Vauva perätilassa, synnytys vai sektio?

Heippa taas.Käytiin tänään äippäpolilla,yrittivät kääntää siinä onnistumatta.Tuntui epämiellyttävälle ja lopuksi vähän sattuikin,siihen lääkäri heti lopetti kun merkittävästi ei bebe suostunut liikkumaan.Käyrillä oltiin ennen ja jälkeen,jälkikäyrällä pidempään kun tuli muutamia napakoita supistuksia,sain niiden estolääkettä ja kun rauhoittivat päästiin kotiin.
Lääkäri kannusti kovasti perätilasynnytykseen,on hänen mukaansa paljon turvallisempi vaihtoehto kuin sektio (??),mikäli puitteet on kaikki kunnossa ja synnytyksen osalta suotuisat (?).Ensi viikolla kuvataan lantio ja torstaina mennään taas polille.Sitten pitäis tehdä päätös pt synnytyksen ja suunnitellun sektion välillä.Voidaan kuulemma vielä yrittää kääntääkin mikäli haluan.Ystäväni anestesiahoitaja ja kätilö olivat suht kauhuissaan että on sanottu pt synnytyksen olevan turvallisempi näissä olosuhteissa ja olivat molemmat ehdottomasti sektion kannalla..itse hetken jopa mietin pt synnytystä kunnes kuulin ystävieni mielipiteet.Toki itsellä ollut kuitenkin toive ns normaalista alatiesynnytyksestä,ja hetke ajattelin että näinköhän se ptn kautta sittenkin onnistuisi..huh,täytyy todella miettiä asiaa vielä.
 
Onko sulla esikoinen tulossa vai ei?
Esikoisen synnyttämistä PT tilasta ei kai usein suositella, mutta varmasti on monta eri mielipidettä. Missä vaiheessa kääntöä yritettiin (viikot)?
 
Nyt kun jouduin supistusten vuoksi sairaalaan ja ennenaikainen syntymä meinasi käydä todeksi, sain pelkopolin kätilön juttelemaan minulle perätilasynnytyksen ja sektion valinnasta. Hän kertoi minulle, että suosittelisi synnytystä silloin kun:
1) Synnytys käynnistyy itsestään ja etenee hyvin avautumisvaiheessa. Käynnistetyissä synnytyksissä ei suosittelisi milloinkaan, eikä silloin, jos synnytyksen eteneminen takkuilee. Luonnollisesti alkanut ja etenevä synnytys on siis merkki siitä, että perätilasynnytys voi tapahtua kauniisti.
2) Synnytys käynnistyy ennen laskettua aikaa. Tai viimeistään lasketun ajan tienoilla, jos vauva ei ole iso, yliajalla ei suosittelisi.
3) Vauva on tulossa peppu edellä. Jalat edellä tai yksikin jalka suorana ei kannata yrittää.
4) Äiti uskoo itseensä ja pystyy luottamaan saamaansa apuun. Perätilasynnytyksessä on muuten aina mukana 2 lääkäriä ja 2 kätilöä + lastenlääkäri, eli tiimi on hyvä.

Tällä perusteella olenkin päättänyt, että jos supisteluepisodi toistuu nyt näillä viikoilla (nyt siis 34+2) eikä sitä enää estellä, kokeilen synnyttää, mikäli tarjonta on oikeanlainen. Parantuminen synnytyksestä on kokemukseni mukaan niin nopeaa, että edut menevät tällöin sektion ohi aika selvästi. Muissa tapauksissa ja täysiaikaisena valitsen sektion.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään kääntöyritys äitipolilla, mutta tuloksetta. Kääntäminen tuntui lähinnä epämiellyttävältä, pari kertaa sattui kun joku työnsi sormillaan vähän liian kovaa tai vauva potkaisi johonkin arkaan paikkaan. Mutta koko yritys kesti ehkä pari minuuttia ja lääkäri keskeytti sen, kun näytti siltä että haluttua tulosta ei synny.

Lantiota ei saatu kuvattua tänään, menen siihen vasta myöhemmin. Ja vauvan kokokontrolli vkolla 39. Mutta keskustelin lääkärin kanssa alatiesynnytyksestä ja sektiosta ja oikeastaan ihan samat pointit jäi mieleen kuin Kunusiinilla, joka jo kirjoittikin ne tuossa aikaisemmin tänne. Alatiesynnytystä suositellaan, jos
- lantion mitat on sellaiset, että vauvan pää mahtuu ulos. Tämä varmistetaan etukäteen sen takia, että pää tulee viimeisenä ja jos pää ei mahdu, niin sektio hankaloituu, kun vauvan koko muu kroppa pitää työntää takaisin samaa reittiä kuin se jo kerran tuli ulos. Raivotarjonnassa ei välttämättä tarvitse mitata, kun mikään osa ei ole vielä synnytyskanavassa jos pää ei mahdukaan.
- synnytys käynnistyy luonnollisesti ja etenee hyvin. Käynnistämällä ei ainakaan TAYSissa synnytetä perätilaisia. Oksitosiinia voidaan antaa vauhdittamaan jo alkaneita supistuksia, mutta jos se ei auta ja synnytyksen eteneminen hidastuu/pysähtyy, niin mennään sektioon.
- synnytys käynnistyy vähintään viikon sisään lasketusta ajasta ja vauva on alle 4kg. Yli viikko lasketusta ajasta tai >4kg vauva, niin sektio.
- vauva on pakaratarjonnassa. Jos yrittää ulos jalka/jalat edellä tai poikittain, niin alatiesynnytystä ei edes yritetä. Vauvan asento varmistetaan ultralla ennen synnytystä.

Ja koko synnytyksen ajan on tietysti tarkka seuranta vauvan voinnista ja jos yhtään näyttää siltä, että vointi huononee niin mennään sektioon. Itselleni jäi tämän keskustelun jälkeen todella positiivinen kuva alatiesynnytyksestä perätilasta huolimatta ja tuntuu ehkä jopa siltä, että olen paremmin valmistautunut synnytykseen nyt perätilan takia kuin ehkä olisin siinä tapauksessa, että vauva olisi tulossa raivotarjonnassa. Toki perätilasynnytyksessä täytyy varautua siihen, että herkemmin mennään sektioon, kun vauvaa ei voi auttaa ulos (esim. imukupilla) mutta se ei tunnut pahalta ajatukselta, kun siihen tietää valmistautua etukäteen. Lisäksi TAYSissa on kuulemma verrattu raivotarjonnassa tulevien ja perätilaisten synnytyksiä ja keskimäärin perätilassa synnyttävien ponnistusvaihe on lyhyempi kuin raivotarjonnassa. Ja kun on kartoitettu synnyttäneiden kokemuksia synnytyksen jälkeen, niin perätilasynnytyksissä kokemukset ovat olleet positiivisempia kuin raivotarjonnassa synnyttäneide. Liekö sitten kyse siitä, että perätilassa olevat ovat tarkemmassa seurannassa ja valmistautuminen on ollut tarkempaa vai mistä mahtaa johtua.

Pitkän viestin päätteeksi siis summa summarum, jos nuo yllä olevat ehdot täyttyvät kohdallani, niin aion kokeilla alatiesynnytystä. Valmistaudun kuitenkin myös siihen, että vauva syntyy sektiolla, jos jokin ehdoista ei täyty tai synnytyksen aikana tulee tarve mennä sektioon.

Ai niin, vielä se lisäys että perätila ole mikään rajoite alatiesynnytykselle vaikka synnyttää esikoista. Ja sellainen miinus perätilasynnytykselle, että varmuuden vuoksi tehdään episiotomia, kun se on hankala tehdä vasta siinä vaiheessa, kun vauvan pää on tulossa ulos ja koko muu kroppa on jo tiellä.
 
Kiva kuulla, mitä teille on kerrottu. Mulla keskiviikkona kääntöyritys edessä.
 
Käytiin äippäpolilla tänään,lantion kuvat oli ok joten lääkäri suositteli edelleen perätilasynnytystä,mutta me päätettiin valita suunniteltu sektio,joka on ensi viikon perjantaina.sillon rv39.Kovasti asiaa pähkäiltiin ja tähän tulokseen tultiin.
 
Mä kävin liikehälyn vuoksi synnärin päivystyksessä vieraalla paikkakunnalla, reissussa kun oltiin. Siinä yhdessä ilmeni että 10 viikkoa raivotarjonnassa viihtynyt vauva on kääntynyt perätilaan. Viikkoja tänään 38+2. Vielä 36+6 oli rt. Seuraava äitipolin kasvukontrolli on ensi viikolla 39+1. Saa nähdä mikä tilanne on silloin ja taitaa mennä synnytyssuunnitelmat uusiksi.

Esikoista odottaessa hän oli pt tosi pitkään, mutta kääntyi rv36. Mutta synnytys päättyi sektioon, koska en avautunut tarpeeksi. En todellakaan aio yrittääkään perätilasynnytystä omalla historiallani. Sektioon en ensisijaisesti olisi halunnut, joten toivon, että vauva vielä kääntyy. En tiedä kuinka myöhään kääntöyrityksiä voidaan tehdä. Tosin tässä on myös tullut hieman raskausmyrkytyksen merkkejä, joten ei tiedä miten lopulta menee.
 
Odotellaan MRI kuvien tuloksia. Perätilasynnytys edessä. Olen pitkä ja vauva siro niin haluan ehdottomasti yrittää normaalia synnytystä. Sektio kun ei ole riskitön. Kunhan vaan kuvat antaa luvan...
 
Miten pituus vaikuttaa osaatko sanoa? olen itse lyhyt (160) ja edelleen pohdin mikä olisi paras vaihtoehto, kun vaavi ei käänny. Ensi viikolla kuvaus lantiosta.
 
Mullekin suositeltiin lähtökohtaisesti perätilasynnytystä, jos synnytys käynnistyy itsestään etuajassa. Olen nippanappa 159 cm, eikä siihen otettu mitään kantaa, että lyhyys vaikuttaisi.
 
Kai se riittää, että lantio on riittävän tilava. Ja se selvitetään sillä magneettikuvauksella.
 
Siis oon kokonaisuudessa isomman puoleinen. Leveät hartiat, leveä lantio niin kai sit synnytyskanava on sitä mukaa myös hyvänkokoinen. Toki onhan muksulla sit kans mun geenit mut ei täs vaiheessa ollu kuulemma iso. Siskon lapset on toki ollu aika suuria kun yliaikaisina ovat tulleet. Pelkään vaan et jos menee la:n yli niin mun vauva ei kyl alle 4 kiloinen varmaankaan ole. Eli meneekö sit sektioon, en tiedä...
 
Hei! Heinäkuussa 2014 synnytin perätilaisen tytön. Just sopivasti tuli tyttö pylly edellä, oli ns. täydellinen tarjonta perätilaiseen. Käynnistettiin kun viikot tuli täyteen, vedet oli niin vähissä. Samasta syystä ei voitu yrittää kääntämistäkään. Kaikki meni tosi hyvin ja itse liputan perätilaisen alatiesynnytyksen puolesta! Salissa ehdittiin olla vajaa tunti, kun tyttö olikin jo sylissä. Henkilöstöä taisi olla paikalla tuplat kaikkia mahdollisia alan edustajia, ehkä 8-10 tyyppiä. Koko loppuraskauden ajan oltiin tytön kanssa kyllä niin hyvässä kontrollissa, että jos sitä toiste joskus synnyttäisi, niin melkein sitä perätilaista toivoisi. Synnytin Tampereella. Siellä perätilaisia alateitse vissiin eniten synnytetäänkin. Päätös synnytyksen ja sektion välillä ei ollut mitenkään helppo tehdä, mutta jälkikäteen olen ollut kyllä valinnastani todella hyvilläni. Tsemppiä kaikille!
 
Ihana kuulla hyviä perätila synnytyksiä! Hankalaa, kun ei voi tietää etukäteen, mikä olisi paras vaihtoehto. Ensisynnyttäjyys tuo myös omat haasteensa ja lääkäri sanoi, että mun pehmyt kudos ja lantion lihaksisto on tosi vahvat. Jos siis epäröin tai en uskalla ponnistaa, voi tulla ongelmia. Mutta ensi viikolla tiedän lisää, kun saa lantion mitat. Ainakin ultrassa pikkuinen ollut täydellisessä perätilassa eli peppu edellä ja jalat suorana.
 
Nyt tuli magneetin tulokset. Tilaa on. Eli suunnitelmana alatiesynnytys. Tarkkaillaan vauvan kasvua eli tarkistetaan la tienoilla et minkä kokoinen on, jos ei tule ulos ennen sitä. Ei kuulemma haluta et menee yli... ei kuitenkaan haluttais käynnistää. Mitä sit tarkoittaakaan.
 
Hienoa, että saat mahdollisuuden synnyttää alakautta! Mulle jäi se kuva, että, jos ei käynnisty itse ennen LA niin sitten menee sektioon. Eli perätilaa ei haluta käynnistää tai antaa mennä kovin paljoa yli. Mulle sanottiin, että sektio voi olla samana tai seuraavana päivänä sitten siitä kontrollista. Toki voi olla eri sairaaloilla eri käytäntöjä ja varmasti vaavin koko ja äidin mielipide vaikuttaa tuohonkin.
 
Mullekkin todettiin viime ultrassa vauvan olevan pitkäaikaisen rt:n jälkeen kääntynytkin perätilaan :sad001 viikkoja nyt 35+4. Toista odotan ja tuli kyllä niin yllätyksenä tämä. Kokoajan oletti että mennään samalla kaavalla kuin esikoisesta.. Noh, sektion tahtoisin jos ei lähde kääntymään. Jotenkin alakautta synnyttäminen tuntuu liian riskialttiilta...
 
Takaisin
Top