Vauva-arkea <3

Della_79, toivottavasti allerginen reaktio ei toistu,vaikka silloin aiheuttaja jääkin hämärän peittoon. 

Täällä ollaan kotiuduttu mummilareissulta. Käytiin kääntämässä Siilinjärvellä, 2 päivää sössiintyi matkoihin ja 4 päivää vietettiin mummin ja ukin mökillä. 
Muutenkin on mukamas ollut kesäkiireitä ettei kirjoitteleen jouda. Isi-ihminen on kesälomalla ja kovasti pitäis kaikkea saada tehtyä, mm. polttopuita. 
Tänään aloitettiin poikien huoneen rymsteeraus kun sataa solkenaan vettä. Pikkuihmiset nukkuivatkin päiksynsä jo omassa huoneessa. Mulle on siellä vierassänky, joten olen jonkun yön varmaan kaverina. Katsotaan miten lähtee homma pyörimään. 
Roope ainakin pyörii unissaan, nyt on melko rauhatonta. 2-4krt yössä joutuu silitteleen ja vieläkin siinä aamu5 korvalla tahtoo tissiä. Päivisin mennään jo aika vankasti pullolla,varsinkin kun ylähampaat on superohuen nahan alla. Ne kaksikin legoa teki jo gutaa jurskautellessa, nyt se tuska vaan kasvaa. ;)
Meillä pullolle opettelu vaati ensin pumpattua maitoa, sitten fiftysixstyblendiä tuutin ja oman maidon sekaan, ennen kuin tuuti lopulta kelpas raakana. Ja taaskin ainut kelpaava pullo on mam:n anticolic ja lempipaika juopottelulle jonkun kainalossa. :)

Taitaa Roope olla ahmed ahne, sillä meillä menee kyllä pullosta koko 2dl purkki korviketta, jos vaan tarjoaa. Oon nyt yrittänyt nostella soseiden määrää, jotta ateriallaan menis vaan joku 120-150ml. Puurojen lisäks kun menee vaan n. 1,5 pikkupiltin verran kasviksia/marjaa tai hedelmää/ruokasosetta. 

Hemppa, onpas aurinkoinen pikkutypy. :D

Tässä meidän pienet mökkilomalla
http://aijaa.com/0077910740314
http://aijaa.com/0005410740229

Kaikenlaista löpinää ja enempi kuvia muuten meidän arjesta löytyy eräältä toiselta foorumilta jos jotakuta kiinnostaa. 
Santun odotuksesta ja vauva-ajasta
 http://www.mammaksi.fi/forum/viewtopic.php?t=836
Vastaava Roopelle
http://www.mammaksi.fi/forum/viewtopic.php?t=869
 
ihanan kesäisiä kuvia Hansu79 :) ja Hempallaki niin tomeran näköinen neiti :) tätä kirjoittaessa Ilona ehti ryömiä koiran ruokakuppia hämmentelemään ja sit oli käsissä spagetti-vauvanruoka-mix :P

oon tänään antanut ei-tietääkseni-allergisoivia ruokia ja Ilonan ruokahalu on parantunut. maitoakin (korviketta) menee kiitettävästi. me vähän epäillään kalaa kaiken aiheuttajaksi, mut se ihoreaktio alkoi kyllä jo ennenkuin ehdittiin antaa kalaa, joten ei kyllä ihan varmaa ole. yksi vaihtoehto on kesäkurpitsa tai sit marjasoseen marjoista joku. eipä se kyl selvii ku testaamalla, jos silloinkaan.

lääkäri määräsi Ilonalle ataraxia ja heti tuli apteekissa tenkkapoo, sitä ei kuulemma anneta kuin 12kk-> farmaseutti joutui soittaa konsultoivalle lääkärille, joka oli kuulemma alkuun nihkeä, mutta suostui siihen, että ataraxia voidaan saada, mut vain määrätty määrä (no eipä me mitään turhia lääkkeitä tytölle anneta). Ilonalle ei tullut mitään reaktioita ataraxista ja ihottuma hävisi keholta.

minkäikäisenä vauvoja voi viedä lyhyeksi ajaksi saunaan? mies selittää ympäripyöreitä, kun ei oikeasti muista, miten se meni poikien kohdalla. laitan tänään pojan menemään yksin saunomaan (valvon toki pesuhuoneen ovi raollaan ja kiellän putoamasta kiukaalle) ja mennään miehen kans illalla sit ku Ilona on mennyt nukkumaan. mies treenaa hurjana bändinsä kans, meinaan niillä on ensi lauantaina keikka ja se meni nytki soittokämpille muutamaksi tunniksi, joten en itse pääse saunomaan pojan kanssa. kohtapa toi poikakin varmaan tulee siihen tulokseen, ettei voi saunoa mun kans, koska oon tyttö :D miehen vanhempi poika oli jotai 11v., kun tajusin et se ei halua saunoa mun kans, vaan laitoin miehet menee keskenään saunomaan.
 
Meillä on jo ainakin "saunottu" n.7kk eteenpäin. Santtu kävi vauvauinnissa ja sen jälkeen käytiin aina lämmittelemässä koko poppoo. Ja kun toinen selkeästi tykkäsi löylyttömästä saunomisesta, niin sitten vauvauinnin loputtua aloitettiin kotona saunominen kerran viikkoon. 
Roope kävi nyt mökillä ekan kerran saunassa. Istuskeli alalauteella vadissa rypläten,lämmintä ei ollut kuin jotain 60. Ihan muutama minuutti lämmiteltiin järvessä käynnin päälle ja sitten heti juotavaa tarjolle kun saatiin kuivattua pätkä ja vaatteet päälle. :D
 
Minäkään en oikein ole ehtinyt kirjoitella, kun on miehen kesäloma menossa ja paljon kaikkea tekemistä. Meillä poju saunoi ekan kerran juhannuksena alalauteella ja samalla imetin. Ei oikein tykännyt, joten seuraavan kerran kokeiltiin viime viikolla mökillä ja meni jo paremmin. Tällä kertaa saunoi miehen kanssa, viihtyi jo vähän paremmin, muttei vieläkään suuri saunafani ollut.
 
voisi siis alkaa kokeilla käydä saunassa :) Ilona ei vielä ihan istu ilman tukea, joten sylissä voisi käyttää. luulenpa, että toi poika innostui tosta yksin saunomisesta, et haluaa jatkossakin saunoa yksinään :D hyvin meni hälläki saunareissu, kielsin lukitsemasta pesuhuoneen ovea, et pääsen tarvittaessa avuksi, ja putoilemasta kiukaalle. siellä se saunoi jonku 15min ja tuli pois, sit mä kävin vaan sammuttamassa kiukaan.
 
Della_79, ei Roopekaan lattialla tuetta istu, mutta syvässä pesuvadissa napottaa kuin tatti p:ssa. Pätkä on tosin sen verran punkero, ettei liikkumavaraa paljon ole muutenkaan. ;) Vielä kun käteen saa kumiankan, niin ihan huomaamattaan on huojumatta. 
Vauvauinnissa kokeilin tuota isoveikalla, joka oppi vasta 9kk kohdalla istumaan tuetta ja sehän toimi hyvin mun suihkutellessa kloorivesiä hiuksistani. :)
Eiköhän teidänkin neiti ilmoita hyvin suorasanaisesti mielipiteensä saunomisesta,joten eikun kokeilemaan. :)
 
Kylläpä nämä oppivat uutta nopeasti. Vasta reilu viikko sitten tyttö alkoi konttaamaan ja tänään on noustu jo monen monta kertaa seisomaan tv tasoa vasten :o Vielä vaan ei oikein tasapainoa ole ja yleensä vielä päästetään kädetkin irti, että nyt saa kyllä olla tytön takana koko ajan turvaamassa selustaa. 

Pullo harjoittelussa ollaan edistytty sen verran, että tiiän, että kyllä tyttö osaa pullosta juoda jos vaan haluaa. Suostuu juomaan siis ainoastaan syöttiksessä, mutta eiköhän se pikkuhiljaa saada ujutettua myös muualle. Tuttiakin kokeiltiin taas pitkästä aikaa mutta nauruhan siinä vaan pääsi ja sitten tungettiin tuttia väärinpäin suuhun. Että parempi varmaan unohtaa jo koko tutti.
 
Jospa sitä itsekkin kirjoittelis pitkästä aikaa.

Meillä on nyt joku vajaa kuukausi kontattu ja melkein heti konttimaan opittua noustiin seisomaankin(ikää siis huomenna 7kk)ja tyttö myös istuu tuetta ja tykkääkin paljon istuskella lattialla ja seurata isoveljen touhuja,mutta on kyllä itsekkin kova touhuumaan:)Aika hyvin viihtyy neiti lattialla touhutessaan kaikenlaista.Kipeetäkin on saatu muutamaan otteeseen kun välillä irrottaa otteensa seistessä ja kaatuu tai sitten nousee jotain huteraa vasten.Ensimmäinen mustelmakin tuli jo otsaan kun löi päänsä kaatuessaan:(

Syömisestä.Meillähän ei myöskään oo oikeen pullo kelvannut enkä ookkaan juuri mihinkään päässyt ilman tyttöä.Kiinteetki alotettiin lähempänä puolta vuotta nyt syödään lounas,päivällinen ja iltapuuro.Ollaan vasta kasvissoseita syöty tarkoitus olisi ehkä jo tällä viikolla aloittaa liha kasvisten sekaan.Puurona oon antanut ihan normi kaurapuuroa ensin siivilöitynä sitten päätin joku ilta koittaa ihan sellaisenaan ja meni niinkin mikä kyllä hyvä että oppii ettei ruoka aina vaan sileetä.Annoskoot ei meillä mitään kovin suuria oo aluksi tuntu et ei syö neiti mitään mutta nyt on jo vähän paremmin alkanut upota:)Mutta pulloon palatakseni että viime viikolla kahtena päivänä koitin useemman kerran tarjota maitoa sellasesta nuk:in pehmee päisestä nokkamukista ja lopputulos oli et neiti huusi jos toi lähellekkin jotain pulloa.No nyt oon samaisesta mukista yrittäny vettä tarjota melkein joka ruualla ja suostuu ainakin suussa pyöritellä.Tarkoitus olisi joku ilta koittaa että äiti tulee meille ja lähdetään johonkin lähelle että suostuuko syömään maitoa nokkamukista kun ei oo mua paikalla ja siksi äiti koittamaan et sillä paremmat hermot ku miehellä:D Mitään aikomusta ei oo imetystä lopettaa,mutta ihan siksi et pääsis joskus johonkin ja viimeistään marraskuulla pitäis mennä osa-aika töihin muksut kyl silloin mummoilla ja isänsä kanssa mutta täytyis muukin juoma kelvata kun tissi:)

Tuossa nyt töistä tulikin.Eli osittain meen töihin marras-joulukuuksi niin kuitenkin että lapset saa olla kotona sitten tammikuussa luultavasti lapset hoitoon ja itse täytyy töihin kun kuitenkin lainat painaa päälle.Ihan uutta kyllä meen opiskelemaan oppisopimuksella,jos kaikki vain menee suunnitelmien mukaan vielä ei uskalla huokaista.
 
meillä tehdään hampaita niin tiiviiseen tahtiin, et on jaksaminen kortilla sekä Ilonalla että mulla. Ilona huutaa vähintään joka toinen yö ja haluaa viereen ja tissiä ja tissiltä pitäisi saada jäädä viereen. täytyy ottaa unikoulu sitten uudelleen projektioksi, kunhan hampaita on tehty riittävästi.

tyttö liikkuu edelleen ryömien, mutta nousee konttaus- ja karhukävelyasentoihin sekä osittain istumaan, tosin tukeutuu vielä käteen. syöttötuolissa istuu jo mallikkaasti, vaikka pää kääntyykin aina sinne, missä tapahtuu ja syöminen meinaa unohtua. syöminen on ollut vähän heikkoa hampaiden teon aikana ja ruokasoseet on maistuneet vähän nihkeästi. olen tarjoillut ruokasoseetkin huoneenlämpöisinä tai kylminä, jolloin menekki on ollu vähän parempaa. tyttö juo korviketta tuttipullosta tai nokkamukista aina ruoan jälkeen, mutta vastoin aikaisemmin uhoamaani, olen jatkanu imetystäkin enkä nyt sitten kuitenkaan ehkä vielä lopetakaan. imetän aamuisin ja iltaisin ja nyt ollaan sorruttu myös yöimetykseen, koska tyttö ei meinaa rauhoittua muuten yöllä ja mä taas en jaksa torkkua tuntia ja herätä sit siihen et taas itketään. ehtiihän tuon unikoulun toistaakin :)
 
Jokohan sitä "ehtis" taas jotain tännekin raapustaa. Ollaan palattu normiarkeen, isi-ihminen palasi lomalta töihin.
Roope on oppinut konttaamaan, joskin isoveljen perään lähdetään yhäkin ryömien koska se sujuu vauhdikkaammin. Pojat ovat myös muuttaneet omaan huoneeseensa. 
Vaikkakin mä toki useimpina aamuina nukun siellä nk. vieraspedillä,kun en jaksa kulkea montaa kertaa eestaas. Mutta jo ne lyhyetkin hetket alkuyöstä oman makkarin rauhassa,kun voi hetken lukea kirjaa sängyssä,tuntuu luksukselta. :)

Hampaissa on vissiin luvassa taidepaussi, elokuun loppupuolella tulivat yläetuhampaat läpi ja nyt ei taas näy uusia tulokkaita. 

Sain jopa viimein itsestäni niin paljon irti, että pesin kaikki mökin ikkunat. Edellisestä kerrasta olikin jo aikaa,kun raskauksien varjolla patalaiskana ihmisenä luistelin siitä. Siihenkin sain sössittyä 4 päivää. Päivää lyhyemmässä ajassa isi pätki,pilkkoi ja pinosi yhden talven edestä polttopuita. Mutta nyt voin huokaista, ei tarvi enää pelätä että anoppi palkkaa meille kotipalvelun. 

Syksy toi tullessaan sukkikset. Ja voi miten iloisesti Roope käkättääkään, kun Santtu nappaa teristä kiinni ja vetää pientä perässään pisin lattiaa. :)  Vaikka hermot välillä joutuukin koetukselle, niin useimmiten duon touhuja saa katsella hymy huulilla. 
Kohta varmaan joutuu jo kuntokin koetukselle...12 päivää sitten Santtu keksi kuinka potkupyörällä ajellaan. Nyt pistelee sillä jo ihan hurjaa kyytiä,melkoista pikakävelyä saa jo harrastaa jos meinaa perässä pysyä.

Muoks. Niin ja Roopella on nyt sitten otsis. Isi otti ja saksi pienen otsakiehkuran. Niisk. Toki ne otsahaivenat olivatkin jo niin pitkät että ylsivät nenänpäähän ja häiritsivät toista kun takertuivat ripsiin ja tökkivät silmiin. Mutta silti. Mun pikkuisesta vauvasta tuli parilla nyrhäisyllä tosi ison pojan näköinen. 
 
Takaisin
Top