Vauva-arkea

Oltiin vauvan kanssa pari päivää sitten Helsingissä ja jo ennakkoon mietin hyviä imetyspaikkoja pöllökaulalle. Kiersin forumin, stockan ja kampin lastenhuoneet, ja jokainen paikka oli täynnä. Kampista lähdin sitten kävelemään tennispalatsille ja sieltä 2. kerrokseen. Siellä oli ihanan tilava kahvila/ravintola, jossa pääsi syömään rauhassa sekä vauva että äiti :) poislähtiessä huomasin myös samaisessa kerroksessa olevan lastenhoitohuoneen, jonka ulkopuolella oli kivasti rauhallisia sohvia ja nojatuoleja. Arkisin päiväsaikaan tuolla on hyvä harjoitella julki-imetystä :grin
 
Itiksessä uuden puolen päässä lähellä stockaa rauhallisin lastenhoitohuone, jos ei välitä kanssasisarista...:rolleyes:
 
Mulla on mennyt kaikki neljä kertaa samalla lailla, tullut 7-12kg (ekassa 8kg, toisessa 12kg, kolmannessa 8kg ja neljännessä 7kg) ja joka kerta on kaikki kilot jäänyt synnärille sekä n5kg päälle. Muuten onkin sitten joku 15kg pudotettavaa että ei tässä missään minttuvirtas- mitoissa olla todellakaan :grin
 
Täällä tulee jo vauvalle hampaat. Ja ikäähän tuli viikko sitten 3kk. Voi tätä "riemua".... Mahalleenkin on jätkä oppinu kääntymään, mulavaa kun saa olla kääntämässä jatkuvaan selälleen kun hirmunen kiukku alkaa kun ei jaksa kannatella päätä niin pitkään kun haluaisi :P
 
Huomasin muuten tänää, että ifolorilta saa huomenna viimestä päivää alennushinnalla tilattua kuvalliset postikortit ja 6. päivä asti on aikaa tilata, niin että kerkeää sillä joulukuorella lähettää. Aattelin kertoa täälläkin jos joku muu on yhtä yllättyny ku minä tästä joulukuun alkamisesta! Menny aika kyllä niin nopeaan ton pikkasen kanssa. :Heartpink Mun mummolle tilaan joululahjaks kuvakirjan, ku sil ei oo tietokonetta tai semmosta puhelinta, mistä kuvat hyvin näkyis ja miehelle tilaan puhelimee kuoret jollai supersomalla kuvalla.
 
Ifolorilta on tullut tilattua joulukortit ja valokuvia. Alet on aina kyttäyksessä :) Vauvahan se mallautui tietysti joulukortti kuvaan. Moneen vuoteen tulee lähetettyä taas useampia joulukortteja :)
 
Mä en malta oottaa, että tulee noi kuvakirjat ja kortit yms. :happy: Meil tuli korttii kuva vauvasta ja kaikista kolmesta koirasta. Niin nätisti suostuivat kerranki olemaa aloillaa kaikki.
 
Pitäis itelläki alkaa terästäytymään noitten kuvien kans et kerkiää jouluksi... huoh,meillä tuo vatsalleen kääntyminen on aiheuttanu nyt sen että (leikki)matot lainehtii pukluista. Siis ihan koko ajan pulauttelee. Nyt on vielä tyttö pantannu kakkaaki useita päiviä niin haisee ihan viemärille ku piereskelee koko ajan...
 
Täällä käännytään ja sitten tuo poika mystisesti liikkuu kun äitin silmä välttää :wink Ihan pikku maistiaisia oon ruennu velliä antamaan kun kohta on se 4kk täynnä :) Kun sillä osittain imetykselläkin vaan ollaan. Hampaatkin on tulossa. Saatoin jo aijemmin mainita... kyllä tää latva on nykysin niin laho! Vanhin poikakin oppi vihdoin ärrän ja oon siitä niin ilonen! :)
 
Onkos muita hulinavauvoja? 4kk iässä ilmeisen yleistä.. Onko jollain jopa hulinat jo menneet ohitse? Meillä tyttö ensi viikolla tulee sen 4kk ja nyt on kolme yötä mennyt tosi levottomasti. Illalla nukahtaminen on vaikeutunut ja yöllä herää syömään kahden tunnin välein ja silloinkin uneen pääseminen on hankaloitunut. Pyörii vain ja heiluu ja huitoo. Tuttia saa olla työntämässä jatkuvasti takaisin suuhun, kun vaan pullauttelee sen pois ja eikuin hulinoi.. Itsellä menee nyt päivät enemmän ja vähemmän koomassa, kun on vielä vauvan lisäksi tuo uhmaisa parivuotinen isoveli. Hänen kanssa hermot välillä koetuksella, kun yövalvomiset itsellä painaa :sad001 Toivon vaan, että nämä rauhattomat yöt ei kestäisi enää kovin pitkään. Tyttö edelleen täysimetyksellä ja jotenkin semmoinen olo, että koetan vielä jatkaa pelkällä imetyksellä vuodenvaihteen yli.
 
Meillä vauva ensi keskiviikkona 4 kk ja kyllä sitä iltahulinointia on ollut ilmassa :grin Öisin syödään melkein tunnin välein ja aamuisin tämä äityli meinaa olla aika väsähtänyt. Päivisin en taas osaa nukkua, vaikka vauva nukkuu päivittäin kahdet 3-4 tunnin päikkärit. Ehkäpä tämä jossain vaiheessa taas tasoittuu :)
 
Tutulta kuulostaa! Meillä tytöllä tulee ens viikolla 4kk täyteen, hulinointia on jatkunut nyt kohta varmaan kaksi viikkoa, koko ajan mennyt vaan huonompaan suuntaan. Nukahtaa illalla hyvin klo 22 aikoihin mut herää jo tunnin päästä ähertämään eikä sitten rauhoitu kuin syöttämällä. Sit yön heräilly tunnin parin välein ähertämään ja aina on halunnut myös syödä silloin. Varsinkin aamuyöstä on levoton. Aamuyöllä pakko ollu aina ottaa viereen nukkumaan et sais itse ees vähän unta, mut kyllä siinäkin ährää. Joskus jäänyt myös keskellä yötä syönnin jälkeen vavomaan pariksi tunniksi. :/
Viime yönä oli sit ihan luksusta kun sain nukkua kaksi lähes kolmen tunnin pätkää putkeen. Nyt onkin sit liian korkeat odotukset ensi yölle...
 
Täällä kaikki hulinointi ja kiukku tapahtuu tällä hetkellä onneks päiväsaikaan. Pojalla tuli 4kk täyteen keskiviikkona. Kohta oltu viikko kokonaan pois tissiltä kun hän vaan päätti lopettaa yks kaks yllättäin tissittelyn. Nyt menty sitten pullolla ja helpottanu sen verran että yöllä herätään 2-3kertaa syömään. Ainut vaan että nyt kun enemmän syönyt korviketta niin kakan tulo vaikeutunut :sad001
 
Mitenkäs muitten joulu on sujunut. Meillä oli tosi ihanaa ja isovanhemmista näki kilometrin päähän miten nauttivat, kun on lapsi suvussa. Kummankin suvun ensimmäinen lapsenlapsi.. Ja lahjavuori oli sen mukainen, vaikka on koitettu sanoa, ettei olla tällä erää mitään vailla.

Saatii siltä meijän tuppautuvalta sukulaistädiltä, jos joku muistaa, ku oon siitä purnannu, semmonen kävelytuoli. Onko kellää kokemusta moisesta vauvarollaattorista. Googlaamalla löyty aika negatiivisia puolia: voi hidastaa kävelemään oppimista, vauva voi alkaa varvistamaan, suojaheijasteet ei kehity, selän virheasennot. Toisaalta vauva tykkäs siitä ihan mahottomasti, ku kokeeks laitettii siihen istumaan (kannattelin siis kainaloista), mutta uskaltaakohan sitä oikeesti ottaa käyttöö ja missä iässä? Tai jos ottais pyörät pois ja antais sitte istua ja leikkiä siinä, jos kerran tykkää. Eihän se vauva tiiä, että sillä vois päästä eteenkin päin :grin
 
Meillä oli tytöllä aikoinaan tosi kovassa käytössä kävelytuoli ja ei kyllä tullut mitään tuollaisia ongelmia. Tyttö oppi kävelemään tosi aikaisin ( 9 kk iässä ), en tiedä oliko kävelytuolilla osuutta asiaan vai muutenko vaan sattui, mutta ainakin meillä oli mieluinen "lelu" :)
 
Joulu meni ihan mukavasti. Isovanhemmat oli tosi iloissaan lapsenlapsesta, meillä myös ensimmäinen siis :) Ei käynyt pukkia tänä jouluna, mutta ensi jouluna sitten.

Minä tiedän kanssa yhden lapsen mikä sellaisella kävelytuolilla on mennyt ja ihan normaali tyttö siitäkin on kasvanut :wink Ei varmaan oo paha sellainen lelu, kun tuskin siinä nyt kukaan lastaan koko ajan pitää.

4kk hulinat tullut vähän tännekin. Ennen nukkui päivällä helposti 3h päikkäreitä ulkona ja nyt tunti "riittää". Yöt onneksi melko rauhallisella kaavalla, muutaman kerran rinnalta syö :)
 
Meillä meni kans joulu mukavasti. Sai äiti ja isikin vähän rentoutua saunassa kun isovanhemmat katsoivat vauvan perään. Ja tyttö nukkui yöt tosi hyvin reissussa ollessa, paremmin ku kotona. On nyt akut ladattuna siis kun tässä ollaan kotiin palaamassa. :)
Kävelytuolista itse ajattelisin niinkuin kaikista muistakin tuommoista apuvälineistä kuten sitterit, bumbotuolit ja pomppukeinut, että jos ei jatkuvasti niissä vauvaa pidä niin tuskin on haittaa. Kaikestahan sitä saa lukea ettei fysioterapeutit tms. suosittele mitään tuommosia...
 
Takaisin
Top