseen ja huudon kuuntelemiseen. Nyt on hyvä kun ei yölläkään ikinä herää tuttia ettimään.

Meillä jätetään 1v3kk neuvola pois, ja mennää vasta 1v6kk neuvolaan. Täällä on käytäntö et joko 1v3kk terkkarille ja 1v6kk lääkärille tai sit vaan 1v6kk terkkarille. Me ei tähänkään asti oo saatu neovulalääkärikäynneistä irti yhtikäs mitään ni ei mennä sinne nyt ollenkaan. Seuraavaan neuvolaan on siis viel vaik kuin ja paljon aikaa. :grin Vaik kohtahan se on jo joulukin taas täällä.
 
Mä olen kans niiin tyytyväinen, että tutti on jäänyt nyt pois! Kyllä siihen loppujen lopuksi varmaan lähemmäs viikko meni, että osasi rauhoittua omin avuin kun heräsi yöllä.
Siis on niiiin ihanaa, kun ei tarvitse yöllä nousta mennä laittamaan tuttia/silittämään, vaan osaa nukahtaa itse. Joskus sanon (jos ei rauhoitu heti), "shh nyt nukutaan", niin nukahtaa uudelleen. Tosin nyt kun kehuskelen täällä, niin eikös se ole varma että ens yö menee päin prinkkalaa.... :D

Täällä pottaillaan ainakin se kolmisen kertaa päivässä (aamulla, päikyille mentäessä ja illalla), ja lähes aina sinne jotain tulee. Jonain päivänä kaikki kakat menee pottaan, jonain kaikki vaippaan. En stressaa, kaikki aikanaan :)

Meillä ei vieläkään kävellä. Tytsy on motorisesti vähän "hitaampi" kuin ikätoverinsa, ryömimään oppi vasta 10kk iässä (sitä ennen kieri paikasta a paikkaan b), konttaamaan vuoden iässä & oppi itse istumaan ja nyt kahden kuukauden aikana ottanut suuren harppauksen liikkumisen suhteen, eli kävelee tukea vasten. Nyt jaksan jo uskoa siihen, että kyllä meillä joskus kävellään (jossain vaiheessa hiipi jo pelko, että onkohan kaikki kunnossa). Käytiin fyssarilla 10kk iässä ja se sanoi, että tutkimaan kunnolla aletaan vasta jos ei 2 vuoden iässä itse kävele. 1,5vuoden iässä saa neuvolasta varmaankin lähetteen fyssarille, jos ei kävely onnistu. Eli ei kiirettä :)
Onko muita hitaasti liikkeelle lähtijöitä?

Puhetta tuolta neidolta tulee hurjana, eka sana tuli 7kk iässä ja nyt sanavarastossa on varmaan ainakin 30 sanaa. Semmosia tooooosi tärkeitä kuten KÄNNYKKÄ :D Nyt huomaa, että kun motorinen kehitys on ottanut harppauksen, niin uusien sanojen/vanhojen käyttö on jäänyt vähemmälle! Eli on niillä jokin yhteys, ainakin meidän mimmillä.

Mutta juu, tällaista täällä! Kerrankin jaksoin tabletilla pidemmän pätkän näpytellä :)
 
Meillä on myös vähän hitaanlaisesti liikkumiselle lämpenevä neitonen. On jonkun kuukauden jo seissyt ilman tukea ja kävellyt tuen kanssa, mutta ilman tukea ei halua kävellä vaikka siihen varmaan jo pystyis. Ihan viime päivinä on jokusen askeleen suostunut ottamaan, mutta pyllähtämisen jälkeen menee taas päiviä ennenkun suostuu kokeilemaan uudestaan. Luulis ainakin olevan taito kunnolla hallussa, kun noin pitkään asiaa tuumii ennenkun toteuttaa. :) Kävelykärrin kanssa kulkee kyllä ulkonakin pitkiä matkoja.

Pottailu sujuu täällä mainiosti, suurin osa kakoista tulee pottaan ja pissatkin tulis, jos vaan joku jaksais koko ajan siellä istuttaa.. :)

Tarinaa tulee paljon, merkittäviä sanoja ei juurikaan. :grin Sanojen ekat tavut tulee yleensä oikein, ja niillä pystytäänkin jo paljon juttelemaan. :)
 
Me kun käydään " varmuuden vuoksi " neurologin kontrollissa niin kun 1v viimeksi käytiin, tyttö käveli tukien, ei muuten. Mut puhetta tuli jo silloin yli 20 selvää sanaa. Lääkäri sano et jos lapsi alkaa oikein ajoissa harjoittaa puhetta ja laulamista ja alkaa kiinnostua pottailusta, niin keskittyy niihin ja siks kävely voi vähän viivästyä. :)

on muuten tosi kiva kun täällä edelleen on jengi aktiivisesti kirjotellut. Itsestä on ainakin tosi kiva seurailla mitä "foorumikavereille" lapsineen kuuluu. :)
 
Mara mun molemmat muksut oppi kävelee "vasta" 1,4-1,5v. Et ei hättäää! Nyt ovat 3 v ja 2v ja aikamoisia vauhtiveikkoja :wink
 
Tuo "kieli jää jalan alle" sanonta toimii näköjään myös toisinpäin. :) Mut ainahan se on mukavampi ottaa varman päälle. Meilläkin on tällä viikolla 1v 2kk neuvola, niin siellä varmasti ottaavat kantaa kehitykseen, mutta ite en kyllä osaa olla huolissaan. :)
 
Miten teillä on noin paljon neuvoloita :eek:. Täällä on vain 1v ja seuraava 1,5v lääkäri ja sitten 2v jossa myös hammaslääkäri. Mä olin huolissani kun 10kk ei vielä liikkunut mihinkään, mutta sitten ottikin spurtin ja parin viikon ryömimisen jälkeen lähti konttaamaan. Kävelemään lähti 1v 1,5kk ja tuntuu että siitä olisi ikuisuus!
Sanoja ei oikein ole kuin äiti, mutta sana-aihioita on paljon (juurikin niitä oleellisia kuten rekka ja puhelin:wink.

Mä en ole jaksanut säännöllisesti potattaa vielä. Laitan aina joskus ja istuu siinä ihan kiltisti muttei kyllä tajua et pissata pitäisi. Oon ajatellut, että tärkeintä on, että tottuu siihen eikä karkaa leikkeihin heti. Ja tuttikin on vielä käytössä, tosin vain unilla kun en näe siitä mitään haittaa. Imee tuttia pari minuuttia että saa unen ja sylkee itse pois.

Jaksaako teidän lapset leikkiä itsekseen? Meidän typy jaksaa ehkä pari sekuntia, sitten tulee jo tuomaan mulle lelua tai muuten vain roikkumaan jalkaan. Ainoastaan hiekkalaatikolla on ehkä pari minuuttia "yksin".
 
Äitiysneuvola takana ja uudella tulokkaalla sykkeet ja liikkeet kunnossa (rv 16), itellä samaten kaikki arvot kunnossa.

Kysyttiin siitä tutista terkkarilta. Se sanoi, että ei 1v 2kk enää tarpeen puolesta tuttia tarvitse, että sikäli siitä voi erittäin hyvin luopua (no tän tiesikin). Terkka oli sitä mieltä että kannattaa luopua kerralla päikkäri- ja yöunitutista. Sen mielestä luopumisen voi jo tämän ikäisen kanssa rakentaa rituaaliksi, viedä tutit vaikka metsään eläinvauvoille, jotka tarvitsee niitä enemmän. Terkan mukaan se on ymmärrettävä ja konkreettinen teko, kun näkee että kaikki tutit jää puun juurelle jo tämän ikäiselle lapselle.
Pikkuisen epäillyttää, että typy ymmärtää yhteyden tuttien jäämisestä metsikköön ja sen välillä ettei niitä päikkäreille/yöunille enää ole tarjolla, mutta tavasta ajattelen sen olevan aika suloinen ja kokeillaan varmaankin jotain tuon kaltaista.

Meidän typy jaksaa halutessaan leikkiä itsekseen, tutkia kirjojaan tai leluja (muutomia minuutteja) ja tepastella ympäri kämppää paikkoja tutkien, mutta paaaaaaaljon enemmän ja usemmin on sitä että tullaan itkien lahkeeseen, että syliin ja sitten siitä sylistä osoittelee asioita ja nimetään niitä tai sitten vaan haluaa, että olen yleisönä tekemiselleen :) Ei silloin oikein tarvitse varsinaisesti osallistua leikkiin, katsoo vain mitä typy haluaa näyttää että tekee. Ollaan nyt opeteltu pyykkien kuivumaan laittamista, että typy antaa koneesta pyykin minulle jotta ripustan sen. Välillä kaikki ei mene lattian kautta :D
Mutta kaikenkaikkiaan ulkona on huomattavasti itsenäisempi! Ja kiikkuminen, voi että!! Joskus mietin onko siinä jotain rajoitusta kuinka pitkään taaperoa voi kiikuttaa?

 
Meillä 1-v neuvolassa neuvolantäti sanoi että nyt kannattaa tutista luopua, 1,5-vuotiaana on kuulemma jo hankalampaa. Otettiin sitten kerralla kaikki pois, annettiin oraville :) , ja tyttö itki ainoastaan ekana iltana tuttien perään!

Pottailusta vielä. Me alotettiin heti kun typy vain istui. Nyt on pääasiassa yökuiva, todella harvoin tulee mitään öisin vaippaan. Näin on ollut jo alle 1-veestä alkaen. Harvoin kakkaa housuun ja ollaan välillä jo päivisin kotona ilman vaippaa.
 
Me ollaan vielä ajatusasteella tuossa tutista luopumisessa. Opetellaan nyt nukkumaan päikkärit omassa sängyssä vaunujen sijaan ja kunhan se sujuu niin sitten olis varmaan sopiva aika luopua tutista. Ja täytyy valita sellainen ajankohta että itsellä riittää voimat sitten mahdolliseen huutokonserttiin:)
 
Jos jollain on kertoa mulle keino jolla saan tytön heräämisen 03.30-04.10 välillä JOKA AINOA yö loppumaan ni saa kertoa. Käy nukkumaan yleensä 20.30-21niin et hakee unipupun ja -rätin ja sanoo mennää ukkuu. Ja nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Mutta: herää kolmen-neljän välillä ja on otettava viereen ku ei omaansa enää rauhotu. Sit joko myllää siinä niin ettei tuu mun nukkumisesta enää mitään ku joutuu vahtii ettei putoa ku mies siirtyy tässä vaiheessa toiseen huoneeseen tai sit (erittäin harvoin) nukahtaa viereen. Mut niinku tänää, unesta ei tietookaan vaan nousimme puolen tunnin mylläämisen jälkeen ylös ja nyt hän leikkii tyytyväisenä. Ei itke tms vaan päättää vaan että nyt on aika herätä.

En meinaa ite enää jaksaa kun yöunet jää viiteen tuntiin joka yö. :sad001 ja luulis et se ei voi riittää myöskään yksvuotiaalle.Nukkuu yhdet päikkärit ulkona, puolesta päivästä pari-kolme tuntia.

:smiley-angry017
 
Täällä on nyt vihdoin jätetty tutti pois. Aikamoista taistelua tuo unille meno kyllä on! Aiemmin nukahti iltaisin muutamassa minuutissa yksin sänkyyn tutin kanssa, nyt huutoa on vaihtelevasti noin 10-15 minuuttia ja yksin ei jäisi millään sänkyyn. Päiväunet on kuitenkin suurempi ongelma, sänkyyn ei meinaisi jäädä millään ja mä oon joutunut nukuttamaan syliin kun kuu ei ole toiminut. Huomenna laitan vaunuihin nukkumaan jos sama meno jatkuu, mulla ei hermo eikä selkä kestä sylissä kanniskella joka päivä. Unilelut ei kelpaa, joten korviketta tutille ei okein ole. Kohta on viikko oltuilman, toivottavasti pian helpottaa nuo nukkumiset, kun ei sitä muuten oikein kaipaa tai osaa edes pyytää...
 
Meillä neiti tykkää touhuta itsekseen, tosin varmasti isolta osin johtuu noista isoista veljistä :). Eli harvemmin ihan yksikseen touhuaa, mutta pyörii täällä yhden luota toiselle ja touhuaa omiaan. Saattaa kyllä istua vartiksi lattialle selailemaan kirjaa ihan yksin tai leikkimään eteiseen kengillä tai rukkasilla (laittaa käteen/jalkaan, riisuu ja pukee taas...) ja nyt on innostunut noista ongintapeleistä (joissa siis magneettiongella kalastetaan puisia kaloja "palapelistä"). On kyllä hyvin itsenäinen myös esim perhekerhossa tai avoimessa päiväkodissa, eli ei todellakaan jää mun luo roikkumaan, vaan touhuaa ympäriinsä ja välillä tulee varmistamaan että mä olen vielä tallella :). Yksin mun kanssa ei viihdy kotona pitkään, eli jos pojat on koulussa/kerhossa, me lähdetään kyllä neidin kanssa puistoon tai avoimeen päiväkotiin, muuten menee ihan kiukutteluksi.

Kaikki tuntuu olevan täällä hyvin, neiti ei vieläkään juuri puhu, mutta saa esitettyä asiansa varsin ymmärrettävästi siitä huolimatta. Joitain sanoja tulee, paljon tavuja ja erilaisia äänteitä, joita olen oppinut tulkitsemaan. Ja yleensä osaa näyttää mitä haluaa että minä teen. Mutta kiva olisi jos kohta alkaisi puhumaan.

Liikkumiseen tuon kaikki energia selvästi menee, juoksee ja kiipeilee ihan mihin vaan, potkuttaa plaston mopollaan pihalla ja rakastaa rappusten kiipeämistä. Mä istun useita kertoja päivässä tuossa meidän rappusissa alhaalla ja neiti kapuaa niitä ylös alas... Siinä on vaan pakko istua että saa kopin jos horjahtaa.

Päikkärit menee yhä rattaissa, noin 2h. Joululomalla kai pitäisi opettaa nukkumaan sisällä. Yöt nukkuu noin 20:30-7, jossain vaiheessa heräsi aina kuudelta (tai reilusti ennen),nyt onneksi on yleensä lähempänä tuota seiskaa. Aloittaa yön omassa sängyssä ja siirtyy jossain vaiheessa meidän väliin. Iltanukutukset on muuttuneet hankaliksi, huutaa ihan kamalasti. Sylissä haluaisi vaan olla. Tuumittiin miehen kanssa että kokeillaan siirtää neiti viikonloppuna "isojen tyttöjen" jatkettavaan sänkyyn, josko siihen nukahtaminen kävisi helpommin kun voi itse käydä viereen köllöttämään. Pojat ollaan kanssa siirretty pinniksestä pois noin 1,5v iässä.

Hoitokuviotkin on nyt selvillä kevättä varten. Kakkonen menee takaisin tuttuun päiväkotiin, josta on sitten ollut 1,5v hoitopaikkatakuulla poissa. Pääsee kivaan ryhmään, jossa on tuttuja aikuisia ja naapuruston lapsia. Neiti aloittaa tosi ihanalla yksityisellä perhepäivähoitajalla, johon olen puistossa/avoimessa päiväkodissa tutustunut. Ja me tehdään miehen kanssa molemmat kevät 4-päiväistä työviikkoa, eli lapsilla on kolme hoitopäivää viikossa. Mä odotan kyllä jo töihinpaluuta kovasti, on ikävä työtä ja työkavereita. Neidin hoitoon jääminen ei huoleta, kun tiedän että hoitaja on hyvä ja tietysti ryhmä pieni, kun lapsia on vain neljä ja kaikkia neiti on jo nähnyt säännöllisesti puistossa ja avoimessa.

Elmer, ei täälläkään neuvoloita ole enää kuin puolen vuoden välein, meillä oli ylimääräinen 1v3kk painokontrolli, muuten olisi ollut vasta 1,5v. Influenssarokote käytiin kyllä just neuvolassa ottamassa koko perheelle ja neiti sai myös vesirokkorokotteen.

Minttu32, vieläkö teillä heräillään aikaisin? Meillä kellojen siirto sotki rytmin useaksi viikoksi, ja neiti heräili tämän ajan klo 04-5:30 välillä. Ei vaan suostunut enää jatkamaan unia. Päivällä olisi kyllä nukkunut sen kolmekin tuntia sitten. Mä ronskisti lyhensin sen päiväunet noin 1,5 tuntiin ja kestettiin viikon verran se, että neiti oli kiukkuinen väsymyksestä käytännössä koko ajan. Mutta sitten tasottui ja alkoi taas nukkua yli kuuteen, nyt yleensä jopa seiskaan.
 
Meillä tasottu nuo keskellä yötä leikkimään heräämiset muutaman viikon jälkeen. Onneks, muuten ois tää mamma ollu jo todella zombi. :grin Nyt typy käy 20.30-21.30 nukkumaan ja herää siinä puol seiskan-kasin aikaan. Jos herää aiemmin ni viereen rauhottuu kyllä uudestaan unille. Päikkärit meillä kestää tunnista kolmeen, eikä sillä tunnu olevan mitään vaikutusta yöuniin. Ihan sama nukkuuko tunnin vai kolme päivällä, yhtä pitkät yöunet on joka tapauksessa. :)
Muuten täällä ei mitään erikoista, mitä nyt just on tyttö kuumeessa. Liekö hampaista ku eilen leikki korvillaan ja vähän vuosi nenä kirkasta. Sairastupaa siis pidetään täällä pystyssä. On kyllä uskomatonta millä tahdilla nää pienet opii uutta. Tuntuu et joka päivä tulee jotain uusia taitoja/temppuja. :)
 
Takaisin
Top