Vauva omaan sänkyyn

Megara En tiedä liittyykö niiden ikenien kutiamiseen mutta meillä alkoi tuommoinen heräily samoihin aikoihin kuin se. Ärsyttävää kun oot saanut toisen nukkumaan ja sitten herää tunnin päästä jostain kummasta syystä.
 
Poikaseni on nukkunu omassa sängyssä siitä lähtien kun leikkaushaava antoi myöten enemmälle nostelulle ja kurotteluille. Yöheräilyt alkoi vasta myöhemmin. Nyt kun heräilyt ja syötöt on vähentyneet noin neljään yöllä niin oon siirtämässä vauvansängyn toiseen päähän huonetta. Siitä on seuraava siirto sitten omaan huoneeseen. Tää vaan aiheuttaa sen että jokusen yön ajan on huutoa jne kun yritän lopettaa yötissittelyt ja se meinaa todella vittuuntunutta iskää. Aikaisemmin yrittäessäni häneltä pääsi niinkin rakentavia lauseita kuin "Niin. Rankaise vaan pientä vauvaa siitä että haluaa läheisyyttä" ja "Anteeks vaan kun olen vihainen mutta ajatkohan sä tässä nyt taas enemmän omaa etuas" No tietenkin ajan omaa etuani. Heti kun yösyöminen loppuu niin mä saan vihdoinkin kunnon yöunia 1,5h pätkien sijaan ja jaksan päivisin paremmin. Mies taas on oikeasti enemmän vittuuntunu siitä ettei saa nukutuksi kuin siitä että vauvalla ei ole kivaa. Ongelmaksi on koitunut juuri se ettei pojalle kelpaa öisin mikään muu kuin tissi. Koko päivän aikana imetän korkeintaan viidesti mutta yöllä melkeinpä kymmenen kertaa pahimpina öinä.
 
Sikakissa Meillä toi sama ongelma että yöllä ei kelpaa muu kuin tissi. Miten siitä pääsee eroon? Vainko lopettamalla yösyötöt?
 
Triina Miten on nyt mennyt kun olet nukuttanut noin? En ole vieläkään uskaltanut kokeilla. Uskaltaisiko tänään ihan kylmiltään kokeilla? Miten yöllä kun herää, imetätkö silloinkin valot päällä?

Muutenkin koska sinne yläkertaanpäin kannattaisi alkaa hiipiä. Kun vauva on jo tosi väsyitkuinen vai hieman ennakoiden kymmenen minuuttia aiemmin?
Meidän iltanukutukset on tänä viikonloppuna muuttuneet pelleilyksi. Poika yrittää saada varpaitaan kiinni välillä tunkee suuhunsa samalla kun imee. Raapii mun naamaa, sormessa kipeä haava ja laastari niin sitähän on kiva näprätä. Hakkaa unilelulla itseään ja minua.
Nyt on parina yönä keksinyt purra minua nänniin. :/ :'(
 
Meillä on nyt mennyt äärettömän hyvin nukahtaminen. Nyt oli kaksi iltaa itkua, mutta johtui hampaista ja eilen särkylääkkeellä nukahtaminen sujuikin jo entiseen malliin. Yöllä ei juurikaan heräile, mutta jos herää, odottelen 10 minuuttia. En ole pariin viikkoon yöllä puuttunut pojan ääniin mitenkään. Paitsi että käyn katsomassa aina miten päin on nukahtanut, koska nykii peittoa päälleen.

Edelleen imetän yöllä jos poika ei muutoin rauhoitu. Mutta nyt tosiaan ei vähään aikaan ole tarvinnut. Tällä hetkellä pojan ikenet vuotaa verta ja hampaat puskevat läpi melko voimalla. Ilta ja nukkumaan meno vähän jännittää, luultavasti annan lääkettä.

Päikkärit meillä ei meinaa onnistua. Ekoille päikkäreille nukahtaa omaan sänkyyn, mutta sen jälkeen kaikki on yhtä suurta arvoitusta. Rattaisiin on nyt nukahtanut helposti, mutta niissä unet tuppaavat olemaan kovin tynkiä.
 
Mutta siis suureksi ihmeekseni voin tosiaan iltaisin jättää pojan täysin hereillä sänkyyn ja hän nukahtaa omia aikojaan. Se vaatii kyllä tosi tarkan ja täsmälleen samanlaisena toistuvan iltarutiinin. Huomaan oikein miten poika alkaa iltalaulun aikaan rentoutumaan ja valmistautumaan unille.
 
Välillä ollaan oltu niin väsyneitä että kun poika on alkanut itkeä on vaan nukuttu ja hänkin sitten nukahtanut omia aikojaan uudestaan. Kai tuota voisi ajatella positiivisena asiana?! Ei siis ole itku ainakaan yltynyt. Mulla ois just toive lopettaa yöimetykset kun meidän neuvola sen sallii vasta 8kk.
 
Se on hyvä merkki joo Hepsuli, itku voi liittyä vain unisyklistä seuraavaan siirtymiseen. Monesti vauva herää kunnolla vasta kun äiti puuttuu itkuun. Mutta jokainen tuntee oman vauvansa parhaiten. Minä kuulen itkusta heti yltyykö se vai rauhoittuuko ilman apua.
 
Yöimetyksen / yöpullon lopettamiseen tulee yleensä sellainen fiilis äidille, että nyt tää vauva on valmis. Sitten jos siihen ryhtyy, niin varoituksena, että useimmiten tarkoittaa hyvin aikaisia aamuja joksikin aikaa. Useimpien ohjeiden mukaan maitoa annetaan vasta, kun herätään, ja ilman yösyöttöjä herääminen on helposti kuudelta. Siitä se useimmilla myöhääntyy kyllä, mutta parikin kuukautta voi mennä aikaisilla aamuilla. Se on pieni hinta, jos vauva alkaa nukkua yhtäjaksoisesti jatkuvan syöttämisen sijaan esim. klo21-6. Kahdeksan kk kuulostaa ihan hyvältä ajankohdalta. Meillä ei ainakaan vielä 6,5kuukautinen ole valmis. Yöllä juo yli puolet päivän maitomäärästä (noin klo1 ja 5) ja huuto on järkkyä. En millään lähtis yrittään yösyötön lopettamista tällä..esikoinen puolestaan aloitti tässä vaiheessa.
 
Eli tuon huudon perusteella täälläkään ei olla valmiita. Tää on rankkaa eloa. ..ja imettäminen. ::sad001 Luin noita ekoja viestejäni tänne ja oikein naurattaa oma positiivisuus..ja hehkuttaminen. Enää en hehkuta. Pelkään mihin tää imetystaival vielä johtaa.
 
Muokattu viimeksi:
Joo, meillähän tilanne päätyi siis siihen ettei poika nukahtanut imettämälläkään. Tai havahtui heti kun lähdin vierestä. Siitä päättelin, että hän alkaa olla valmis erilaiseen nukahtamiseen.

Yösyötöt vähenivät jo 4kk kohdalla. Ihan pojan omasta toimesta. Nyt jo pari kuukautta poika on pääsääntöisesti nukkunut läpi yön, mutta yksittäisinä öinä saattanut syödä kerran tai kaksi.

Viime yönä kitisi neljältä, vähän itkikin, mutta kellosta katsoin että kolmessa minuutissa oli jo unessa. Ja yllättävän pitkältä ajalta voi tuntua kolme minuuttia yöllä.
 
Mulla on ollu molempien kohdalla sellainen "sääntö", että jos vauva kitisee yöllä, niin kellosta katsoen meen rauhotteleen vasta jos ei viidessä minuutissa itsekseen hiljene (kunnon itku tai muuten hätäinen ääntely on eri asia ja silloin tarpeeseen vastataan mahdollisimman pian). Yleensä vauva rauhoittuu tuossa ajassa itsekseen, mutta se tosiaan tuntuu ikuisuudelta kuunnella sitä kitinää.
 
Mun mielestä meillä menee aika nopeesti se sellaiseksi itkuksi etten kestä kuunnella ja volyymi nousee. Vauva samassa huoneessa niin en mä kyllä pysty kuuntelemaan vaan.
 
Meillä kanssa yltyy ja yltyy jos ei siihen puutu ja sitten onkin täysi raivo päällä eikä enää tissikään auta. Mieluummin jos alkaa itkeä niin heti silittelemään selkää ja uni jatkuu, pieneen kitinään en puutu mitenkään mutta heti kun itku alkaa on pakko nousta sängystä katsomaan mikä hätänä.

Nyt typy osaa nukahtaa itse niin että istun sängyn vieressä ja tarvittaessa silitän hetken selästä. Illasta riippuen 5-25 minuuttia saa istua sängyn vieressä. Unilelu on se mitä hinkataan ja retuutetaan kunnes uni tulee. Nukkuu jo suht hyvin, herätyksiä on yöstä riippuen 1-3. Nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa joten herää helposti kun mies tulee kolistellen nukkumaan tai kun herätyskello soi aamulla.
 
Niinhän se on, että nää on lapsikohtaista, mikä toimii kellekin. Ja nyt kun noi lapset nukkuu samassa huoneessa, täytyy meillä ottaa aina sekin huomioon, ettei toinen heräsi toisen kitinöihin tai itkuihin.

Meillä on pienenä haasteena se, että jos molemmat sattuu heräämään, kuinka saada isompi ymmärtämään, miksi häntä nukutetaan omaan sänkyyn, mutta vauva pääsee (joskus) äidin ja isän viereen. Syy on tietty se, että molempia on vaikea yhtä aikaa saada nopeasti nukahtanut samaan huoneeseen ja isompi ei vain osaa enää nukahtaa siihen meidän väliin, villiintyy siinä vallan (usein mielelläni häntäkin ottaisin hellittäväksi siihen kainaloon muutoin), mutta eihän pikkunen sitä ymmärrä.
 
Mun mies tulee kyllä hiljaa nukkumaan mutta yöllä kun kääntää kylkeä..kauhee meteli. Pelkään aina että sänky hajoaa!:D ..tai et poika herää. Kamalaa jos poika vielä nukkuis meidän välissä. Sit se herätyskello..mun sydän alkaa aina pamppailla..no niin kohta on kaikki hereillä. Ja miks sitä pitää torkuttaa sata kertaa? :-o
 
Meillä on toiminut nukutus myös oikein kivasti, syö iltapuuron 7 korvilla (yleensä vähän ennen) ja sitten päälle maito. Nukkumaan menee n. Puoli 8 ja pidän hetken sylissä ja hyräilen unilaulun jonka jälkeen laitan sänkyyn ja poistun huoneesta. Nukahtaa itsekseen joko hiljaisuudessa tai saattaa pienen itkun pärähdyksenkin tehdä mutta se kestää muutaman sekunnin. Vartin sisään yleensä on nukahtanut kun käy katsomassa.

Yö onkin sitten ihan toista :D meillä siirryttiin kehdosta pinnasänkyyn joka tuli suoraan isoveljeltä joten pohja on alhaalla. Siirto oli pe ja en vielä ole kertaakaan onnistunut laskemaan ekalta tissiltä neitiä takaisin sänkyyn niin ettei herää. Jos herää saan kyllä tyynnytettyä takaisin uneen mutta jää sellaiseen levottomaan vähän väliä itkettää -modeen siitä ja sitten jonkun ajan päästä kyllästyn ja otan viereen jossa onnellinen tissinlupsutus jatkuu. Päivässä menee se 5ruokaa nyt mutta se ei tuonut helpostusta yösyömiseen hirveästi kun ongemaksi tuli tämä tissiltä takaisin sänkyyn laitto :O
 
Meillä nukuttiin pitkään ne ekat yöunet pinniksessä ja sit otin tytön viekkuun nukkumaan. Nyt kun tyttö oppi viikko sit ryömimään niin ollaan siitä asti opeteltu nukkumaan koko yö pinnasängyssä. Aluks valvottiin tunti tai puoltoista ennenku tyttö nukahti yöllä takaisin omaan sänkyyn syömisen jälkeen (nyt herää muuten vaan kerran yössä syömään). Mutta nytpä on parina päivänä menny vaan joku vartti tai vähän reilu nukahtamiseen, jes!
 
Takaisin
Top