Vauva-arkea

Meillä on aloitettu d-tipat tällä viikolla ja ilmeisesti suurempia vaisavaivoja ei ainakaan vielä ole, mutta pulauttelu on kyllä lisääntynyt! Onko kellään kokemusta vastaavasta, johtuuko edes tipoista?

Meillä ei ole vielä leikkimattoa, mutta tuntuu, että poitsu voisi sellaisella jo viihtyä. Makoilee mielellään sohvalla mun vieressä ja pää pyörii, kuin katselee joka puolelle. Välillä pitää kääntää koko poikaa, kun pelottaa, että vääntää itseltään niskat nurin..
 
Eilen laitoin poitsun sitteriin ensimmäisen kerran ja hyvin tuntui viihtyvän. Otti pienet unetkin jopa. :)
 
Meillä poikanen kohta kaksi viikkoa ja pulauttelu myös alkanut/lisääntynyt. Nyt tulee maitoa jo sen verran enemmän ja herra ahmii välillä melko antoisasti joten en ihmettele yhtään :)
 
Täällä on kaksi viikkoa annettu d-tippoja ja vatsaa on väännellyt. Vaihdoin tänään d-vitamiini+Rela ja ainakin näyttää menevän paremmin.

Maitoa vauva syö niin vauhdilla, että ilmaa menee mukana. Imetänkin nykyään selälläni maaten niin että vauva on mahani päällä. Näin maitoa menee alas hitaammin ja se tuntuu auttavan.

Muuten neitonen nukkuu yöt hyvin ja päivällä seurustelee.:) Tänään oppi nostamaan päätään komeasti pystyyn vatsalla maaten, taisi itsekin hämmentyä näkökulman muutoksesta.:wink

Parin päivän päästä täynnä kolme viikkoa. :) Veli varoitteli kolmen viikon koliikista, että itku lisääntyy ja kestää kuulemma kolme kuukautta. Ei muuta kuin peukkuja pystyyn ja unta palloon aina kun voi.:wink
 
Kateellisena luen netistä, kuinka monella on nukuttu pitkiä pätkiä tai jopa koko yö jo tässä vaiheessa ja heräilen itse 2-3 tunnin välein syöttämään poikaa. Aamuöisin tuntuu, että vastahan sain silmät kiinni, mutta onneksi aamuisin olo on kuitenkin kohtuullisen levännyt. :)

Mies on vielä viikon kotona, jännittää, millaiseksi arki muodostuu, kun hän palaa töihin. Toisaalta taidamme poitsun kanssa ottaa ilon irti ja puuhailla ihan mitä huvittaa. :)

Kolmen viikon iässä on kuulemma tiheämmän imun kausi. Saa nähdä, onko vasta tulossa vai tarkoittiko meillä yhtä tai kahta extrasyöttöä iltaisin.
 
Vastavirrassa: se on hyvä, että lapsi syö. Yöllä syöttäminen kiihdyttää maidontuotantoa ja toisaalta vauva varmasti saa sitten ruokaa ja kasvaa :) Meillä vaihtelee yösyöttövälit 2-4 tuntia. Neljää tuntia olen pitänyt muutenkin syöttövälin maksimi pituutena. Sitten alan herättelemään jos ei baby itse tajua :) Ei mulla mitään herätyskelloa ole herättämässä sentäs mutta aika luonnostaan sitä jo heräilee...
 
Yhtään kertaa koko kolmen viikon aikana mun ei ole tarvinnut herättää poikaa syömään, osaa kyllä itse pitää huolen siitä, että maitoa tulee tasasin väliajoin! :D

VilliVadelma onhan se aivan totta niinkin, kyllä tämä varmasti tästä vielä muuttuu moneen kertaan ja moneen suuntaan. :)
 
Onko muilla tutit käytössä? Meillä ei ole, ainakaan vielä. Sairaalassa eivät antaneet tuttia ja ollaan ajateltu katsoa, kuinka pitkälle selvitään ilman. Olisi ainakin sitten yksi asia vähemmän, josta luopua. Tutit ovat kyllä tuolla rasiassa steriloituna ja käyttövalmiina, jos tarve iskee. :)
 
Täällä on tutti käytössä, ollut tyyliin kolmannesta päivästä lähtien, vaikka periaatteesta olinkin vähän vastaan. Mutta tämä vauva imuttaa kaikkea, peittoa, kättään, sormea, ihan mitä tahansa. En voinut koko vuorokautta pitää rinnalla tai antaa sormea ja tyyppi kuitenkin käy rintaan kiinni kuin piraijan poikanen. Nyt tutin käyttö on itseasiassa vähentynyt.:)

Meillä päivisin syödään vähän useammin kuin öisin, onneksi! Maidon tuotantoa ei tarvitse kyllä yhtään lisätä.:wink Ja illalla itketään sellainen puoli tuntia tai tunti. Ei paha ollenkaan, toivon vain että tämä jatkuu.:)

En malta odottaa, että pääsen treenaamaan!:) Ollaan käyty kävelyillä lähes päivittäin, mies menee jos en jaksa, mutta unelmoin salille menosta ja rantakunnosta... Mutta aion odottaa lopputarkastusta ennen kuin aloitan oikeasti, siihen vielä kolme viikkoa.
 
vastavirrassa: Esikoiselle ei myöskään synnärillä kätilöt suositelleet tuttia. Minä sitten esikoisen äitinä en tietenkään sitä tuttia antanut, kun kuuntelin kätilöitä. Esikoinen ei koskaan myöhemminkään ole tuttia sitten huolinut (vaikka monesti yritin). Jos annoin hälle tutin, niin pari kertaa saattoi sitä lutkauttaa ja työntää sitten ulos suusta tyyliin: "miksi mä tätä imisin, kun ei täältä tule edes maitoa". :D Olen monesti miettinyt oltaisiinko päästy helpommalla jos hän olisi tuttia syönyt. En oikeasti osaa sanoa, tuskinpa. Ehkä joskus yöunet olisivat tulleet herkemmin takaisin, kun olisi ollut tutti suussa turvana (tai sitten ei). Nyt tässä vaiheessa (2,5-v) on ainakin erittäin hyvä, ettei tuttia ole. Esikoisen serkulla (3-v) ollut erittäin hankalaa päästä tutista eroon. Hällä nimenomaan sellaisena rauhoittelu/nukahtamis tarkoitukseen tutti ollut tosi tärkeä.
 
Emmy, juuri tuo vieroitus arveluttaa... No, we'll cross that bridge when we come to it.:)
 
Libra kuntoilu innostaisi täälläkin, toisaalta aika hyvin vielä vaunulenkitkin saa käymään kuntoilusta. :) Mäkin ajattelin odottaa jälkitarkastukseen asti kaiken suuremman kuntoilun kanssa.

Toisaalta imetys on vienyt kyllä kilot niin tehokkaasti, että kuinkahan paljon sitä saa sitten syödä, jos meinaa alkaa kunnolla kuntoilemaankin..? :O
 
Me tarjottiin eilen kahden viikon kunniaksi tuttia mutta herra ei oikein huolinut. Pari kertaa lutkutti mutta totesi maidontulon olevan puutteellista ja pulautti ulos suusta :) Ehkä jos vaan hanakammin yrittäis... Katsotaan mitä jatko tuo tullessaan. Ei olla kuitenkaan mitenkään tuttia vastaan. Vieroitus sitten jos ja kun on sen aika. Kyllä kaikki lapset on tutista joskus luopuneet!

Niin ja tosiaan kuntoilu kuumottaa täälläkin. Tällä viikolla ajattelin pilatekseen mennä (jätän vaan suorat vatsalihakset treenaamatta). Kotona olen lantionpohjanlihaksia treenannut ja vaunuttelemassa käyty.
 
Tällä toisella 'kierroksella' voisi kyllä tutit ottaa kuvioihin. :wink
Tottahan toki Libra ja VilliVadelma niistä kaikki lapsukaiset jossain vaiheessa eroon pääsevät, en minä sillä. Meillä näin ja jokaisella omalla tavallaan.

En tosiaan ole sitä mieltä, että tutin käyttö olisi väärin. Jälleen kerran: Mielestäni kannattaa tehdä, niin kuin itselle parhaalta tuntuu. Itse en kuulemma ole tuttia myöskään huolinut vauvana ollenkaan. Mieheni oli kuulemma imutellut tuttia pitkälle toista vuotta, kunnes tutit olivat anopin kanssa jättäneet metsään pupuvauvalle. :D
 
Nii toi tutti on niin kakspiippune juttu kyl! Se on parempi ku et tottuis imemään vaik peukaloo, ku tutista pääsee eroon mut peukalo roikkuu mukana aina :D Sit taas se tutti voi muodostua joillekin lapsille oikeen pakkomielteeks, eikä siit meinaa millään päästä. Hankala juttu! Meillä 2v esikoinen syönyt vauvana tuttia, nyt joku vajaan vuoden (ehkä, en tarkkaan muista) on pelkästään unikäytössä ollut. En aiokaan nyt ennen toisen syntymää häntä siitä vierottaa ku tulis kuitenki takapakkia... Antaa hänen pitää se nyt vielä ku se ei mitään haittaa tee, ku on suussa vaan öisin ja sillonkin vaan osan yöstä.

Tokallekin meinaan tuttia tarjota, jottei rupeis huviksee tissiä tai pulloa lutkuttamaan, saati sitä peukaloo...
 
Heinukka ihan samaa ajattelin, että jos tissiä tai peukaloo aletaan käyttään tuttina, niin sitten mieluummin se tutti. :)
 
Onko kenelläkään ollut ongelmia keltsuudrn kanssa? Meillä poika tänään 2 vk. Ja ollaan oltu enemmän sairaalassa valohoidossa mitä kotona :/
Tällä hetkellä ollaan kotona ja ollaan käyty labrassa parina päivänä tarkastelemassa keltasuus arvoja jotka on taas kohonnut. Kotonahan heräillään ainakin 3 tunnin välein syömään mikä pitäisi auttaa laskussa. Tänään jänskätään taas tuloksia ja et lähdetäänkö taas sairaalaan. Muutamat itkut väännetty asian takia mutta ei auta ei ku toivoa että rupeisi pikkuhiljaa laskemaan ja saahaan alottaa normaalia arkea eikä tarvitsisi olla koko ajan jännittynyt mikä varmaan vaikuttaa kanssa maidon tuloonkin.
 
Tepsukka: meillä oli myös arvot koholla ja jouduttiin sairaalasta lähdön jälkeen käymään verikokeissa reilun viikon ajan mutta lähti laskuun eikä valohoitoa sitten tarvinnut.

Tiheää syöttöä, toivottavasti sen myötä paljon kakkaa ja myös luonnonvalo voi auttaa. Baby oli meillä sohvalla luonnonvalossa nukkumassa päivisin.

Tsemppiä! Kyllä se siitä. Ne raja-arvot on melko alhaset ja seurantaa tehdään herkästi ihan tarkoituksella. Näin ei tilanne pääse koskaan pahaksi asti. Minäkin tirautin kyyneleitä asian takia mutta hyvässä hoidossa te olette :)
 
Takaisin
Top