Varpajaisia ja rotinoita? Oletteko juhlineet vauvan synnyttyä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko te juhlistaneet vauvan syntymää tai kotiutumista jotenkin? Ennen vanhaan puhuttiin varpajaisista ja rotinoista. Tai ehkä nykyisinkin, mutta ei kuulu ainakaan oman lähipiirin sanastoon.

Äitini toi meidät miehensä kanssa sairaalasta kotiin ja oli yllätykseksi hankkinut kakun ja kukkia. Juotiin sitten heidän kanssa kakkukahvit heti kotiuduttuamme. :) Sen erikoisempia juhlia ei pidetty puolin eikä toisin. Jotkut ystävät kävi muuten katsomassa vauvaa ja osa toi pienen lahjan tullessaan.
 
Varpajaisia meillä ei vietetty, rotinoita kyllä. Ja kuuluu meidän normaaliin nykyaikaiseen sanavarastoon :grin Myös seurakunnasta tuli varhaiskasvatustyön johtaja rotinoille, mikä oli huippujuttu :)
 
Ei ole ollut kumpiakaan. Toki vauvaa on tultu katsomaan, mutta ei heti kotiutumisen jälkeen, ja se on ollut muutenkin vähän eri juttu. Mieheltä sain jonkun pienen lahjan palkinnoksi synnytyksestä, mutta olin kai aika hormonihuuruissa kun en yhtään muista, mitä se oli. :D

Kukin tyylillään, mutta varpajaiset kuulostavat musta vähän omituisilta - etenkin, jos niitä vietetään hetimmiten vauvan synnyttyä. Siis ajatus siitä että itse olet alapää hellänä sairaalassa silmäpussit valvomisesta polvissa, ja mies sillä välin juhlii kosteasti. :D Ei tapahtunut meillä! :grin
 
Uusperhesatu, Wau, lahja synnytyksestä kuulostaa upealta jutulta :) Olkoonkin pieni tai ei, mutta ajatus on tärkein! Sinut ja työsi on huomioitu ja sitä arvostetaan.

Varpajaisista olen samaa mieltä, mies saa juoda viinaa ja juhlia, kun nainen on tehnyt hommia 9 kk?!
 
Eipä tullut mieleenkään! Se viikko oli kamala, kun oli vauvan syntymän lisäksi menetyksiä ja sitä yritti vain selvitä jotenkin eikä imetyskään meinannut sujua. Jos mies olisi lähtenyt siinä tilanteessa juhlimaan, niin olisin varmaan vaihtanut lukot.
 
Uusperhesatu, Wau, lahja synnytyksestä kuulostaa upealta jutulta :) Olkoonkin pieni tai ei, mutta ajatus on tärkein! Sinut ja työsi on huomioitu ja sitä arvostetaan.

Varpajaisista olen samaa mieltä, mies saa juoda viinaa ja juhlia, kun nainen on tehnyt hommia 9 kk?!

Joo, olin kyllä otettu, vaikken enää lahjaa muistakaan - siinä kohtaa muistiin ei varmaan tallentunut juuri mitään, kun univelkaa oli mielettömästi ja kaikki hormonit jylläämässä. :)
 
Äitini oli hankkinut sukunsa perinteen mukaan minulle pienet timanttikorvikset kun esikoinen syntyi; kuopuksesta sain Kalevala-Korun kaulakorun kun tämä perinne koski vain sitä ensimmäistä (ja hänen suvussa myös ainoaa) lasta. Kaverit nyt toi lahjoja ja herkkuja kun ekaa kertaa kävivät katsomassa, enimmäkseen vauvalle, joku muisti esim hierontalahjakortilla (baby shower -tyyliin, niitä en halunnut).

Miehen kaverit järkkäsi yllärinä varpajaiset kun vauva oli muutaman kuukauden ikäinen. Heillä on joku 10 kaverin porukka jossa tämä on ekan lapsen osalta tapana mutta aina vasta muutaman kuukauden päästä syntymästä, äidin luvalla, eikä kyse ole varsinaisesti ryyppäämisestä vaan mennään yhdessä harrastamaan jotain, syömään hyvin ja ehkä parille baariin. Kiva idea minusta, perheellistymisen juhlistus poikien kesken.

Mistään rotinoista taas ole ikinä kuullutkaan :)
 
Joka kerta olen saanut rotinoita :) Mummini on leiponut karjalanpiirakoita ja jonkun makean piirakan, miehen täti sämpylöitä ja hiivaleipää, kavereilta on tullut muffinsseja ja suolaisia piirakoita :Heartred Itsekin vien tuoreille vanhemmille jotain itse leivottua ja vauvalle pienen paketin.
Varpajaiset mies sai esikoisesta, muiden kohdalla onkin sitten ollut lapsenvahtina kotona kun mä olen vauvan kanssa ollut sairaalassa. No joo, tokasta taisi käydä yksillä kaverin kanssa lähipubissa kun oltiin tovi jo oltu vauvan kanssa kotona ja kolmosesta kävi tulevan kummisedän kanssa kattomassa lätkää/korista/uppopalloa/jotain? ja pizzalla. Tämä on sopinut meille oikein hyvin, yhtään ei haitannut pikku rapula kun mies tuli mua ja esikoista sairaalaan katsomaan, ja olisi tuo saanut lähteä viihteelle mun ollessa vielä sairaalassa seuraavienkin kohdalla kunhan olisi lapsenvahdin hoitanut, mutta ei kai kiinnostanut enää sen kummemmin.
 
Kaikki vanhemmat sukulaisemme on aina tuoneet rotinoita :) minusta aivan ihana vanha perinne! Tuoneet syömisiä ja jonkun pienen kivan jutun vauvalle :)

Kun taas sitten meidän sisarukset/serkut/kaverit taasen ovat tulleet katsomaan vauvaa ja tuoneet sille jotakin.

Varpajaisista oon kyllä kuullu, mutta moista meininkiä en kyllä arvosta yhtään. Alkoholilla läträäminen ei kuulu meidän elämään.
Tietty jos varpajaiset ois vaikka parin viikon/kuukauden päästä lapsen synnyttyä tyyliin kaveriporukalla keilaamista tms. Niin ihan ok.
 
Meillä mies on pitänyt varpajaiset viikon, parin päästä kummankin lapsen syntymästä!
 
Ei juhlittu eikä lähtenyt mies juhlimaan kun tarvitsin kotona apua. Molemmat lapset syntyneet sektiolla. Ekasta synnytyksestä kotiuduin satasen tulehdusarvoilla antibioottikuurin kera ja tokasta synnytyksestä katetripussin kanssa.
 
Rotinoita saatiin esikoisen aikaan kyllä, mutta ei muuten mitään juhlia tai muita ole ollut, eikä niitä rotinoitakaan kuopuksen aikaan enää. Kuopus sai vaan parilta lahjatkin isovanhempien lisäksi, kun taas esikoiselle kaikki toi jotain. Eipä sillä, ett sitä tavaraa olis paljoa tarvittukaan enempää :)
 
Takaisin
Top