Vauva-arkea helpottamaan

Loistava ketju pikkusisko!!! :-) omia aamujani helpottaa se että mies tekee mulle aamupalaleivät valmiiks jääkaappiin. Pääsee päivä käyntiin ja niitä voi syödä vaikka vauva roikkuisi rinnalla. Termosmuki on myös loistava keksintä! Keitän kahvin kun ehdin ja juon kun tekee mieli :-) ja noita ruokaohjeita kaipaisin, kun meinaa olla vähän yksipuolinen ja tylsä meidän ruokalista. Vinkkinä kiusaukset on helppoja. Ainekset vuokkaan ja vuoka uuniin! Ja on muuten hyvää kun käyttää kirjolohisuikaleita ja tietty kermaa :-)
 
Kantoliina! Meillä poitsu tykkää nukahtaa syliin, mutta mielellään pitäisi vielä olla liikkeessä. Alkoi kädet olla hellänä kantamisesta, joten kokeilin sitten tuota kantoliinaa ja siihenhän tuo nyt tykkää simahtaa. Samalla pystyy itse hääräämään omia juttujaan ja on se aika mukavaakin kantaa tuota tuossa rinnalla. Siitä sen sitten kätevästi saa siirrettyä omaan sänkyynsä, kunhan hieman ehtii ensin rauhoittua liinassa.

Meillä suositaan ruokana nyt keittoja. Toki siinä on hieman kuorimista ja pilkkomista perunoiden yms. kanssa, mutta kun nuo on saatu kattilaan, niin siellähän se sitten porisee valmiiksi itsestään.
 
Vinkkinä jos tykkää keittoja tehdä, niin ostaa kaupasta pakastealtaasta valmiin pussin, jossa on perunat ja keittokasvikset valmiina. Muistaakseni on nimeltään Apetit peruna & keittokasvikset 750g. Itse olen lisännyt siihen ohjeen mukaan muutaman lihaliemikuution. Siihen voi sitten halutessaan lisätä kanaa, lihaa, jauhenlihaa, nakkeja yms. Todella kiireessä tuo on kätevä tapa saada nopeasti ruokaa, kun kaikki ainekset saa kumota vain kattilaan ja antaa porista puoli tuntia. Itse olen joskus lisännyt vielä muutaman perunan lisää, kun niitä tuntuu olevan aika vähän pussissa ja tulee keitostakin hieman tuhdimpaa. :)
 
Olen toisinaan keittänyt makaroonia, heittänyt joukkoon kinkkua ja herne, maissi, paprikapussin ja keittämisen jälkeen sekoittanut yrttituorejuustoa joukkoon (tai mitä vaan on tehnyt mieli).
:) kohtuullisen nopea tehdä.
 
Peruna-sipuli pakaste pusseista saa kans hyvää keittoo, samoin kun kiusauksiin käytän niitä. Ja kerma kuuluu täälläkin jääkaapin vakio tavaroihin.
Mehukeitot pelastaa mun aamuni, aina siihen asti et kerkeen syömään kunnolla jotain.
 
Vauvan tukkoista nenää ajatellen suosittelen ehdottomasti hankkimaan nenäfridan! Sen avulla saa yöunia pelastettua ja säästyy ylimääräiseltä kitinältä, ku toisella on helpompi olla. Helpottuu se tutin ja rinnan imeminen, jos flunssa yllättää. Käy hyvin jo alkuvaiheen nenäryönään. Ne pullon muotoiset räkäimurit on mun mielestä suorastaan vitsi friidaan verrattuna!

Pois en vaihtais enää mistään hinnasta, vaikka esikoisen aikaan kartoin moista kapistusta puoli vuotta ja hypin kitisevän vauvan kaa yöt ennen ku hankin moisen. Ajatus rään imemisestä tuntu tuolloin inhalta, vaikka siinä filtteri onkin. Nyt jälkikäteen ajateltuna olin kyllä hölmö, ku en aiemmin tajunnut sitä vinkeistä huolimatta hankkia.
 
Aamuyötä itseni osalta helpottaa kovasti, että mies vaihtaa poitsun vaipat, kun kakkalähetys saapuu aina viiden kuuden maissa. Pikkujuttu, mutta saanpahan ite hengähtää edes sen verran yöllä, kun muuten yöhommat luonnollisesti hoidan minä kun imetän.

Kaapista löytyy aina jotain pientä nykerrettävää, kuten suolakeksiä, myslipatukoita ja Elovena-keksejä, joita voi syökäistä nopeasti esim. kun tullaan vaunulenkiltä ja pikkumieshän haluaa tietenkin heti ruokaa ja NOPEASTI, mutta niin haluan minäkin ja nuo ehtii syömään :grin Lounaaksi tai päivälliseksi (riippuen siis onko mies aamu- vai iltavuorossa) pojan kanssa kaksistaan ollessamme syön jotain eilistä, nopeasti kokattavaa tai valmisruokaa. Kokkikartanon valmisruuat on oikeesti tosi hyviä, vähän hintavia, mutta mieluummin syön niitä kuin halvempia, joissa ravintosisältö ja maku on heikko. Silloin kun mieskin on kotona tehdään toki sit ihan normaali kotiruoka salaatteineen.

Juotavaa löytyy kaapista montaa eri sorttia: maitoa, tiivistemehua, tuoremehua, kaakaojauhetta, kivennäisvettä. Julmetusti saa juoda, ettei kuivahda kasaan.

Yleiseen jaksamiseen on auttanut:
  • vaunulenkit: raitista ilmaa ja liikuntaa!
  • miehen tuki: hoitaa vauvaa mielellään ennen ja jälkeen työpäivän eikä vaan vapaapäivinä (kuulemma sellaisiakin isäntiä on ja paljon), ja yöllä vaihtaa vaipat kuten tuli mainittua + hoitaa kylvetyksen lauantaisin
  • käytän osan vapaa-ajasta (jota ei toki paljoa ole mutta kuitenkin) ihan puhtaasti laiskotteluun enkä koko ajan siivoa, pyykkää jne vaikka hommia riittäiskin
  • juttelu muidenkin kuin vauvan kanssa: mamma kaipaa myös aikuisten juttuseuraa, foorumilta saa ensiapua, jos ei oo livejuttuseuraa heti tarjolla kun tarvis
 
Munakas on tosi nopea lounas, tuli äsken testattua. Sekaan vaan mitä kaapista sattuu löytymään.

Sitteriä myös suosittelen, jos vauva vaan viihtyy siinä. Ehtii välillä just vaikka laittaa ruokaa, vaikka vauva olisikin hereillä ja syödessä voi seurustella vauvan kanssa paremmin, kun vauva on pystyasennossa.
 
Mun arkea todellisen sylivauvan äitinä ja hissittömässä talossa asuvana helpottavat tuo Mörri-Möykynkin mainitsema kantoliina sekä Najell SleepCarrier.

Esikoiselle aikanaan hankittu Fisher Pricen soiva ja liikkuva lintumobile on myös maksanut itsensä moneen kertaan takaisin. Sen ihastelu tarjoaa mammalle edes vessatauon verran vapautta.

Imetystyyny, jota en esikon aikana oikein osannut käyttää, on nyt ollut kovassa käytössä ja on ihan ehdoton mm. silloin, kun neiti haluaa syödä äidin kanssa samaan aikaan (eli aina kun äidillä on ruoka lautasella). Tyynyt ja pienen jakkaran avulla saan tytön pönkättyä tissille riittäväntukevasti, jotta pystyn itsekin syömään.

Kapalo on ihan ehdoton nukahtamisapu meidän turboninjalle. Ostin odotusaikana kirpparilta muutamalla eurolla trikoisen muotoon ommellun tarrakiinnitteisen kapalon ja tälle meidän säheltäjälle se kyllä on ollut enemmän kuin osuva hankinta.

Vielä on mainittava ruisleipä ja tuorejuusto! Näillä saa vatsan täyteen vaivattomasti ja yhdellä kädellä. :thumright

Eriika listasi myös monta tärkeää asiaa - osallistuva mies, armollisuus itseä kohtaan, vaunulenkit (parasta!) ja sellainen aikuisseura, jossa voi hyvällä omalla tunnolla höpistä vauvajuttuja niin livenä kuin näin virtuaalisestikin. :)
 
SAPPISAIPPUA: mikä mahtava apuri pikkuisten ja suurempienkin kakkatahrojen (ja muidenkin tahrojen) esipesuun! Ei tarvi jokaista riepua erikseen alkaa pesemään ensi tilassa, kun tuolla saippualla esipesaisee ja nakkaa kuivumaan. Toki kannattaa suht tuoreeltaan hinkata :) Näitäkin on eri sortteja, palasaippua itellä käytössä mutta vois kokeilla nestemäistä seuraavaksi onko näppärämpi.

IMETYSKORI TAI -LAUTANEN: sohvan nurkalla mulla on reunallinen keveä lautanen, jossa juomapullo, Cuplaton, nenäliinat, naposteltavaa (tällä hetkellä suolakeksit), kaukosäädin ja puhelin. Ei tarvitse kesken imetyksen kurkotella tai lähteä hakemaan tavaroita, kun kaikki on valmiiksi käden ulottuvilla. Kori on varmasti kätevämpi, jos sohva on vähänkään muhkeampi.
 
Imetyskorista tuli mieleen, että pahimmat yöt on omalta osaltani pelastanut käden ulottuvilla oleva patukka lempisuklaata. Kun vauva herää sadannen kerran syömään ja tekis mieli itkeä, niin vauva tissille ja äidille suklaata :wink

Eriika sanoi hyvin tuosta laiskottelusta. Sanoin miehelle kun vauva syntyi, että meidän (vauvan lisäksi kotona noin puolitoistavuotias taapero) päätarkoitus on, että kaikilla olis hyvä olla :) eli ulkoillaan, leikitään ja levätään. Kotitöitä teen jos jaksan ja ehdin, ehtii ne tiskit ja pyykit sitten illallakin kun kotona on toinen käsipari apuna :)

Nosefrida on hoitolaukussa aina mukana, todellinen pelastaja!
 
Takaisin
Top