Vauva ei halua istua syöttötuoliin

Nepeta Cataria

Seurustelun sensei
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Meillä on aika outo ongelma syömisen kanssa. Syöttötuolikammo. 9kk ikäinen vauva ei halua istua, jos jalkapohjat osuvat penkkiin istuttaessa, hän ponkaisee itsensä seisomaan selkä kaarelle. Ja jos jotenkin onnistun puljaamaan hänet istumaan, hän jännittää itsensä ja saattaa hakata takaraivoaan selkänojan muoviin ja itkuhan siitä tulee. Aikaisemmin istuminen ja syöminen ovat sujuneet kyllä. Mitä ajatuksia tämä herättää? Meillä on menossa liikkumaan oppimisen rysäys, nyt on nopsaan tullut ryömimistä, istuminen, konttausasento ja konttaus on selvästi pohdinnan alla.
 
Meillä oli jossain vaiheessa tosi pahana, ei suostunut millään istumaan ja yritti väkisin pois. En muista millään että minkä ikäisenä, alle vuoden ehkä oli kun alkoi. Ja yhä ajoittain tulee sama, on nyt 2v8kk. Istuu siis yhä syöttötuolissa valjaissa ja todettiin just neurologilla autismin piirteitä.
Mutta niin, tuo ikä kun menoa riittäisi ja uutta oppinut ja oppii koko ajan, temperamentti on ehkä löytynyt. Voi hyvin liittyä teillä siihen!
 
Ehkä hän ei vain malttaisi istumaan syöttötuoliin, kun haluaisi liikkua. Ei kyllä ole omakohtaista kokemusta tai tietoa. Suostuuko vauva syömään sylissä? Onhan se tietenkin rasittavampi pitää sylissä syömässä, mutta ainakin söisi jossain ja jospa pieni tauko syöttötuolista laukaisisi tilanteen. Samaan tapaan kuin pottailutauko voi auttaa, jos lapsi vastustaa pottailua.
 
No minä olen miettinyt tähän ongelmaan sellaista ratkaisua, että teippaan vahakangasta keittiön nurkkaan lattialle ja katan sinne vauvalle ruuan; kuppiin sormiruokaa ja viereen silikoninokkamukiin juoma. Looginen jatko sille että hän ryömii läpi pöydän alustaa ja nuohoaa sieltä kaiken mitä sisarukset tiputtavat. Ehkäpä tämä voisi olla sormiruokailun vertainen uusi nouseva trendi; vauvan omatahtinen sormiruokailu. Nojoo. Tai sitten vain koitan houkutella hänet syöttikseen ja pöydän ääreen niinkuin kaikki muutkin. :rolling:
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kuopuksella oli vaihe, ettei suostunut syöttötuolissa syömään. Päädyin syöttämään sit sylissä toisen polven päällä, kunnes hän sitten taas parin viikon päästä suostui syöttötuoliin. 🙂
 
Olen nyt koittanut motivoida sitä syöttikseen istumista siten et katan tarjottimelle valmiiksi kaikkea suuhunpantavaa. Syöttäminenkään ei meinaa enää onnistua kun tää 9kk on niin isoa poikaa et haluaa syödä itse.
 
Olen nyt koittanut motivoida sitä syöttikseen istumista siten et katan tarjottimelle valmiiksi kaikkea suuhunpantavaa. Syöttäminenkään ei meinaa enää onnistua kun tää 9kk on niin isoa poikaa et haluaa syödä itse.
Söiskö hän, jos hänellä oma lusikka / syö sormin samalla, kun syöttää? Tsempiä! ❤️
 
Söiskö hän, jos hänellä oma lusikka / syö sormin samalla, kun syöttää? Tsempiä! ❤️
Juu, omin sormin menee paremmin alas. Ja on meillä tässä rinnalla vielä imetys, jos päivän kalorit tuppaavat jäämään vajaiksi, roikkuu hän yön rinnalla. Eli ei vauva nyt nälkää näe, on varaa oikutella tyylin kanssa.
 
Juu, omin sormin menee paremmin alas. Ja on meillä tässä rinnalla vielä imetys, jos päivän kalorit tuppaavat jäämään vajaiksi, roikkuu hän yön rinnalla. Eli ei vauva nyt nälkää näe, on varaa oikutella tyylin kanssa.
Se on kyllä jännä mitä kaikkea nää pienet keksiikään. 😁 Onneksi teillä niin pienestä vielä kyse, että eiköhän tuo mene jossain vaiheessa ohi. 👍

Meillä esikoisella oli jossain vaiheessa pönttökammo (jäi kerran iho renkaan väliin niin säikähti) niin jouduttiin reissuilla roudaan pottaa mukana, kun muutaman kerran oli käynyt niin ettei yleisissä vessoissa ollutkaan pottaa. Jollain palkinnoilla me lopulta selätettiin sit se kammo, mutta ei ollut helppoa.
 
Takaisin
Top