Vauva nukkuu, nukkuuko äiti?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ainakin artikkelimme mukaan on varsin yleistä että kun vauva oppii nukkumaan yönsä, ei äiti osaakaan nukkua. Äiti joko ei saa unta tai herää jokaiseen pikkuääneen - tai sekä että. Onko sinulle käynyt näin? (Jos on lue artikkelista vinkit nukkumiseen.) Oman lapsen vauva-ajasta on jo sen verran aikaa, että en muista. Ehkä osasin nukkua, kun en muista valvoneenikaan vauvan tuhinaa kuuntelemassa.
 
Mulla on molemmat vauvat osanneet nukkua yönsä alusta asti, heränneet vain tuhisemaan nälkäänsä kuka milloinkin. Sen sijaan olen hamunnut yöajalle omaa aikaa eli olen saattanut saada lapset nukkumaan klo 21 ja mennyt itse nukkumaan klo 2 tehtyäni omia hommia, katsottuani telkkaa ja luettuani kirjoja. Aamulla väsyttää kun lapset herää klo 7 mutta oma vika, ei voi lapsia syyttää :D
 
Molempien lasten vauva-aikana vielä kun nukkuivat samassa huoneessa meidän vanhempien kanssa, niin yöunet oli tosi katkonaisia. Lapsi nukkui, äiti ei. Heräsin kummankin lapsen kohdalla aina ihan pienimpäänkin ääneen, inahdukseen, tuhinaan, kahinaan jne. Korvatulpistakaan ei ollu apua, olin niin herkkäuninen (ja sitä oon edelleenkin). Etenkin kuopuksen myötä musta tuli entistäkin herkkäunisempi. Lapset eivät enää nuku meidän makkarissa, niin siltä osin helpottanu, etten herää esim. peiton kahinaan, mutta yöt tuntuu siltä kuin nukkuisi koiranunta. Pienikin ääni mikä lastenhuoneesta kuuluu, niin jo silmät rävähtää auki. Tuntuu että kroppa on öisinkin koko ajan ’valmiustilassa’, se on valitettavasti jääny vauva-ajoilta päälle... Ehkä mä joskus saan mun entiset unenlahjat takas. :rolleyes:
 
Meillä lapset nukkuneet kaikki hyvin ja äiti samalla. Tosin mulla on niin ”hyvät” unenlahjat olleet silloin että en ihan pieneen olisi edes herännyt. Nyt vanhemmiten herään suht herkästi kaikkiin ääniin joten jää nähtäväksi miten käy kun vauva syntyy.
 
Ei nukkunut kumpikaan, vauva eikä äiti. Vauva heräili vähän väliä ja itki tai oli nälkäinen. Kun vauva nukahti, ehdin juuri saada unen päästä kiinni niin hän heräsi jo uudelleen. Nykyään lapsi nukkuu jo hyvin, heräilee yleensä vain 1-3 krt yössä. Itse nukun vaihtelevasti, korvatulppia en uskalla käyttää enää. Ennen lasta nukuin aina tulpat korvissa, se auttoi vähän. Olen siis ollut herkkäuninen koko ikäni ja syönyt ennen lasta mm. melatoniinia. Se tosin auttoi vain iltanukahtamiseen, ei siihen yöllä heräilyyn. Nukun lapsen kanssa edelleen samassa huoneessa, meillä ei ole kuin yksi makuuhuone. Ennen lasta nukuin parhaiten yksin, nyt en tiedä osaisinko nukkua jos lapsi ei nukkuisi huoneessa.
 
Kuulostaa tutulta. Herään herkästi lapsen ääneen ja sitten on vaikea saada uudestaan unta, vaikka lapsi jatkaa unia.
 
Menee juurikin näin hyvin usein! Varsinkin nyt kun on tuota hulinavaihetta päällä ja heräilee usein, niin ei osaa rauhottaa itteään uneen vaan koko ajan oottaa ja kuuntelee että kohta se taas heräilee..
 
Meillä on vähän niin, että poika kyllä saattaa nukkua jopa koko yön heräämättä, mutta varsinkin kahden jälkeen alkaa äännellä ja pyöriä ympyrää, sitä kestää jonkin aikaa. Itse kun sellaiseen aikaan herään, niin on kyllä haastavaa saada nukuttua enää, kun jään myös kuuntelemaan, herääkö poika oikeasti vai unissaanko vaan mölisee.
 
Takaisin
Top