Vatsavaivat!

Nepeta Cataria

Seurustelun sensei
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Viime viikolla meillä aloitettiin d-vitamiini, ja siinä samalla ihan varmuuden vuoksi Relan koliikkidropsit. Vajaan viikon ehdin olla tyytyväinen, ettei vatsavaivoja tullut. Mutta sitten perjantaina se sitten tapahtui, typy ei enää tyyntynyt millään aikaisemmalla kikalla. Asiat ovat todella huonosti, jos äidin syli, tissi, pystyasento, röyhtäyttäminen yms. ei auta. Typy huusi aina puolille öin suoraa huutoa, ennen kuin rauhoittui. D-vitamiini jouti tauolle, mutta vaivat eivät hellittäneet! Pelkään että typy on kehittämässä koliikkia.

Kysyin asiasta kokeneemmilta äitikavereiltani, ja sain pitkän listan kikkakolmosia avuksi:
- Cuplaton apteekista
- Gefilus apteekista
- "kakkajumppa" ohjeita
- Jalkapohjien hierontaohjeita
- Vatsan hierontaohjeita
- Vyöhyketerapia
- Maitohappobakteereja vauvalle
- Maitohappobakteereja itselle
- Magnesiumia itselle
- Suihkutissien pumppaaminen, jotta lapsi ei nielisi ilmaa
- Pystyasennossa imetys
- Kahvin, suklaan, sipulin välttely
- Lämmin jyväpussi vauvan vatsaa vasten
- Vatsalleen nukuttaminen
- Kantaminen repussa tai liinassa
- Keinutuolissa keinuttelu
- D-vitamiinin vaihto vesipohjaiseen/öljypohjaiseen
- Kapaloiminen
- Pesiminen ihokontaktissa

Me saatiin apu Cuplatonista ja lämpimästä jyväpussista. Halusin silti jakaa tämän listan, sillä kun lapsi huutaa yöllä lähes tauotta, niin oma olo on kurja ja avuton. Siinä mielentilassa on valmis kokeilemaan kaikkea ja ostamaan vaikka apteekin tyhjäksi jotta vauvan olo helpottuisi.

Kertokaahan myös toki lisää vinkkejä levottoman lapsen rauhoittamiseksi. Ja omat kokemukset ja tarinat ovat tervetulleita!
 
Me kans aloitettiin cuplaton perjantaina. Näyttäs auttavan kun viikonloppuna huutoja oli vähemmän.

Meillä auttaa myös vatsallaan kanniskelu. Mies ottaa vauvan käsien varaan eteensä "roikkumaan" vatsalleen. Että jalat ja kädet roikkuu ilmassa ja vauvan vatsa sekä pää lepää miehen käsivarsilla. Me kutsutaan tätä pantteri puussa-asennoksi.
 
Meillä loppuivat aikoinaan esikoisen itkut sillä, kun aloitin viljattoman ja maidottoman imetysdieetin. Disflatyl oli käytössä myös ja d-vitamiinit pitkään tauolla (lopulta Jekovit oli se, joka ei mahaa vääntänyt), mutta selkein yhteys oli ruokavaliolla. Muistan, miten söin ristiäisissä pienen palan voileipäkakkua ja pikkuleivän ja heti seuraavana yönä itkeskeltiin, silloin mieskin joutui myöntämään yhteyden vatsavaivoihin. Normaaliin ruokavalioon pääsin pikkuhiljaa muistaakseni neljän kuukauden ikään mennessä. Tsemppiä, tiedän miten rankkaa tuo on!
 
Mä en syö mm.ruisleipää, sipulia, valkosipulia, chiliä,kaaleja, palkokasveja... mitä sitä ei lapsensa eteen tekisi!
 
Meidän vauvalle tuli vatsavaivoja kun lopetin Gefiluksen d-tipat :O Kun jatkoin niitä niin vauvan maha toimi taas normaalisti ja kipuitkut loppui.. Pidin siis varmuuden vuoksi tipoista taukoa kun pelkäsin että niistä tulee mahavaivoja.
 
Esikoisella oli niin pahat vatsavaivat että kakassa oli verta, d vitamiinit vielä pahensi. Kokeilin kaikkia valmisteita mutta mikään ei sopinut, ei edes muutaman kuukauden ikäisenä. Joten mä en enää antanut ollenkaan. Neuvolassa en uskaltanut asiaa kertoa, mutta 2,5 vuotiaana on tyttö ollut ani harvoin kipeä eikä ole muutoinkaan mitään erikoista kasvussa tms. Joten itse en ottaisi stressiä jos ei d vit. anna.
 
En kyllä missään nimessä olisi antamatta d-vitamiinia, en halua riisitautia lapsilleni. Jos öljypohjainen ei sovi, kokeilee vesipohjaista jekovitia.
 
Mulla tosin esikoinen oli pulloruokinnalla joten sai äidinmaidon korvikkeesta jonkun verran d-vitaminiiä. Jokainenhan tekee muutoinkin parhaat ratkaisunsa oman lapsen suhteen. Ja meillä oli vaan pakko jättää vitsku pois ettei olis huutanut 24/7, tosin ilman sitäkin huudettiin yli puolet vuorokaudesta.
 
Korvikevauvat on toki eri kuin täysimetetyt. Täysimetetyllä en missään nimessä jättäisi d-vitamiinia pois. Antaisin edes muutaman kerran viikkoon.
 
Kanadassa on tehty tutkimus, jonka mukaan äidin syödessä 120 mikrogrammaa (eli 12-kertaisesti Suomen suositukseen nähden) d-vitamiinia sitä erittyy tarpeeksi äidinmaitoon. Siltikään en itse uskaltaisi jättää antamatta, mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
 
Meillä on d-vitamiini aiheuttanut kovia mahakipuja pienelle. Pidettiin pari päivää niistä taukoa ja tuntui kuin olisi ihan eri tyttö, se sama rauhallinen joka tuotiin sairaalasta kotiin. No, vitamiineja on annettava, ainakin välillä ja kun lapsi huutaa paljon niin häntä tulee kannettua ja hyssyteltyä tuntikaupalla päivittäin.

Tästä pääsenki viimein itse asiaan eli manducaan. Ajattelin kokeilla jos siitä olisi apua. Osaako joku kertoa voinko laittaa tuon 3,5 vkon ikäisen 4kg typyn jo sinne ja kuinka pitkiä aikoja voi kantaa kerralla?
 
Mä en oo ihan vakuuttunu et ne d-vitamiinit aiheuttais mahakivut, koska tällaiset vaivat alkaa tyypillisesti tässä iässä. Esikoisella alkoi ns. päiväkoliikki vitamiinien aloituksen aikoihin, mutta se kesti juuri sen 3,5-kuukauden ikään ja loppui sitten kuin seinään, kuten koliikki yleensä. Huusi ja vaikeroi päivät, ja oli aivan yhdentekevää mitä cuplattomia ja vitamiineja antoi, hyviä päiviä tuli satunnaisesti.

Nyt oon tosiaan antanut noita oliiviöljypohjaisia, nyt menossa 4 tippaa päivässä. Massuitkuja tulee pari päivässä, useimmiten illalla ennen puolta yötä, joten tuskin liittyy tippoihin mitenkään, kun saa ne heti aamulla kun herätään. Parhaiten massuvaivaan toimii hänen kohdallaan pystyasento, tykkään olla massu vasten mun massua sylissä tai liinassa. Päivisin pärjätäänkin hyvin ja hän lähinnä nukkuu, mut öisin en jaksais itse olla pystyssä. Onneksi viime yön nukkui taas nätisti. Koskaan ei tiedä, millainen yö on tulossa, mutta toivottavasti koko ajan pitempi ja parempi.

PS. Hankin toisenmallisen tutin, ja se pysyy joitain aikoja vauvan suussa! Oi onnen päivää!
 
Tästä pääsenki viimein itse asiaan eli manducaan. Ajattelin kokeilla jos siitä olisi apua. Osaako joku kertoa voinko laittaa tuon 3,5 vkon ikäisen 4kg typyn jo sinne ja kuinka pitkiä aikoja voi kantaa kerralla?
Varmaankin kokeilemalla selviää. Katso ohjeista pienen vauvan asettelu kyytiin. Minun typy jaksoi olla kyydissä tänään ehkäpä 20min, ennen kuin nukahti ja laskin hänet sohvalle. Viikkoa aikaisemmin huudettiin kuin syötävä kun koitin asetella pikkuista kyytiin. Toki minun vauva on minimini, ehkäpä sen 3,5kg nyt 4vk 3pv iässä, reippaan painokirin tuloksena.
 
Juu, me taidetaan taas kokeilla uudelleen d-vitamiinien antoa. Ei ole muuttunut miksikään tuo iltalevottomuus. Onneksi kuitenkin itku taukoaa kun päästään hiljaiseen, viileään ja ennenkaikkea pimeään makkariin. Olenkin miettinyt, että voisikohan huutojen taustalla olla osittain illan levoton ympäristökin; kirkkaat valot, television ääni, isosisaruksen iltapuuhat yms. Aistithan tarkentuvat koko ajan, ja kaikkea havaitaan enemmän. En ihmettelis jos iltasella olisi jo ärtynyt olo sellaisesta aistiärsytyksestä.
 
Mä oon ainaki ihan surutta pitäny Manducassa meidän kohta 4-viikkoista täs jo ainakin viikon ajan. Tyttö on siis nyt vajaa 4 kilon painoinen. Mitään tarkkoi aikarajoi tol reppuilulle/kantoliinailulle ei taida olla, mut en ite nyt kovin montaa tuntia siellä pitäs. Meillä neiti viihtyy siellä varmaan jonkun tunnin-puolentoista kerrallaan, jonka aikana on helppo käydä mm.leikkimässä esikoisen kanssa tai laittaa vaikka ruokaa. Edellytyksenä on tietty se, et vauva on kantovälineessä hyvässä asennossa niin, ettei rasitus kohdistu vauvan selkään. Ja kaikki vauvat ei välttämättä koskaan opi viihtyy repussa, vaikka miten koittais.

Täältä löytyy aika hyvin tietoa kantamisesta:
https://www.ipanainen.fi/blogi/vastasyntyneen-kantaminen/
 
Manducan painoraja on 3,5 kg, eli me ei olla päästy kaksosten kanssa vielä edes kokeilemaan (1kk painot 3,0 & 3,1 kg). Trikooliinassa olen kantanut tähän saakka sen vähän mitä on ollut tarvetta.
 
Eilen kokeiltiin manducaa. Tyttö nukahti heti kyytiin, mutta puolen tunnin päästä alkoi huutaa vatsakipujaan eikä enää rauhoittunut. Varmasti käytän jatkossakin niin vapautuu kädet. Tyttö on melkonen sylivauva eikä viihdy missään muualla kuin iholla, joten tosi kiva kun hän suostui ainakin hetken olemaan kantorepussa.
 
Oon ollut vähän väsynyt nyt viime päivät kun vauva tissittelee öisin tuntikaupalla. Väsymyksen takia en tänään muistanut että ainiin join jo aamukahvit kaksi mukia, ja iltapäivällä tuli juotua yksi muki ja kävin illall kylässä ystävällä ja ennen kuin ehdin kieltää hän kaatoi kahvia.. En kehdannut sanoa etten voisi enää juoda ja vetäsin sen neljännenkin mukin .. Oijoij ei olisi pitänyt!! Kolme tuntia masuitkua, vääntöä ja ihan ihme levottomuutta :sad001 en suosittele! Huomenna koitan pärjätä aamukahvilla ja parempi kun senkin saisi rajoitettua yhteen mukiin :/
 
Meidän tytöllä on paljon ilmavaivoja, mutta ne alkoi hieman hellittää kun oon antanut Disflatyl-tippoja 10 tippaa 2 kertaa päivässä. Tänään tosin en oo muistanut vielä antaa, saa nähdä kostautuuko illalla..
 
Pojalla nyt ilmaantunu vatsavaivoja relan colic dropseja oon nyt antanu parin päivään ajan. Mietin kans että pitäskö käyttää vyöhyketerapiassa jos ois apua. Illat ähissää ja itketää kun on vatsavaivoja. Onneksi aina lopulta nukahtaa mutta sama jatkuu aamulla ja rauhoittuu vaa vaunuihin
 
Takaisin
Top