Vaunu-gallup

Vickan08

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuunmammat 2015
Nyt, kun vaunujen hankintaa alkaa pohtia jo enemmänkin, olisi kiva kuulla, että mihin muut ovat päätyneet ja miksi? Etenkin jo aiempaa vaunukokemusta kerryttäneiltä olisi mukava saada vinkkejä ja suosituksia. Risujakin, mikäli niitä löytyy.

Itse olen kuullut tosi hyvää Bugaboo Buffaloista, mutta ovat toki tosi kalliit - ovatko hintansa väärti?

Myös olisi kiva kuulla, että löytyykö teiltä vain yhdet rattaat vai esim. matkarattaat erikseen?
 
Meillä esikoisella brio smilet (kovalla vaunukopalla) ja niillä siis jatketaan. Päädyttiin niihin, koska menevät hyvin näppärästi kasaan ja kevyet käyttää kääntyvien etupyörien ansiosta (saa myös lukittua eturenkaat). Osat näppärästi irottevissa toisistaan, asettuu sedan auton takakonttiin kivasti. Ratasistuimen voi laittaa joko kasvot tai selkä menosuuntaan. Runko yhteensopiva turvakaukalon kanssa ja ilmeisesti nykyään adaptereilla britaxinkin kaukaloiden kanssa, kun britax osti brion. Alakori tilava ja kestävä vaikka kankainen, painava kuorma saa kylläkin nepparit aukeemaan (mutta kaikki pysyneet ehjinä). Paljon käytän julkisia kulkuneuvoja ja hyvin asettuvat niihin joihinkin isompi kokoisiin kalliimpiin merkkeihin verrattuna. Joskus olen joutunut portaissakin niitä kuljettamaan ja perinteinen "pompottelu" ei ole tullut kyseeseen -> renkaiden väli ollut opitimaalinen, että olen just saanut asettumaan renkaat (toki eritason) askelmille niin että olen voinut edetä rengaspari kerrallaan. Ei saa kestokumirenkaita ja nyt parin vuoden jälkeen onkin uusien sisäkumien osto edessä. Ehkä olisin siis ne kestokumit halunnut, mutta toisaalta ei ole käyttökokemusta niistä.

Matkarattaita ei ole erikseen. Katseltiin sellaisia vuosi sitten, mutta sellaiset joissa on säädettävä selkänoja, aurinkosuojaa ja alakori, eivät lopulta mene yhtään sen pienempään tilaan taitettuna kuin b smilet.
 
Meillä myös esikoisella Brio Smilet ja ollaan tykätty. Ei olla mekään tarvittu erikseen matkarattaita. Ovat kulkeneet myös mökkipoluilla ja lumessa ja loskassa. Ratkaisevat pari senttiä monia muita rattaita kapeammat, jolloin mahtuu kapeistakin hyllyväleistä kaupoissa. Tuntuu, että vaunut ei oo menny miksikään reilun vuoden päivittäisen käytön jälkeen. Kerran on täytetty ilmaa renkaisiin. Säilytetään nämä vielä, vaikka päivittäiseen käyttöön tarvitaan syksyllä tuplat. Niiden löytäminen onkin sitten hankalaa..
 
Meillä siintää unelmissa Britax Go Nextit. Käytiin tutustumassa niihin jo lapsimessuilla ja oon kuullut ja lukenut niistä paljon hyvää. Oon niin rakastunut niihin etten muita enää osaa ajatellakaan vaihtoehdoks vaikka alkuaikoina tutkin kyllä kaikkia läpi. Esikoinen vasta tulossa joten kokemusta vaunuista ei oo muuta kun siskonpojan Emmaljunga Super Vikingeista, jotka oon hyväks todennu. Saattaisin harkitakin ellei noi Britaxit olis niin pahasti häikäisseet mua...

Onneks innokkaana odottelevat mummi ja ukki on luvanneet kustantaa vaunut, joten unelma taitaa tosiaan toteutua sitten lähempänä syksyä. Ja itse voidaan keskittää budjetti muihin vauvan hankintoihin. :)
 
Mä suunnittelin käytettyjen vankkureiden ostamista. Mietin vaan, että mikähän olisi sopiva hinta mitä vois tarjota esim. 8 vuotta vanhoista (myyjän mukaan hyväkuntoisista, en oo vielä nähny) emmaljungista. Nyt pyynti 280 e...
 
Minä ostin Oran 4 vuotta vanhat yhden perheen käytössä olleet tosi siistit tuplat ja siihen kaupan päälle turvakaukalon autoon, tutulta ihmiseltä. Maksoin 150 euroa. Omasta mielestä tosi halvat. Oran rattaista oon kuullu, että olisivat ihan kunnollisia. Ja suomalaista tekoa.
 
8 vuotta vanhoista Emmaljungista 280€ kuulostaa kyllä melko paljolta! Ehkä olennaista on, monellako lapsella niitä on käytetty ja missä kunnossa ovat, kankaat, renkaat yms yms. Seuraan ketjua mielenkiinnolla! Emmaljungat houkuttaisivat, mutta valitettavasti vaikka laatua ovat, niin ovat myös ylihinnoitellut.
 
Meille kotiutui tänään perintö Emmaljungat kälyltä, ei kyllä mitään hajua mallista, mutta hyviltä vaikutti omaan käteen. Tykkään, kun niissä on "koppa" näin alkuajalle, mutta niihin saa vaihdettua myöhemmin istumaosan kopan tilalle, niin menevät rattaista. :) Hinnastakaan en osaa sanoa, kun on tämmöset perheessä kiertävät, mutta ei olis uutena tullut varmasti hankittua,
 
Meillä on Gessleinin F6 yhdistelmävaunut pehmeällä kantokopalla eikä olla tarvittu matkarattaita. Ominaisuudet miksi valittiin nämä olivat:

-vaihdettavat etupyörät; kääntyvät pyörät kaupunkille ja isot kiinteät lenkkeilyyn
-suht kapeat ja matalat eli käytännölliset kun matkustaa bussilla
-käsijarru, heittoaisa ja käännettävä istuin
-tarpeeksi suuri etäisyys työntökahvan ja pyörien akselin välillä etteivät jalat potki vaunuja vaikka kävelisi reippaasti
-ihana keinonahkakuosi :love017

Kalliit olivat, mutta kestäneet kyllä tosi hyvin. Ovat edelleen valkoiset ja menevät loistavasti seuraavallekin tulokkaalle. Nyt ostetaan kyllä lisäksi tuplamatkikset pidempiä shoppailureissuja varten :)
 
Täällä ollaan kateltu Brio Smilejä ja Ora Taigoja :) itse en viitti tuhlata rattaisiin 900 euroa, vaan olen koettanut etsiä halvempia ja kuitenkin käytännöllisiä.
 
Oon miettiny Teutonian BeYou vaunuja uutena :) näiden pitäis mennä pieneen tilaan autoon johon koiranki mahduttava! Turvakaukaloo miettiny Kiddy merkkistä, joka sekin ei sieltä halvimmasta päästä mut sais kahteen eri asentoon joka olisi parempi vauvan selälle :)
 
Meillä on Teutoniat, kylläkin Cosmo-mallia. Ollaan tykätty. On olleet tosi kätevät ja hyvin liikkuvat. Osittain aikoinaan ostopäätökseen vaikutti se, että noihin sai Britaxin kaukalon adapterilla kiinni. Ominaisuus, mistä en luopuisi millään. On todella kätevää käydä kaupassa yms kun voi vain nostaa vauvan kaukalossa pyörien päälle. Toki tässä hommassa pitää muistaa, ettei pitäisi vauvaa liian kauaa kaukalossa yhtä jaksoisesti, mutta senkin huomioiden tosi kätevää :)
 
Kiva kuulla että Teutoniat olleet hyvät! :) käytiin tänään liikkeessä livenä katsomassa halumaamme merkkiä ja vaikuttivat kyllä näppäriltä ja just sellasilta mitä oltiin aateltu :)
 
Tosi kiva lukea teidän "konkareiden" kokemuksia!! :) Toisaalta oma valinta ei ainakaan näytä helpottuvan, kun on monta erittäin hyvänkuuloista mallia tullut esiin. Miten pieneen tilaan noita perusrattaita saa kasattua, jos ajattelisi, ettei ostaisi matkarattaita erikseen? Ajattelen lähinnä, että mahtuuko rattaat autoon, jossa ainakin osan takakontista valtaa iso koira.
 
Meillä nyt ratasistuimen kanssa menee puolet vw boran takakontista rattaille (brio smile). Mitä sillon tutkittiin matkarattaita nekin olis vienyt myös puolet eri tavalla vaan. Kannattaa käydä vaunuliikkeessä laittamassa eri malleja kasaan ja pohtia mikä "muoto" olis omiin tarpeisiin paras.
 
Käytiin tänään ensikertaa vaunuja katselemassa. Asianosaava myyjä esitteli kolmet meitä kiinnostaneet ko myymälässä eli Gessleinit, Brio Smile, Britax Go. Gessleinit jees, ihania kangasvaihtoehtoja, heittoaisa, vaihdettavat talvipyörät yms. Hinta melko kallis = 1000 € lähelle. Brio Smilet oli kyllä näppärimmät ja moni asia mikä itselle tuntuisi tärkeältä kohtasi (mm. kääntyvät pyörät, mahdollisuus käsitellä yhdellä kädellä, ilmakumipyörät, turvakaukalo isofixilla napsautettiin helposti paikalleen ilman adaptereita). Britax go, todella pieneen kasaan menevät myös. Hmmm. Emmaljungia täytyy vielä käydä tiiraamassa. Brio Smileissa kyllä on järki, sydän ja lompakko tällä hetkellä :)
 
Vähänkö te jaksatte tsempata näiden vaunujen kanssa. Me mentiin ekan kanssa monipuoliseen kauppaan ja otettiin sieltä suoraan mukaan parhaimmilta vaikuttavat. :D Tuplien kanssa voi olla, että vähän joutuu enemmän etsimään, mutta en mä kyllä nytkään jaksa etukäteen paljoa selvitellä. Vierekkäin aattelin, että olis kivempi. Ekoissa ainut kriteeri oli, että autokopan sai kiinni vaunuihin ja se oli kyllä kätsä. Muutenkin ollaan oltu meidän city joggereihin ihan tyytyväisiä. Enemmän on tullut kauppakeskuksia kuin kinttupolkuja käveltyä.
 
M&S no tänään jaksoin tsempata näiden kanssa, muuten tuntuu että jää tähän mikä nyt sitten sattuu itselle olla se parhaiten myyty kokonaisuus :wink Olen jo tämän päivän jälkeen ainakin 80 pros vakuuttunut, että tämä Brio Smile taitaa meille tulla :D T: helppo :wink
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Meille olis tarjolla n.5 vuotta vanhat brio swingit tai pari vuotta vanhat emmaljunga crosscityt. Brioissa kääntyvät eturenkaat. Ne olis kyllä kätevät, mutta mutta, lumella ja loskalla ei kuulemma palvele. Kokemuksia?
 
B smileissä lumessa ja loskassa oon pitänyt eturenkaat lukittuna ja hyvin päässyt eteenpäin kaupunkiolosuhteissa. Youtubessa on kyllä klippi, jossa pusketaan 18cm:n lumessa renkaat auki eteenpäin ja hyvin näyttää menevän (työntäjän ilmettä ei vaan näy :hilarious:). Eli swingin eturenkaista ei kokemusta, mutta sitä seuranneesta mallista eturenkaista ei valittamista.
 
Takaisin
Top