Vaunujen maailma

heidukka

Näppärä viestien naputtelija
Täällä oli toivetta että vaunuille tehtäisiin oma keskustelu.

Joten; antaa tulla plussat ja miinukset sekä kaikki mitä vaunut tuokaa mieleen! :signs001
 
No okei. Mä listaan meijän ykkösvaihtoehdosta, Gesslein f6:

+ renkaat, jotka voi edestä vaihtaa pieniin kääntyviin tai isoihin paikallaan pysyviin
+ pieneen tilaan menevä ratasosa
+ hyvät kokemukset kavereita
+ pakkaskäsitelty kangas
+ säädettävä työntöaisa (meijän mies on pitkä)
+ heittoaisa
+ jykevä rakenne
+ menee pikkuvauvasta pitkälle taaperoikään

- hinta (1035€ uutena kaupasta, Saksasta tilaamalla halvempi, mutta ei esim pakkaskäsittelyä)
 
Meillä on tällä hetkellä esikoisella Bugaboo Cameleon 2set
+pienet ja näppärät
+kulkee maastossa ku maastossa
+heittoaisa
+talvirenkaat eteen pienien kääntyvien ja lukittavien etupyörien tilalle tarvittaessa
+kuppipenkki
+näihin saa ties kuinka monen valmistajan kaukaloihin adapterit, jolla kaukalon saa rattaisiin kiinni.
+hyvä jälleenmyyntiarvo
+mahdollisuus ostaa paljon lisävarusteita
+kuomuja ja kopan kansia saa ostettua ja niissä on paljon värivaihtoehtoja --> vaunuista saa oman näköiset
+käytettyjä Cameleon2sia saa ostettua tosi kohtuulliseen hintaan.


-monen mielestä uusien (Cameleon 3) hinnat kalliit, mutta maksaa uutena saman verran, ku Emmaljungat tai Gessleinit (~1000€ Hollannista kotiovelle tilattuna)

Tässä vielä demovideo rattaista :)
https://m.youtube.com/watch?v=-1F4u37rDxI
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja meiltä nyt tämän kakkosen myötä lähtee nuo Camit myyntiin. Eka meinattiin ostaa Mountain Buggyn Duetit, mutta päädyttiin kummiski Bugaboon Donkeyihin :)
Niistä en jaksa luetella plussia ja miinuksia, koska kokemusta ei niistä ole vielä testiajoa enempää, mutta tässä nyt ainaki demovideota rattaista :)
https://m.youtube.com/watch?v=_hq7W-KHYW8
 
Meillä on esikoisella Emmaljungan Super Vikinginit. Ja koska tämä seuraava tulee pienellä ikäerolla, niin saadaan adapterin kanssa tehtyä näistä tuplat.

+ isot kääntyvät etupyörät, jotka saa lukittua. Takapyörät isot. Pääsee kulkemaan hyvin ahtaassa rappukäytävässä, mutta kulkevat hyvin lumisohjossa kuin metsäteillä

+ näistä saa adapterilla tuplat

+ värivaihtoehtoja lyötyy useampi ja lisäksi on vaihtokuomut myynnissä, joten niillä saa helposti ilmettä muutettua

+ ratasosa kevyt kuppipenkki, vie vähän tilaa, kuomu tulee melko alas ja suojaa hyvin lasta

+ tukeva runko, kestää 40kg asti, jämäkkä jousitus

+ iso kankainen tavarakori + voi erikseen hankkia sivukorin

+ erikseen hankittavat adapterit turvakaukaloon useampaan eri malliin

+ helppo taittaa kasaan

+ työntökahvan korkeutta voi asteittain säätää työntäjän pituuden mukaan

+ kapeahkot, mahtuvat jopa 62cm kapeista ovista sisään (meillä säiöytetään vaatehuoneessa ja siinä kapea ovi)

+hyvä jälleenmyyntiarvo, nyt löytyy jo käytettynäkin hyvin myynnissä

- runko ei mene niin pieneen tilaan kasattuna, jollei poista renkaita. Mahtuu kuitenkin hyvin porrasperäisen auton takakonttiin renkaat paikoillaan ja siihen rungon päälle menee vielä ratasosa

- kallis hinta uutena

Suosittelen näitä kaupunkiperheeseen (kerrostaloon), jotka kuitenkin ajoittain liikkuvat vaihtelevassa maastossa. Ja jos on suunnitelmissa lapset pienellä ikäerolla, niin näistä saa helposti tuplat.

Kun ensimmäisiä vaunuja/rattaita on hankkimassa, niin kannattaa miettiä näitä asioita:
- missä ja millä pääsääntöisesti niillä liikutte -> renkaat: kääntyvät etupyörät vai ei, ilmakumit tai ilmakennot tai jotkin muut
- millainen pituusero on vanhemmilla/työntäjillä, saako työntötangon molemmille sopivaksi
- kuinka paljon tavaraa tulee pidettyä mukana: tavarakorin koko ja sinne pääseminen, kun esim ratasosa on makuuasennossa
- mitä lisävarusteita tarvitsette: kaukalo runkoon kiinni, lisäsäilytystilaa yms
- miten mahtuu autoon kyytiin ja onko hankala kasata
- miten hyvin saa varaosia tai huoltoja

Nämä asiat itseäni ainakin mietitytti, kun ostopäätöstä tehtiin. Itse ainakin olin ihan pääpyörällä, kun vaunuja katseltiin. Kannattaa käydä testailemassa ahkerasti vaunuja liikkeessä, kokeilla kasausta ja kuinka mahtuu autoon. Eikä välttämättä yhdet vaunut/rattaat täytä kaikkia kriteerejä, joten voittekin tarvita erikseen ne ulkoilu- ja liikkumisvaunut ja sitten autoon kauppareissuille matkarattaat. Meillä on erikseen parvekevaunut, joissa esikoinen nukkuu päiväunet. Ne saatiin sukulaisilta käytettynä.
 
Tuonne toiseen ketjuun jo vähän kerroinkin. Oon edellisestä keskenmenosta lähtien näitä pohtinut, ja kyllä ennakkosuosikiksi on noussut Emmaljungan super viking. Asutaan kaupungissa, mutta lähisukulaiset ja suurin osa ystävistä asuu enemmän tai vähemmän maalla, joten hyvä olla isot renkaat :) kuitenkin kaupunkioloihin haluan kääntyvät. Muita "kriteereitä" keveys (autoillaan paljon, joten vaunuja joutuu nostelemaan paljon), taittuva työntöaisa, hyvä jousitus, ratasosan kääntö kumminpäin vaan, hyvä kuomu jne. Plussaa on, että vaunukoppia löytyy käytettyinä joten ei tarvitse laittaa siihen niin paljoa rahaa. Tarve on suht kapeille vaunuille, koska meidän eteisessä ei ole niille järkevää säilytystilaa... Tulevat siis olemaan joka tapauksessa tiellä.

Voi toki olla, että päädytäänkin ihan johonkin muuhun merkkiin tai malliin. Mutta Brion smileja ei tule meille. Kaveri osti ne ja ei ole ollut tyytyväinen (lähinnä jousituksen puute ja renkaat syynä).

En tiedä ostetaanko lisäksi turvakaukaloa varten jotkut superpieneen tilaan menevät matkarattaat vai ostetaanko emmaljungiin se adapteri. Vaunukaupoilla aletaan kiertämään vasta joskus rakenneultran jälkeen.
 
Onko kenelläkään kokemusta Preecosta tilatuista vaunuista? Olen katsellut niitä 3in1 paketteja. Ei olisi kallis paketti, mutta onko tässä niin että halvalla ei saa hyvää? Jos siis totta puhutaan, niin haluisin Emmaljungan Duo Mondialit, mutta tonni pelkkiin vaunuihin kuulostaa liialta minun korvaani ja budjettiini.
 
Preecosta taisi saada ainakin Kunert-merkkisiä vaunuja? Kaverilla on ollut VIP-malliset yhdistelmät reilun puoli vuotta päivittäisessä käytössä ja ovat tykänneet :).
 
Onko kenelläkään kokemusta Preecosta tilatuista vaunuista? Olen katsellut niitä 3in1 paketteja. Ei olisi kallis paketti, mutta onko tässä niin että halvalla ei saa hyvää? Jos siis totta puhutaan, niin haluisin Emmaljungan Duo Mondialit, mutta tonni pelkkiin vaunuihin kuulostaa liialta minun korvaani ja budjettiini.

Oliko nuo niitä missä tuli turvakaukalo samassa?
Itse en uskaltaisi ostaa kaukaloa, jota ei ole testattu Autoliiton toimesta kunnolla. Ennemmin ostan hyvän arvostelun saaneen kaukalon vähän kalliimmalla. Siinä on silti pahimmillaan lapsen henki kyseessä, jos pelti rytisee :sad001
 
Joo en minäkään kaukaloa settiin ottaisi, hyvä pointti Mariianen! Mutta vaunuista tosiaan hyvää kuullut kaverilta.
 
Sitä kaukaloa mä olen kans vähän vierastanut, kun tosiaan sen kans oon aika tarkka kun autolla liikutaan paljon. Jostain luin myös, että ne kaukalot ois tosi pieniä, et melkeen heti joutunut ostaa isomman. Taidan ostaa siis suoriks vaan sen vähä kalliimman kaukalon, jos se menis hetken kauemmin. :)
 
Oon miettiny Brion Smileja, mutta ei vielä olla kierrelty missään liikkeissä kokeilemassa. Ostetaan todennäkösesti kaverilta Brion turvakaukalo käytettynä, niin sen sais kätevästi niihin Brion vaunuihin kiinni. Liikutaan aika paljon autolla, joten pitää olla näppärästi autoon mahtuvat, myöskin eteinen on tosi kapea, joten pitää olla kapeet että mahtuu sisään. Lisäks pitäis olla hyvät kulkea koiran kanssa ulkoillessa.
 
Ostin Emmaljungat käytettyinä, nämä on vuoden 2009 mallia ja superhyvässä kunnossa. Hintaakaan en pitäny pahana, 130. Mukana kaikki herkut :). Keskimmäisen kanssa vois kokeilla jo..
 

Liitteet

  • 1455192198937.jpg
    1455192198937.jpg
    45.6 KB · Katsottu: 93
Onko noi ceroxit? Mulla oli esikoisella tollaset ja tykkäsin kyllä!
 
Käytiin tänään babystylessä, ja homma lyötiin lukkoon: meille tulee tän vuoden gesslein f6 pehmeellä kantokopalla. Ei oo parempia näkynyt (ja no, kalliimmasta päästäkin olivat...).
 
Meillä on aiemmin ollut Emmaljunga edget ja Brio kombit, nytkin haaveilen samantyyppisistä, jämeristä vaunuista jotka kulkis lumessakin. Netissä ihastuin Jette jubilee-yhdistelmiin mutta niitä ei myydä Suomessa. Saksalaisia nettikauppoja kun tutkailin, hintahaitari on melkoinen: alle 400 € yli 700 euroon. Täytyy vielä tutkailla, mukava olisi päästä hypistelemään eikä summassa ostaa..
 
Onko etelä-Suomessa mitään sellasta vaunukauppaa, missä olis laaja valikoima ja vois käydä hypistelemässä? :)
 
Takaisin
Top