Vauva kotona ja uusi raskaus!

Kirppu^

Sukkela juttelija
Heippa!
Tosiaan on todella suuri vauvakuume ja haluan neljännen. Pienin on 8kk ikäinen.
Haluaisin myös pienellä ikäerolla jotta olisi mm. leikkikaveriksi toisista sitten myöhemmässä vaiheessa,mutta mulla on ollut raskauspahoinvoinnit todella rajuja joten pelkään että jos tulisi seuraavassakin raskaudessa nii kuin pärjään vauvan kanssa ja kuinka pystyn hoitamaan saatika imettämään. Pienintä odottaessa oksensin 5-10krt päivässä ja makasin sängyssä eli juoksin siis vessan-sänky väliä rv 22 asti. On muitakin lapsia mutta ovat 7v ja 5v ettei niitä tarvitse niin sinälläsä ajatella tässä,on koulussa ja päiväkodissa.

Itse kysymykseen siis: Onko muita samassa tilanteessa olevia? Millaiseen ratkaisuun olette tulleet yms..? Ajatuksena myös lykätä raskautumista ensivuoden loppuun kun vauvakin ois isompi ja tähänkään ei muuta estettä ole kuin kauhea vauvakuume; nyt ja heti pitäs saaha se :)
 
Meillä esikoinen pian 10 kk ja yritetään täyttä häkää uutta raskautta. Varmaan se on aika pitkälti omasta tilanteesta ja voimavaroista kiinni miten kannattaa tehdä. Mulla oli raskaus helppo ja esikoinen on tyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva, joten en nähnyt jaksamisen puolesta syytä odottaa. Itseasiassa alkuraskauden väsymys tuntui paljon helpommalta kärsiä esikoisen kanssa kotona (tuulimuna 3 kk sitten) kuin töissä (esikoisraskaus). Kotona voi sentään ottaa vauvan kanssa keskellä päivää torkut. :) Mutta jos on taipumus hankalaan raskauspahoinvointiin niin sitten on tietty toinen asia.

Ja imetyksestä sanottiin neuvolassa, että kannattaa varautua maidon tyrehtymiseen tai siihen että lapsi alkaa hylkiä rintaa. Tai vaihtoehtoisesti maidontuotanto kiihtyy, lapsi innostuu ja alkaa imemään enemmän ja kroppa joutuu niin koville että on sen takia pakko vierottaa. Ei niin välttämättä käy, jotkut imettää ongelmitta synnytykseen asti ja osa tandemimettääkin, mutta riski on olemassa. Voi siis olla että kannattaa vielä odottaa, jos imetyksen lopetus tuntuu aivan maailmanlopulta.
 
Meillä on 5 lasta 1v8kk, 1v5kk, 1v5kk ja 1v11kk ikäeroilla, pienin on nyt 2kk. Joka raskaudessa on ollut pahoinvointia päivittäin alusta loppuun ja oksennankin läpi raskauden, puoleenväliin saakka paljon joka päivä ja sen jälkeen voi tulla sellaisia aikoja että vaihtelevasti ehkä muutamana päivänä viikossa, kuitenkin useamman kerran päivässä ja välillä kyllä ihan päivittäin ja viikottain. Pienellä ikäerolla ollaan kuitenkin lapsia toivottu ja kyllä hiukan vielä yksi haaveissa mutta kyllä tässä vielä "muutaman" kuukauden haluaa toipua :grin Ehkä noin 1,5v ikäero voisi olla ok eli joskus keväällä voisi olla yritystä, jos yhtä nopeaa raskaaksi tulisin mitä näistä muista niin se käy nopeasti.

Mulla ehkä se auttaa että en ole väsynyt ollut, tiputukseltakin juuri ja juuri välttynyt, juuri kun olen ajatellut että huomenna on pakko mennä niin onkin ollut vähän parempi päivä. Ensimmäinen raskaus oli kamalin, jälkeen päin ajateltuna silloin olisi pitänyt tiputukseen mennä. Oksensin kyllä eniten.

Makoilla ei tarvinnut päivisin, en pystynyt olemaan makuultaan kuin yöllä nukkuessa koska se vain pahentaa oloa ja onneksi en tosiaan ole kuitenkaan hirveän väsynyt ollut niin on jaksanut lasten kanssa touhuta, meillä kaikki olleet ja ovat kotihoidossa paitsi nyt esikoinen eskarissa sen muutaman tunnin päivässä. Meillä ei mitään hoitoapuja ole saatavilla niin on ollut pakko miettiä miten pärjään miehen ollessa töissä/työreissuilla. Ja onhan siinä aina miettiminen mitä uskaltaa syödä johonkin lähtiessä ja mitä missäkin paikassa kodin ulkopuolella uskaltaa syödä ettei niin oksettais, lähinnä näkkäriä :grin Ehkä rasittavinta raskaudessa. Ja toinen on tietty jos joutuu oksentamaan jossain muualla kuin kotona :grin

Mutta kyllä siis voi jaksaa hoitaa vauvaakin/pientä taaperoa vaikka pahoinvointia onkin. Mullahan tämä ei kylläkään ole edes pahinta laatua.
 
Kiitos vastauksistanne. Tosiasn olen niin hukassa asian kanssa etten tiedä mitö tehdä. Pää ja mieli sanoo että kyllä kun taas tulee jostain ajatus että ei vielä. Haluan kuitenkin imettää tätä pienintä enkä lopettaa sitä. Mutta,kuinka saisin vauvakuumeen pois;edes hetkeksi? Ei varmaan mitenkään..
 
Meillä 2v ja 3kk lapset ja vauvakuume alkoi jo kun oltiin synnärillä kuopuksesta :D Kätilöt vaan nauroi mulle, että harvemmin sitä haaveilee seuraavasta kerrasta kesken supistusten :D Mutta mulla ollut myös vähän samanlaisia ajatuksia. Imetin esikoista läpi raskauden ongelmitta ja hän käy vieläkin välillä rinnalla, mutta mietityttää miten kuopus suhtautuisi. Mulla tyrehtyi maidontulo kokonaan raskauden puolivälissä ja vasta jokunen viikko ennen synnytystä sitä alkoi tulla uudestaan. En haluaisi korvikkeiden kanssa pelata kuopuksen kanssa, joten ehkä sen takia kannattaisi vähän odottaa vielä. Joku 1,5-2v vois olla ihan passeli ikäero mun mielestä. Onhan tässä nytkin välillä hässäkkää, mut on mennyt paljon paremmin mitä odotin ja hetkenhän ne vaan on pieniä :)

Esikoisesta kierto palasi kun vauva oli 9kk, mut tärppäs vasta kun hän täytti 1v. Jos nyt yhtään samalla kaavalla menis, niin sitten olis ihan ok ikäero. Oon miehelle ajatellut ehdottaa että vuodenvaihteen jälkeen saa tulla jos on tullakseen :wink
 
pilvikirsikka kiitos vastauksestasi!Tosiaan olen ihan hukassa asian kanssa.. miehen kanssa asiasta keskusteltu ja tultu siihen päätökseen että me aletaan yrittämään neljättä,kyllä kaikesta selviää yhdessä ja jos maidon tulo loppuu,siirrytään korvikkeelle. Haluan pienellä ikäerolla kolmannen ja neljännen. Ekan ja tokan välillä ikäeroa 1v6kk. Perjantaina on kierukan poisto.
 
Teillä kuitenkin vauvalla jo sen verran ikää, että voi hyvinkin olla mahdollista imettää häntä 1v asti jolloin ei tarttis enää korviketta :)
 
Mäkin tässä mietin että ap:llä vauva jo kuitenkin sen verran "iso "että vaikka yritys alkaisi ja heti tärppäisi niin imetystä ehtinyt olla jo kivan aikaa ja tosiaan voi hyvin mennä sinne 1v asti jolloin ei tarvitseenää korvikkeisiin siirtyä.
Itse aloin odottaa kakkosta kun esikko oli 6 kk. Esikko reagoi raskaushormooneihin niin että kieltäytyi täysin rinnasta ja jouduin antamaan pulloa. Ehkä jos olisin tajunnut sinnikkäästi vaan yrittää , olis imetys saattanut hyvinkin jatkua. Mutt silloin en sitä tajunnut. Toisen kerran olen myös tullut imetysaikana raskaaksi ja silloin jatkoin imetystä 1v1kk2vkon ikään ja vierottui itsestään. Raskautta oli silloin takana muistaakseni 12 -13 viikkoa.
Kannattaa myös muistaa että toivottu raskaus ei ehkä alakaan heti ja jos sitä pientä ikäeroa toivoo niin kannattaa vaan alkaa harjoittelemaan:)
Itse toivottiin viimeisimmällä kerralla lyhyttä ikäeroa ja vauvan annettiin lupa tulla kun edellinen oli 5kk mutta niin vaan tärppi kävi vasta kun edellinen ehti täyttää 1v2kk. Eli ikäero nousi 1v11 kk. No eihän sekään toki kamalan iso ole mutta toiveissa oli pienempi:)
 
Muokattu viimeksi:
JustMee: joo tottakai voi käydä niinkin että saan imetettyä mutta jos mulle tulee esim. Niin kamala pahoinvointi kuin edellisiltä etten pysty edes syömään/juomaan niin maidon tulohan loppuu tällöin eikä imetys onnistu. Kaikkeen on jo varauduttu. Tosiaan,ollaan myös ajateltu sitä ettei raskaus välttämättä onnistu heti,kolmannenkin kohdalla tärppäa pysyvästi vasta 7kk yrityksen jälkeen. Siihe asti tuli keskenmenoja.
 
Tänne kuulun minä :)

Vauva vasta 4 viikkoa ja uusi raskaus mielessä ollut varmaan kolme viikkoa :grin

Neljäs lapsi olisi haaveissa. Mutta yrityksen ajankohta on vielä hukassa. Hirveen isoa ikäeroa ei haluta mutta ei taas alle vuottakaan. Mutta kuopuksen yritykseen meni 4v ja välissä monta keskenmenoa, mun pcos ja ylipaino suurimpana esteenä raskauksille. Niin uskaltaako tässä odotella kamalan kauaa yrityksen suhteen :shy:
Meillä ikääkin jo jonkun verran itsellä 33v mutta miehellä jo 45v. Niin ei tässä kauheen kauaa viitsis hukata aikaa senkään takia.
Haaveissa kuitenkin vielä muutama lapsi :)

Esikoinen ja toka on mun edellisestä liitosta ja heillä ikäeroa 1v4kk, se tuntuu jälkikäteen mietittynä ihan ok ikäerolta vaikka alku olikin hyvin rankka, syynä osittain kyllä exäkin.

Mutta tosiaan, koska uskaltais yrityksen aloittaa..siinäpä vasta pulma :confused:

Mietin myös samaa, että voiko neljäs olla terve ja kaikki mennä hyvin..kun kolme raskautta on mennyt ok hyvin ja synnytykset ollut ihania kokemuksia, lapset terveitä jne..
 
Tervetuloa haaveilija31! Itse kanssa tosiaan pohdin ajankohda kanssa mutta kyllä vauvakuume vei voiton ja alotus alotetaan heti kun saan perjantaina kierukan pois. Voihan käydä niinkin että raskaudut piankin. Mutta kannattaa pohtia rauhassa ettei tee kuitenkaan liian pikaisia päätöksiä.
 
Takaisin
Top