Vauva ja lemmikit

tanpit.

Luottohahmo langoilla
Maaliskuunmammat 2016
Kesämammat 2018
Onko vinkkejä miten totuttaa koirat vauvoihin/lapsiin ennen vauvan tuloa? Ja mitä kannattaa sitten muistaa vauvan saavuttua koira talouteen. Tai mikseipä sama koske muitakin lemmikkejä.

Itsellä on kaksi koiraa, pieni kokoinen ja iso. Vaikka ne ovatkin kovin kilttejä mutta tää nuorempi koira on vielä kovin pentumainen. Kummatkaan eivät ole olleet kovin paljon lasten kanssa tekemisissä.
Ystävän lapsi on muutaman kerran käynyt meidän pihassa leikkimässä, silloin on sujunut ihan ok.. Paitsi kun lapsi lähtee juoksemaan luulee nuorempi koira, että se on leikki ja kaataa maahan. Tätä ollaan yritetty harjoittaa mutta sitten vanhemmat ovat näitä koirapelkoisia niin ei kovin usein kuitenkaan käy kylässä..
 
Ajattelin meidän kissojen kohdalla kokeilla sellasta, että mies saa tuoda synnytyslaitokselta vauvan vaatteita/pukluliinan kissoille haistettavaksi ennen kotiinpaluuta. Kuulin tämän vinkin kaverilta. Ei siinä muuten mitään ideaa ole, kun se että kissat tunnistaisi jo vauvan hajun kun hän tulee kotiin. :)
 
Ja joskus tuli telkkarista semmonen ohjelma missä totuteltiin lemmikkejä vauvan tuloon, niin siinä ne laitto vauvan itkuääniä soimaan jollain laitteella , jolloin se ei sit oo ihan uus juttu kun se vauva saapuu :)
 
Meillä mä olen "laumanjohtaja". Mulla on 3 minua alempana olevaa narttukoiraa. Laumanjohtaja kun tuo pentunsa muun lauman joukkoon, ei alempana olevilla ole nokankoputtamista.

Noin koirat ajattelee..

Mulla on useampi pieni koira, enkä ole ikinä kotiintulosta tehnyt numeroa. Miksi tekisin, koska ainakin omat koirani ovat olleet enemmän kiinnostuneita minusta kun vauvasta.
 
Tuon hajujutun olen kuullut myös. Sitten jotkut joutuivat totuttamaan koiriaan tyyliin pitämällä lapsen kättä omassa kädessään ja koirat on saaneet haistaa siitä. Jotkut on myös tehneet samoin kuin tutustuttaessaan uuteen koiraan; esim. eri huoneissa kaltereiden takana niin että näkevät, kuulevat ja haistavat toisensa ennen kuin päästävät kontaktiin

Meillä uroskoira meni sekaisin kun vauva tuli. Piti itkeä sen sängyn (rattaiden) vieressä, tuli vaatimaan että nostan sen katsomaan että vauvalla on kaikki hyvin, ulos voi mennä vain lyhyeksi hetkeksi, piti nukkua vaunujen alla jne. Pahin oli se, että jos joku aikuisista kiiruhti lapsen luokse varsinkin tämän itkiessä tai kumartui yli, koira alkoi haukkua ja hyppiä. Kun vieraat tuli katsomaan vauvaa, tää uros tuli väliin ja yritti saada heidän huomioon itseensä. Jotkut luuli sitä mustasukkaiseksi, mutta oikeasti se yritti suojella vauvaa.

Narttu oli mustasukkainen, mutta on tyytynyt osaansa. Vaatii kuitenkin huomiota silloin, kun sitä on mahdollista saada.

Meillä ei ole ongelmia, mutta meidänkin koirat reagoi siihen että ihmiset tömistää jalkojaan. Anoppi tekee sitä usein ja ihmettelee, kun koirat herää haukkumaan. Mutta noi lapset lähtee niin hitaasti liikkeelle, etten usko noiden koirien juoksevan perässä. Lisäksi uros on jo vanha, vaikkei sitä uskoisikaan sen liikkumisesta ja käytöksestä. Todennäköisesti elää vielä pitkään, mutta ikää on jo 11 vuotta.

Meillä koirat saa olla ihan vapaana vauvankin kanssa. Koskaan ei ole mitään sen suuntaista, että pitäisi pelätä näykkimistä. Ikävin on, kun uros haluaa nuolla poikaa. Ja koirat haluais leikkiä pojan leluilla. Muutamat lelut ei tahdo mennä jakeluun. Kuminen Sophie yllättäen saa olla rauhassa, vaikka aluksi sillä olisi haluttu leikkiä.
 
Meillä kahdeksan vuotias tyttökissa.. Tiedän että meillä saattaa tulla ongelma kissan ja vauvan kanssa. Kissa on aika määrätietoinen ja itsepäinen.

Ollaan meinattu tota samaa kuin Ninnikin, eli mies tuo joitakin vauvalta tuoksuvia asioita kotiin ku me vielä ollaan sairaalassa. Ja ollaan päätetty että yritetään antaa samalla tavalla huomiota kuin tähänkin asti. :) katsotaan kuinka onnistuu.
 
Meil on kaks kissanpentua. Ovat viel alle vuosikkaita ku vauvat tulee. Voi tulla ongelmia ku ovat leikkisiä ja ravaavat pitkin taloa nii pelottaa jos ne juoksee vauvojen päältä ym...
 
Meillä kaksi pienikokoista narttukoiraa.
Otin synnärille mukaan harsoja joita pidettiin vauvan iholla ja kopassa pään alla. Mies vei niitä kotiin koirille haisteltaviksi ennen kuin pääsimme kotiin.

Kotiin tullessa koirat olivat tottakai ihmeissään. Vauva nukkui kaukalossa ja molemmat kävivät varovaisesti haistelemassa. Olivat todella kiinnostuneita mutta liikkuivat ja käyttäytyivät varovasti. Vanhempi koira alkoi heti "vahtia" vauvaa eikä alkuun juuri poistunut tämän läheltä. Heti kun vauva alkoi itkeä tuli meille "ilmoittamaan" ja yöllä kun noustiin syömään tuli viereen istumaan. Ja nuoremman koiran ajoi alkuun aina pois jos tämä yritti vauvan lähelle.

Vauvaa pidimme paljon lattialla jolloin koirat pääsivät vapaasti tutustumaan.

Meillä ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa koirien ja lapsen kanssa. Vaikkei koirat olleet ennestään juurikaan lapsiin tottuneet sopeutuivat ne uuteen perheenjäseneen todella nopeasti ja hyvin. Nyt kun poika on jo 2 vuotias, koirat leikkivät paljon pojan kanssa ja ovat todella tärkeitä toisilleen :)

Koirat yleensä osaavat luonnostaan varoa pientä lasta mutta toki alkuun kannattaa olla varovainen ja tarkkailla miten koirat reagoi.
 
Älkää nyt ampuko, mut luulen että koiran kanssa tuo juttu on "helpompi" juurikin sen laumanjohtaja asian vuoksi. Kissa taas on itsensä herra ja meillä ainakin herrat tekee mitä lystää. Saas nähdä, draamaa on varmasti luvassa, mut toivotaan että mammasta riittää kaikille :Heartred
 
mulla on yhdeksänvuotias koiraherra, joka on tottunut olemaan mun kanssa kahdestaan. vauvoja se ei oo juurikaan tavannut.
eilen kävi kaveri kylässä viisikuukautisen tyttönsä kanssa, eikä mun koira meinannut millään hyväksyä koko vauvaa, haukkui ja läähätti ja vahti sitä... kääk sanon minä. pitää yritää alkaa totuttamaan sitä vauvoihin jo etukäteen..
 
Meillä on 3v borderterrieri joka on tooosi energinen mutta erittäin kiltti ja tottelevainen. Tykkää kyllä lapsista ja ollaan totuteltu kummitytön 1v kanssa olemiseen mutta hiukan kyllä jännittää miten suhtautuu vauvaan joka tulee jäädäkseen taloon. Pystyykö sitä huomioimaan tarpeeksi myös koiraa joka on ennen ollut kaiket illat rapsutuksen kohteena ja saanut nukkua sängyssä :/
 
Ja kuin tilauksesta tuli "uusio-serkku" 7kk ikäisen lapsensa kanssa käymään niin näki enemmän miten koirat suhtautui. Ja ihan hyvinhän se meni. Mitä nyt kovasti haluaisi olla pesemässä kasvoja ja käsiä. Helpotti ehkä vähän, kun huomasi miten rauhallisesti ne otti vauvan vastaan. Luottavaisin mielin olen, kun oma vauva taloon tuleen että kaikki sujuu hyvin :) ja mekin(tai mies) aijotaan tuoda kotiin vauvan käytössä olevaa vaatetta että saa haistella mikä sieltä olisi luvassa.
 
Meillä on 6v cockeri jonka suurin ongelma on varmaan yli-innokkuus ja pussailuhalu. Tykkää kyllä lapsista. Enemmän arveluttaa meidän 3 kissaa joista vain yksi on yleensä tykännyt lapsista. Kaks muuta varmaan juoksee karkuun minkä ehtii, yks on varsinkin arka joten en tiedä miten toipuu siitä shokista :wink
 
Meillä 3 vuotias uros koira. Äärettömän kiltti ja tottelevainen. On tullut aina hyvin kaikenikäisten lasten kanssa toimeen ja tykkää lapsista. Meilläkin ehkä ainoa "ongelma" on tuo loppumaton pussailuhalu:D en kyllä pidä edes ongelmana kun senkin lopettaa käskystä ja on se aika hellyttävää.
 
Meillä on kaksi kissaa ja jännittää miten ne vauvaan suhtautuu. Lähipiirissä ei oo vauvoja tai pieniä lapsia niin että vois ees testailla etukäteen.
 
Takaisin
Top