vauva-arkea ?

Meillä on myös 50 cm vaatteet käytössä. Ihan muutamat 56 cm on sopivia. Olen kyllä välillä käyttänyt 56 cm bodeja, jos kaikki sopivan väriset 50 cm on pesussa, mutta suurimmasta osasta joutuu kääntään hihat ja kaula-aukko roikkuu tosi alhaalla... en tykkää. Nyt kun tuli yhtäkkiä tällaiset helteet, niin huomasin ettei meillä ole juuri yhtään ohuita vaatteita pojalle. Ja kun se tissittelee niin usein, niin hikoillaan sitten yhdessä kovasti.

Mulla on oma maito lisääntynyt koko ajan. Annetaan edelleen pari kertaa päivässä (joko kauppareissuilla tai nukkumaanmennessä) korviketta, mutta päivän kokonaiskorvike-annos on edelleen noin 1 dl. Poika vaikuttaa tyytyväiseltä, joten minun maidon on ollut pakko lisääntyä. Välillä kyllä ahdistaa, kun poika haluaa tissiä tosi usein, mutta tällä mennään. Jospa minun maito vielä tästä lisääntyis, niin tissillä olot varmaan sen myötä harvenis.

Me ollaan kyllä jo annettu korvike huoneenlämpöisenä. Jos ollaan esim. ostoksilla, niin olen vain laittanut korvikkeen suoraan tuttipulloon ja antanut pojalle. Kotioloissa kyllä lämmitetään se vesihanan alla.

Hienoa Hoshi, kun jaksat sinnikkäästi imettää. Noin juuri minäkin olen ajatellut, että niin kauan imetän kuin vähänkin maitoa tulee. Nyt siis on alkanut tuleen maitoa enemmän. Korviketta annan vasta, kun poika on imenyt molempia tissejä 2-3 kertaa, eikä vieläkään ole tyytyväinen tai sitten tosiaan mukavuussyistä keskellä citymarketin käytäviä.

Meillä on hormoninäppylät alkaneet vähentymään ihan itsestään, emme ole käyttäneet mitään voiteita. Pahin vaihe kesti ehkä reilun viikon.

Minä Nyytti kyllä päättäisin pojan nimestä ihan itse tuossa sinun tilanteessa. Varsinkin, kun pojan isän kiinnostus on tuota luokkaa muutenkin kuulumisiin. Painon pudotus mullakin on tyssännyt. 8 kg lähti ihan itsestään, mutta siihen on jäänyt eli vielä olisi 5 kg raskauskiloja + 5 kg ennen raskautta kerättyjä kiloja pudotettavana. Jospa pian uskaltautuisi pidemmille vaunulenkeillä ja hieman rajoittaisi herkkujen syöntiä... jospa se sitten siitä. En ole tosiaan vielä uskaltanut lähteä kovin kauas kotoa... jos vaikka poika herää kesken lenkin ja sitten se haluaa heti tissiä... miten ihmeessä keskellä ojan penkkaa imettäisi! Poika kyllä tuntuu nukkuvan vaunuissa tosi hyvin niin kauan kuin vaunut liikkuu. Mutta heti kun parkkeeraa vaunut johonkin, niin poika herää... eli päiväunien nukkuminen ulkona ei ole vielä onnistunut. Muuten kyllä tuntuu, että ulkoilun jälkeen poika nukkuu pitempiä pätkiä sisällä eli ihan hyvää unilääkettä tuo ulkoilma.

Eilen jäimme ekaa kertaa pojan kanssa kaksistaan. Ensin mies oli isyyslomalla ja sitten minun vanhemmat olivat täällä käymässä, joten nyt vasta alkoi omien rutiinien opettelu. Ja heti tietysti tilanne päällä. Meillä on kissoille suuri kissatarha, johon ne pääsee suoraan takaovesta. Suurimman osan päivästä kissat ovatkin ulkona, kun ilmat on näin ihanat. Varsinkin meidän maatiaiskissa Aatu lähes asuu ulkona. Eilen Aatu tuli sitten sisälle ja hetken päästä kuulin, että se oksentaa. Ajattelin, että se on taas syönyt jonkun hiiren tms. ja oksentaa sen takia. Se oksensi kolme kertaa ja sitten se käveli olohuoneeseen nukkumaan. Hieman ihmettelin asiaa, kun yleensä se haluaa suoraan takaisin ulos ja nyt se laittoikin nukkumaan. Meillä oli imetyspuuhat kesken, joten en sen enempää asiaa miettinyt. Sitten menin siivoamaan ne oksennukset ja samalla menin katsomaan Aatua. Sen toinen tassu oli turvonnut noin nelinkertaiseksi! Soitin miehelle töihin ja olimme molemmat sitä mieltä, että kyyhän sitä on pistänyt. Juoksin hakemaan kyytabletin ja sitten yritin soittaa päivystykseen... kukaan ei vastaa ja poika huutaa taas nälkäänsä sohvalla... puhelimesta loppui tietysti virta ja jouduin laittamaan sen piuhan päähän... siinä sitten samalla yritin saada eläinlääkäriä kiinni, tyynnyttää itkevää poikaa ja lämmittää korviketta (imettämisen koin tässä tilanteessa liian hankalaksi). Lopulta mies sai eläinlääkärin kiinni ja sieltä sanottiin, että on tultava heti sinne. Kissa pitää saada tiputukseen ja lääkitykseen. Olen aina kuvitellut, että kyytabletilla tuollaisesta selviäis, mutta kissat ja koirat on kuulemma aina vietävä tiputukseen. Kyyn myrkky tekee tosi pahaa jälkeä elimistössä. Sitten pakkasin kissan boksiin, pojan turvakaukaloon (samalla syöttäen korviketta) ja yritin vaihtaa omia vaatteitani... ja sitten autoon ja kohti lääkäriä. Hienosti selvittiin tuosta tilanteesta... vaikkakin kaupassa olin itse ilman meikkiä ja hiukset ihan sekaisin... mutta aina ei voi voittaa.

Aatu jätettiin sinne tiputukseen ja mies haki sen sitten puolenyön aikaan kotiin. Se sai vielä viikon antibioottikuurin mukaan ja sitä pitää tarkkailla 1-2 viikon ajan. Munuais-, maksa- ja sydänvauriot voivat tulla vielä viiveellä.

Meillä on edelleen pojan etunimi hukassa! Inhottavaa jutella hänestä "poikana". Akseli oltiin jo tavallaan päätetty, mutta nyt sekään ei tunnu oikein hyvältä... nyt olisi päällimmäisenä mielessä Iisakki tai Iivari... miten ihmeessä nimen keksiminen voi olla näin vaikeaa! Ristiäiset on 6.6. ja pappi halusi tietää nimen 2.6. eli siihen asti olis aikaa vielä arpoa!
 
Juuri kun pääsin kehumasta, että maitoa on alkanut tulla enemmän, niin tänään ollaan jouduttu taas käyttään enempi korviketta, tähän mennessä päivää mennyt jo 80 ml ja näyttäisi, että vielä joudumme lisää antamaan illan tullen. En tiedä johtuuko kuumuudesta? Vauva varmaan tarvii enemmän nesteitä, kun hikoilee ja minunkin pitäisi juoda entistä enemmän, kun minä hikoilen. En vain tunnu saavan vettä alas enempää kuin 2 litraa päivässä, en ole ikinä ollut hyvä juomaan vettä.

Tänään sovitin KAIKKI kesävaatteet ja normaalit arkivaatteet läpi ja kyllä masensi! Iso pino vaatetta tuli, että "sovita uudelleen -5 kg:n jälkeen" ja toinen pino "sovita uudelleen -10 kg jälkeen". Noh, ainakin vaatekaapista tuli siisti, kun jätin sinne vain vaatteet, mitkä sopivat päälle. Ehkä pitää käydä ostaan yhdet caprit ja yhdet shortsit... ja ehkä pari lyhythihaista imetyspaitaa lisää, että selviää tästä kesästä.

Mitäs olette ajatelleet ristiäisvaatteiksi itsellenne? Hyvä olisi olla sellainen asu, että voisi imettää? Mitä teillä, jotka olette jo ristiäisiä viettäneet, oli päällä? Itse olen nyt alkanut tuskailemaan sen asian kanssa.
 
Juu sama homma täällä paprika, korviketta alkanut menemään entistä enemmän. Eilen oli tosi kuuma päivä, oltiin kylässä niin poika imi siellä tissiä varmaan 5 kertaa ja kun kotiin päästiin pojalla oli taas hirvee jano. Annoin korviketta varmaan pari kertaa sen 80ml, kun ei aina jaksa imettää. Tänään kun noustiin ylös en saanut aamupalaakaan syödä, vaikka oli imettänyt poikaa, annoin sitten korviketta, mutta sekään ei riittänyt. Loppujenlopuksi luovutin ja annoin taas tissiä...Pohjaton vatsa kai[8|].

niin ja äiti ja sisko ovat kehottaneet antamaan vauvalle vettäkin näillä helteillä. Tuleehan se varmasti pienellekin jano. Kun veden keittää ja laittaa sen jääkaappiin jähtymään ei siitä pitäisi haittaakaan olla. Mulla on nyt jääkaapissa vettä jähtymässä ja aion kokeilla antaa sitä vauvalle[;)]. Onko teistä kukaan antanut vettä vauvalle??
 
Paprika. mä koin ihan saman muuton jälkeen kun katselin ja sovitin vaatteita, joita pidin ennen raskausaikaa.
Ei toivoakaan että päälle menisivät. huoh[&:] Mä vaan en jaksanu niitä takas laatikoihin ja varastoon pakata avaan siirsin ylemmäs tai taaemmas hyllylle, olkoon kannustamassa..ja odottamassa.
Montaa vaatetta ei ole, jota käyttää vois eli kauppaan on tänkin mamman varmaan lähdettävä. Tosi vaikee vaan löytää sellasta mikä sopis ja ei tee yhtää mieli ostaa niin hervottoman kokosia kun tällä hetkellä tarvis!
Pitää yrittää selviytyä mahd. vähällä ja toivoa et tää paino tästä alkais taas laskeman.
Yhden mekon löysin joka päälle mahtuu ja ei näytä ihan kamalalta, kai[:D] vähän joutuu olkaimia pidentämään kun nää boobsit ei mehu samaan tilaan kun ennen[;)] mut muuten ihan ok kun on sellasta nauhalla rintojen alta kiristettävää mallia ja oli vähän reilu ostettaessa viime vuonna. Eli sen meinaan laittaa niin ei tarvi lähteä uutta etsimään ja ostamaan. Imettämisen joutuu sit vaan hoitamaan katseilta suojassa kun joutuu etumuksesta pöperön ulos kaivamaan. Imetyspaitoja mulla on vaan kaks lyhythihasta ja yks pitkä.. Pitäs vissii ostaa mut ovat kalliita ja vaikee löytää.
Mun äiskä puhu kans et helteillä vois varmaan vettä antaa lisänesteytyksenä.
Noa ei vaan osaa pullosta juoda tai siis ei ole koskaan edes kokeillu..
Mä olen jotenkin aristellut pullon tarjoamista ettei imetys vaan häiriintyis. Se kun taitaa olla ainoa asia meikäläisen elämässä mitkä sujunu ilman murheita[:D]
Mut varmaan pakko alkaa lähiaikoina totuttelemaan et saa sitä vettä annettua kesän aikana.
 
Aion vettä antaa sitten kun kiinteisiin aletaan...rintamaito riittää tämänikäsellä myös janojuomaksi..:) mutta ei siitä mtn haittaa ole vaikka vettä antaakin.
 
hmm...mä niin nautin näistä kesäsistä ilmoista..oman pihanki laitoin niin nätiksi ja me asutaan taas ulkona..:) mut mullakin se ongelma että perse vielä liian iso ja yhtäkään mekkoa, hametta tai shortsia en saa päälleni..ja paidatki pitää miettii tarkkaan et imetys onnistuu vähemmän paljastavasti tuola ulkona..:D
Lähen tänää shoppaa itelleni ihan perus hameen ni saa jtn päällensä eikä tartte farkuissa kulkee..:O
 
Kävikö kellekään niin et jalka olis kasvanut raskausaikana? Minun kasvo sit melkee yhen koon eikä yksikään vanha kesäkenkä mene jalkaan..elikkä sellasetkin pitää mennä ostaa..tuli kalliiksi tämä raskaus..:D
 
Moni on tosiaan kirjoitellut, että rintamaito käy hyvin janojuomaksi vauvalle...joten Nyytinkään ei tarvitse ainakaan sen veden takia vauvaa pullolle opettaa. Ihana kyllä kun on noin lämmintä, eikä tarvitse paljon pukea vaatetta itsellä eikä vauvalle. Minkä verran ootte pukeneet vauvalle näillä keleillä?

Olisin kyllä mielelläni enemmän ulkona, mutta ei oikein keksi tekemistä siellä. Usein tulee liian kuumakin. Vauva kyllä on tyytyväisin vaunuissa. Eilen Lenni ei meinannut millään rauhoittua, päiväunetkin jäivät vähiin. Oiskohan ollut pojallakin liian tukalat oltavat. Nyt onneksi nukkuu niin saan kerrankin rauhallisen aamuhetken. Pitääkin mennä tästä syömään aamupalaa ennen kuin Lenni herää.[;)]
 
Meidän neuvolantäti sanoi, etää vauva ei tarvitse vettä kovillakaan helteillä, jos pääsee rinnalle aina kun haluaa. Keitettyä vettä saa antaa, jos välttämättä haluaa.

Minä olen ymmärtänyt, että jos imetys onnistuu hyvin, niin sitten uskaltaisi kyllä pulloakin tarjota. Meillä ei ainakaan imetys ole kärsinyt, vaikka korviketta pullosta annetaan. Saman vaikutuksen imetykseen tekee kai myös tutti?

Minäkin olen tuskaillut tuon vauvan ulkovaatetuksen kanssa. Nyt meillä on ollut käytössä college-puku vaunuissa ilman mitään peittoja. Mutta uskaltaisiko vaunuilla jo ihan normi sisävaatteissa? Pitääkö olla kuitenkin pitkähihainen paita, ettei t-paidalla kuitenkaan vielä?
 
Meillä vauva on ollut vaunuissa jo viikon päivät pelkkä body tai mekko päällä...välillä laitan legginsitkin mut yleensä jätän nekin pois ja heitän vaan lakanan neidin päälle..hän on niin kuumis et heti alkaa huutaa ja rääkyy jos enempi päällä...ei viihy sitten yhtää sielä vaunuissa..mut jos vauva on tyytyväinen ja nukkuu niin hällä varmaa sit ihan hyvä olla...kantsii kokeilla mikä käy teidän vauvalle..:)
 
ILLIL: Tuo on niin tuttua..täällä samoissa mennään...oon aika varma että palaudutaan kyllä molemmat omiin vaatteisiimme vielä...alku on aina masentavaa mut vuoden päästä huomaa et oho..näähän meneekin mulle..se on ihana tunne..:) itellä lähtenyt n. 14 kiloo ja 5-6 kiloo vielä jäljellä..joo, kuulostaa vähältä mut ei mee housut ja hameet päälle, ei sit millää..ne kaikki 5-6 kiloo on tuolla perseessä ja reisissä justiinsa..:(
 
Missä mahtaa olla Marilyn ja moni muu, joka ei fb ryhmään liittynyt??
Miten teillä menee? Olisi tosi kiva kuulla teistä enemmän ja liittykää ihmeessä fb:n Huhtikset2010 ryhmään juttelemaan ja kuvia jakamaan!![:)]
 
Takaisin
Top