Vauva ja kiinteät ruoat

lokakuun.äiti86

Satasella mukana keskusteluissa
Meillä on nyt 6kk poika jonka kanssa ollaan maisteltu soseita jo 4kk lähtien. Määrät edelleen pieniä, noin 2-3 lusikallista max. 2krt päivässä. Ongelmana onkin se, että jos nostan annostusta, pojan vatsa reagoi heti voimakkaasti mikä näkyy esim. ilmavaivoilla ja vihreällä kakalla. Miten te muut ootte nostaneet annoskokoja? Annatteko useaa eri sosetta/pv? Annatteko soseen ennen maitoa vai toisinpäin? Enpä olisi ennen pojan syntymää uskonut että tämä siirtymä täysimetyksesta kiinteisiin tuntuisi näin haastavalta..
 
Jos lapsen maha reagoi noin annosten suurennukseen niin auttaisko jos lisäisit antokertoja? Antaisit esim 3 tai 4 kertaa päivässä ton pari tl. Tai sitten antaisit noilla jo olemassa olevilla kerroilla sen 3tl muutamana päivänä(vkon verran) ja sit nostat taas tl jne.

Meillä ollaan sormiruokailtu 5,5kk iästä, sitä ennen sai pieniä maistiaisia esim verigreipistä tms. Pojalle yleensä tarjoan tai pyrin tarjoamaan samaa mitä me syödään(ilman suolaa ja niitä alle 1v kiellettyjä) ja poika syö siitä sen mitä syö. Tissiä saa joko ennen tai jälkeen, vähän riippuu onko syönyt 30min aiemmin ennen ruokaa vai herääkö suoraan päikkäreiltä pöytään.
 
Me ollaan annettu kiinteitä kans vajaa 4kk iästä. Aloettelin ensiviikot lusikallisella-parilla ja sitten oon antanu melkeenpä neidin määritellä paljonko kiinteää syö ja lisänä saa myös sormiruokailla mm. välipalana. Nykyään menee suht samaa ruokaa,kun mitä me syödään, toki ilman suolaa. Ja maitoa saa sitten pullosta ennen tai jälkeen, joskus ottaa välilläkin hörppyä. Uusia makuja oon lisäilly aika reipasta tahtia, kun toistaiseksi ei oo ainakaan maha oireillu.

Ehdottaisin kans, että lisäis niitä kiinteiden antokertoja päivää kohti ennenkun lisää lusikallisten määrää ruokailua kohden. Ootko kokeillu muuttaa sen kiinteen ruuan koostumusta rouheemmaksi/löysemmäksi? :)
 
Onko mahdollista et olis joku tietty safka joka allergisoi? Vai oireileeko joka laadusta? Mietin tuota vihreää kakkaa vaan...
 
Mie sanoisin että kyse on enemmän suolen ja sen bakteerikannan kypsymättömyydestä, kuin niinkään mistään allergiasta. Ilma nimittäin tekee kakasta vihreää ja jos itekkii syö jotain uutta/kausiruokaa johon maha ei oo täysin tottunu tai joka on vähän kehnommin sulavaa, niin kyllä sitä ilmaa mahaan kertyy. Vauvan suoli ei siis vielä ole ihan valmis vastaanottamaan kaikkea annettua jos kovasti kakka vihertää.
 
Nyt on syötetty sosetta noin 1/3-1/2 purkkia kaksi kertaa päivässä ilman suurempia oireita. Uskon että joko vatsa on kypsynyt tai sitten oli jokin ainesosa mitä vatsa ei kestänyt. Nyt siis lähinnä syöty vain yhtä tiettyä valmissosetta mikä maistuu hyvin eikä aiheuta oireita. Ajattelin lisätä pikkuhiljaa pienen määrän ilta tai aamupuuroa. Eihän tässä muuten mikään kiire olisi mutta töihin pitäisi palata syksyllä kun poika on 10kk. Eikä suostu syömään pullosta niin täällä kyllä on yksi superstressaantunut äiti...
 
Osaako kukaan antaa vinkkejä 6kk sormiruokailusta? Mitä uskaltaa antaa ilman että täytyy pelätä että toinen tukehtuu? Soseet menee nyt jo niin paljon paremmin ja istutaan jo niin hyvin syöttötuolissa, että ajattelin pojan olevan valmis kokeilemaan syömistä itse omilla pikku kätösillä
 
Kaikenlaista voi maistella. Ite höyryttelin porkkanatikkuja ja omenalohkoja, oon antanu ranskalaisia ennen maustamista, kurkkua niin että saa nakerrettua sen keskiosan, siitä pitää vahtia ettei sit kovaa osaa lohkea suuhun ennenku osaa sitä käsitellä. Avokado oli kans ihan jees, ja tykkää syödä miniluumutomaatin puolikkaita.
 
Melkein kaikkea voi antaa, samaa ruokaa kuin itsekin syö ilman niitä mitä ei suositella alle 1v, lisättyä sokeria ja suolaa. Alkuun kannattaa kokemattomalle syöjälle höyryttää hieman esim omenaa. Tarpeeksi isoina paloina kun antaa ja antaa pehmeitä ruokia, jos vauva ei osaa vielä kovia palasia käsitellä. Koko ajan pitää itse olla vieressä ja vahtia syömistä, ettei vauva vahingossa ahmi suutaan täyteen jne. Ja kannattaa opetella erottamaan tukehtumisen merkit ja merkit jotka kuuluvat syömiseen. Se jos vauva kakoo/yökkäilee syödessä ei välttämättä tarkoita että on tukehtumassa, tukehtumassa oleva lapsi on yleensä hiljaa tai haukkoo henkeä. Ja tärkeintä on osata toimia mahdollisessa tukehtumisessa, sormia ei saa työntää vauvan suuhun vaan vauva omien jalkojen päälle mahalleen ja napakka isku lapojen väliin(ja tarvittaessa soittoa häkeen).
 
simppelisormiruokakeittio.com/sormiruokailunabc

simppelisormiruokakeittio.com/sormiruoka

Tuolla on alkuinfo aiheesta ja reseptejä vauvan/taaperon ruokiin. Kyseisellä blogilla on myös fb-ryhmä missä on lisää reseptejä ja siellä voi kysellä lisää asiasta.
 
Kiitos vastanneille. Jotenkin vaan tuntuu niin pelottavalta ajatukselta antaa jotain itse syötäväksi kun on syönyt vain hienoa sosetta. Eihän noita hampaitakaan ole kuin yksi pieni. Tuleeko höyryttämällä esim. porkkanasta pehmeämpää?
 
Tulee. Ja omenasta myös nahkeampaa, niin ei lohkea mureniksi suuhun. Sitten on hyvä muistaa että pienillä oksennusrefleksi on enemmän edessä suussa kuin meillä aikuisilla ja kun kieltä ei oikein vielä osaa käyttää, niin kakomista tulee. Varmasti. Välillä tuntuu että meillä sitä käytetään ihan hyödyksi että saa taas ruuan kielen päälle suun takaosasta. Pariin otteeseen oon istunu käsieni päällä kun tyyppi ties kuin monetta kertaa pyörittää samaa ruokapalaa eestaas. Häntä ei tunnu häirihtevän että silmät vähän vetistää. Nyt kun jo reilu kuukaus takana, niin on oppinu yskäsemään vähän nätimminkin välillä. Ja siis hirveen hepulin on saattanu saada jos oon hänen herkkunsa varastanu kun kuvittelin alkuun että kaipaa apua.
 
No mites Muska, sormiruokaillaanko teillä?
(Montas viestiä vielä puuttuu )
 
Ei sormiruokailla. En oikein oo päässy jyvälle tuosta. Oonko liian vanhanaikainen moiseen tirsk :laughing025
 
Pitääkö vauvalla olla hampaat että voi purkkia niitä paloja? Meidän vauvalla vasta vajaa 4 hammasta...
 
No mihin se mun viesti hävisi...
Ei tartte olla hampaita, kunhan ruoka on helposti muussaantuvaa. Meillä syödään kahdella hampaalla jopa näkkileipää. Alkuun vaan pehmeitä hedelmiä, kypsä päärynä tai persikka muussaantuu helposti. Mä aloitin kurkun sisäosalla, mutta poika meinasi tukehtua siihen, yski ja kakoi sen kyll itse pois, mutta pelästyin sen verran, että sormiruokailu jäi pitkäksi aikaa. Sitten tosiaan kokeilin hedelmillä ja nyt menee hyvin jo vauvan naksut ja jopa tosiaan se näkkileipä maistuu.
 
Näkkileipä kahdella hampaille ohos. Just tota tukehtumista myös pelkäsin joten oon ottanut varman päälle. Tai on meidän vauva syöny mansikkaa niin et oon pitäny itse siitä kiinni ja antanut jyrsiä.
 
Sen näkkileivänkin laittaa vähän niinku hampaiden ohi ja imeskelee sitä, kunnes saa siitä sellaisen pehmeän palasen, jonka sitten jauhaa kielellä /ikenillä nieltäväksi. Kokeile ihan pienellä pehmeällä palalla esim päärynää tms, siis niin että laitat sinne suuhun palan, joka soseutuu helposti. Sitten hiukan suuremman palan, jos ei ongelmia. Kuitenkin niin pieniä paloja, että menee vielä kerralla tarvittaessa alas. Kunhan hiukan tottuu pyörittelemään paloja suussa, voi sitten antaa sellaisen helposti pehmenevän "tikun" käteen. Ja katso varuiksi ohjeet, miten toimitaan, jos meinaa tukehtua, mulle tuli siitä varmempi olo, kun tiesin miten pitää toimia, jos jotain menee pieleen. Esim. älä koeta sormella kaivaa ruokaa pois, pahimmillaan työnnät niitä vaan syvemmälle. Ja tosiaan vauvan kakomisrefleksi on "herkempi/lähempänä" kuin aikuisella. Eli anna rauhassa hetken yskiä/kakoa itse, ja katso, että vauva saa itse nojattua tarvittaessa eteenpäin, ei siis kannata syöttää sitterissä.
 
Kannattaa tutustua simppeliin sormiruokakeittiöön (googlaa). Siellä on hyvät ohjeet sormiruokailun aloittamiseen ja turvallisuuteen. Sormiruokailun abc taisi olla sen kattavan ohjeen otsikko.
 
Takaisin
Top