Vaunut

Felicite

Vasta-alkaja
Onko muille iskenyt vaunukuume? En ole tehnyt vielä mitään vaate- tai tarvikehankintoja tai alkanut muuten pesänrakennuspuuhiin, mutta viimeisten parin viikon aikana olen alkanut kuumeisesti miettimään, että minkälaiset vaunut hankkia. Kyseessä on ensimmäinen lapsi, joten aihe tuntuu aikamoiselta suolta, kun on niin montaa merkkiä ja asiaa, mitä pitäisi huomioida päätöksenteossa.

Meidän vaunujen pitäisi olla sellaiset, että niillä pääsee hyvin vaunulenkeille niin hiekka- kuin päällystetyille teille - myös lumisohjossa. Lisäksi niiden tulisi olla tukevat, sillä meillä on isokokoinen koira, jota ei pienet esteet - kuten vaunut - paljoa kiinnosta, jos ne on edessä. Koska meillä on farmarin takakontissa koirahäkki (vie paljon tilaa), ollaan mietitty, että joudutaan ehkä ostamaan yhdet matkaratastyyppiset rattaat automatkailua varten - sellaiset, joihin saa kiinnitettyä turvakaukalon ja jotka mahtuu konttiin heittämällä, ja toiset rattaat vaunulenkkejä varten. Lenkkeilyrattaita ei sitten roudattaisi mukaan autoon kuin vain silloin, kun niille on määränpäässä todella tarvetta. Tietty olisi kiva, jos löytyisi yhdet rattaat, jotka olisivat hyvät kaikissa maasto- ja sääolosuhteissa ja lisäksi tukevat ja pienet... ja edulliset :).
 
Olen jostain syystä saanut fiksaation Emmaljungiin (lenkkeilyrattaiksi) ja käytiinkin katsomassa yhdistelmiä (Duo Edge) classic rungolla, jossa on täytettävät renkaat (kaikki haastatellut tutut ovat vannoneet ilmatäytteisten renkaiden nimeen). Lastentarvikeliikkeessä alettiin sittenkin pohtimaan, että josko kovan vaunukopan korvaisikin pehmeällä ja kevyellä kantokassilla ja myyjä puhui voimakkaasti ilmakennorenkaiden puolesta niiden puhkeamattomuuden vuoksi. Sanoi, että viime talvena hiekoitushiekka puhkaisi monen ilmatäytteiset renkaat (kokemuksia?). Niinpä nyt sitten ollaan ehkä kallistumassa Emmaljungan City Crossien puoleen... ja kun jostain löytäisi vielä kivanväriset vähän käytettynä... Onko kellään kokemuksia ko. rattaista? Entä muita lempparimerkkejä/malleja - tai vinkkejä siitä, että mitä vaunuhankinnoissa kannattaisi huomioida?
 
Me ostettiin esikoiselle Brion Happy Kombit ja olen ollut niihin hyvinkin tyytyväinen. Ne ovat sellaiset perusvaunut, ilman mitään kummempia hienouksia. Ja tietysti ilmatäytteisillä renkailla.
Meille taas suositeltiin näitä jos liikkumismaasto on muutakin kuin vain asfalttia. Ja hyvin ovat renkaat kestäneet. Tietysti niitä täytyy joskus täyttää.

Me otettiin kova koppa koska sitä pystyi käyttämään pienelle "matkasänkynä". Ja hyvin poika mahtui niihin kunnes kasvoi "isoksi" pojaksi ja halusi katsella maisemia vaunuissa. Silloin koppa heivattiin pois käytöstä. Oli talviaika ja poika nukkui ratasosassa jossa oli istuinalusta + lämpöpussi.

Emmaljungat on sitten vaunujen luksusta! Serkulla on juuri nuo Duo Edget ja ovat todella mahtavat vaunut. Suosittelen. Tuskinpa mikään Emmaljungan vaunu on huono.

 
Emmaljungan city crosseihin mekin ollaan päätymässä. Käytiin liikkeessä vertailemassa vaunuja (jossa siis monia merkkejä) ja tultiin kyllä siihen tulokseen, että nuo city crossit on meidän vaunut. Ovat kevyet verrattuna aika moneen muuhun merkkiin ja rautakehikkoisiin ja menevät pienehköön tilaan. Samoin nuo puhkeamattomat renkaat tuntuivat olevan suosittelijan mielestä paremmat - kumpiakin vaihtoehtoja siis mietittiin. Ainoa miinus mun mielestä noissa oli sen heittoaisan (tai mikälie onkaan nimeltään) puuttuminen, eli vaunuja ei saa lennosta muutettua toiseen asentoon auringon suhteen, mutta ehkä mä pärjään rätillä vauvelin silmiä suojaamassa

Etsittiin kans käytettyjä, mutta päädyttiin sit siihen, että säästetään muissa hankinnoissa ja otetaan nämä uusina niin on sitten puhtaat ja renkaat taatusti uudet eivätkä mitkään ruuvit ole matkasta pudonneet.
Päädytään myös siihen pehmeään kantokoppaan - ihan tilankäyttösyistä. Emmaljunga taitaa sanoa, että se nukkumakoppa on vain noin 6kk ikään asti (saatan muistaa väärin!) ja sitten pitäis joka tapauksessa ostaa isompi koppa tai pehmeä koppa.

Jotenkin uskon siihen, että lähes kaikki vaunut on hyviä ja tämä on tällainen mutu-päätös: mikä tuntuu itselle sopivimmalta. Lapsihan nyt varmasti viihtyy ihan missä vaunuissa vain.

Mutta sitten on enää jäljellä se vaikein: väri....
 
Jos oma kommentti myös vaunuista.

Me ostettiin esikoiselle pitkien mietintöjen jälkeen ora jovi moon-vaunut kun halusin jotku vähä erilaiset. Nehän kyl oli vaan makuuvaunut et olis sit erikseen pitänyt ostaa ratas-osa mut päädyin siinä vaiheessa kun tarve tuli niin ostamaan toiset rattaat käytettynä teutonian jotkut en muista merkkiä. Noihin mooneihin olin kyl ihan tyytyväinen vaikka autossa ne kyl vei tilaa. Ja mä olisin kyllä kaivannut heittoaisaa vaikka en sit lopuksi ostanut toisiksi vaunuiksikaan heittoaisallisia, et ilmankin pärjää mut olis se kyl kätevä emmaljungaltahan löytyy esim.cerox heittoaisalla en vaan tiedä onko kovin paljon painavampi kuin city cross. Mut veljen perheellä on ne city crossin ja munki mielestä vaikuttaa kivoilta on tosi kevyet.
Ja niin renkaista mulla on toisissa ilmakumirenkaat ja toisissa ilmakennot(tai jotaii). Niin molemmat on ihan hyvät mut kyl mun mielestä paremmin ilmakumeilla pääsee ja ei kyl oo koskaan mennyt rikki, mut tosiaan täyttää tarvii aina sillontällön.

Vaunu-viidakko on kyl aika suo mut kyllä sieltä kaikki varmaan omansa löytää ja kyllä mun mielestä mieluiten satsata niihin eikä ostaa mitään halpis-vaunuja et mieluiten sitten käytettynä parempi merkki kuin ne halpikset toki jotkut niistä toimii mut tosi paljon kuullut huonoa:/
 
Olen  kiinnostunut Gessleinin ja Teutonian vaunuista ja ne ovat kuulemma netissä suoraan Saksasta tilattaessa halvemmat? Onko jollakin kokemusta vaunujen ostamisesta netin kautta? Miten huolto, takuu yms. pelaa, jos vaunut tilaa ulkomailta?
 
Heippa,

meille on tulossa kanssa Emmaljungan city crossit :) Meillä on myös Felicite iso koira ja vaatimukset vaunuille samat kuin teillä. Iso häkki myös ison farmarin kontissa ja nämä ovat kyllä pienimmästä päästä tukevista vaunuista mitä olemme omaan autoomme testanneet häkin kanssa :) Pehmeä koppa tulossa meille myös tilan säästön kannalta :)

Felicite:Käytettyjä on paljon huuto-netissä ja jos sieltä ei läydy mieleisiä liikkeissä on nyt vielä jotain poistovärejä edullisemmin :)

Sikkuriini:Väriä olemme mekin arponeet tässä, mutta eiköhän se ole Ihana Charleston, jossa valkoista nahkaa ja ruskeaa kangasta, kokovalkoisetkin on ollut harkinnassa, mutta jos nämä ei olisi niin arat ihan ;) Olen kyllä varautunut että vaunut voivat mennä likaisiksi..

Ensi viikolla ajattelin käydä tilaamassa ne pehmeällä kopalla ja delux-jalkapeitteellä, suojaa lisää talvella pehmeää koppaa, sekä meille tulee myös Mazi-cosin adapterit !
 
Meille tulossa kanssa Emmaljungan city crossit :) harmaat, ja poistuva malli niin aika hyvällä alennuksella ! ihanat on ja kehuja olen vaan kuullut :)
 
Tuolta helmikuisista huutelen tännekin...

Mekin ollaan ihastuttu noihin Emmaljungan city crosseihin. Ihan alkuun ihastuin myös siihen uuteen quadroliftiin (pehmeä kantokoppa) mutta edelleen mietityttää se kuinka kauan vauva sitten siihen mahtuu? Voi olla, että päädymme ehkä sittenkin siihen kovaan kantokoppaan, vaikka tilanpuutteen vuoksi se pehmeä olisi käytännöllisempi. Erillistä isoa vaunukoppaa en kuitenkaan halua. Se on jo niin iso, ettei se sovi meillä säilytykseen mihinkään.

Nyt tosiaan kannattaa käydä katsomassa liikkeistäkin vaunuja, kun 2012 vuoden uutuus värit tulevat myyntiin. Tämän vuoden poistovärejä saa edullisemmin.
 
Me ostetaan kaverilta käytetyt vaunut halvalla. Testataan vaan ensin että mahtuvathan kivuttomasti autonperäkonttiin. Merkkiä en muista, mutta heittoaisalla ja isoilla renkailla oli, ja ne olivatkin ne minun suurimmat vaatimukset vaunuille. Ja myös väri miellytti :)
 
Mulla oli vaatimuksena että ne on tukevat ja vankat, yhdistelmät ja että pääsee kulkemaan maastossa kun maastossa. :) Merkkiä en muista mut löysin just semmoset mistä oon haavaillu ja edullisesti ja väriki oli mitä parhain. :)
 
Hei kaikille!
Meille tilataan Stokken Xploryt, kun ne on kivoimman näköiset kaikista mitä olen missään erikoisliikkeissäkään nähnyt...ja koska asfaltti on meidän viidakko, niin ei tartte olla mitkään eräretkeilyrattaat. Niihin on erikseen kova koppa ja myöhemmin(tai milloin vaan, kun on sellainen naksautuskiinnityssysteemi) voi muuttaa ne sit helposti rattaiks...ja ajateltiin ottaa siihen vielä MaxiCosin autoistuimelle adapteri, niin ei välttämättä tartte kuljettaa joka paikkaan vaunukoppaakaan mukana...

Punaiset ajattelin ottaa, ja olisin ottanu sukupuolesta riippumatta(voihan pojallakin olla 'ferrarinpunaiset') koska pienelle lapselle kirkas väri on muutenkin kiva. Muut värivaihtoehdot oli vähän pliisuja: vaaleanvihreä, vaaleansininen, beige(blaah)...ja violetista en tykkää, ja tummansiniset on kaikilla. Lisäksi ajattelin ottaa niihin ns.talvi-paketin, jossa on lampaankarvareunus ja työntöaisaan ihanan lämmin lampaankarvamuhvi... :)

Kovasti kaikki tuntuu kehuvan Emmaljungan citycrosseja, tuttavapiirissä kaikilla ollu joko niitä tai muita saman merkkisiä, ja mun mielestä kaikki sen merkkiset on jotenkin ison näköisiä ja no, tää nyt on mun mielipide vaan, mutta aika perusrumia malliltaan...värit on kyllä kivoja. Ehkä en vaan tykkää ihan perinteisistä 'vaunujen näköisistä' vaunuista...? Jotenki ehkä kavahdan niitä ku kaikilla tutuilla on ollu sellaset...Mutta ei noilla 'mun' vaunuilla kyllä missään metsäpoluilla talvisin pääsis mihinkään, että varmasti eri tarkoituksiin on erilaisia vaunuja :)
 
Jep,

ne stokken vaunut on BabyBlues kivan näköiset ja modernit, tykkään :) Se karvajuttu on ihana ! Mutta tosiaan meillä tarvitaan koiran kanssa lenkille maastoon sopivat vaunut, joten niistä mitä ollaan tsekkailtu on ne emmaljungat meille parhaat :)
 
Mä oon kans ajatellut ostaa emmaljungan citycrossit. Täytyy päästä itsekin hyvin lenkkeilemään vaunujen kanssa. Ajattelin ostaa siihen sen citykopan. Mahtuu vauveli sinne sitten hyvin talvivaatteissa.
 
Nyt on vaunut tilattu ! :) Väripähkäilyn jälkeen päädyimme kuitenkin kokovalkoiseen nahkaan :) Meille tulee siis emmaljungan citycrossit quadroliftillä, jalkapeitteellä ja maxi-cosi adaptereilla :) Joulukuun alkuun sovin noudun, kuulemma saa aikaisemmin hakea, kerkeävät kyllä... Saa nähdä malttaako odottaa sinne asti..

Nella81
hyvä valinta city crossit ;)
 
Täälläkin mietitty noita vaunu asioita ja me ollaan päädytty hommaamaan ne Emmaljunga Duo Edget sport rungolla ja väri varmaankin olis se mustapinkki kun saatiin tietää että tyttö tulee :) Meillä esikoisen kanssa oli noi Emmaljunga Cerox malliset vaunut sillä quadroliftillä ja ite tykkäsin niistä menee pieneen tilaan ja toi kantokassi oli mun mielestä tosi näppärä kun se "kasvaa lapsen mukana" mutta me kerettiin myymään ne jo... Sitten oon miettinyt että pitäiskö meijän hommata jotkut tuplarattaat kun kummiski toi esikoinen on vasta tammikuussa 1,5v niin tuskin se jaksaa kävellä mitään kauheita matkoja sellassia Britaxsin tuplia oon katellu missä mukulat olis päällekkäin että jos jollain kokemusta tollasista niin lisä info on tervetullutta :) Noihin Emmaljungiin hommataan se seisomalauta ja sitten haluun sen pinkin petisetin :)
 
Moi!

Mäkin tässä sairaslomalla päätin kelailla kaikkia ostoksia tulevalle junnulle ja tulikin sitten päädyttyä itekin vaunuvalinnassa tuohon City Crossiin Emmaljungalta.. vaikuttas olevan paras vaihtoehto meille.

Tosta City Cross kantokoppa kuviosta, just sano mieskin että eihän sitä 0-6 kk isoa koppaa tarvia mihinkään, kun on jo se turvakaukalo, jonka voi asentaa vaunuihin ja jos ostaa valmiiks sen 6 kk-3 vuotta vaunun, niin sen pystyy mitä luultavammin asentamaan makuuasentoon ja siihen vaan sit se kevyt kantokoppa/makuupussi jne. sisälle.

Ja sit tosta City Crossin väreistä.. yllättäin mua innostas hirveesti ostaa se Cream Letherette, eli kermanvärinen nahka. Kuulemma vedenkestävä coretex käsittely ja helppo puhdistaa jos on likanen.. eli kun normi kankaat pitää pestä jos ne on likasia, niin toi nahka vaan putsataan päältä sopivalla pesuaineella ja täts it. Ihanan yksinkertasta... No mies sitten innostukin väreistä Titan tai Forest.. ARGH!  Hehheh.. eiköhän me "kompromissiin" vielä päästä... eli Cream Leatherit tietysti ;)... 

Mutta mutta.. pakkohan se on nyt tsekkailla vielä muitakin vaunumerkkejä ja onhan tässä aikaa.. Vaikka miten jo houkuttas hankkia noi City Cross Cream Leatherit, niin eihän niillä vielä aikakausiin tee mitään.. monta kuukautta vielä tässä toivojen mukaan edessä et pääsee vaunuja työntelee yms...
 
Moni onkin täällä emmaljungaan päätymässä :)

Dialia:Meille tulee ne white leatheretet :) Ei malttais odottaa... ajateltiin hakea ne vasta joulukuun alussa kotiin, mutta saa kuulemma aikaisemmin hakea :)
 
Kiva huomata, että en ole ainut joka on hurahtanut vaunuviidakossa :)
Rakenneultrasta lähtien olen käyttänyt kohtuullisen (ie kohtuuttoman) määrän työaikaa ja iltoja sopivien vaunujen etsimiseen. Näen unia vaunuista ja olen ihan koukussa huuto.net:in vaunut- ja rattaat palstaan. Nuo Emmalungan City Crossit ovat varmasti hyvä valinta, kun noin moni teistä on niihin päätynyt. Ja nahkapäällinen kuulostaa aika makeelta, en ole tällaisia vaunuja vielä nähnytkään! Stokke on myös makee mun mielestä, vähän tyyris vaan..

Päädyin ostamaan käytetyt Cresecent-yhdistelmävaunut kärryttelyvaunuiksi ja tämän lisäksi aion ostaa matkarattaat, joiden selkänojan saa kunnolla alas ja joihin saa kiinnitettyä turvakaukalon (esim bugaboo bee+ tai quinny zapp xtra). Matkarattaat tilaan todennäköisesti uutena suoraan Hollannista. Mietimme aluksi myös Britax-kokonaisuutta, mutta kun olimme hankkineet jo Maxicosin turvakaukalon, niin päätimme että ostamme siihen sopivat matkarattaat.

Hyviä vaunuhaaveiluja ja -hankintoja kaikille!
 
Täällä myös vaunu-tuskailija. Parina viikonloppuna käyty "koeajamassa" erilaisia malleja ja nyt on karsiutunut tarjonnasta pari suosikkia mitä harkitaan.

Vaatimuksena vaunuille on ollut neljä suht isoa ilmakumipyörää, joista pari kääntyvää sekä vankka runko. Eli kääntyvät etupyörät eivät saisi olla pienet ja tämä karsiikin valikoimaa melkoisesti. Käytiin kokeilemassa myös kääntyvillä takapyörillä olevaa Mutsy Urban Rideria, mutta tämän avopuoliso hylkäsi..ei kuulemma yhtä näppärä kuin kääntyvillä etupyörillä olevat mallit.

Loppusuoralla listalla ovat tällä hetkellä suosikkeina Mutsy 4Rider sekä Skidi Herkules. Näistä jo toisessa ketjussa kokemuksia kyselinkin.

Vaunuhankinta tuntuu olevan melkoisen tutkailun ja harkinnan takana, mutta niin se ehkä on syytäkin olla. Onhan noiden tarkoitus pitkään kestääkin eikä mikään halpa investointi edes kyseessä.

Itse kun ekaa kertaa kävin erilaisia vaunuja katsomassa liikkeissä, tajusin konkreettisesti kuinka paljon eroja eri mallien välillä on korkeuksien, taitettavuuden ym suhteen. Tällöin myös ymmärsin ettei voi ihan sokkona alkaa huuto.netistä tms ostamaan vaan pitää päästä todellakin livenä katsomaan ja testaamaan sekin miten autoon mahtuu.

Meilläkin perheessä kolme keskikokoista koiraa eli myös koirien kanssa yhdessä tulee varmasti ulkoiltua ja vaunuja työnneltyä sekä pururadalla ja muilla poluilla että keskustan kaduilla ja kaupoissa. Siksi siis mahdollisimman monipuolisesti toimiva yhdistelmä meillä hakusessa.

Saas nähdä millaiseen sitä päädytään :)
 
Takaisin
Top