Vatsan sitominen synnytyksen jälkeen

Vivian_

Oman äänensä löytänyt
Ootteko muut ajatelleet vatsan sitomista synnytyksen jälkeen mm. auttamaan vatsalihaksia kuroutumaan takaisin paikoilleen? Itse oon asiaa tutkinut ja päädyin siihen perinteiseen belly bind-liinaan muiden belly banditien yms sijaan.
 
Joo, meinaan kokeilla! Belly bind-liina odottaa parhaillaan noutoa postista.
 
Mun maksoi 130€, mutta heti sen tilattuani löysin netistä vähän halvemmallakin, olisiko ollut just 115€ vai oliko jossain jopa alle 100€? En nyt millääin muista.. Luulen, että ulkomaisilla sivuilla saattoi olla alle satasen?
 
Mä ostin jossain välissä semmoisen korsettihenkisen raskaushärpäkkeen, jota käytetään synnytyksen jälkeen. Tiedä sen tehosta sen enempää, mutta ehkä sillä saa muutenkin hiukan tuettua keskivartaloa.. Enkä nyt muista sen nimeä. Ostin käytettynä ja maksoin 10€. Edellinen käyttäjä oli ostanut uutena ja sen hinta pakkauksen mukaan oli lähemmäs 70€. Mutta hän ei ollut sitä sitten käyttänyt kuin paristi...
 
Mä en ikinä miettinyt vatsan sitomista ja vatsa palautunut ihan hyvin aina synnytyksen jälkeen. Mut nyt törmäsin joku aika sit tähän sitomiseen ja mietin kans jos kokeilis tän raskauden jälkeen.

Te joilla liina jo ostettuna niin miks päädyitte siihen? Netissä näytti olevan tukivöitäkin ja hinta oli halvempi.
Mietin kyl että toi vyö saattaa olla tiukempi, liina vois tuntua mukavammalta.
Otatteko jo synnärille mukaan ja aloitatte siel käytön?
 
image.jpeg
Kuvassa mun yksi värjäystekele kuivumassa.

Muistaakseni liinan käytön voi aloittaa muutamia päiviä alatiesynnytyksen jälkeen.
Sektion jälkeen vasta myöhemmin.

Mä ostin 13metriä luomupuuvillaa ja leikkasin suikaleiksi. Saumurilla reunat ja tadaa, mulla oli 6 liinaa ja rahaa meni 70€.
2 liinaa jätin valkoisiksi, 2 värjäsin pesukoneessa turkoosiksi ja 2 liukuvärjäsin käsin (keltainen, oranssi, punainen)

Noista liinoista menee 2kpl lahjaksi.
Kun osui niin sopivasti että kaveri synnytti juuri esikoisensa. Oli kyllä onnistunut lahja. Hän oli vastaavaa katsellut mutta ei ollut raskinut ostaa.
Toisella kaverilla on jo vuoden ikäinen tyttö, mutta hänellä on jäänyt vatsalihakset erilleen.
Ajattelin että jos hän haluaa testata auttaisiko sitominen vielä. Joten vien ensi viikolla hänelle liinan lahjaksi.
 
Ja mulla pn kyllä kaikissa synnytyksistä vatsa palautunut ihan hyvin, mutta liina kuulemma nopeuttaa palautumista ja tukee selkää.
Mulla on aina ollut synnytyksen jälkeen keskivartalo joten huojuvan tuntuinen ja selkä kipeytynyt ja väsynyt herkästi.
Katsotaan onko liinasta apua.
 
Pinkkis, päädyin liinaan mm siksi, että sitä voi joustavasti itse sitoa täysin oman koon (pituuden, leveyden) mukaan, ja sitä mukaa kuin vatsa palautuu ja pienenee, sitä saa taas kiristettyä uuden tilanteen mukaan. Sen lisäksi luin että tukivyöt kun tulevat vaatteiden alle voivat olla hiostavia, kun liinaa mitä nyt olen kuvissa nähnyt pidetään yleensä vaatteiden päällä ja se on puuvillaa. Luulen, että se on makuasia kumpi sopii kenellekin paremmin. Kuten Annmarie sanoi, liinaa voi alkaa käyttää muutamia päiviä alatiesynnytyksen jälkeen ja 2-3 viikkoa sektion jälkeen.

Annmarie, hienot tekeleet!!
 
Ostin kaverin käyttämättä jääneen tukivyön parillakympillä. Jotenkin musta tuntuu, että sellainen korsettimainen tukivyö ei olisi yhtään niin tehokas kuin liina, mutta itseni tuntien en jaksaisi sitoa sitä liinaa kuin max viikon ajan ja sitten jäisi pölyttymään
 
Mulla varmaa käy just noin niin ku Annin_eka mainitsi että jäis varmaan käyttämättä jonkun ajan kuluttua.
Mietinki et raaskisinko sijoittaa liinaan vaik liina olis kyllä varmaa tuplasti mukavampi.
Yötä päivääkö sitä pitäs pitää että sais tuloksia?
Täytyy googlettaa tarkemmin..
 
Linkkejä ei vissiin saanu tänne laittaa, mut googlettamalla bengkung belly bind tai belly binding löytyy paljon tietoo ja blogikirjotuksia. Käyttöaikasuositus liinalle on 8-24h päivässä. Jos on puoliso kotona, hänhän voi hoitaa liinan sitomisen jos se itselle tuntuu liian työläältä :)

Ite oon päätynyt liinaan mm. mukavuuden vuoksi, Korsettimaiset tod.näk. painaa jossain asennoissa eikä niitä voisi pitää öisin. Isorintaisena tuo keskivartalon tuki on kans tärkee. Liina muistuttaa pitämään hyvän ryhdin vauvan imetyksen ja hoidon aikana ja se taas vähentää niska ja hartiajumeja. Vatsalihasten kuroutuminen ei tietenkään tapahdu itsestään, mutta jo pelkkä hyvän ryhdin ylläpitäminen varmasti edesauttaa asiaa muun liikunnan ohella.
Yksi syy on myös ulkonäkö. Liinan voi sitoa vaatteiden päälle ja se näyttää paremmalta kuin vaatteiden alta pullisteleva tukivyö.
Nuo kehuvat blogikirjoitukset on myös vaikuttaneet paljon omaan mielipiteeseen ylipäätään vatsan sitomisen kannalta.
 
Mäkin mietin vaihtoehtoo et tekisin itse. Valmiin liinan hinnalla kun tosiaan saa kankaan kuuteen liinaan ja loput vois myydä/antaa lahjaksi. Eri asia sit vaan jaksaako tässä enää alkaa väkertää :D
Hienosti oot Annmarie saanu värjättyä! Mulla ei oo juurikaan kokemusta värjäämisestä niin en tiiä mitä siitä tulis
 
Ei siinä saumurilla kauaa mennyt kun surautin liinat. Muutama tunti.
Jostain löytyi blogi missä joku teki liinoja.
Blogin kirjoittaja leikkasi kankaan. Mä tein alun saksilla ja repäisin lankasuoraa pitkin. Säästi paljon aikaa ja vaivaa.

Värjäykseen ei mennyt paljoa aikaa.
Tuommoinen kirjavakuvioinen tulee jos laittaa värjää ämpärissä ja sitoo liinaan solmuja.
-ja voihan nuo muut liinat jättää valkoisiksi ja myydä tai värjätä myöhemmin.

Aikaa vei liinojen silitys.
Ja jos niitä pesee pesukoneessa useamman kerrallaan, niin menevät kyllä ihan solmuun keskenään.
 
Just tätä asiaa mietin pari päivää sitten ja hyvä, että täälläkin aiheesta ketju. Mä harkitsen vyötä tai "korsettia".
 
Minä oon miettinyt tätä kanssa, mutten ole vielä muistanut / joutanut perehtymään asiaan tarkemmin tai kattelemaan millasia vaihtoehtoja on. Nythän tuota aikaa olisi! :)
 
Noi liinat on ihan hirmu kalliita. Omani löysin tori.fi verrattain edullisesti, hyvin vähän käytettynä. Nyt koitan opetella solmintatekniikkaa, onneksi netti on täynnä videoita. Kerta kerralta alkaa sujua paremmin joten toivoa on :)
 
Jep, mäkin sattumalta eilen aamulla ostin Torista käytettynä liinan, kalliita ovat kyllä uutena!
 
Mulla erkauma tuntuu selkeesti kun sormilla vetää vatsan päällä sivuttain. Tiedä sitten kuinka hyvin se siitä itsestään palautuisi, mutta ajatus liinan tuomasta tuesta tuntuu tällä hetkellä erittäin tervetulleelta. Tutustuin myös ulkomailta tilattaviin n.kympin maksaviin vatsavöihin. Monessa lateksia tms.päällisenä. Vaikka liinankin kanssa varmasti voi tulla hiki, tuo lateksi ei hengitä senkään vertaa, joten ne vaihtoehdot ei houkuta
 
Takaisin
Top